Още по темата
От (Златна) зора до мрак
Кризата в Гърция води до изостряне на ксенофобията, експлозия от насилие и възход на крайнодесните групи
22 фев 2013
Един вот въздух
Гърция отново избегна на косъм апокалипсиса. Но без ново облекчаване на дълга агонията ще продължава
9 ное 2012
Еврокалипсис кога
В Гърция най-после има правителство. Но все още нито нито тя, нито еврото са спасени
22 юни 2012
Следизборните сценарии пред Гърция
Днешните парламентарни избори ще решат дали Гърция остава или не в еврозоната и дали може да се надява на смекчаване на плана за икономии
17 юни 2012
Когато нямаш утре
Или как се живее в държава, където паниката е нормално състояние, а плановете - почти непостижим лукс
15 юни 2012
Една почти провалена държава
Изборите в Гърция ще определят дали тя ще продължи към пропастта или ще спести на себе си и на Европа надвисналия дра(х)магедон
15 юни 2012
"В момента Гърция има страхотно правителство. Най-яркото доказателство за това са вечерните тв програми - в тях няма да видите нито един министър. Просто защото работим и стоим в офисите си до 12 ч. през нощта", казва Янис Стурнарас, когато ни посреща в своя кабинет в една от пресечките до знаковия столичен площад "Синтагма".
Директорът на Фондацията за икономически и индустриални изследвания (IOBE) сега е един от експертите, които управляват Гърция в периода между първите избори през май, след които политиците не успяха да съставят правителство, и предстоящото повторение на вота на 17 юни. Завършил е икономика в университета на Атина и специализирал и преподавал в Оксфорд. Бил е специален съветник на гръцката национална банка през 1989 - 1994 г.
До 2000 г. е председател на икономическия съвет към финансовото министерство и участва в създаването на конвергентните програми на Гърция, както и в преговорите за влизането й в еврозоната. От 2000 до 2004 г. е президент на Емпорики банк. В преходното правителство заема поста на министър на развитието, конкурентоспособността и морския флот на Гърция.
Какво ще се случи в Гърция след парламентарните избори на 17 юни?- Вариантите са два - или ще имаме коалиция, формирана около "Нова демокрация", или около СИРИЗА. Никой не може да каже кое е по-вероятно. Шансовете са точно 50 на 50.
Сега сте министър на развитието. Как според вас Гърция може да излезе от кризата и да започне отново да се развива?- Липсата на ликвидност е проблем номер едно. Това е, което в момента дърпа икономиката надолу. Банките не дават кредити, хората са изтеглили депозитите си, всичко е замръзнало. След като се справим с проблема с ликвидността, имаме нужда от инициативи за растеж. Гърция е в порочен кръг - няма ликвидност, данъчните приходи падат, рецесията се задълбочава, ликвидността намалява още повече. Всичко зависи от това какво ще се случи в деня след изборите. При сценария с оставане в еврозоната сега сме на дъното. Ако излезем - има още дълъг път надолу. Но мисля, че ще няма да се стигне дотам. Политиците в Гърция разбират каква ще е цената на връщането на драхмата.
Но СИРИЗА например говори за едностранно прекратяване на споразумението с кредиторите от ЕС и МВФ?- Това е просто реторика. Когато се сблъскат с реалността, ще спрат да говорят такива неща, защото ЕС няма да приеме едностранни действия. Според мен в Европа разбират, че програмата за Гърция има много дефекти. Най-яркото доказателство е фактът, че рецесията е много по-дълбока, отколкото се очакваше.
Тоест според вас най-лошият сценарий - излизане на Гърция - не е на масата?- Не. Това ще е самоубийство. За Гърция би било пагубно. За Европа - болезнено, но не фатално. Не е сериозно гръцки политици да заплашват ЕС с излизане от еврозоната. Не харесвам тази игра на кой ще мигне пръв. Гърция и ЕС не са врагове и не сме във война. Седим на една маса и трябва да си говорим и да обсъждаме заедно нещата.
Очаквате ли да има облекчаване на условията по споразумението с кредиторите предвид промяната на дебата в Европа и говоренето за растеж, а не само за икономии?- Първо имаме нужда от силно правителство в Атина. То трябва да е от командоси, не от министри. Поне две години ще трябва много усилена работа, за да се върне Гърция към растеж.
-8 +55
Знаменателно интервю, с министър - командос. Аплодисменти!
-16 +75
Много пестелив, конкретен и ясен изказ. Неудобно ми е, че не мога да назова такъв български министър.
-18 +31
Да,бе гръцките корабособственици,се са взели моряци от собственият си етнос.То ще има непрекъснати стачки-пример за сутрешното узо,после за ентото кафе,за ранното ставане,за следобедната дрямка,за липсата на оркестър и достатъчно чиний по време на вечеря и т.н.
_____
Ръй! Ръй!-10 +38
Перфектно интервю. Присъединявам се към номер 1 и номер 2. Имайки понятие от иконом. ситуация в Гърция през последните години подтвърждавам казаното от министъра им.
Адмирации и към журналистката!
-12 +40
Участвал в преговорите за влизането на Гърция в Еврозоната - където гърците си направиха стъкмистика, за да влезнат...
Бил шеф на Емпорики - която днес е затънала до уши в гняс и Креди Агрикол къса всякакви връзки с тая банка.
Та въпросният министър не ми вдъхва особено доверие...
_____
Viva EU-10 +29
До коментар [#2] от "Г-н D.": Имахме си даже такъв такъв министър -председател . След нашата криза 1996/1997 година.
-21 +15
Тоя кво се отваря?
Малаките не са рекли, не са излезли да реват по улиците и да катурнат и най-големия командос! Тва не са заспали българи!
Я вижте кви бонуси си имат - 280 Евро на месец, за да си миеш ръцете.
Чудя се за миене на други части, кви бонуси се взимат...
-6 +18
за какво са им избори на гърчулята ако и другите министри в това правителство мислят като него направо да ги оставят
имало и мислещи гърци значи ама са малко
_____
комунизмът е раково образувание тумор които ако не изрежеш навреме те убива-12 +9
"В преходното правителство заема поста на министър на развитието, конкурентоспособността и морския флот на Гърция."
Дали работи до среднощ за повишаване на конкурентноспособността на гръцката икономика? Какво може да постигне за месец?
"След като се справим с проблема с ликвидността, имаме нужда от инициативи за растеж."
И как ще се справите с проблема с ликвидността без разтеж?
Пълни глупости! Не зная защо му се възхищавате толкова на този!
-2 +28
"Гърция има топли морета, а също така и напреднала биология и генетика." - Първото е вяно, но не и второто!
" Трябва да имаме политика, с която да убедим собствениците на кораби да започнат да връщат бизнеса си в Гърция." - Това е добра идея, но с призиви едва ли ще стане! Ниски данъци, добре работеща администрация и съдебна система. Това не се постига бързо!
"Трябва да кажат истината на хората - че в следващите години ни чакат само пот и сълзи. " - С това съм съгласен!
-8 +15
" Трябва да имаме политика,
с която да убедим собствениците на кораби да започнат да връщат бизнеса си в Гърция." - цитат на коментар #10 от “vassilun”
няма да е грешка,ако се каже,че търговския флот на Гърция е главен таргет на т.н. Криза в Гърция !
търговския флот на Гърция е на Четвърто място в света по бруто регистър тонове
(данните ,ако не греша са от 2003 год - сега едва ли е по-различно)
а който контролира транспорта - той котролира всичко или почти всичко ;)
Гръцките собственици на търговски съдове обаче знаят че са "цел" и едва ли ще изоставят "удобните" флагове под които са регистрирани съдовете им за да угодят на този г-н !
иначе друго в Гърция няма - острови и плажове има навсякъде - мързеливци също
Големите акули се интересуват само от Флота на Гърция
-----------
Гърците са правели морски бизнес много преди настоящите Акули да са били излюпени , като и холандците
_____
БГ Единодушието - другото има на Овчедушието ;)........матРял-6 +6
НЯМАТ ПАРИ ДА ИЗДЪРЖАТ ТОЛКОВА НАСЕЛЕНИЕ. ГЪРЦИЯ Е ЕДИНСТВЕНАТА СТРАНА КОЯТО ДОСЕГА НЯМАШЕ ЕМИГРАЦИЯ. 1 - 1.5 МЛН. ЩЕ ЕМИГРИРАТ ДО 2Г. И СЛЕД ТОВА ЩЕ ТРЪГНАТ НАГОРЕ.
-3 +15
"- Първо имаме нужда от силно правителство в Атина. То трябва да е от командоси, не от министри." Нали преди около 1/2 век си имаха правителство от полковници. Цялото интервю не казва нищо конкретно, защото нищо и не може да бъде казано(неговото правителство няма такъв мандат). Този г-н сериозно ли мисли, че ще връщат толкова много пари с ферми за риба, корабоплаване и (имайте милост) медицина - помним гръцките студети, които идваха да учат медицина у нас. В гръцкия казан в момента всичко ври толкова буйно, че ще бъде необходимо известно време, преди някой да рискува да бръкне за да дегустира. Като манджа, забравена на котлона, ясно че сме я изтървали, въпросът е какво може да се спаси за гостите довечера. ...ние погледнахме ли дали котлона е спрян?!
_____
2.5+7
Blood, sweat and tears.
Не, не става въпрос за тази музикална банда, а какво ги чака комшиите.
Без злоба.
_____
Да изгоним паплачта ГРОБ и спасим Родината.-4 +8
Едно интервю, което се крепи на предположения, а не факти. Фактите ще ги видим в понеделник, деня след изборите, а сега нещата са в ръцете на Делфииския оракул.
-1 +10
Все пак е добре, че има и здраво мислещи гърци и то на високи позиции. Да се надяваме гласът на такива хора да бъде чут от сънародниците им и да помогне за избора на партия, която наистина да ги поведе към "светлината в края на тунела". Това ще бъде добре за тях, за нас, за Европа, а и за света.
-1 +6
Едно интервю, което се крепи на предположения, а не факти. Фактите ще ги видим в понеделник, деня след изборите, а сега нещата са в ръцете на Делфииския оракул.- цитат на коментар #16 от “tatkoruso”
Съгласна съм с изказаното мнение.
Надявам се, журналистката, взела това интервю да успее да направи и второ, рекапитулиращо следизборно, ситуацията в Гърция и пътят, който тя би поела след 17-ти юни...
_____
Aetate fruere, mobili cursu fugit-4 +10
Гърция има нужда от пердах .В криза са , дълг от милиарди , цяла Европа им плаща дълговете .Те обаче продължават да си раздават бонуси : за редовно измити ръце , за лична библиотека , за вежливо отношение , за ела ме ритни не знам какво си .Хайде стига вече . Евро съюза да ги хвърля на кредиторите и да се оправят както знаят и могат.
Аз искам в България да е добре
_____
Новините заслужават весели коментари-2 +10
"Кога ще видите светлина?
- С добро правителство - след три-четири години. Без добро правителство - никога."
Значи - никога ! За гърците "добро" е когато живеят извън възможностите си и за чужда сметка . Пък и като гледам " Ройтерс" как са препълнили банковите офиси , за да чакат за пари , самите те не чакат "добро". Освен това , докато дочакат това добро , руснаците ще са ги изкупили и каквито и гръцки номера и въртели да се опитат да правят , ще се съобразяват с " новите реалности" . Нека и те да усетят какво е да се сблъскаш с " освободител" .
преглед на коментар
Нов Коментар