Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
3 18 апр 2015, 8:04, 20233 прочитания

Как да тренираш дракон

Или за опита на няколко граждански групи в опитомяването на местната власт и ремонтирането на системните градски бъгове

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

Гергин Борисов от "Спаси София": "Успешният кмет е човек, който не се страхува да управлява екипа си"

За очакванията за предстоящите избори, за идеалния кмет на София и за отношенията на гражданите със Столична община говори един от членовете на гражданската инициатива "Спаси София" .

24 сеп 2015

Пластична операция за София

Столична община замести дебата за проблемите на града и възможните решения с архитектурни конкурси

27 мар 2015

София въздиша

Конкурсът за нов облик на централните части на града протича с някои очевидни пропуски

27 мар 2015

0700-Оправете-нашия-град

Как работи комуникацията между гражданите и общината за решаването на проблеми с градската среда

21 мар 2015

Извини се, бе

"Гражданите" е приложение, улесняващо борбата с нарушителите на правилата за движение

21 мар 2015

Какъв въздух дишаме

Карта на замърсяванията с фини прахови частици и други вредни елементи в цялата страна

7 мар 2015




Подредени в шпалир от черни палта, министрите и кметът на София слушат речта на премиера Бойко Борисов по случай откриването на новата линия на метрото, която най-сетне стига до летището. В обичайния си стил и под одобрителните погледи на свещениците, той първо благодари на Началника, "защото без него нищо не може да стане". След това потупва сам себе си по рамото за добре свършената работа, закичва директора на "Метрополитен" като "герой на социалистическия труд", поощипва политическите си опоненти с някоя друга плоска шега. И за финал извърта глава към Йорданка Фандъкова, за да отсече: "Въобще не трябва да се ядосваш на тези спасители. Ако не бяхме ние да спасим София от спасителите преди 7 години... Знаем грабежа на синя София. Да не ти пука. Айде, живи здрави."

"Спасителите", които заслужиха вниманието на премиера в любимата му поза на откриващ неща, са хората зад гражданското обединение "Спаси София". Те редовно изпотяват кмета и управата на общинските дружества, изобличавайки некачествените ремонти в столицата, направени с публични пари. Само две седмици преди официалната премиера на метрото във Facebook страницата им се появи серия от снимки на немарливо изпълнените чисто нови станции - стърчащи кабели, непокрит бетон, изпочупени елементи. Младежите от "Спаси София" са свикнали ту да бъдат игнорирани от властите, ту да бъдат привиждани като платени политически агенти. Дори се шегуват, че да общуваш със Столичната община е като да опиташ да побутнеш мамут - трудно е да го впечатлиш, като го дръпнеш за косъма.

През последните години обаче "Спаси София" не са сами в опитите си да притесняват мастодонта. Натрупа се критична маса от общности, които го настъпват от всякакви посоки с убеждението, че е окей гражданите да изискват от хората, на които са поверили грижата за града си. Различни по целите си, проблемите, които искат да решат и методите, с които си служат, тези групи и организации са достатъчно на брой и значими като въздействие, че да можем да ги наречем система. Независимо дали са избрали да спорят с главния архитект за хаоса в градското планиране като "Група Град", да контролират изпълнението на инфраструктурните проекти като "Спаси София", или да преобразяват всевъзможни градски грозотии като "Трансформатори", появата им върши най-бавната, но най-важна промяна - да превъзпита местната власт, че да общува с гражданите и да съгласува решенията си с тях е естественият ход на нещата. Усилията за това вече не идват само от София. Бургас, Варна и Русе също имат своите граждански двигатели, които по своя начин се опитват да поправят системните градски бъгове. 

Кои са тези хора

Макар че голяма част от тези общности разчитат на мускулите и енергията на ентусиасти, които се занимават с проблемите на града в своето лично време, е лесно да разпознаеш физиономията на двете професионални общности, които са най-активни - архитектите и IT секторът. За Ивайло Петков, един от шестимата архитекти, които формират "Група Град", това е повече от естествено. "Нас още в университета ни учат, че сме диктатори - каквото направим, хората го следват. До голяма степен архитектите предопределят дали хората ще са щастливи или нещастни - създават емоции, взаимоотношения, среда, икономика. Дали плочката ще кльопне и ще изпръска съседа - тези малки неща ни правят агресивни и ни влияят", дава пример той.



Принципът, на който се събират професионалистите в "Група Град", за да влияят върху решенията за публичната архитектура, е, че всеки от тях е направил поне една тоалетна с ръцете си, както се шегува арх. Петков. Тоест има опита, познанията, идеите и самочувствието - не се срамува да каже на някого в очите: "Не си прав." Целта им като група е да инвестират в по-качествена градска среда и в следващи поколения, които оценяват важността й: "Ако сега не направим публичните пространства привлекателни, да сформираме положително [отношение] у хората, които ги обитават, не можем да разчитаме, че след десет години ще имаме нормални политици, които ще се изслушват, ще вземат адекватни решения и ще разбират кое е хубаво и кое лошо." Според арх. Петков появата на "Група Град" е отговор както на нуждата от гражданско общество с позиция, така и на липсата на ценностна система, върху която то да стъпи.

"Единственият начин да направиш промяна е да изобличиш неправилното поведение на пътя."

Христо Борисов, IT специалист и съосновател на grajdanite.bg


Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА
"Ако има проблем, най-малкото което ние като граждани можем да направим, е да помогнем с алтернативни, законни начини на системата да го реши", разсъждава и 27-годишният Христо
Борисов, мениджър в технологичната компания Telerik. Христо и неговите трима съмишленици - Иван Митов, Стоян Митов и Тодор Лилков, черпят вдъхновението си от бизнес модели, родени от изкривявания на средата, като тези на Uber и AirBnB, за да създадат мобилното приложение grajdanite.bg. Неговата цел е да подобри културата на шофиране в България, а създателите му съзират и възможност за иновативен бизнес модел. Приложението позволява на потребителите да качват снимки на автомобили и шофьори, хванати в нарушение - неправилно паркиране, каране в бус лента или в аварийна лента на магистралата, пререждане на светофар, неспазване на маркировката и т.н. Ако човек разпознае своя автомобил, има опцията да се извини на човека, качил снимката. А ако извинението му бъде прието, снимката се изтрива от системата. "Дадохме си сметка, че ако искаме наистина нещо да променим, трябва да го направим по позитивен начин. Дори с чувство за хумор", добавя Христо. Идеята му хрумва, когато самият той чака на светофар, за да се включи в движението, и бива предреден от нетърпелив гражданин с мерцедес. Христо му почуква на стъклото, а човекът вътре остава смутен, че някой го е забелязал. Тогава Христо осъзнава, че това е начинът да се промени подобно поведение, като го покажеш на всички, като го изобличиш и разчовъркаш съвестта на шофьора. Който вече знае, че освен КАТ го следят още 20 хиляди смартфона на пътя. Това дава увереност на авторите на grajdanite.bg, че компании биха инвестирали в подобряването на културата на своите шофьори и биха се абонирали за услугата, за да следят фирмените си коли чрез системата.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ЕС увеличава парите за здравословна храна на учениците ЕС увеличава парите за здравословна храна на учениците

Новата обединена схема за предлагане на мляко, плодове и зеленчуци ще посрещне учениците през новата учебна година и ще възпитава децата в предимствата на здравословната диета

3 авг 2017, 1825 прочитания

"Пловдив 2019": без граждани, моля "Пловдив 2019": без граждани, моля

С оставката на четиримата членове от т.нар. гражданска квота в управителния съвет на фондацията най-големият културен проект в България е вече почти изцяло политизиран

19 юли 2017, 4730 прочитания

24 часа 7 дни

18 авг 2017, 21626 прочитания

18 авг 2017, 9368 прочитания

18 авг 2017, 8028 прочитания

18 авг 2017, 4967 прочитания

18 авг 2017, 4672 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
В страната на свободата и простите неща

Държавата трябва да има доверие на учителите, казва Яна Палоярви от финландското Министерство на образованието и културата

Законът, който ще изпоти брокерите

Влизането в сила на новите европейски директиви ще промени пейзажа на инвестиционното посредничество

От лизинга към колекторския бизнес

Местният мениджърски екип изкупи останките от българския бизнес на фалиралата австрийска Hypo Alpe Adria

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Gorgeous Стара планина

Латвийският съвременен артист Луи Грудулс за вдъхновения от Стара планина проект [a]way

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 19.08.2017 Прочетете
Капитал Daily, 17.08.2017

Капитал Daily

Брой 126 // 17.08.2017 Прочетете