Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
7 21 авг 2015, 17:04, 19759 прочитания

Свободата да учиш

Интересът към алтернативните методи за образование се засилва въпреки пречките от държавата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

Колко високо скачат учениците с JUMP Math

Четвъртокласниците, които се обучават по канадската система за преподаване на математика, показват по-добри резултати от връстниците си

5 май 2017

Финландецът, който преосмисля за какво ни е образованието

Предприемачът Саку Туоминен и проектът му HundrED искат да споделят успешни иновативни практики от училища по целия свят

28 окт 2016

Дания не се страхува от свободата

Или как датското образование подготвя свободни и способни хора

10 юли 2016

Барбара Айзъкс: Ако ще се променяме като общество, образованието ни трябва да стане по-отворено и приемащо

Главният секретар по образование за Montessori St. Nicholas Charity пред "Капитал"

12 май 2016

Монтесори - свободата на правилата

Методът на италианския педагог залага на индивидуалното отношение към нуждите на всяко дете

7 май 2016

Live: Кои иновации правят образованието по-добро

Конференция на "Капитал" и "Америка за България" събира модерни практики в преподаването и управлението на училищата

7 апр 2016

Какво ще учат децата в детската градина

МОН представи стандартите за предучилищно образование, които ще се обсъждат до 18 март

3 мар 2016

На училище във фавелата

Бразилският образователен експерт Рафаел Паренте за това каква е ролята на иновациите за по-добро образование на ученици от трудни райони и ниски социални слоеве

20 ное 2015

Реформата, която може да свърши, преди да е започнала

Промените в образованието няма да се случат, ако политиците не обяснят какво искат да постигнат, а хората не са готови да чуят

15 ное 2015

Един ден на държавно-частния ученик

Защо учениците ходят на допълнителни уроци в три истории

18 сеп 2015

Децата в училище не са щастливи

Училищният психолог Гергана Крумова пред "Капитал"

26 юни 2015

Ако не можеш да промениш системата - направи си сам училище

Явор Джонев от "Сирма груп холдинг" излиза от активния бизнес, за да работи за качествено образование за всички деца

17 апр 2015

Идва ли краят на скучните уроци

Какво означава свободата, която новият закон дава на учителите и директорите

27 мар 2015

Урок по свобода

Група родители искат да създадат първото демократично училище в България

10 апр 2014


Иван е на единайсет. Любопитен и отворен към новото, както всяко дете на неговата възраст. Чете гладко, разказва с подробности за различните култури на храненето по света, за ефектите от глобалното затопляне и решава задачи по математика за шестокласници. И не, не е започнал училище по-рано, всъщност дори още не е завършил четвърти клас. Там, където учи обаче, децата не се разделят по класове според възрастта си, а учебните предмети не съществуват - поне не в познатия ни формат. Иван има личен ментор, който му е подготвил индивидуална програма за обучение. В понеделник например решава задачи цял следобед, след като е играл футбол сутринта. Срядата е отделена за четене на литература, подбрана спрямо интересите му, а в неделя следобед момчето предава кратко есе, в което се връща над наученото през седмицата. Вижда ви се утопично и невъзможно? Не и ако Иван е имал късмета да попадне в демократичното училище в Хадера, Израел, където подобни практики са нормата. Учителската автономия, смесването на учебните дисциплини и уютната среда за обучение стават все по-важни фактори в много образователни системи, включително и държавни - като във Финландия например, която целенасочено реформира училищата си през последните години. В България властите са още изключително далече от подобни идеи, но вече има педагози, родители и образователни експерти, които са решени да вървят в тази посока.

Нужда от алтернатива

Компютърният специалист Георги Димитров е един от тези родители, които са избрали децата им да напуснат държавната образователна система и да станат част от първото българско демократично училище, което ще отвори врати през септември. "Замислихме се как традиционното училище убива живия интерес и любопитство у детето и ги замества с форма на подчинение към училищния ред, който е неестествен", разказва Димитров. Той е забелязал също "как децата се пречупват и започват да се мъчат да седят на едно място или да гонят оценки, докато движението, свободата и любопитството им не се насърчават". Младият баща си спомня как след завършването си се е сблъскал с една среда на конкретни задачи, проекти и проблеми, които изискват мултидисциплинарен подход. И иска децата му да са малко по-подготвени за света на бъдещето, който обещава да бъде още по-сложен.

Георги Димитров не е единственият, който е стигнал до тези заключения. През последните години все повече родители търсят алтернативи за образованието на децата си, недоволни от това, което им предлагат не само държавните и общинските училища, но и стандартните частни учебни заведения. "Приятели на дъщеря ми посещават частни училища, но и ходят на частни уроци, защото имат нужда от обяснение за нещата, които се учат в допълнителната съботна школа към училището. Това е парадокс и е абсурдно", смята Милена Ленева, родител и съосновател на фондация "Темпо", чиято мисия е да насърчава иновации в българското образование. Мариана Банчева от Института за прогресивно образование, който също подготвя създаването на училище от нов тип, припомня, че през последните години учители и директори от България пътуват и виждат методи, които се използват в Европа и останалия развит свят. "Голяма част от тях са готови да приложат новите неща, които научават, но политически решения им пречат", коментира Банчева пред "Капитал" и допълва: "Новите неща в образованието у нас се случват на или отвъд границата на нормативната уредба - случва се една "контрабанда" на иновации."

Тези и много други организации се борят срещу закостенялостта на публичната образователна система, която не просто не успява да мултиплицира успешните новаторски практики и да ги адаптира към специфичните нужди на отделните училища, учители и ученици. Нещо повече - системата в сегашния й вариант често обезсърчава и ограничава индивидуалните опити за иновации. Въпреки интереса към алтернативни системи на преподаване - например демократични училища, методи като "Валдорф", "Монтесори" и сугестопедия, те трудно могат да съществуват в днешната система. Нормативните изисквания за създаване на ново училище (а и детска градина) са изключително строги - това, от една страна, е логично, тъй като държавата трябва да упражнява контрол върху качеството на образованието, от друга обаче, се явява пречка за съществуването на алтернативи и с това и на по-голям избор за родителите. Решението е държавата да определя изискванията за крайния резултат - какви знания и умения да имат учениците след всеки етап на образованието си, но да дава свобода за начините тези знания и умения да бъдат постигнати.



Отварянето на образователната система към подобни алтернативни практики е от изключителна важност поне по няколко причини. По този начин както учителите, така и родителите и техните деца ще имат правото да избират между различни модели, които да отговарят на специфичните им нужди. Освен това създаването на различни центрове за образователни иновации може да вдъхне актуалност и жизненост на образованието. Иначе, както казва Мариана Банчева, "сме обречени образователната ни система да следва определението за лудостта на Айнщайн - "Да правиш едно нещо отново и отново по един и същ начин, а да очакваш различни резултати".  
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Може би са те? 1 Може би са те?

Астрономи от Харвард, подкрепени от руски милиардер, ще изследват влязъл ли е извънземен кораб в Слънчевата система

15 дек 2017, 2079 прочитания

МОН отмени ограничителната мярка за неправителствения сектор 2 МОН отмени ограничителната мярка за неправителствения сектор

Тя беше разпоредена на инспекторатите след посещение на съпругата на президента в училище във Велико Търново

8 дек 2017, 4208 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Защо бежанците избягват България?

Основните причини са две - финансови и заради регламента Дъблин

Луксозното гето на София

"Манастирски ливади-изток" е пример за това как не тябва да се развива един квартал.

Малка, но важна подкрепа за еврозоната

ЕК пооткрехна вратата към валутния съюз и предлага помощ за реформи в България

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Кино: Дъвка за балончета

Романтично за детството на днешните 40-годишни

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 50

Капитал

Брой 50 // 16.12.2017 Прочетете
Капитал Daily, 14.12.2017

Капитал Daily

Брой 192 // 14.12.2017 Прочетете