Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
1 2 апр 2015, 10:26, 15908 прочитания

Как се променя учебната програма във Финландия

Учениците ще наблягат на проблеми от реалния живот и ще могат да участват в планирането на часовете си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

Финландецът, който преосмисля за какво ни е образованието

Предприемачът Саку Туоминен и проектът му HundrED искат да споделят успешни иновативни практики от училища по целия свят

28 окт 2016

Почти Коледа във Финландия

Страната експериментира с базов доход за всички, който да бъде алтернатива на социалната система

11 дек 2015

Тестовете не дават пълна картина за нужните на децата умения

Бившият образователен министър на Южна Корея Джу-Хо Лий пред "Капитал"

5 юни 2015

В страната на свободата и простите неща

Държавата трябва да има доверие на учителите, казва Яна Палоярви от финландското Министерство на образованието и културата

18 апр 2015

Хората, които променят образованието

Историите и идеите на четирима души, които знаят от какво имат нужда днешните ученици

17 апр 2015

Кое е образованието на бъдещето

Учителите, родителите и местната общност са ключовите фактори за една по-добра училищна система

7 апр 2015

Фотогалерия: Какво училище искат децата

Няколко ученици споделят как времето, прекарано в класните стаи, може да стане по-приятно

6 апр 2015

Идва ли краят на скучните уроци

Какво означава свободата, която новият закон дава на учителите и директорите

27 мар 2015

Училището може

Кои са основните проблеми в образованието и колко малко ни трябва, за да ги решим

15 фев 2013
"Финландия премахва преподаването по предмети" - тази новина обиколи световните, а и много български медии миналата седмица. Заглавието обаче се оказа не дотам вярно. В момента финландските власти и училища действително реформират учебната си програма с фокус върху изучаването на комплексни теми, но отделните предмети ще продължат да бъдат основна част от часовете. Въпреки това промяната е ключова - една от най-добрите образователни системи в Европа насочва учебния процес все повече към проблеми от реалния живот, за да подготви учениците си за него.

Какво се променя

Акцентът на сегашната реформа е върху съвместните практики в класните стаи - идеята е няколко учители да работят по едно и също време с учениците и да преподават мултидисциплинарни и проектно базирани теми. Всички училища трябва да разработят и да предложат минимум по един подобен курс за учебна година за всички ученици. Училищата и местните власти могат сами да изберат темите и начина на преподаване на тези интегрирани уроци. Промени ще има и в начина на оценяване - според финландските педагози целта на оценяването е да стимулира учениците и да насърчава ученето, като самите ученици трябва да се научат да разбират и анализират процеса си на учене и да поемат все повече отговорност за него.

"Какво най-много си заслужава да се учи днес в училище така, че да провокира устойчив начин на живот?" Това е бил един от въпросите, около които са се фокусирали експертите на Националния образователен борд на Финландия при новата реформа, обясни за "Капитал" Ирмели Халинен, която ръководи развитието на учебната програма. Други акценти са били как променящият се свят влияе върху живота на децата и на работата на училищата и как трябва да се отговори на това, как може да се подобри училищната култура, за да донесе радост при ученето и мотивация на учениците и как трябва да се усъвършенства принципа на учене.

Как новата програма стига до училищата



Реформата на учебната програма е ярък пример как действа децентрализацията в образователната система на Финландия. На национално ниво промените са били готови в края на миналата година, след като през 2012 г. правителството издава указ за основните цели и разпределението на часовете за основното образование. Местните власти и училищата имат време до началото на учебната 2016/17 г. да подготвят своите учебни програми на базата на националните изисквания. В процеса участват целите екипи на училищата, учениците, родителите, педагози и изследователи както и ключови хора от общността. "Работейки по този начин, се създава ангажимент и готовност да се постигнат целите на учебната програма", обяснява Ирмели Халинен.

Тя допълва, че и сега много финландски учители използват приниципите на реформата в работата си. Преподавателите там имат много свобода по отношение на методите на преподаване и начините за постигане на образователните цели. Рамката на националната, както и местната учебна програма им дават насоки, подкрепени са и с продължаващи обучения и допълнителни материали. "Без наказания, с подкрепа и окуражаване", отговаря Халинен, когато я питаме как учителите приемат промените.

Целите на реформата

"Преди всичко искаме да гарантираме високото качество на преподаването и на ученето", коментира Ирмели Халинен. Тя допълва, че фокусът в училищата ще се измести от отделните предмети към по-общи и по-широки компетенции. "Но силно вярваме, че учениците имат нужда от стабилна основа за знания и умения по различни предмети, за да са способни да използват специфични гледни точки, идеи и методи от разнообразни предмети, когато изследват по-големи теми или феномени", обяснява Халинен. По този начин финландските педагози смятат, че учениците ще формират и развият по-широки компетенции.

Друг ефект, който Халинен очаква от реформата, е по-добрата атмосфера и култура на съвместна работа в училище, както и това учениците да се чувстват добре, да са мотивирани и щастливи, когато учат. "Очакваме учениците да имат по-активна роля в училищата и да има повече сътрудничество сред учителите и учениците, както и с хора извън училището", така Ирмели Халинен си представя финландските училища след реформата. И допълва: "Искаме да помогнем на нашите училища да отворят своите врати и прозорци и да се превърнат в образователни общности."

"Финландските педагози с право смятат, че училищата трябва да преподават това, от което младите хора имат нужда в живота", написа миналата седмица по повод реформата образователният експерт Паси Салберг в The Conversation. И това не означава да имат високи оценки на националните тестове. А да получат комплексни знания и умения за теми от реалния живот.

Детайли за финландската образователна система ще разкаже следващата седмица Яна Палоярви, директор "Международни връзки" в Министерство на образованието и културата на Финландия, на конференцията "Образование за бъдещето", организирана от "Капитал" и Института за прогресивно образование. Очаквайте интервю с Яна Палоярви, както и обобщение от събитието, на capital.bg.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

София: революцията се отлага 21 София: революцията се отлага

Вече има външен анализ на най-големите проблеми в центъра на града. Сега общината трябва да покаже какво ще направи с него

13 окт 2017, 13333 прочитания

Съдията Съдията

Книга за покойния председател на Върховния и на Конституционния съд Румен Янков събра всичките му актове в КС

29 сеп 2017, 2721 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Горица, която върна живеца на Пожарево

Младата кметска наместничка преобразява едно малко софийско село, защото успява да зарази хората с идеята за промяна

Всекиму според риска

След години на протакане системата бонус-малус при "Гражданска отговорност" е на финала

Новият бизнес на "Монбат"

Дружеството на братя Бобокови предприе мащабна експанзия извън страната само за няколко месеца

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Хипи ленд

Как премина балканският Rainbow Gathering в Родопите, или всичко, което трябва да знаете за колоритната общност на съвременните хипита

Новите страхове са забравените стари

Носителят на "Оскар" Фолкер Шльондорф за първата екранизацията "Историята на прислужницата"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 42

Капитал

Брой 42 // 21.10.2017 Прочетете
Капитал Daily, 24.10.2017

Капитал Daily

Брой 162 // 24.10.2017 Прочетете