Регистрация

// Политика и икономика / Редакционни коментари

17 18 мар 2012, 21:15, 2704 прочитания

Пазарът на горива: Има нещо гнило, но КЗК не го вижда

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

КЗК не откри злоупотреба с господстващо положение при "Лукойл"

Компанията не е монополист и на пазара на авиационно гориво, реши още комисията

30 юли 2012

Горивен картел

След дълго мислене Комисията за защита на конкуренцията откри съгласуване на цени между "Лукойл България", "Ромпетрол България", "Нафтекс Петрол" и "ОМВ България" на пазара на едро

18 мар 2012

Пазарът на бензин и дизел: Между картела и регулирането

Парламентът не сложи мораториум върху цените на горивата, а КЗК не успя да реши има ли проблем с конкуренцията

7 мар 2012

Линк досие

КЗК

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) по закон би ...

Цялото досие

Линк досие

Лукойл България

Лукойл България ЕООД е търговско дружество със седалище в С ...

Цялото досие
Колкото и да вярваме, че живеем в глобален свят, някои примери от българската реалност напълно отричат твърдението. Такъв е случаят с пазара на горива - страната е малка и има един много силен играч. В тази подредба са опитвали да се намесят няколко западни компании, но виждайки колко миниатюрен е бизнесът, някак си не са се мотивирали.

Сега Комисията за защита на конкуренцията за пръв път излезе с полурешение, че има нещо гнило в сектора. Но щастието е дотук. Първо, нарушение не е разкрито и санкции няма, а тепърва ще се обсъжда със заподозрените компании дали наистина има нещо нередно. Естествено всички отричат да са се картелирали. Представителят на лидера "Лукойл" - Валентин Златев, дори обяви, че е абсолютно убеден, че окончателното решение на регулатора ще е за липса на картел. Как някой знае какво ще реши комисията е отделен въпрос.

Второ, тук ще ви изненадаме, но наистина е много вероятно да няма договорка между четирите компании. Изводът е изкаран от логиката - има един голям играч, който държи над половината от пазара на едро. Той налага цената си и за да продават, малките му конкуренти нямат друг шанс, освен я да следват близко. А точно сходните оферти са едрият проблем, разкрит от КЗК

Линк досие

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) по закон би ... Цялото досие

.

Истинският въпрос, на който регулаторът трябва да намери отговор (но май не го търси), е друг: дали този доминиращ играч изкривява пазара с поведението си. Единственият намек в тази посока е, че комисията вижда стеснена конкуренция при вноса. Той не е изрично забранен, но при сегашните нормативни условия, влезли в сила от 2010 г., излиза толкова скъпо занимание, че почти никой не го прави.

Ако и този път регулаторът не успее да погледне дълбоко в пазара на горива, то и конкурентните фирми, и потребителите трябва да са силно разочаровани. Защото това ще означава траен триумф на статуквото. И загуби за всички, каквото е следствието от пазар с доминиращ играч.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Етикети: горива картел КЗК

Линк досие

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) по закон би ... Цялото досие

Лукойл България

Линк досие

Лукойл България ЕООД е търговско дружество със седалище в С ... Цялото досие

17 коментара

Избор на тип:
Преглед на профил djb95 Рейтинг: 445 Любопитно
18 мар 2012 21:43 1
- +Оценка
+23

Вносът го стесни държавата в услуга на Лукойл като въведе акцизните складове.В момента няма начин да купите официално гориво на добра цена отвън и да го внесете в странат ако нямате акцизен склад.Въпреки твърденията за големя брой вносители и складови обеми големите играчи , които са в състояние във всеки един момента да ви доставят гориво от акзизен склад се броят на пръстите на едната ръка - Лукойл, Нафтекс, Сакса , Инса, Газтрейд, Кълвача газ и още няколко.Алфа дога разбира се е Лукойл.Направете си експеримент.Поискайте от някоя от големите вериги оферта за доставка на дизел за комбайни през жътвата например. Поискайте по 10 000 лтр седмично . Офертата ще бъди цена Лукойл, евентуално малка отстъпка / всички големи търгуват на едро с Лукойл по специални цени / + транспорт забележете от най-близката база на Лукойл или Нафтекс до вас.

 
Преглед на профил СашкоСашев Рейтинг: 376 Неутрално
18 мар 2012 22:09 2
- +Оценка
-1 +8

Имало нещо гнило Въобразявате си ! Всичко е перфектно и си е наред

 
Преглед на профил vassilun Рейтинг: 2018 Разстроено
19 мар 2012 02:01 3
- +Оценка
+8

"Сега Комисията за защита на конкуренцията за пръв път излезе с полурешение, че има нещо гнило в сектора."

Тези полурешения са типични за нашата администрация! Май Иван Хаджийски е прав, че ние нищо не довършваме до края! Гадно!

 
Преглед на профил Нямаме Закон за Банкрута на Физическите Лица.Защо... Рейтинг: 1122 Разстроено
19 мар 2012 07:15 4
- +Оценка
+7

Че кога пък, КЗК е видяла нещо?Плюс това играта на ЛУКОЙЛ е стриктно по закона -така,че пак ще"местим въздуха"...

_____

Боли ме от овчедушието на хората...
 
Преглед на профил тимирут' Рейтинг: 1392 Неутрално
19 мар 2012 11:19 5
- +Оценка
+7

Пак се прави пушилка, вместо да се разровят нещата в дълбочина. Тъжното е, че и статията не е на ниво. А нещата никак не са сложни...
В страната петрол внася една-единствена фирма, която оперира в бургаската рафинерия. Същата фирма оперира и с преобладаващата част от складовия капацитет на петролните бази. Заедно с "Нафтекс", които оперират с останалите петролни бази, заварени към периода на приватизацията или построени по-късно, имат господстващо положение по отношение на търговията на едро. Извън тях остават още само 4 петролни бази с неголям капацитет на 2 други компании. Същите "ЛукОЙЛ" и "Петрол" имат годподстващо положение на пазара на горива и на дребно чрез веригите си бензиностанции. Положението се затяга допълнително от политиката на "Шел БГ" и "ОМВ БГ" да закупуват горива от петролните бази на "ЛукОЙЛ". Същото правят и т.н. независими оператори - закупуват количества наедро или от "ЛукОЙЛ", или от "Нафтекс", т.е. пак от "ЛукОЙЛ". Други 2 вериги - "Ромпетрол" и "Еко" зареждат бензиностанциите си от собствените си бази, като бензините там са с произход съотв. от Румъния и Гърция, т.е. нищо общо с "ЛукОЙЛ". При това положение "Ромпетрол" с около 7-8 % от пазара на дребно и "Еко" с около 5-6 %, дори и да искат, не биха могли да въздействат на цените. Но нещата могат тепърва още да се влошат когато на пазара навлезе и...

Прочитане на целия коментар
"НИС Петрол", които никак не биха тръгнали срещу "братската" компания "ЛукОЙЛ". Както се казва - положението никак не е розово, а КЗК си трае...

_____

agrotuz_new
 
Преглед на профил kotrag Рейтинг: 685 Неутрално
19 мар 2012 11:28 6
- +Оценка
+8


Картелното споразумение е на ниво търговия на дребно (бензиностанции) - между 5-те водещи оператора, а не на ниво търговия на едро както ще се опита да докаже КЗК и ще се провали.

Изначало упражнението им е било погрешно (търговия на едро). Поначало търговията на горива на едро е най-вече продажбата на горива на бензиностанциите. Вносът е друго нещо и сум съгласен, че трябва да отпадне изискването за акцизни складове.

 
Преглед на профил boby1945 Рейтинг: 5273 Весело
20 мар 2012 08:24 7
- +Оценка
-9

Няма какво да плачкате, идете се оплачете на Лостов дето продаде Нефтохим за без парета 1999 година....
Сега горивата скъпи, няма конкуренция, акцизните складове малко и скъпи, всички се съобразяват с "големия" Лук ойл, с кого да се съобразяват с братя Бобокови или с Плама Плевен .....
Няма как и да е иначе, в малка страна като България не може да има десет Нефтохима......
Затова и австрийците не приватизират рафинерията в Швехат а си я "пазят" държавна....

_____

Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
 
Преглед на профил тимирут' Рейтинг: 1392 Неутрално
20 мар 2012 10:32 8
- +Оценка
-1 +4

До коментар [#7] от "boby1945":

Проблемът не е, че няма конкуренция в преработката. Имаме една рафинерия и трудно ще се намери пазар за втора, защото от петрола не се произвеждат само горива. Рафинерията е продадена на "ЛукОЙЛ" защото единственият възможен купувач може да бъде фирма със собствен добив, а такива в Черноморския басеин са само руските компании на руските олигарси. Дали ще е Алекперов или някой друг няма значение - всичките са от един дол дренки, все са руски ченгета, вързани на юлар към Кремъл. На изхода на рафинерията се появява швейцарска офшорна фирма, която е собственик и оперира с акцизните складове, т.е. получават евтино горивата и ги продават скъпо. По този начин рафинерията работи на минимална печалба, печалбата се акумулира в офшорката и се изнася от страната. По същия начин процедират и в "Нафтекс" - купуват горивата на Нефтохим, минават през складовете на "Нафтекс" и ги продават в бензиностанциите на "Петрол", като печалбата се натрупва в складовете. Разбира се, че няма да се намери проблем с ценообразуването в бензиностанциите - всички вериги работят с печалба от порядъка на до 100 лв / 1000 л. гориво. Ако в КЗК искат да намерят нещо - трябва да се търси в схемата на ценообразуване на търговците на едро - т.е. в базите на "ЛукОЙЛ" и "Нафтекс", през които минават над 86 % от течните горива и пропан-бутана за вътрешния пазар.

_____

agrotuz_new
 
Преглед на профил boby1945 Рейтинг: 5273 Весело
20 мар 2012 11:46 9
- +Оценка
-7

Рафинеията е продадена на "ЛукОЙЛ" защото единственият възможен купувач може да бъде фирма със собствен добив, - цитат на коментар #8 от “тимирут'”

И оти трябва да е със собствен добив? Нефт може да си купиш от всякъде.....!!! А после скАпо, скАпо ще е няма как иначе..... От нефта се правят много разни работи, дето не можеш им хванеш края.....

_____

Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
 
Преглед на профил boby1945 Рейтинг: 5273 Весело
20 мар 2012 11:50 10
- +Оценка
-7

На изхода на рафинерията се появява швейцарска офшорна фирма, която е собственик и оперира с акцизните складове, т.е. получават евтино горивата и ги продават скъпо. - цитат на коментар #8 от “тимирут'”

Пропускаш гудрона, котелното гориво и те пари струват......

Затова, в случая с България, и на изхода и на входа трябва да стои Държавата, МФ, да знае кой пие, кой плаща.... и всичките тези гимнастики да отиват в бюджета или поне да остават в страната ...

Да ама Не, някои бързат да приватизират .... сега им скъпо....

_____

Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
 
Преглед на профил vassilun Рейтинг: 2018 Неутрално
21 мар 2012 01:55 11
- +Оценка
-1 +1

До коментар [#10] от "boby1945":

Боби, писал съм го много пъти и сега за последно. "тимирут" правилно ти отговори. Нефтохим е конструиран и построен да работи само с РУСКИ петрол (високо съдържание на сяра и др. особености). Можеше да се продаде само на руска фирма (дали е Лук или Пук ойл, все тая)! Не вярвам да обвиняваш Костов в голяма обич към Русия! А иначе той за всичко е виновен - и за цената на яйцата в последно време!

 
Преглед на профил boby1945 Рейтинг: 5273 Весело
21 мар 2012 07:39 12
- +Оценка
-1 +1

До коментар [#11] от "vassilun": пишеш откровени глупости, Нефнохим може да работи със всякакъв петрол и е работил години наред, тези извинения на лостоваците ги разправяй на слугините след като почистят масата.....
Лостов го обвинявам в голямата глупост, която направи с продажбата и на Нефтохим, за обич не говорим в икономиката...

_____

Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
 
Преглед на профил тимирут' Рейтинг: 1392 Неутрално
21 мар 2012 13:08 13
- +Оценка
-1

До коментар [#9] от "boby1945":

Ще ти кажа защо да е руски нефтът за ЛукОЙЛ-Нефтохим (това е точното име на рафинерията). Първо, защото е конструирана по руска технология и според руските качествени показатели на нефта. Не може да работи с арабски, нигерийски, либийски или какъвто и да е друг. Просто технологично не може да се преработва "стар" нефт с високо въглеводородно съдържание. За такива като теб ще уточня за сравнение, че някои ТЕЦ-ове (напр. ТЕЦ Варна) не работят с лигнитни въглища, нито в "Мариците" могат да се горят антрацитни въглища от Донбас. Същото е и с рафинерията - не може да "разложи" богатите сортове нефт, евентуално може да се внесе нефт от сорта "Северно море", но тук идва втория проблем. Вторият проблем се отнася до транспорта с танкери. Няма вариант да се внася нефт през проливите - Турция е ограничила движението ма кораби, намалила е максималния тонаж и е наложила високи такси. Затова е актуално да се строи тръбопровод, който да пренася нефт до средиземноморието. Аз поне не се сещам някой да е имал идея да вкарва нефт в Черно море, но може и да греша. Та затова сама по себе си продажбата на рафинерията на руска компания не е лоша, лошо е това, което руснаците правят на пазара.

_____

agrotuz_new
 
Преглед на профил тимирут' Рейтинг: 1392 Неутрално
21 мар 2012 13:45 14
- +Оценка
-1

До коментар [#10] от "boby1945":

За едно съм съгласен - скъпи са ни горивата на вътрешния пазар. Защо са скъпи - питай Златев и Алекперов, това е приумица на "ЛукОЙЛ".
Защо беше приватизирана по този начин най-голямата рафинерия на Балканите също е ясно. Купувач стана единствената компания, проявила интерес - как да продаваш на "Шел" или "ВР", като не се вълнуват от нашия пазар. Но дали ще е "ЛукОЙЛ" или "Сибнефт" (примерно), или някой трети руски олигарх, едва ли е важно, всичките са едни и същи. Самата приватизация беше добра, лошо стана после, когато се появи Ершов и неговия "Нафтекс". Първо "Нафтекс" извади петролните бази от "Петрол", размениха си бази с "ЛукОЙЛ" и двете фирми заедно наложиха ограничения върху търговията на едро, защото никой друг нямаше петролни бази. По-късно "Петрол" продаде собствени бензиностанции на третата фирма на "ЛукОЙЛ" и така руснаците си направиха верига, с което пак двете заедно хванаха над 1/2 от пазара на дребно. По това време Изпълнителен директор на "Петрол" и съакционер чрез "Синергон" беше Митко Събев. Този гешефтар е същият, който по времето на Виденов беше директор на държавната рафинерия и изнасяше горива срещу жито за ембарговата Сърбия. Затова приватизацията беше добра - разкара от държавната софра такива лица с криминални...

Прочитане на целия коментар
наклонности, а факт е че нищо не става от него и като мениджър, щом "Петрол" е в трагично състояние и Ершов го изгони позорно от Борда.

_____

agrotuz_new
 
Преглед на профил boby1945 Рейтинг: 5273 Весело
21 мар 2012 13:45 15
- +Оценка
-1

За такива като теб ще уточня за сравнение, - цитат на коментар #13 от “тимирут'”

Не ми уточнявай жив да си, аде няма нужда.....
И не трескай лостовашки лозунги....

Нефтохим за 49 годишната си история е преработвал какъвто нефт се сетиш.....руски, либийски, ирански, саудитски ....
Марк Рич какъв нефт караше за преработка ишлеме 1992-97 .......?
Защо уволниха Сърастов 1994, щото тръгна да купува нефт от Арамко ....

_____

Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
 
Преглед на профил boby1945 Рейтинг: 5273 Весело
21 мар 2012 13:54 16
- +Оценка
-1

как да продаваш на "Шел" или "ВР", като не се вълнуват от нашия пазар.- цитат на коментар #14 от “тимирут'”


Но Ю"Арамко" се вълнуваше и то много яко от Нефтохим АД ....... въпреки това местните велможи се направиха на ощипани....
Не мисля че са работили в интерес на Русия, просто от простотия Ст.Алексадров, Беров, Биков, рИформата лично, толкова можеха .....

И понеже не си в час всяка рафинерия която може да прераобтва "тежък" нефт, може да преработва и "лек" нефт каквито са иранския, саудитския, либийския, сирийския .....

_____

Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
 
Преглед на профил weinlock Рейтинг: 222 Неутрално
21 мар 2012 15:20 17
- +Оценка
-1

Вижте какво, това което ставаше при Костов по раздаването на държавата съм го виждал лично и доста отблизо. Истински и качествени инвеститори бяха административно торпилирани, а мафиотски групировки бяха не просто покровителствани, а направо обслужвани. За мен Костов и хората му са доказуеми национални престъпници.

 
Абонирани сте за новите коментари по тази статия
Правила за писане на коментари

Нов Коментар

Настроение:
Кирилица: ?
24 часа 7 дни

36 Като в зъл монтаж

22 май 2013, 6954 прочитания

21 "Единственият" на Microsoft

22 май 2013, 5679 прочитания

83 Кабинетът прие правилата за парите на държавните дружества

22 май 2013, 4496 прочитания

11 Курортното бъдеще на Карадере

23 май 2013, 3021 прочитания

27 Борисов върна мандата, Орешарски го получи

23 май 2013, 2907 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Редакционни коментари" Затваряне

Източни пиеси

Защо Турция е по-важна от Катар