Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
31 20 ное 2016, 12:10, 109635 прочитания

Дискретният туристически бум в София

Столицата преживява разцвет на посещенията от чужденци заради интензивната конкуренция между нискотарифните компании RyanAir и WizzAir

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко

София изживява туристически разцвет през последните месеци заради интензивната конкуренция между нискотарифните компании RyanAir и WizzAir.

Основна и растяща група гости на столицата са млади хора от европейски страни на възраст между 20 и 30 години.

Градът се оформя като целогодишна туристическа дестинация, което дава на бизнеса шанс за постоянен обем работа и възможност да планира по-добре.

Още по темата

София е сред градовете с най-бързо растящи приходи от хотелиерство

Туристическата индустрия в Европа отчита силна 2017 г.

29 май 2017

Как се става номер 1 в Trip Advisor

Собственици на заведения споделят какъв е ефектът от присъствието им в най-голямата туристическа платформа

1 апр 2017

Wizz Air спря полетите от България до Грузия

Нискобюджетният авиопревозвач "Уиз ер" вече не лети до грузинския град Кутаиси. Полетите дотам започнаха едва преди няколко месеца - в края на септември миналата година

6 мар 2017

Визуална история на неудачите с логото

Може би е време да си признаем, че не сме властелините на добрия вкус

20 яну 2017

"Летище София": Гответе се за голямото чакане

С идването на Ryanair летище София се препълни. Сега проблемът с опашките се мести от стария на новия терминал

20 яну 2017

Как Терминал 2 стана Терминал 1

"Летище София" изравни таксите на двата терминала, за да може Ryanair да се премести на новия

19 яну 2017

Ryanair се мести на новия терминал на летище София

Това ще стане от 16 януари, понеделник

12 яну 2017

В имагинерния свят всичко е наред

familybreakfinder.com събра на едно място всички слогани, които държавите използват

7 яну 2017

Летище София отчете рекорден ръст на пътниците през ноември

Близо 50-процентният ръст идва изцяло от дейността на Терминал 1, където са базирани нискотарифните превозвачи

14 дек 2016

Фалира един от големите български туроператори - "Алфатур"

Несъстоятелността на компанията идва заради проблемите в Турция и Египет

13 дек 2016

Битката за луксозния рай

Какво прави предпочитаната от знаменитости като Марк Зукърбърг и Бил Гейтс хотелска верига Aman Resorts толкова специална

9 дек 2016

Всеки пети турист през октомври е от Македония

Броят на чуждестранните гости за месеца е най-голям за последните десет години

от Дневник,28 ное 2016

Бърза градска помощ

City Slickers е сайт, който помага на чужденците, дошли за дълъг период или за постоянно, да решат проблемите си с жилище, документация и с живота в града като местен

18 ное 2016

Ниският полет на цените

Нискотарифните компании са готови да жертват печалбата си за по-голям пазарен дял

12 ное 2016

Wizz Air ще лети от София до Базел, Нюрнберг и Донкастър от декември

Компанията добавя и седми самолет към базата в столицата

19 май 2016

Ryanair обяви мащабна програма за полети от и до София

Нискотарифната авиокомпания ще базира в столицата три самолета, с които от октомври ще лети до 21 дестинации

30 мар 2016

У дома е там, където е най-бързият WiFi

София, Пловдив и Варна бавно изгряват на картата на дигиталните номади, които търсят следващата си спирка, от която да управляват бизнеса си

8 яну 2016

Чужденците и техните приятели

Историята на Джузепе, който създаде виртуална агора на новодошлите от други страни в София

24 юли 2015
Петък, 11 часа преди обед. Ноемврийското слънце е необичайно приветливо, а пред Съдебната палата в центъра на София гъмжи от хора. Тълпата е шарена като реклама на Benetton и шуми на различни езици. Скандинавки с бебешки колички. Прегърнати възрастни двойки, увити в шаловете си. Доброволците от Free Sofia Tour се повдигат на пръсти, за да преброят туристите. Бързо успяват да ги разпределят в няколко групи. Всяка от тях, с размерите на училищен клас, поема на своята първа среща със София.

Повечето я поглъщат с любопитство. Като 23-годишния служител по въздушен контрол от Хампшър, Великобритания, Мик, който обича да открива нови места сам. Или като Франческо (28 г.) и Йоана (27 г.), които поддържат връзката си от разстояние между Белгия и Италия, но решават да прекарат заедно уикенда в София, защото "беше толкова евтино да дойдем, а никога не сме били". Или като двамата братя Алексис (21 г.) и Никос (27 г.), за които българската столица е първата спирка от дългоочакваната им европейска ваканция.

Общото между всички тези млади европейци и плановете им за пътуване е фактът, че София вече е на 20 евро разстояние (отиване и връщане) от дома им. Благодарение на ударното стъпване на нискотарифния превозвач RyanAir на летище София с 21 полета през септември и октомври тази година и интензивната му конкуренция с другата нискотарифна компания, WizzAir, която също последователно разширява дестинациите, София преживява истински туристически разцвет. Видно от пътникопотока през Терминал 1, данните от местата за настаняване, привлечения туристически данък и оборотите на заведенията, последният месец е бил рекорден за индустрията, която печели от туристи (виж графиките). Освен че носят позитивен икономически ефект за града и правят живота в него една идея по-цветен и интересен, растящите групи чужденци са шанс София да придобие собствена физиономия сред европейците отвъд новинарските клишета за столицата на "най-бедната и корумпирана страна в ЕС".

Ефектът: RyanAir

"Ние си бележим ръст всяка година между 10 и 15%. Тази година си вървеше по план до октомври, когато RyanAir започнаха да влияят много силно на пазара, и оттогава е лудница", казва Стефан Огнянов от "Асоциация 365", неправителствената организация, която организира безплатни пешеходни турове на английски език Free Sofia Tour из историческия център на града. Според най-голямата платформа за пътувания Trip Advisor Free Sofia Tour е най-популярната услуга в To Do списъка на туристите в София. Доскоро доброволците на организацията са посрещали най-много гости между май и септември, но тази година есенният сезон е необичайно силен.



Стефан Огнянов отчита 130% ръст на разходените чужденци през октомври в сравнение със същия период миналата година, като през уикендите изпращат поне 5 гида на началната точка на туровете, за да поемат потока от хора. "Май и юни са ни най-силните месеци по принцип, но октомври този път беше месец, в който счупихме рекордите", потвърждава и Георги Георгиев, собственик на две заведения в София, които попадат в топ 20 на Trip Advisor - Skaptoburger и Skaptobara.

По данни на Столичната община от началото на годината до 20 октомври София е посрещнала и настанила близо 1.5 млн. гости, като от тях чужденците са около 950 хиляди души. "Капитал" се свърза с пет големи хотела в централната част на София, които попадат в топ 10 на платформата Booking.com по предпочитания на идващите в столицата туристи. Макар да не предоставиха конкретни данни, всички заявиха, че отчитат чувствителен ръст на чуждестранните посетители, който отдават и на увеличаващите се полети до София на нискотарифните компании.

От самите RyanAir регистрират средно около 94% натовареност през септември и октомври на всички маршрути, които оперират до и от София. "От септември RyanAir свързва София с ключови градове от Европа с висока концентрация на бизнес услуги, включително Берлин, Брюксел, Лондон, Мадрид и Милано", коментира пред "Капитал" Денис Барaбас, който се грижи за продажбите и маркетинга в RyanAir за Централна и Източна Европа. "Непрекъснато промотираме София и България като туристическа дестинация с външни и вътрешни медийни кампании, като таргетираме както настоящи, така и потенциални клиенти, с ниски тарифи и специални "светкавични" продажби", обясни той.
"Посещаемостта ни е нараснала до 40% през последната година. При нас идват основно млади хора, между 18 и 25 години, изцяло от страни в ЕС, които се интересуват от по-ниската цена." Hostel Mostel

Извън бързия и видим ефект на евтините самолетни билети според туристическата администрация на града интересът към София расте устойчиво от няколко години насам. Директорът на общинското предприятие "Туризъм" Иво Маринов цитира годишната класация Маѕtеrсаrd Glоbаl Dеѕtіnаtіоnѕ Сіtіеѕ Іndеx, според която София е в топ 10 на градовете в Европа с най-бърз ръст на броя посетители за периода 2009 - 2016 г. със средногодишен темп на растеж от 7%.

Освен по-лесната достъпност на София Маринов добавя конкурентните цени за настаняване, "инвестициите на общината в подобряване на транспортната инфраструктура и градската среда и създаването на нови туристически атракции" сред причините за увеличаващия се поток от туристи.

Наблюденията на хотелиери и собственици на заведения сочат, че София привлича повече посетители и заради нестабилността на доскоро предпочитани дестинации като Истанбул, Кайро и Маракеш. "Някои от пристигащите при нас казват, че в региона по-интересна им е Турция, но сега се въздържат от пътуване дотам, защото се притесняват. Затова избират България, която за някои от посетителите ни е достатъчно интересна и екзотична като алтернатива на Турция", разказват служителите в "Хостел Мостел", предпочитано място за отсядане от младежи от ЕС на възраст между 18 и 30 години.

Двайсет и четири годишната студентка от Австралия Стиви например, която обикаля Европа от 4 месеца и срещаме на Free Sofia Tour, признава, че София не е била в първоначалния й маршрут. Но след няколко консултации с Trip Advisor и майка си решава да смени билетите за Истанбул с такива за София и Пловдив и не съжалява.
"Не всеки чуждестранен клиент е турист. Има голям процент от тях, които се установяват да живеят в България и при нас те се увеличават. Имаме партньорство с Erasmus Student Network, които са едно тяло от около 300 - 400 студенти, които идват на Erasmus в български университети." Георги Георгиев, собственик на Skaptobar и Skaptoburger

Какво продава София

Илюстрация



Младежи като Стиви - между 20- и 30-годишни, въоръжени с джобното знание на Trip Advisor, Lonely Planet и Google Maps, които често пътуват сами, съставят си low-cost маршрути според програмата на фестивалите в Европа и търсят да "преживеят" мястото, на което са - са основна и растяща група сред посетителите на София. Те представляват голяма част от гостите на хостели, апартаменти, които се отдават през Booking.com и AirBnb, и от клиентите на заведенията за хранене и баровете в София.

Най-често идват от Великобритания, Германия, Италия, Испания и Гърция и прекарват средно по един уикенд в София. "Първоначално идват просто защото им е интересно и не знаят нищо за София, и това, което ги впечатлява, е, че градът е много по-хубав, отколкото са очаквали", споделя наблюденията си от шест години обиколки Free Sofia Tour Стефан Огнянов. "Харесва им, че градът е все още зелен, че центърът е пешеходен, хората - дружелюбни, а храната - вкусна, макар и не уникална за региона", изброява още той.
"Профилът на туриста, посещаващ София, не се различава от съвременния профил на туриста в световен мащаб – той е по-взискателен, защото разполага с повече информация, търси иновативен туристически продукт, добро съотношение качество - цена, чиста природа и контакти с местното население." Иво Маринов, директор на общинското дружество "Туризъм"

Друго ключово предимство на столицата е доброто съчетание цена - качество на храната, спането и нощния живот според Людмил Илков, управител на ресторанта за българска кухня "Хаджидрагановите къщи". Това е най-честата обратна връзка, която им оставят клиентите им в Trip Advisor (заведението е в топ 10 на заведенията с най-висок рейтинг в платформата в София), като сравняват и с други страни в Централна и Източна Европа.

Средната сума например, която оставят техните посетители на едно хранене, е 25 - 30 лева. "Хаджидрагановите къщи" инвестират последователно в последните няколко години в създаването и поддържането на адекватен профил в Trip Advisor, в доброто си индексиране в търсачките и картите на Google и във включването си в специализирани гайдове за заведения и печатни карти на града.

Отделно заведението работи с над 50 туроператора, които водят организирани групи туристи, напоследък най-често от Азия (Япония, Китай и Южна Корея). В момента около 50% от гостите им през цялата година са чужденци. Най-видимата промяна, която носи това за бизнеса им, е излизане от спиралата на цикличността - слабо лято и силна зима или обратното.

"От пролетта на 2015 г. обемът от чужденци изравни тези пикове и спадове и постоянно имаме един близък обем на работа за разлика от предишни години. Това ни позволява да планираме много по-добре, защото не очакваме месеци, които ще са катастрофа и в които ще се чудим как да задържим персонала", разказва Людмил Илков.



Всъщност фактът, че София се оформя като целогодишна туристическа дестинация, сам по себе си се отразява позитивно на бизнесите в града. Собственикът на апартамент "Хотелина" Николай Крушарски, чийто имот е сред най-високо оценените в платформата Booking.com за София, казва, че почти през цялата година обектът му е зает от 2-3 дни до цяла седмица, като 60% от гостите му са хора на възраст между 20 и 30 години.

И все пак, ако си отваряме ушите за мнението на туристите, София все още е привлекателна предимно с екзотичната си непознатост. И тепърва трябва да работи върху създаването на собствен бранд и идентичност, така че да направи моментния си туристически възход по-устойчив. Желанието на общината да я позиционира като "модерен европейски град с фокус културно-познавателен туризъм" засега е по-скоро в сферата на пожелателното говорене.

Илюстрация



Самата администрация има какво още да се постарае, за да осигури адекватна услуга за туристи. Обратната връзка от бизнеса е, че информационните центрове са трудно откриваеми за туристи, не работят през уикенда и липсват адекватни на времето (разбирайте мобилни приложения) рекламни материали на различни езици с интересни идеи как да прекараш повече време в града и страната.

С други думи, представете си, че София в момента е като празен лист хартия, на който гостите й могат да напишат всичко. И имаме огромен потенциал да направим така, че то да е нещо хубаво като: "Искам пак."

По темата работи и Весислава Антонова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Елън Майер: Знанието може да се наизусти, но не и разбирането 4 Елън Майер: Знанието може да се наизусти, но не и разбирането

Един от най-значимите експерти в сферата на технологиите в образованието разказва какво е необходимо за успешна учебна среда

3 ное 2017, 5065 прочитания

София: революцията се отлага 22 София: революцията се отлага

Вече има външен анализ на най-големите проблеми в центъра на града. Сега общината трябва да покаже какво ще направи с него

13 окт 2017, 15732 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Битката на Ямбол с призраци

Един малък български град поведе "възрожденска" битка срещу бежанците, въпреки че ги е виждал само по телевизора

Октоподът е гладен. И ви кани на вечеря

Няколко действия на властта показват желание тя да участва в преразпределяне на частния сектор

Твърде бързо, за да е хубаво

Вече се чуват предупреждения, че препускането на румънската икономика с ръст от 8.6% може да доведе до катастрофа

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

В търсене на Левски

"Възвишение" е верен на романа и доброто жанрово кино

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 18.11.2017 Прочетете
Капитал Daily, 22.11.2017

Капитал Daily

Брой 179 // 22.11.2017 Прочетете