Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
11 9 мар 2017, 15:59, 15767 прочитания

България на две скорости

Важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Невъзпитаните карикатуристи и Голямата сянка

"Изчезването" на "Прас-прес" от сергиите е показателно за това как овладяването на разпространителския пазар направи възможно заглушаването на гласове и бизнеси

10 мар 2017

Йозеф Янинг: Няма сценарий за ЕС на една скорост

Директорът на берлинския офис на ECFR пред "Капитал"

10 мар 2017

България е против "Европа на различни скорости"

Страната ще подкрепи Доналд Туск за втори мандат начело на Европейския съвет

8 мар 2017

Най-големите икономики в еврозоната подкрепиха Европа на различни скорости

Лидерите на Германия, Франция, Италия и Испания обсъдиха бъдещето на ЕС на среща във Версайския дворец

7 мар 2017

Дебатът за Европа – трябва да участваме, за да ни чуят

Представената от Юнкер Бяла книга произтича от спешната необходимост за преосмисляне на визията за Европа, в която искаме да растат децата ни

6 мар 2017

Планът за бъдещето на ЕС на Юнкер среща опозиция

Полша и Унгария се притесняват, че страните, които решат да не се присъединяват към еврото, могат да бъдат омаловажени

1 мар 2017

Карикатуристите отвръщат на удара

От днес сатиричния вестник "Прас-Прес" е на пазара

1 мар 2017


Съвсем скоро Европейският съюз ще бъде нещо много различно. Ролята на България в него, както и ползите за нея, могат да бъдат много по-малки. Дъждът от пари, който сега идва от Брюксел, ще стане по-слаб. Натискът за реформи и модернизация на държавата ще спре. Силните и богати държави, по всичко личи, ще се обединят още повече. Слабите ще бъдат оставяни повече да се оправят сами. Вратата към Европа едва ли ще се затвори съвсем. Възможности за напредък ще има, но ако първо бъдат изработени и заслужени.

Причините това да се случи сега са извън България, но нейното място в новата европейска конфигурация ще е напълно заслужено. Дълги години - практически всички десет след влизането в ЕС бяха пропилени от местните политици. През това време самата България се движеше на две скорости - едната напред, другата - назад. Двете взаимно се уравновесяваха, за да се получи най-често пълен застой. Слабото реформаторско малцинство се опитваше да прокара промени, докато статуквото дърпаше назад. Десет години след влизането в ЕС и вероятно стотиците доклади, писма, констатации и напомняния съдебната система продължава да работи удобно за олигархията. Корупцията е навсякъде - здравите места в политиката и държавното управление са изключение. Държавната администрация е проядена, уплашена и неефективна. Съвсем доскоро важни регулатори като БНБ, КФН и КЗК бяха превзети от мафията, а липсата на разследвания за това кое е позволило да се стигне дотам направиха промените в тях неубедителни.

Евентуалното оставане на България в периферията на ЕС сега ще е следствие от нейните собствени неуспехи. Тя ще бъде във втората скорост, защото интересът на повечето й политици към ЕС се свежда единствено до разпределянето на ефрофондове.

Двете скорости на България се виждат и при обсъжданията по темата за промените в съюза. Малцинството на предната скорост се опитва да предупреди за рисковете и да предложи стратегии. На власт обаче е мнозинството на задната скорост. Да сте чули нещо убедително от ГЕРБ, които, между другото, управляваха в седем от тези десет пропилени години? Техният основен конкурент БСП успя да роди само смехотворното изказване на Корнелия Нинова, че ще вика в Брюксел как не е съгласна с Европа на две скорости. Това - вероятно ако ѝ остане свободно време от борбата да паднат санкциите срещу Русия.

Бездействието на големите партии - задната скорост на държавата в момента, пропилява и последните шансове вратата към сърцето на Европа да остане по-широко отворена.



Всъщност, ако България се озове във втората скорост, това ще узакони едно фактическо положение. Тя и в момента е второ качество държава. Корупцията тук е много по-голяма, съответно хората са много по-бедни.

Победата на задната скорост си личи и при такива случаи като казуса с малкия сатиричен вестник "Прас прес", който си позволи да критикува и Бойко Борисов, и Пеевски. Последният просто скри тиража му. Дали го е направил заради себе си, или заради това, че Борисов е чувствителен към рисуваната критика, няма особено значение. По-важното е, че това стана възможно заради монопола на Пеевски в разпространението, който беше допуснат заради пълното превземане на институции като КЗК.

Триумфът на задната скорост може да се види и в истории като тази за стъкларския завод "Рубин". Той беше част от империята на Цветан Василев, но след фалита на КТБ се озова в близкия приятел на Бойко Борисов Александър Сталийски. Така сега, вместо данъкоплатците да могат да си върнат поне малка част от парите, дадени за изплащане на гарантираните от държавата влогове, заводът ще се озове в поредния играч.

В броя може да видите още:

- Петима българи са обвинени от американското правосъдие в това, че са нарушили ембаргото на Сирия

- Защо храната в Западна Европа е по-качествена, отколкото в Източна

- Един български дизайнер направи в Лондон приложение, което помага на хората да се намират за тройки (в смисъл за секс)

- Селекция от най-добрите смартфони, представени на мобилния конгрес в Барселона
Капитал #беззарядно

Седмичният вестник Капитал е версия 3.0 - с нов компактен формат, дизайн и осъвременено съдържание и вече излиза още в петък.

Може да го намерите в търговската мрежа на централните сергии за печатни издания, веригите Inmedio, Relay, One minute, Lafka, бензиностанции OMV, Shell, Lukoil, "Еко", "Петрол", "Ромпетрол", магазини "Фантастико", "Билла", "Кауфланд".
true
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кой ще контролира БНТ, какво стои зад демонстрациите на Ангелкова и Сименов по плажовете и... Кой ще контролира БНТ, какво стои зад демонстрациите на Ангелкова и Сименов по плажовете и...

... още няколко интересни теми от новия брой на "Капитал"

17 авг 2017, 1206 прочитания

30-годишният стартъп 30-годишният стартъп

Някои от по-важните теми в новия брой на "Капитал"

11 авг 2017, 4556 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Редакционни коментари" Затваряне
Единствената религия е страхът

Гоненето на бежанци

ЕМА, ела в София

Как България се изложи с искането за домакинство на Европейската лекарствена агенция

Искате ли да летите

Българската лека авиация има да догонва тази в Западна Европа. Потенциалът за развитие обаче е голям

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Имало едно време Даяна

20 години от смъртта на принцесата на Уелс

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 32

Капитал

Брой 32 // 12.08.2017 Прочетете
Капитал Daily, 17.08.2017

Капитал Daily

Брой 126 // 17.08.2017 Прочетете