Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
3 24 юни 2011, 13:06, 2690 прочитания

Пречка на пътя

В Саудитска Арабия засега жените са единствените, дръзнали да се изправят срещу статуквото

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Домашно насилие

В Либия и Бахрейн, народното недоволство се сблъска с военна сила.

18 мар 2011


"Проститутки", "либерастки", "агенти на Иран" - така в най-добрия случай са наричани дамите, които се осмеляват да карат автомобил в Саудитска Арабия. Подобни обиди бяха отправени и срещу седналите зад волана на 17 юни над 60 жени, които се включиха в кампанията Women2Drive за вдигане на забраната за шофиране. Правата на нежния пол, които традиционно са ограничавани в тази държава, всъщност не са основният проблем за ултраконсервативните духовници. Става дума за авторитет и власт - а това в най-големия износител на петрол в света означава и изключително много пари. Част от кралското семейство всъщност няма нищо против да види забрадки зад волана, както и по-умерените духовници, но на карта е заложено много повече от това. Сега именно жените са единствените, осмелили се да се изправят срещу правилата на саудитския режим.

В момента представителките на нежния пол в Саудитска Арабия нямат право да карат сами автомобилите си и са принудени да използват услугите на платени шофьори (тази индустрия се оценява на $3 милиарда годишно), а в някои случаи дори не могат да напускат жилищата си без роднина от мъжки пол. Всъщност няма закони, които изрично да не позволяват на дамите да шофират. Цялата забрана продължава да се крепи на приетата през 1411 г. по мюсюлманския календар (1990 г. по грегорианския) фетва на тогавашния главен мюфтия на държавата.

Законите са само за мъже

Тридесет и две годишната Манал Шариф обаче не е съгласна със статуквото. Тя е една от организаторките на интернет движението Women2Drive (да, на английски), пропагандиращо равни права на пътя (и не само) за мъже и жени. През май тя шофира по саудитските улици и качва видеото в YouTube, след което е арестувана и осъдена на 10 дни затвор. Каква е причината така и не става ясно. Шариф притежава международна шофьорска книжка, получена в САЩ, а никой саудитски закон не прави разграничение между шофирането от мъж или от жена.

Манал далеч не е първата саудитка, осмелила се да седне на шофьорското място. В статия за сп. Foreign Policy Ебтихал Мубарак припомня, че през 1990 г. 47 жени от столицата Рияд правят конвой с колите си и обикалят улиците за половин час. Те не пропускат и да се подготвят – всички имат предварително получени международни шофьорски книжи.



Религиозната и пътната полиция обаче не се шегува. Колите са спрени, а на шофьорките е наредено да се преместят на задната седалка, докато колите им биват репатрирани в близкия полицейски участък. Тъй като няма на какво основание да бъдат задържани, скоро дамите са пуснати, но първо са накарани да подпишат документи, в които обещават никога повече да не карат коли или да бъдат в присъствието на жена шофьор.

Въпреки че не прекарват много време в ареста, последствията за смелите автомобилистки са сериозни. Скоро тези, които са на държавна служба, губят работата си, а в петъчните проповеди  в джамиите през онази седмица имамите не пропускат да изригнат срещу жените, наричайки ги "проституки, американски секуларистки, комунистки" и т.н. През следващите две години в Рияд циркулират аудиозаписи на тези обиди, както и порицателни листовки с пълните имена на жените.

Далеч от лъскавата, построена с петродолари столица Рияд саудитските жени също се качват зад волана – не за да протестират, а от чиста необходимост, разказва в блога си журналистът Роб Уагнер. "Жените в семейството ми не мислят нищо за шофирането. Мъжът ми отива на работа преди изгрев слънце и се връща през нощта. Разбира се, че ще карам кола", разказва 45-годишната Фаузия Хасах, която живее в пустинята.

По-грешна от дявола

След освобождаването на Манал местните медии буквално я съсипват. Изявлението, публикувано в един от вестниците, е особено цинично – Шариф плачешком била признала, че е подведена от група саудитски жени, живеещи в САЩ, да кара кола.

Реакцията на ултраконсервативните духовници обаче е още по-груба. Шейх Насир ал Умир прави специално видеообръщение, в което обвинява САЩ и Иран в опит за конспирация срещу Саудитска Арабия, като така превръща въпроса за правата на жените в проблем за националата сигурност, която е застрашена от либерали, секуларисти, евреи и Запада. Съвпадението на протеста през 1990 г. с първата война в Персийския залив е много удобно за шейха – той твърди, че жените се активизират винаги, когато Саудитска Арабия е в опасност.

Друг салафист, шейх Мунджид, не само обвинява Манал във всички смъртни грехове, но и издига теорията за конспирацията до нови висини – според него избраната дата за общия протест – 17 юни, не е случайна, защото съвпадала с неизвестен никому шиитски празник по мюсюлманския календар. Най-далече от всички стига доктор Гази Шамари, който призовава властите публично да бичуват Манал пред други жени.

Не всички духовници смятат, че Манал трябва да гори в ада за постъпката си. Шейх Ахмед бин Баз твърди, че фетвата, която е издадена от баща му и е сочена като причина жените да не могат да карат кола, вече е неактуална. Някои членове на саудитската кралска фамилия също подкрепят вдигането на забраната. Самият крал Абдула в интервю от 2005 г. казва, че това е само въпрос на време и саудитските жени трябва да бъдат търпеливи.

Щом дори самият крал е съгласен забраната да падне, защо това още не се е случило? Експертът по Саудитска Арабия и доцент във френския университет Sciences Po Стефан Лакроа сподели пред "Капитал", че в абсолютната монархия решението не се взима само от краля. Нещо повече - трябва да бъде постигнат консенсус между поне 10 членове на кралската фамилия, като за момента изглежда преобладават тези, които искат жените да останат на задната седалка. Лакроа също така посочва, че неспособността да наложи волята си говори за слабостта на крал Абдула.

Ако в България една жена зад волана е повод за шеги и закачки, то в Саудитска Арабия страхът идва от неизвестното. Саудитската блогърка Иман ан Нафджан, която е една от участничките в кампанията, сподели пред "Капитал", че шейховете се страхуват да не бъдат въведени в изкушение от жена, която сама помпа гумите на колата. Управлението на автомобил също отнема от скромността и женствеността на една дама, като й дава възможността да излиза сама от дома си, когато пожелае.

Напред е чисто

Колкото и да е неприятно за консервативните духовници обаче в Саудитска Арабия има и активисти за човешките права. Един от тях - Уалид Абу ал Хайр, само за няколко дни вече е събрал над 1300 подписа на саудитци, които призовават за премахване на забраната за шофиране от жени.

Международната подкрепа също е значителна. Върховният представител на ЕС по външна политика Катрин Аштън и държавният секретар на САЩ Хилари Клинтън открито нарекоха тези жени смели и им пожелаха успех в извоюването на правата си. Лакроа обаче смята, че тази подкрепа може да изиграе лоша шега на движението. Ултраконсерваторите могат да използват западните мнения като още едно доказателство, че срещу страната има мащабен заговор.

Смелостта на Манал Шариф не остана невъзнаградена. На 17 юни над 60 забрадени жени последваха призива и седнаха зад волана. Важно е да се отбележи, че те не бяха сами – с тях пътуваха родителите им (от мъжки пол) и съпрузи. Това вече показва промяна в мисленето на по-широка част от обществото, в което, изглежда, расте недоволството от живота според племенни закони и липсата на право да решава само как да бъде управлявано. За това говори и страхът на ултраортодоксалните духовници, които в жените шофьорки виждат ирански конспирации и американски заговори. Блогърката Иман ни припомня една стара арабска поговорка: "Пороят започва с една капка."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

НАТО козирува на Тръмп 8 НАТО козирува на Тръмп

Дебютът на американския президент в алианса е индикация, че САЩ не загърбва съюзниците си, но при някои условия с милиардна цена.

25 май 2017, 6238 прочитания

Moody’s намали кредитния рейтинг на Китай за пръв път от 1989 г. 2 Moody’s намали кредитния рейтинг на Китай за пръв път от 1989 г.

Причините са нарастващият дълг и забавянето на растежа

24 май 2017, 1921 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Имоти Инвестиции»

Бизнес имоти
Бизнес имоти

Тенденции и ревю на бизнеса с недвижими имоти и инвестиции в него.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Хак да ви е

Все по-често хакерите са движени не от финансови, а от политически мотиви

Бюджет, доходи, икономика: Хубав план А, но няма Б

Държавата предлага почти ултимативно минималната заплата да продължи да расте средно с по около 10% на година и да достигне 610 лв. през 2020 г. Политиката на намаляващ дълг и дефицит ще гарантира предвидимост, но рискът е прогнозите да не се сбъднат

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Мечът на Гай Ричи

В новия "Крал Артур" митът е в "рокенрола" ритъм

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 20

Капитал

Брой 20 // 20.05.2017 Прочетете
Капитал Daily, 25.05.2017

Капитал Daily

Брой 78 // 25.05.2017 Прочетете