Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
6 мар 2004, 0:00, 1711 прочитания

Великобритания: Лидер в електронната ера

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

От 1 януари 2004 г. във Великобритания е в сила новият Закон за комуникациите. Между идеята и влизането в сила на акта стоят пет години работа и прецизна процедура по изработването на публична политика и съответното законодателство. Актът е над 600 страници. Регламентира телекомуникации, информационни технологии, електронни медии и (отчасти) печат. Прилагането му се възлага на нова институция, организирана по уникален начин.
Цялостното впечатление е, че Великобритания логично, спокойно и по европейски чисто изгражда сложната конструкция на регулирането на електронните комуникации. Вероятно „зад кадър“ съществуват проблеми и напрежения, но впечатлява грижата за плавност на прехода, без да се губи скорост - години преди влизането на закона в сила са приети мерки за служителите от засегнатата администрация, през 2000 г. на гражданите и компаниите бяха посочени целите и ефектите на новата комуникационна политика, а подготовката на администрацията за въвеждането на новите правни инструменти можеше да се следи в интернет.

Високо: заявка за лидерство

Великобритания заявява амбициозно, категорично и ясно намерения за лидерство в развитието на информационното общество:

  • През 1998 г. правителството определи за национален приоритет постигане на лидерски позиции в електронната търговия.
  • През 2000 г. държавата записа в стратегията си „Комуникациите през XXI век: визия и цели“, че Великобритания трябва да бъде световен лидер в електронните комуникации.
  • През 2003 г. страната отчете, че е на водещо място по някои показатели, свързани с електронното правителство, и се зае с изграждане на електронната демокрация.

Същевременно и технологичните иновации, и законите се разглеждат само като инструмент, като мерки за постигане на истинската цел на всяко управление - качеството на живот. И в новия закон законодателят задължава администрацията да възприеме като абсолютен приоритет интересите на потребителя.

Сложно: конвергенция

Беше време, когато медиите, далекосъобщенията и информационните технологии бяха отделни индустрии с отделни закони и органи за управление. Развитието на информационните технологии промени всичко. Медиите са в мрежата и не приличат на себе си, както и съобщенията. Преди десет години експертите в Европа убедиха политиците, че става дума не за явления в рамките на науката или промишлеността, а за тенденция, която в най-скоро време ще промени начина на образование, труд и отдих и дори същността на самото правене на политика.
Трите сектора (медии, телекомуникации, IT) не просто ускориха и задълбочиха взаимодействията си, но се превърнаха в единна територия - в единни инфраструктури с единни крайни устройства се осъществяват все по-сложни информационни процеси и нов вид услуги - услугите на информационното общество. Този нов процес - конвергенция в инфраструктури, крайни устройства и услуги - наложи създаването на съответни нови инструменти за управление. Така се появиха конвергентни закони (регламентиращи комуникациите като цяло) и конвергентните органи (регулатори).
Конвергенцията е глобално явление - такива са регулаторите в САЩ (FCC) и Канада, такива са в Австралия и Южна Африка. В Европа вълната на конвергентни органи, заместващи два или повече свои предшественика (с отделна компетентност за медии, телекомуникации, IT, а в отделни страни като Италия и Великобритания - и за печат), започна от Италия (AGCOM) през 1997 г. Следват Финландия (FICORA), по-късно Швейцария - конвергентният регулатор (OFCOM/BAKOM) има функции по отношение на телекомуникациите и електронните медии. През 2001 г. на мястото на два съществуващи секторни регулатора в Босна и Херцеговина се учредява нов единен орган (СRA). И Словения създава такъв независим орган през същата година, както и Австрия (KommAustria), но конвергенцията там е в рамките на публичната администрация и е част от по-сложни преобразувания. Засега списъкa завършва Норвегия - на базата на три други институции (медийния регулатор, регулатора по медийните концентрации и института за кино) се създава нов регулатор, който се очаква да започне дейността си на 1 януари 2005 г.
Конвергентният закон на Великобритания влезе в сила на 1 януари 2004 г. и има следната структура:
- конвергентен регулатор
- мрежи, услуги и радиоспектър
- радио и телевизия
- лицензиране за телевизионно разпространение
- конкуренция на телекомуникационните пазари
- други въпроси.
Огромният по обем текст е подчинен на три ясни цели:
- цифровизация и насърчаване на високите технологии (от аналогови към цифрови, от пренос на глас към пренос на данни)
- защита на потребителите и предоставяне на все повече и качествени услуги за всички
- конкуренция за стопанските субекти в сектора.

Експертно: специализиран опит и баланс

Новият конвергентен регулатор (OFCOM) замести пет други органа и притежава компетентност по отношение на телекомуникациите, електронните медии и някои аспекти на печата. Вместо 128-те правомощия на закритите регулатори според новия закон регулаторът има вече 263, или двойно повече, между които дори екстравагантни (за България) задължения в областта на обществената информираност и образованието. Концентрирането на власт се аргументира с високата мисия на регулатора - той „съществува, за да отговори на потребностите на гражданите в процеса на развитие на индустриите в цифровата ера“.
ОFCOM е публичен субект (корпорация) и се ръководи от борд (колегиален орган от девет членове), регламентиран с отделен акт (Office of Communications Act 2002). В борда се включват председателят, директорът, двама изпълнителни членове и петима мандатни членове (назначени с различен срок на мандата - три, четири или пет години). Членовете на борда се назначават от изпълнителната власт. В първия състав влязоха и ръководители на досегашните регулатори. Обществената реакция на назначенията като цяло е спокойна - става дума за известни фигури от регулацията, университети или големи компании в сектора. Председателят на борда е лорд, професор по икономика и декан на бизнес факултет в Лондон. Директорът е юрист на 39 години, възпитаник на „Абърдийн“ и „Харвард“, шотландец, с опит в телекомите. Медиите и журналистиката също са представени - в борда има директорка на новинарска редакция в частна телевизия, както и професор по журналистика от университета в Кардиф.
Към борда са създадени комисии и експертни тела (по съдържанието, потребителски съвет, съвет на регионите, съвет за проблемите на възрастните хора и хората с увреждания) и е предвидена администрация от 1100 души, включително в регионални офиси. Експертните тела се ръководят от членове на борда, а в състава им има личности като олимпийския шампион на троен скок Джонатан Едуардс.
Впрочем експертността заедно със силното гражданско участие е регламентирана не само в процеса на регулиране, но и при самото формиране на публични политики и създаване на актове във Великобритания. Правителството има процедура за прозрачен и ефективно структуриран консултационен диалог с обществеността, с прилагащите органи и бъдещите адресати на акта. В обсъждането на комуникационния закон са постъпили повече от 500 писмени становища.
Професионалната общност ще получи нови възможности за реално участие в регулирането на комуникациите. Законът изисква да се разшири приложимостта на саморегулирането и корегулирането. В изпълнение на това изискване вече се провежда консултационен процес за определяне на областите, в които ще е ефективно да се делегират функции от регулатора към външни структури, създадени от професионалната общност. Като пример - обсъждат се инициативи и предложения за корегулиране в областта на телевизионната реклама.

Силно: за някои дори много силно

И във Великобритания обществеността е чувствителна към формите за държавен контрол или държавно въздействие, особено върху медиите. В това отношение има и реакции срещу новата уредба, а пресата нарече органа суперрегулатор. Широко обсъждани са гаранциите за независимост на членовете на борда, както и възможностите за влияние върху Би Би Си.
Регулаторът може да налага на Би Би Си глоби до 250 000 лири за нарушение на програмните стандарти, но и за нарушения в други области - например за неизпълнение на квотата за продукция, създадена от независими продуценти. Опасения предизвиква правомощието на регулатора да влияе върху статуса на публичните оператори. Още през 2004 г. започва цялостен преглед на обществената телевизия с мотива, че хората заслужават ясна информация какви програми получават за своите пари. Според пресата все още не е ясно дали новият регулатор ще съумее да охранява Би Би Си от опитите за правителствен натиск, или напротив, ще се опита да транслира правителствено влияние. А тъкмо сега Би Би Си има нужда едновременно от реформа и от подкрепа в отстояването на независимостта си.
Отношението между правителството, регулатора, обществените медии и аудиторията е елемент от по-големи и важни дебати във Великобритания - за състоянието на услугите в публичния сектор, за изискванията към съвременното образование или за личните права и личната неприкосновеност в информационното общество. В тези области общественото мнение е критично и чувствително към провежданата правителствена политика.

Полезно: за какво са институциите

Великобритания реализира преходи, които предстоят в България, макар и не непосредствено сега. В България също има конвергирани инфраструктури и услуги, но сме далече от въвеждане на конвергентно законодателство и конвергентен регулатор. Действащите медийни надзорници имат ентусиазъм по темата „чистота на езика“ - ясен ориентир за приоритети, нагласи и разбирания за регулация.
Ако за конвергентни закони е рано, за въвеждане на принципите, които прилага Великобритания при формиране на публични политики, транспониране на общностно законодателство и консултационен процес, е тъкмо навреме. Винаги е време за гражданско участие, винаги е време и най-сложните преходи да се управляват професионално, прозрачно и ефективно от институции, които „съществуват, за да отговарят на потребностите на гражданите“.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Защо най-голямото българско научно откритие от последните години струва 50 хил. лв... Защо най-голямото българско научно откритие от последните години струва 50 хил. лв...

...И още четири факта от новия брой на "Капитал"

25 май 2017, 1004 прочитания

Бедите ще са закономерни Бедите ще са закономерни

Първите знаци от новото управление

19 май 2017, 2584 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Имоти Инвестиции»

Бизнес имоти
Бизнес имоти

Тенденции и ревю на бизнеса с недвижими имоти и инвестиции в него.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Редакционни коментари" Затваряне
Начало от парламента

Някой ще те посрещне вместо мен

Срещу комисиона компании започват да предлагат посредничество при отдаване на имоти през Airbnb

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Разходка по ул. "Св. св. Кирил и Методий"

Една от най-дългите улици в София е средище на занаяти, работилници, магазини и пазари

Siri, какво да облека днес?

Създателят на Siri за новите начини, по които изкуственият интелект навлиза в живота ни

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 20

Капитал

Брой 20 // 20.05.2017 Прочетете
Капитал Daily, 25.05.2017

Капитал Daily

Брой 78 // 25.05.2017 Прочетете