Регистрация

// Политика и икономика / Свят

41 6 юни 2012, 13:26, 6382 прочитания

Съединени европейски щати - спасението за ЕС

При липсата на съгласие между Франция и Германия и стремителния ход на събитията се готви стратегия за фискален и политически съюз

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Парламентарните избори във Франция - крайно ляво срещу крайно дясно

Днес се очаква сблъсък не между големите партии, а между крайната левица и крайнодесния Национален фронт

10 юни 2012

ЕК: Собствениците на банките ще плащат за спасяването им

Досега всичко беше за сметка на данъкоплатците през държавните бюджети

6 юни 2012

Германия подготвя компромисна сделка за испанските банки

Испания може да получи помощ от европейските фондове само срещу ангажимент за реформи в банковия сектор

6 юни 2012

Европа обмисля общо финансово министерство и банков съюз

ЕС е на прага на амбициозен скок в интеграцията, но националните лидери изглежда не са готови

4 юни 2012

Германия форсира пътя към фискален съюз

Испания и Франция притискат Берлин да приеме идеята за "банков съюз" и директна помощ за европейските банки

4 юни 2012


Политиката към кризата в еврозоната се променя със стремителна скорост. Само преди две седмици цялото внимание беше насочено към новия президент на Франция. Той положи клетва в Париж като г-н Растеж и веднага се втурна на първото си посещение в чужбина, за да се изправи срещу г-жа Затягане на европейската кесия - канцлерката Ангела Меркел.

"Нуждаем се от нови решения. Всички варианти са на масата", обеща Франсоа Оланд, намеквайки, че ще застави Меркел да се откаже от икономическите ограничения и да обмисли възможности, към които Берлин се отнася подозрително - на първо място еврооблигациите - и така Германия да реши кризата с един удар, като се съгласи да гарантира дълга на Испания, Гърция, Италия и всички останали, пише в анализ британският в. "Гардиън".

В събота двубоят между растеж и ограничения отшумя, след като Меркел обърна нещата в своя полза. На свой ред тя заяви, че не бива да има табута в усилията за преодоляване на тежките проблеми пред европейските лидери, които изчакват развоя на събитията в Гърция и Испания и обмислят следващите си ходове, подготвяйки решаващата среща на върха в края на юни.

С това Меркел изобличи блъфа не само на Оланд, но и на Франция. Заявявайки, че няма цензура над списъка с мерки, които може да въведе еврозоната, тя откри пътя към поставяне на масата на радикални, федералистки ходове, включително частична загуба на национален суверенитет над политиката в бюджета, данъците, трудовия пазар, социалната сфера и пенсиите, с цел да се изкове нов европейски политически съюз в перспектива от пет до десет години, пише в анализа, цитиран от БТА.

СЕЩ отново са тук


СЕЩ - Съединените европейски щати, отново са тук. Или поне за еврозоната. Подобен "политически съюз", отстъпващ фундаментални правомощия на Брюксел, Люксембург и Страсбург, винаги е бил вариант, от който французите са бягали.

Но Берлин дава знак, че ако ще носи бремето от провалите на другите, ще се наложат голям брой и съществени интеграционни ходове към банков, данъчен и в крайна сметка политически съюз в еврозоната. Това понятие предизвиква разделение и спорове и затова не винаги е по вкуса на Меркел. Но сега, в разгара на кризата, тя изглежда не вижда алтернатива.

През следващите три седмици ще има трескава дейност в тази посока - "ремонтен екип" от четирима водачи на ЕС ще обикаля столиците, за да сондира пределите на възможностите. Херман ван Ромпой -  председателят на Европейския съвет, Марио Драги - управителят на Европейската централна банка, Жан-Клод Юнкер - премиерът на Люксембург и дългогодишен шеф на еврогрупата - страните, приели еврото, и Жозе Барозу - председателят на Европейската комисия, ще представят план за интеграция в еврозоната на срещата на върха на ЕС на 28 и 29 юни.

И четиримата са убедени еврофедералисти. Преди срещата ще има съдбоносни избори в Гърция, както и парламентарни избори във Франция. Наред с това облаците се сгъстяват над банковия сектор на Испания. Нейният министър на икономиката Луис де Гиндос каза, че съдбата на еврото ще бъде решена през тези седмици в Испания и Италия.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

41 коментара

Избор на тип:
Преглед на профил The Shadow Рейтинг: 2062 Весело
6 юни 2012 13:35 1
- +Оценка
-9 +47

Ха-ха-ха... Да е жива и здрава Меркел! "Всички варианти са на масата", цепи се новоизлюпения френски президент. Така ли, мосю Оланд, вземете тогава тази дълбока интеграция и тогава да видим какво правим. С твоите камъни по твоята глава.
Извън забавната част, явно ще видим ускоряване на процесите по интеграция в Европа. Лошо няма - колкото по-добре е сглобено нещо, толкова по-трудно се поврежда.
Не съм съгласен само с последната част за Великобритания извън ЕС - колкото и да мрънкат, никой там не е луд да направи подобно безумие.

_____

“In a world of 7 billion people, we, 500 million Europeans, will have to stick together, or European prosperity and values will both go down the drain” A.Merkel
 
Преглед на профил mak Рейтинг: 274 Неутрално
6 юни 2012 13:52 2
- +Оценка
-2 +15

Когато не си мислил навремето сега трудно се измисля как да се започне от начало. Плотиците не са си свършили работата и са длъжници на тези които са ги избирали. Дано не ни оберат и мизерните спестявания. Защото бремето винаги се носи от народа.

 
Преглед на профил petar_333 Рейтинг: 1234 Неутрално
6 юни 2012 14:16 3
- +Оценка
-1 +6

До коментар [#2] от "mak":

И аз така мисля,че всичко е заради политиците.Те просто нямат смелост да си признаят,че са обещали нещо на изборите,но няма как да го изпълнят. Търси се вариант някой да не загуби,но това няма как да стане.Народът да му мисли!

 
Преглед на профил objective Рейтинг: 669 Неутрално
6 юни 2012 14:36 4
- +Оценка
-8 +19

Съединението прави силата !

 
Преглед на профил Ριζοσπάστης Рейтинг: 455 Любопитно
6 юни 2012 14:54 5
- +Оценка
-19 +14

Аз залагам на разпад. :)

 
Преглед на профил Хи-хи Рейтинг: 1720 Неутрално
6 юни 2012 15:04 6
- +Оценка
-21 +14

Аз лично не искам да ме управляват лицата Барозу, Ромпой, Юнкер и т.н. Това са лица, които и представа си нямат какво е в БГ, но потупват по рамото лицето с досието ББ.... Ще треба да се бега не само от БГ, а и от ЕС....

 
Преглед на профил 2.5 Рейтинг: 3534 Неутрално
6 юни 2012 15:26 7
- +Оценка
-2 +27

До коментар [#6] от "Хи-хи":
Другият вариант е тежки дни за нашите тарикати. Единствената държава от ЕС, която напоследък е решавала подобна задача е Обединена Германия. Предпочитам Евро-бюрократите, пред нашите тарикати. И къде може да избяга човек? Не останаха дестинации. Между другото, браво и на #1!

_____

2.5
 
Преглед на профил Софиянец Рейтинг: 1326 Неутрално
6 юни 2012 15:39 8
- +Оценка
-8 +27

Винаги съм подкрепял създаването на Европейски съединени щати. Смятам, че само по този начин континентът ни ще има възможност да бъде конкурентоспособен. А и подобен процес на обединение по региони рано или късно ще доведе до просто обединение на цялата земя и момент, в който фокусът на човечеството няма да е нашата планета, а Космосът :) Едва ли ще съм жив да го видя, но поне се надявам моите деца да са :)

 
Преглед на профил The Shadow Рейтинг: 2062 Весело
6 юни 2012 15:50 9
- +Оценка
-10 +6

До коментар [#5] от "Ριζοσπάστης":

Разпад определено ще има - като изритат Гърция. След това ще почне консолидацията с останалите 26 държави.

_____

“In a world of 7 billion people, we, 500 million Europeans, will have to stick together, or European prosperity and values will both go down the drain” A.Merkel
 
Преглед на профил Ριζοσπάστης Рейтинг: 455 Весело
6 юни 2012 15:54 10
- +Оценка
-8 +8

До коментар [#9] от "The Shadow":
Шегаджия!

 
Преглед на профил omniam Рейтинг: 1085 Неутрално
6 юни 2012 16:01 11
- +Оценка
-1 +9

Едно е сигурно - няма да ни е скучно. А това въобще не е приятно.

 
Преглед на профил donio Рейтинг: 516 Неутрално
6 юни 2012 16:14 12
- +Оценка
-4 +4

Кога таковаха и и си правиха кефа с недоносчето каквото в момента е ЕС им беше добре кога то се роди да го хранят абдалите европейци.Боя се от друго,че ще ни натикат в друга скотобойна като Сирия и Иран,а може и по- далеч.Вече ясно се очертава границата между "ние" и "те".Всеки може да се определи към кого от тях принадлежи,а какво искат те от нас е повече от ясно.С две думи:те да имат вие да нямате,а ако може дори живот още по-добре.

 
Преглед на профил daskal1 Рейтинг: 689 Неутрално
6 юни 2012 16:18 13
- +Оценка
-2 +8

Хм, изведнъж статията на Ленин от 1915 "Лозунгът за Обединените Европейски Щати" става актуално четиво, ако някой има желанието да я прегледа.

 
Преглед на профил voxy Рейтинг: 1101 Неутрално
6 юни 2012 16:27 14
- +Оценка
-7 +12

аз искам да станем Съединен Немски Щат, останалите страни не ни трябват

_____

voxy
 
Преглед на профил kossev Рейтинг: 10 Неутрално
6 юни 2012 16:28 15
- +Оценка
-1 +7

Предстоят интересни времена. Видя се, че ЕС по този начин няма бъдеще. Винаги ще е актуален въпроса на Кисинджър "На кого да се обадя, ако искам да говоря с Европа?". Кога ще се случи това, обаче, няма как да знаем. Във всички случаи за да дойде СЕЩ, ще трябва да се реформира ЕС, а това няма да е никак безболезнено. И не си мислете, че СЕЩ ще е имунизиран от кризи. Няма да е по-различно от САЩ, но поне ще има съюз, който си заслужава да се пази.

 
Преглед на профил geordgeo Рейтинг: 738 Весело
6 юни 2012 17:01 16
- +Оценка
+4

До коментар [#8] от "Софиянец":

Напълно подкрепям казаното от теб, само така бъдещето изглежда по-розово!

 
Преглед на профил Rage Against Рейтинг: 1934 Неутрално
6 юни 2012 17:05 17
- +Оценка
-5 +11

До коментар [#10] от "Ριζοσπάστης":

добре де, ще изритат Гърция и Кипър...
след което ще започне консолидация на останалите държави в Съединени Европейски Щати.

а гърците ще продължат да бъдат това, което винаги са били... турци, които искат да станат италианци.

_____

Наследството на Борн: http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/1997/01/27/998516_nasledstvoto_na_jan/
 
Преглед на профил Николай_1 Рейтинг: 816 Неутрално
6 юни 2012 17:11 18
- +Оценка
-15 +5

Съединени Европейски Щати? Да.............Но в следния състав:
1.Германия
2.Великобритания
3.Ирландия
4.Скандинавските страни
5.Холандия
6.Северна Италия
7.Австрия
8.Швейцария
9.Франция

 
Преглед на профил stg Рейтинг: 4409 Неутрално
6 юни 2012 17:33 19
- +Оценка
+13

До коментар [#18] от "Николай_1":

глупости, във всяко племе е имало вождове , жреци и индианци ,ти що си изпуснал индианците

 
Преглед на профил The Shadow Рейтинг: 2062 Неутрално
6 юни 2012 17:41 20
- +Оценка
-1 +4

До коментар [#18] от "Николай_1":

Да бе, сигурно, някой ще разкара огромни пазари и ще си прави сбирка на най-силните държави. Само тотален провал като Гърция е билет за изход от клуба, останалите ще бъдат част от него винаги.

_____

“In a world of 7 billion people, we, 500 million Europeans, will have to stick together, or European prosperity and values will both go down the drain” A.Merkel
 
Преглед на профил Николай_1 Рейтинг: 816 Неутрално
6 юни 2012 17:52 21
- +Оценка
-8 +4

До коментар [#19] от "stg":

Не става дума за племе , а за СЕЩ . Само че в едни СЩ , които и да са те , знаеш къде отиват индианците - в резервати..................
Следователно ако ще има СЕЩ - без индианци.

 
Преглед на профил Хи-хи Рейтинг: 1720 Неутрално
6 юни 2012 17:57 22
- +Оценка
-1 +5

До коментар [#7] от "2.5":

Евробюрократите винаги ще подкрепят наш'те "йес тарикати"...

 
Преглед на профил Николай_1 Рейтинг: 816 Неутрално
6 юни 2012 18:04 23
- +Оценка
-6 +4

До коментар [#20] от "The Shadow":
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
..........Само тотален провал като Гърция е билет за изход от клуба.....
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''';
Изход от клуба............. ама за да има изход , първо трябва да има клуб.
Но клуб никога не е имало и това нещо , много добре го знаеш.
Членският състав на един клуб винаги се е състоял от равнопоставени равностойни членове.
ЕС не е клуб , той даже , според мене , не е и съюз - само общата валута не е достатъчно силен фактор , за да свърже в съюз "мухата и слона".

 
Преглед на профил The Shadow Рейтинг: 2062 Неутрално
6 юни 2012 18:13 24
- +Оценка
-5 +1

До коментар [#23] от "Николай_1":

Е, няма как 27 различни държави да са еднакви по начало. По принцип ЕС е възникнал по две основни причини: за да престанат войните на континента и страните в него да търгуват свободно една с друга. Всичко останало е плюс и е в процес на постоянно преосмисляне и развитие. Неработещите неща бавно ще се заменят от работещи и така. В интерес на всички е клуба да се развива. А тия приказки с равенството и братството предлагам да ги оставим на вечно протестиращите пред банките леви тълпи.

_____

“In a world of 7 billion people, we, 500 million Europeans, will have to stick together, or European prosperity and values will both go down the drain” A.Merkel
 
Преглед на профил t' Ankus Рейтинг: 4343 Неутрално
6 юни 2012 18:45 25
- +Оценка
-2 +5

ЕС е хлабава асамблея е която никой не може да наложи нищо на никого! Въпроса не е"дали", а "кога" и "какво". Европа от всякъде я дебнат икономически титани и който я набара я навежда, както навеждат нашите в Брюксел. Големите страни искат конфедерация (Британия иска да е отвън). Германия за да плаща, иска федерация. Малките също имат повече сметка от федерация, защото при конфедерация ще си останат маргинална периферия. Аз се надявам на федерация, евро чиновниците да набиват канчетата на нашите местни феодали, защото нашето общество е в кома. СЕЩ или ЕССР - Това е въпроса ! Колкото по-бързо, толкова по-добре! Ако се забавим прекалено или няма да има ЕС или ще е направо Империя.

_____

ЗДРАВИТЕ СИЛИ ОТНОВО ПОБЕДИХА ЗДРАВИЯ РАЗУМ
 
Преглед на профил Николай_1 Рейтинг: 816 Неутрално
6 юни 2012 18:45 26
- +Оценка
-1 +2

До коментар [#24] от "The Shadow":
Според мене дълбоко грешиш - ЕС е възникнал по едни причини и постепено се е разширявал по СЪВСЕМ различни от първоначалните за създаването му причини.
Ако "бащите" на ЕС - Робер Шуман , Жан Моне и Конрад Адеанауер , са имали възможност да проникнат в бъдещето и да видят как ще изглежда ЕС в наши дни , въобще според мене , нямаше да го създават............
Дълбоко порочна е идеята да изискваш равноправни отношения , между неравнопоставени държави , независимо от това , че поне формално във всички тях , са се установили демократични общества.
Не може да съществува истинска свободна търговия между бедни и богати и между неравнопоставени държави.

 
Преглед на профил The Shadow Рейтинг: 2062 Весело
6 юни 2012 19:24 27
- +Оценка
-3 +1

До коментар [#26] от "Николай_1":

Това за порочната идея го кажи на американските щати, които и до ден днешен са коренно различни един от друг (някои даже повече и от европейските държави), пък някак си са направили цялото нещо да работи. А идеята е най-вече да се върви напред, богатите си трупат богатството, а бедните стават по-малко бедни, лека-полека дърпат напред и така... По-добре, отколкото бедните да си остават все така бедни и без никаква светлинка в тунела или перспектива за развитие.
А пък аз си мисля, че Шуман и компания щяха да са много приятно изненадани колко голяма и развита е Европа сега, въпреки всички спънки и кризи.

_____

“In a world of 7 billion people, we, 500 million Europeans, will have to stick together, or European prosperity and values will both go down the drain” A.Merkel
 
Преглед на профил tatkoruso Рейтинг: 438 Неутрално
6 юни 2012 21:22 28
- +Оценка
-4 +2

"Момински мечти" мога да нарека СЕЩ, без Путин нищо в Европа не може да се реализира, а Путин иска ЕАсъюз, тъй че "паживьом, увидим", а колкото до бягането от БГ май-май вече няма къде.

 
Преглед на профил Николай_1 Рейтинг: 816 Неутрално
6 юни 2012 21:51 29
- +Оценка
-1 +3

До коментар [#27] от "The Shadow":
Примера ти с САЩ е крайно неудачен - Америка се ражда , както знаеш , във война и продължава са се развива в условията на война.
През 1776г. 13 щата отвоюват независимост от ОК и почват да ПРИСЪЕДИНЯВАТ нови отвоювани девствени територии . Преди това тези територии не са били никакви държави , че да искат , да се присъединяват към новия съюз - наречен Америка. Още оттогава хората от тези територии са знаели че са американци.
Так че........ти определи разликите и приликите между САЩ и ЕС.



 
Преглед на профил ventsy Рейтинг: 656 Неутрално
6 юни 2012 22:14 30
- +Оценка
-1 +2

Не може да съществува истинска свободна търговия между бедни и богати и между неравнопоставени държави. - цитат на коментар #26 от “Николай_1”

Защо да не може? Да вземем САЩ - Мексико например. За 2011 изност/внос от САЩ за Мексико (и обратно) е 197/253 милиарда долара.

До коментар [#28] от "tatkoruso":
Кой го брои Путин за нещо? Какво направиха с НАТО? Мрънкаха против разширението, мрънкаха и накрая НАТО се разшири и руснаците млъкнаха.

ЕС си е добре. Но трябва да се затегнат финансовите правила. Всички членове да приемат поправки в конституциите си които ги задължават да ограничат бюджетните дефицити до някакъв разумен процент (3% например). Или пък направо да ги задължи да имат балансиран бюджет. В САЩ е така, щатите трябва да си балансират бюджета.

 
Преглед на профил ventsy Рейтинг: 656 Неутрално
6 юни 2012 22:22 31
- +Оценка
-1 +2

До коментар [#29] от "Николай_1":

1776 е публикувана Декларацията на Независимоста. Чак след войната, през 1787 е приета конституция и САЩ става държава (дотогава е била конфедецария). ЕС пък е създаден след втората световна война.

Щатите които се присъединяват към САЩ са били независими, а не както ти твърдиш "девствени" територии. Например Тексас и Калифорния са били отделни републики преди да влезат в САЩ. На щатското знамето на Калифорния си пише - република Калифорниа.

 
Преглед на профил Николай_1 Рейтинг: 816 Неутрално
6 юни 2012 22:34 32
- +Оценка
-1 +1

До коментар [#30] от "ventsy":
Трябва да ти задам 4 въпроса:
1. Мексико бедна държава ли , считаш че е??
2. САЩ и Мексико една и съща ли валута имат??
3. САЩ и Мексико общ парламент ли имат??
4. САЩ и Мексико общ наддържавен съд ли имат??

 
Преглед на профил Николай_1 Рейтинг: 816 Неутрално
6 юни 2012 22:44 33
- +Оценка
-1 +2

До коментар [#31] от "ventsy":
Още няколко допълнителни въпроса:
1.Тексас и Калифорния , имали ли са свои конституции , че по твоята логика , да бъдат разглеждани като отделни държави??
2. Можеш ли приблизително да цитираш някакъв известен факт , който исторически да потвърждава , че Калифорния , като щат, е провъзгласен за република??
3. Аз например ако издигна знаме , на което да пише , че съм президент - това означава ли че наистина съм президент??
4. Името на селището Аламо , говори ли ти нещо??


 
Преглед на профил ventsy Рейтинг: 656 Неутрално
6 юни 2012 22:45 34
- +Оценка
-1 +1

До коментар [#32] от "Николай_1":

Дълбоо порочна е идеята да изискваш равноправни отношения , между неравнопоставени държави , независимо от това , че поне формално във всички тях , са се установили демократични общества.
Не може да съществува истинска свободна търговия между бедни и богати и между неравнопоставени държави.
- цитат на коментар #26 от “Николай_1”

Какво общо има това което си казал с общата валута, парламент и съд? И да, Мексико е бедна страна.

 
Преглед на профил ventsy Рейтинг: 656 Весело
6 юни 2012 22:55 35
- +Оценка
-1 +1

До коментар [#33] от "Николай_1":

Да имали са. Между другото, знаеш ли коя година е била битката в Аламо? Я сега провери коя година Тексас става щат? Защо се излагаш като не знаеш ??

 
Преглед на профил fixage Рейтинг: 183 Неутрално
6 юни 2012 23:22 36
- +Оценка
+1

--- Но Берлин дава знак, че ако ще носи бремето от провалите на другите, ще се наложат голям брой и съществени интеграционни ходове към банков, данъчен и в крайна сметка политически съюз в еврозоната. ---

Политически съюз в еврозоната - 17-те държави членки. Един по- малък СЕЩ в рамките на ЕС. Ние ще си останем в зоната на здрача още дълго време.

 
Преглед на профил Dragoslava Рейтинг: 5586 Неутрално
7 юни 2012 09:42 37
- +Оценка
-2 +2

Няма спасение вече.

 
Преглед на профил glutnicaku4eta Рейтинг: 26 Неутрално
8 юни 2012 14:57 38

До коментар [#17] от "Rage Against":

Що пък и Кипър?

 
Преглед на профил Rage Against Рейтинг: 1934 Неутрално
8 юни 2012 15:31 39

До коментар [#38] от "glutnicaku4eta":

а защо не? в Кипър е пълно с гърци и турци.
футболът им е ужасен и всички карат не в дясното платно, а в лявото.
само аз ли

_____

Наследството на Борн: http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/1997/01/27/998516_nasledstvoto_na_jan/
 
Преглед на профил Rage Against Рейтинг: 1934 Неутрално
8 юни 2012 15:32 40
- +Оценка
+1

До коментар [#38] от "glutnicaku4eta":

продължение:
само аз ли виждам, че нещо не е наред с Кипър :)

_____

Наследството на Борн: http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/1997/01/27/998516_nasledstvoto_na_jan/
 
Преглед на профил glutnicaku4eta Рейтинг: 26 Неутрално
8 юни 2012 19:40 41
- +Оценка
+1

До коментар [#40] от "Rage Against":

Първо, в Кипър е пълно с кипърци, българи и румънци, турците се намират маалко по- на север. Второ, с ужасния си футбол ни биха, за наш голям срам наскоро. Трето - има някаква истина в десния волан (определено смятам и то не само аз, че е по-удобен). И четвърто - не е наред не само с Кипър (справка - БГ). Всъщност Кипър е доста по-напред с мат'ряла. :)

 
Абонирани сте за новите коментари по тази статия
Правила за писане на коментари

Нов Коментар

Настроение:
Кирилица: ?
24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне

Износът е спасил Европа от тежка рецесия

Според ревизираните данни на Евростат, икономиката на еврозоната се е свила с 0.1% през първото тримесечие