Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
9 24 фев 2012, 17:54, 6024 прочитания

Провинциален блясък

Българските спортисти са далеч от световните тенденции в изграждането на добър обществен образ

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата



"Днес двама мъже дойдоха при мен и ми казаха: "Изглеждаш толкова голяма на екрана, а всъщност си много слаба..." Хмм, благодаря!? Предполагам... LOL." Близо 300 хиляди души са прочели тези думи на доскорошната водачка в световната ранглиста по тенис Каролин Вознячки в Twitter. Датчанката използва активно социалната мрежа, за да споделя със своите почитатели мислите и преживяванията си. Това всъщност позволява на хората да видят различен образ от този на звездата Вознячки - усмихната, шегуваща се, запалена по футбола и по нейния любим "Ливърпул".

Новите технологии и социалните мрежи изглеждат задължителна част от изграждането на имиджа на водещите спортисти в света. Големите личности осъзнават необходимостта от това да имат добър обществен образ. За целта разполагат с цели екипи или поне с добър PR специалист. В България се броят на пръсти спортистите, които работят в тази насока. Най-големите лица в спорта в страната като Матей Казийски, Владимир Николов, Станка Златева, Цветана Пиронкова, Григор Димитров и Тодор Стойков до момента не използват успехите си и интереса на хората, за да надграждат положителния си имидж.

Ах, този пазар

Мениджърът Силвио Данаилов на практика е човекът, който помогна на Веселин Топалов да стане един от най-добрите гросмайстори в света. Според него един спортист от високо ниво трябва да има добър образ по две причини. "От една страна, е добре в социален план, а от друга, е възможността за подписването на рекламни и спонсорски договори, които носят приходи. Най-добре е двете да са комбинирани", каза Данаилов за "Капитал". Топалов има отличен образ поне по три причини - силните му резултати, доброто му медийно и обществено поведение, както и интелигентният спорт, който практикува. През годините е имал два "добри" спонсорски договора - с "Мтел" и със "Сосиете женерал". "Този с "Мтел" му помогна много да стане световен шампион", признава Данаилов.

Мениджърът на Топалов твърди, че една от пречките за това да могат да се изкарват пари от добрия имидж е, че пазарът в България е малък и свит. Другата е, че част от компаниите в страната все още следват стари правила. "Спонсорите не работят на пазарен принцип, а по-скоро се свързват с някой спортист чрез познанства. Те не са убедени, че ако даден спортист им е рекламно лице, ще вдигнат продажбите си. А и това трудно ще стане." Компаниите могат да разчитат да се възползват от доброто обществено мнение за даден спортист, за да изградят собствения си имидж.

Най-известната българска атлетка Ивет Лалова има личен сайт, но той не се поддържа редовно. Там като спонсори на седмата в света в спринта на 100 метра са посочени "Найки", "София ауто" и "Шевролет". "В България няма данъчно облекчения за спонсориране на спортисти или отбор и това не стимулира особено компаниите. Освен това у нас са предпочитани по-популярни, провокативни или лесни за възприемане лица.



Повечето спортисти са известни като име, но хората не познават лицата им. Лично аз имах късмет и щастие да работя с много големи компании в България, но повечето се оттеглиха", каза наскоро Лалова за "Капитал".
PR специалистът Бойко Христов споделя мнението, че в България все още липсва "истински модерен пазар". "Много от българските спортисти търсят своята реализация зад граница и добавената стойност на добрия PR може да означава за тях присъединяване към по-добър отбор или по-високи възнаграждения", каза той за "Капитал".

Христов обаче уточни, че изграждането на имиджа върви задължително след резултатите в спорта. "Колкото и странно да звучи, често пъти добре свършената работа на PR-а може да означава регрес за спортиста, който би могъл да загуби чувството си за реалност – състояние, което не предвещава нищо добро за спортните му изяви."

Борба срещу жълтия медиен чук

Николай Михайлов – какво си представят хората, когато чуят това име? Колко ще се сетят, че това е един от най-добрите български футболисти в момента и колко веднага ще направят връзка с необятните теми за личния му живот? Нагласата на голяма част от медиите да задоволяват интереса на обществото за пикантните истории на спортистите прави така, че двете неща се смесват. Това затруднява работата на специалистите, които опитват да постигнат добър имидж на клиентите си. Михайлов от две години работи в тази насока с Калин Георгиев, с когото са приятели. Той е от малкото български спортисти със собствен сайт, и то поддържан редовно. Акцентът обаче е в личното отношение на вратаря.

"Той всъщност не се интересува от това, което се пише за него, нито пък иска да прави нещо, за да привлича спонсори. Николай прави това, което сам чувства като правилно - често помага на различни хора, включва се в благотворителни инициативи и т.н.", обясни Георгиев за "Капитал". По думите му Михайлов настоява сам да отговаря на всички електронни писма, които получава, когато има възможност. Той е сред малцината български спортисти с акаунт в Twitter. Засега обаче там излизат единствено автоматично новините от сайта.

Личните сайтове, социалните мрежи и блоговете са отлично средство за "борба" с изкривяването на съобщенията от медиите. Потвърждава го и защитникът на "Манчестър юнайтед" Рио Фърдинанд. "Преди хората може да са си мислели, че съм определен характер, въз основа на това, което са чели или чули за мен. Сега мога по-добре да отговарям на хората. Те виждат какъв съм. Не трябва да ме харесват, но е важно да видят истинското ми лице", каза той преди година за "Блумбърг". Тогава имаше 550 хиляди последователи, а сега вече са близо 2.2 милиона.

Подобен опит направи съотборникът му в "Юнайтед" Димитър Бербатов в блога си. Още с първата си публикация на 8 март 2010 г. той "взриви" общественото пространство, като обяви, че е високо над "хейтърите". Последваха още три публикации в рамките на седмица и оттогава нападателят не е писал. "Това беше огромна глупост и грешка според мен. Той бързо се осъзна и спря да го прави", коментира Данаилов.

Някои от по-младите български спортисти се опитват да са в крак с времето, но все още вървят с голямо изоставане от съвременните тенденции в прякото общуване с феновете си. Много успешната сноубордистка Александра Жекова редовно пише във Facebook, за да информира за успехите си. Но например няма свой акаунт в Twitter, който е по-достъпната платформа за генериране на последователи, тъй като там те няма нужда да бъдат одобрявани. Най-добрата волейболистка Ева Янева също поддържа страница във Facebook, но какво се случва, ако не бъдеш одобрен за неин приятел? Млади звезди като тенисистите Григор Димитров и Цветана Пиронкова също нямат профили в Twitter. Именно там преди две седмици се разбра, че Димитров се е веселил в една компания със Серена Уилямс под Айфеловата кула. Това стана ясно от профила на американската тенисистка, която има над 2 милиона последователи в социалната мрежа. Обичайно в петък Уилямс лично отговаря на въпроси на феновете си.

Отличен пример за сближаването с почитателите дава бившата звезда на волейболния ЦСКА Филип Майо. Кенийският състезател вероятно не е отхвърлил нито една покана за приятелство във Facebook. С веселия си нрав той редовно се обръща към феновете си, за да им благодари за подкрепата и за да ги призове да бъдат с отбора му във всеки мач. И въпреки че от миналото лято играе в румънския "Томис", все още много българи харесват и коментират публикациите му. А самият Майо го прави, без да има съветник или PR специалист.

Въпреки положителния си имидж Топалов няма профили във Facebook и Twitter, което изглежда като грешка. Според Данаилов обаче двата сайта "са поредните балони, които ще се спукат". "Трябва много да се внимава с тях. В Испания има футболист с 800 хиляди последователи, който пише колко рохки яйца бил изял. И това тези хора го четат във виртуалното пространство." По думите му българските спортисти не са готови за подобна изява. Необходимо е те първо да бъдат научени какво да правят и какво да не правят, защото се получават много скандали. Той даде пример с испанска певица, която предизвикала недоволство сред обществото след "некомпетентни коментари за революцията в Египет".

По-ефективен вариант за общуване във Facebook е създаването на фен страница на спортиста. При него не е необходимо почитателите да чакат одобрението на състезателя, но е необходим човек, който да поддържа информационния поток и публикациите.

Щедро сърце

Засега един от добре изпитаните начини успял човек да покаже добротата си са благотворителните и обществено полезни акции. Бербатов е най-изявеният в тази област, след като вече няколко години награждава талантливи български деца. Михайлов също прави много, макар да не държи всичко да се появява в медиите. "Хората си вадят грешни изводи за него, защото не го познават. Той вече е пораснал и е изградил много силен характер, развил е ценностите си. До голяма степен сам решава с какво да се занимава като дейности. Ако нещо не му допада или не отговаря на вижданията му, никой не може да го накара да го направи. Отказвал е да стане рекламно лице на компания, произвеждаща алкохол например", добавя приятеля му Калин Георгиев.

От водещите спортисти в България сред най-активните в благотворителните кампании са още Петър Стойчев, Йордан Йовчев, Евгени Иванов-Пушката. Това в допълнение към отличните им състезателни кариери им гарантира добър образ. "Имиджът е важен в социален план от гледна точка на това, че в един момент спираш да се състезаваш. След това спортистът може да влезе в политиката или да се занимава с нещо свое, за което доброто мнение на хората ще е полезно", добави Данаилов.
 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Футболни отбори във водещите първенства в Европа отчитат рекордни приходи Футболни отбори във водещите първенства в Европа отчитат рекордни приходи

Основната причина са по-добрите договори за телевизионни права

12 юли 2017, 7474 прочитания

Колко струва ЦСКА 2 Колко струва ЦСКА

Гриша Ганчев предложи 8 млн. лв. в търга за марката на фалиралия клуб, но не е ясно как би се възвърнала инвестицията

2 юни 2017, 22806 прочитания

24 часа 7 дни

18 авг 2017, 21626 прочитания

18 авг 2017, 9368 прочитания

18 авг 2017, 8028 прочитания

18 авг 2017, 4967 прочитания

18 авг 2017, 4672 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Спорт" Затваряне
Дневник: Аферата Parmalat стигна и до Стоичков

БНТ не се нуждае от временно решение

На 23 август БНТ ще има нов генерален директор или ще запази стария

Банкя като Баден-Баден

След 15 години разруха минералната баня в града ще бъде ремонтирана със средства на пенсионния фонд "Алианц", който ще построи балнеологичен комплекс на съсесен общински терен

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Имате думата

Как състезателните дебати променят културата на спора у нас

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 19.08.2017 Прочетете
Капитал Daily, 17.08.2017

Капитал Daily

Брой 126 // 17.08.2017 Прочетете