Регистрация

// Политика и икономика / Свят

43 25 юни 2012, 19:46, 4952 прочитания

Балтийският урок за Европа: Просто направете съкращенията бързо

След резкия спад икономиките в трите държави отново растат

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Валутният съюз може да бъде спасен с 50 млрд. евро. Вижте как

Новата идея за лихвени субсидии може да се окаже евтин и практичен отговор на най-належащите проблеми на еврозоната

26 юни 2012

Докато "съкращавала" разходи, Гърция назначила 70 000 чиновници

Таен доклад разкрива как политиците в Атина са заобикаляли ограниченията, налоожени от Тройката

25 юни 2012

Сорос: Липсата на компромис от Германия може да е фатално за еврозоната

Берлин ще трябва да поеме пълната отговорност за финансовите и политическите последствия

25 юни 2012

Испания официално поиска помощ от еврозоната за банките си

Конкретният размер ще стане ясен на 9 юли

25 юни 2012
Близо до бивша съветска военноморска база и до рушащ се панелен блок продължава да работи 84-годишна латвийска фабрика за шперплат, която е пример за успешна история, за каквато политиците в Европейския съюз мечтаят в момент, когато Южна Европа е потопена от дълговата криза, разказва Reuters.

Модерна и подредена, компанията е оцеляла в най-тежката според мнозина световна рецесия в модерната история. През 2009 г. 15% от работниците в нея са били съкратени, докато останалите са останали да работят на по-ниска заплата и на 4-дневна работна седмица.

Сега продукцията в компанията с 2000 работници надвишава дори нивата преди кризата и е само част от успешния механизъм в балтийската икономика, която е сред най-бързо растящите в Европа. "Нещата тук са трудни... но с известно основание можем да кажем, че кризата ни направи по-силни", обяснява Арвис Сванкс, управител на Latvijas Finieris.

До дъното и... отскок

Латвия, Литва и Естония бяха известни като "балтийските тигри" в годините на строителния бум преди 2007 г. Когато балонът се спука обаче, техните икономики рухнаха и не се говореше много за тях. 

И вместо да се оплакват и протестират срещу строгите съкращения, трите държави приеха мерките за икономии като надежда за икономиките си. Те прецениха, че могат да увеличат растежа със съкращаване на заплати и повишаване на продуктивността, вместо да оставят валутите си да рухнат. Естония дори прие еврото през 2011 г., когато други поставяха под въпрос съществуването му.

Икономиката на Латвия, която иска да влезе в еврозоната през 2014 г., отбеляза ръст от 5.5% през 2001 г. и 6.9% през първото тримесечие на тази година. Безработицата, която беше достигнала до над 20%, сега е паднала до около 16%. Подобни са данните и в останалите две държави.

"Има дебат "растеж срещу съкращения", каза латвийският премиер Валдис Домбровскис. "Латвия е страна в ЕС, която направи най-много съкращения и в момента е най-бързо развиващата се икономика в съюза. Вероятно различието между двете неща не е толкова голямо", заяви той.

Балтийски урок

Балтийските политици дипломатично обясняват, че не искат да дават уроци на останалите европейски държави за справянето с кризата. "Балтийският модел" обаче вече е част от дебата за това как Европа може да оцелее.

Разбира се, има много специфики в трите държави, които пречат техният модел да бъде изцяло повторен в Южна Европа. Техният публичен дълг беше доста по-малък, а политическият консенсус беше значително по-голям. Латвия пък се нуждаеше от заем от 7.5 млрд. евро, което около една трета от брутния ѝ вътрешен продукт – нещо, което южните еврочленки не могат да си позволят.

Ако има балтийски урок, който освен да се извлече и може и действително да се приложи, е нуждата от бъзи съкращения и реформи – преди пазарите и избирателите да са се изморили от малките, но чести икономии.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

43 коментара

Избор на тип:
Преглед на профил Omnis Omnibus Рейтинг: 1182 Весело
25 юни 2012 19:58 1
- +Оценка
-8 +38


"Балтийският урок за Европа: Просто направете съкращенията бързо"

Айде да заиграе БАЛТИЯТА!!!

_____

„По- голямата част от хората са прекалено мързеливи, за да достигнат сами до истината; те се задоволяват с първото попаднало им авторитетно мнение.“ Тукидид
 
Преглед на профил Иван К Рейтинг: 1702 Весело
25 юни 2012 20:02 2
- +Оценка
-5 +31

Какво ли ще каже Оланд

_____

Тук сме разделени, но да си спомним как единни марширувахме на комунистическите празници и клеймехме капитализма.
 
Преглед на профил nqma zna4ka koi Рейтинг: 855 Неутрално
25 юни 2012 20:03 3
- +Оценка
-72 +20

Егати примера - страни с безработица от 20%... А работещите на 4 часа... Въобще да се смея ли да плача ли?!? Що за пример е това? Ами нали всички ще спрат да харчат и шперплата ще се наложи да го ядат. Въобще "икономиите" от заетост в национален план не дават много добри резултати. За шперплата може и да е добре, но безработица над 10% е огромен проблем, а да се дава едва ли не за пример за подражание е нелепо.

_____

http://www.5strike.com/bg/invitation/bylink/141871
 
Преглед на профил johnniewalker Рейтинг: 822 Неутрално
25 юни 2012 20:14 4
- +Оценка
-7 +85

Балтийските страни са наистина добър пример. Предимно за това как когато имаш свестни хора начело на държавата ти и обществото не е лъгано и манипулирано, как можеш да се измъкнеш от всяка икономическа дупка.

 
Преглед на профил boby1945 Рейтинг: 5491 Весело
25 юни 2012 20:18 5
- +Оценка
-39 +18

какво ще давате за пример държавиците от Кюрландия, дето общо взети са един файтон хора, при това си имаха образовани хора и прибина промишленост още от времето на цар Николай и СССР....
Пробвайте да разпространите "кюрландския" опит върху Испания или Италия или даже Гърция...

_____

Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
 
Преглед на профил Ariman Рейтинг: 996 Весело
25 юни 2012 22:15 6
- +Оценка
-4 +51

Ако направиш промените бързо можеш да сгрешиш или не, 50 на 50.
Ако ги направиш бавно, можеш само да сгрешиш или да, 100 на 100.

_____

Човекът е мярка за всички неща.
 
Преглед на профил bestbuy Рейтинг: 2160 Любопитно
25 юни 2012 22:31 7
- +Оценка
-5 +45

Егати примера - страни с безработица от 20%... - цитат на коментар #3 от “nqma zna4ka koi”

Ама следното си го пропуснал май ? - "ръст от 5.5% през 2001 г. и 6.9% през първото тримесечие на тази година. Безработицата, която беше достигнала до над 20%, сега е паднала до около 16%. " (макар , че ми се струва, че е 2011 а не 2001).

Знаеш ли какво означава 5.5% ръст..- това означава топяща се с 3-4% на година инфлация и много бързо въстановяване.

 
Преглед на профил pzashev Рейтинг: 844 Неутрално
25 юни 2012 22:34 8
- +Оценка
-25 +38

Би било по-полезно ако Капитал използва собствен кореспондент с малко по-критично мислене, а не механични преводи. Трите Балтийските държави не могат да бъдат пример защото:
- са много малки: 3 заедно имат население по-малко от България
- имат много високо ниво на безработица
- имат значителна емиграция, предимно на млади хора
- банковата им система е предимно в ръцете на солидни и спокойни шведски банки
- имат сериозни проблеми да покажат какво всъщност е конкурентното им преимущество в глобален мащаб

 
Преглед на профил Станислав Янков Рейтинг: 1690 Весело
25 юни 2012 22:51 9
- +Оценка
-17 +21

То, много е хубаво да се правят бързи съкращения, ама при реална система за социално подпомагане на безработните. Без такава е просто мафиотщина (всички плащат всевъзможни данъци, когато работят, пък останат ли без работа - държавата ги захвърля на произвола! Можем ли да бъдем ощавени - държавата веднага идва с глобите и със затворите. Ама когато ни потрябва помощта на държавата - ония, овластените лапачи, никакви ги няма! Освен, разбира се, пак да ни вкарат в затвора или дори да ни убият, ако не сме имали друга възможност да оцелеем, освен чрез кражба... Защо да се плащат данъци при това положение?!!!).

_____

http://polit-analizi.blogspot.com/
 
Преглед на профил vojdek Рейтинг: 417 Любопитно
25 юни 2012 23:05 10
- +Оценка
-14 +8

Доста спорно. От една страна умаления модел в който се е провел опита е сполучил.Което дава надежди за по-сериозен опит в по-голям мащаб. От друга страна фабрика за шперплат, катоя сравня с фабрика за "Мерцедес"....

Абе, на кантар са нещата...

 
Преглед на профил kardinalat Рейтинг: 2433 Любопитно
25 юни 2012 23:07 11
- +Оценка
-5 +22

Ние също можем да се поучим. Досега минахме сравнително лесно. Благодарение на ресурсите заделяни от всички нас през изтеклите предходни 10 години.

НО..............Мудната администрация,голяма част от която полза ИТ-техниката, като по скъпи печатни машини. Тромавата, неподготвена и прогнила система за вътрешен ред - полиция и прокуратура. Комичният и направен на решето Кодекс на труда. ВСИЧКО това ни дърпа.

Комедията се състои в това,че 'ДЕСНИТЕ' не искат да направят нищо по въпроса. Явно,както и с данъчната система, ще трябва да изчакаме ЛЕВИТЕ.

_____

и най-умният си е малко прост....
 
Преглед на профил 45iv Рейтинг: 487 Весело
25 юни 2012 23:54 12
- +Оценка
-7 +5

То е смешно да се оеднаквяват разли4ни държави. Дали е добре или зле ще се разбере от резултатите.

 
Преглед на профил dreamer Рейтинг: 2142 Неутрално
26 юни 2012 01:59 13
- +Оценка
-1 +9

До коментар [#11] от "kardinalat":

Фактите говорят зле за нас.

_____

Отделете време навреме.
 
Преглед на профил dreamer Рейтинг: 2142 Неутрално
26 юни 2012 02:21 14
- +Оценка
-2 +17

До коментар [#4] от "johnniewalker":

Това безспорно е така. Аз обаче се питам как някои общества успяват да възложат управлението на светстните а други не могат.

_____

Отделете време навреме.
 
Преглед на профил shumkar Рейтинг: 1763 Неутрално
26 юни 2012 02:47 15
- +Оценка
-2 +16

До 10: Дали ще произвежда шперплат, или автомобили "Мерцедес" - важното е да произвежда продукция която да се продава. Така, че да има достатъчно пари за издръжка на производството, заплати, данъци, и т.н. Защо това у нас толкова хора не го разбират?

Публикувано през m.capital.bg

 
Преглед на профил КЛЮЧАРЪ Рейтинг: 1502 Неутрално
26 юни 2012 03:47 16
- +Оценка
-1 +39

Балтийският модел може да бъде за пример, но не за всички.

От опита им може да се поучат държави като България и Румъния, особено по отношение на борбата с корупцията, електронното правителство и готовността за реформи.

За държави като Португалия, Испания и най-вече Гърция е вече късно, защото те преминаха границата на евтиното кредитиране, от което балтийците се възползваха, за да се възстановят. Да не споменавам, че южняците просто не искат да се реформират и това е.

_____

ПОРАДИ НАЛОЖЕНИТЕ ИЗВЪНРЕДНИ ИКОНОМИИ, СВЕТЛИНАТА В ТУНЕЛА Е ИЗГАСЕНА ДО ВТОРО НАРЕЖДАНЕ. ПРИЯТЕН ДЕН!
 
Преглед на профил КЛЮЧАРЪ Рейтинг: 1502 Неутрално
26 юни 2012 03:50 17
- +Оценка
-2 +30

До коментар [#14] от "dreamer":

Свестни общества - свестни управници.

При смес от мързелива тълпа, чалга и силикон... сам знаеш.

_____

ПОРАДИ НАЛОЖЕНИТЕ ИЗВЪНРЕДНИ ИКОНОМИИ, СВЕТЛИНАТА В ТУНЕЛА Е ИЗГАСЕНА ДО ВТОРО НАРЕЖДАНЕ. ПРИЯТЕН ДЕН!
 
Преглед на профил КЛЮЧАРЪ Рейтинг: 1502 Неутрално
26 юни 2012 03:54 18
- +Оценка
-2 +28

До коментар [#11] от "kardinalat":

Погледни още по-дълбоко, май френд, основата ни е прогнила, нямаме действащи морални норми. Как да градиш социална, политическа и икономическа структура върху тинята?

_____

ПОРАДИ НАЛОЖЕНИТЕ ИЗВЪНРЕДНИ ИКОНОМИИ, СВЕТЛИНАТА В ТУНЕЛА Е ИЗГАСЕНА ДО ВТОРО НАРЕЖДАНЕ. ПРИЯТЕН ДЕН!
 
Преглед на профил КЛЮЧАРЪ Рейтинг: 1502 Неутрално
26 юни 2012 03:58 19
- +Оценка
-1 +11

До коментар [#7] от "bestbuy":

Донякъде си прав, само не за ръста и инфлацията. Едното не диктува другото, могат да се движат независимо. Справка: Индия.

_____

ПОРАДИ НАЛОЖЕНИТЕ ИЗВЪНРЕДНИ ИКОНОМИИ, СВЕТЛИНАТА В ТУНЕЛА Е ИЗГАСЕНА ДО ВТОРО НАРЕЖДАНЕ. ПРИЯТЕН ДЕН!
 
Преглед на профил dggm Рейтинг: 410 Неутрално
26 юни 2012 04:12 20
- +Оценка
-5 +12

До коментар [#8] от "pzashev":

Имате плюс от мен, като човек живял там :)

Жалко, че оценката се дава от хора, които идея си нямат за какво говорят.

Половината Прибалтика (особено мъжете) е в Лондон и Германия.

Успех.

 
Преглед на профил Graf Рейтинг: 3907 Неутрално
26 юни 2012 07:15 21
- +Оценка
-12 +21

Какво ли ще каже Оланд- цитат на коментар #2 от “Иван К”


Ще каже, че спад на БВП с 20% е катастрофа и ще е прав. Ще каже, че ръст на безработицата от 5% на 20% за една година е катастрофа и ще е прав. Ще каже, че не хората са създадени за икономиката, а икономиката е за хората и ще е прав.
Иначе, на балтийските "тигри" ще са необходими близо 5 години за да възстановят икономиките си на равнището от 2007 година, но това не пречи на кръговете предизвикали кризата да искат от обществото пари, за да ги спасят и жертви в името на ежегодните бонуси. Сочейки ни постсъветското пространство, като модел за постмодерни експерименти с нивата на поносимост на плебса.

_____

Мисля че е време за социалдемократическа революция!
 
Преглед на профил shumkar Рейтинг: 1763 Неутрално
26 юни 2012 07:30 22
- +Оценка
-3 +26

Този урок има и друго име: "Шокова терапия!" Режиш туморите, затваряш губещите предприятия, светкавични реформи, стягаш колана за няколко години, и само след няколко години страната ти тръгва уверено напред. Примерът бе даден от Полша, балтийските републики го последваха.
Има и друг пример-плавен преход, имитация на реформи, и 23 години (с малък промеждутък) стягаш колана. За голяма част от матряла преходът продължава, а една малка станаха мултимилионери.
Гърция в момента практикува плавния преход, намаляват бонусите в заплатите, но увеличават заетостта в чиновническия сектор.

Публикувано през m.capital.bg

 
Преглед на профил kihano Рейтинг: 1921 Неутрално
26 юни 2012 08:15 23
- +Оценка
-18 +17

Напъните на (без)мозъчните тръстове да дават за пример страни със съмнителни успехи замазвайки недостатъците им са пословични. Шоковата терапия на никого не е помогнала. Самата Полша дълги години подържа безработица около 20%. Растежът е чисто формален, не се произвежда повече, просто същото се произвежда с по-малко хора. Просто оставяш 20% гладни в името на макропараметъра. Казва му се хуманизъм.

_____

Оруеловата 1984-та е сега!
 
Преглед на профил Филанкишията Рейтинг: 674 Неутрално
26 юни 2012 09:12 24
- +Оценка
-1 +19

Ще каже, че спад на БВП с 20% е катастрофа и ще е прав. Ще каже, че ръст на безработицата от 5% на 20% за една година е катастрофа и ще е прав. - цитат на коментар #21 от “Graf”

Да, катастрофа е. И то такава в резултат на употреба на упойващи вещества - кредити. Въпросът е кой как ще се възстановява след катастрофата - дали като изтрезнее или като се донапие. И дали след това ще продължи да кара постарому, безотговорно и на пияна глава, все едно първия път е катастрофирал по случайност или ще си направи някои изводи и ще кара според възможностите си.
Между другото Испания не е много далеч от цитираните от теб проценти, отнасящи се до Естония, предполагам.
Да го видим Оланд дали ще измисли нещо по-различно от това да се опитва да прилъже швабите да плащат. За т.нар. растеж, разбира се, не за друго... ;-)

_____

The world is £4 trillion in debt. Just exactly which planet do we owe it to?
 
Преглед на профил lonely_ninja Рейтинг: 988 Неутрално
26 юни 2012 09:42 25
- +Оценка
-2 +19

Ебаси ...ако имат 6.9 % за 1 тримесечие...Да кажем ще има забавяне и дори на годишна база да слезе до 5% в реално изражение (след отчитане на инфлацията) тва е много ве... БГ в най-добрите си години преди кризата правеше на макс, ако не се лъжа до 6 - 6.5% ръст БВП. Това е наистина много силен резултат.

А за тези които викат за безработицата... това е..кризата прави НОРМАЛНИТЕ държави високопродуктивни. Висока производителност на труда (дисциплина, манталитет, страх от загуба на раб. место) плюс инвестиране в нови технологи - правят така, че там хората достигат по-високо БВП с по-малко агрегирани човеко-часове.

Деба и капитализъма ти ...

_____

Няма по-страшно от мъж с липсващи 7 години в развитието и 7 сантиметра в члена...
 
Преглед на профил Graf Рейтинг: 3907 Неутрално
26 юни 2012 09:54 26
- +Оценка
-9 +10

Да, катастрофа е. И то такава в резултат на употреба на упойващи вещества - кредити.- цитат на коментар #24 от “Напукист”


Поне да бяхте говорили с числа. Естония, която бе с публичен дълг от 6% от БВП се гмурна с 20% надолу. И в момента Естония е с най-нисък дълг в ЕС, та "упойващите вещества" там ги няма.
Съвсем други са причините, но никой не иска да признае, че целта евро предизвика дълбочината на кризата в Естония. Страната беше в ЕРМ2 и трябваше да "устиска" чисто формалните параметри през 2009 и 2010 до 01.01.2011 г. за да отговори на маастрихтските критерии. Естония не можеше да си позволи дефицит, не можеше да си позволи инфлация и не можеше да си позволи кредити.
Е, Естония е в ЕЗ, но пожертва над 7 години от развитието си. Голем праз. Същото се отнася и за другите две прехвалени "труженички".

_____

Мисля че е време за социалдемократическа революция!
 
Преглед на профил Graf Рейтинг: 3907 Неутрално
26 юни 2012 10:03 27
- +Оценка
-9 +8

Накрая, за да дам и друга гледна точка към възторженото цвилене относно "успехите" на джасналите се в стената прибалтийски републики и тезата на Пол Кругман снабдена и с комикс: http://krugman.blogs.nytimes.com/2012/06/06/estonian-rhapsdoy/

_____

Мисля че е време за социалдемократическа революция!
 
Преглед на профил vasil_jordanov Рейтинг: 394 Неутрално
26 юни 2012 10:15 28
- +Оценка
-7 +24

До коментар [#23] от "kihano":

Казва му се висока производителност на труда!

Представи си, ако в българското БДЖ съкратят всички лелички и чичковци дето цял ден си клатят краката по гарите да продават билети и на тяхно място сложат автомати за продажба на билети (както е в Щатите например) колко пари ще бъдат спестени.

А сега си представи, че във всички държавни предприятия и институции некомпетентните и нискоквалифицирани чиновници бъдат съкратени или заменени с квалифицирани и бъдат въведени иновативни и по-производителни технологии, колко милиарди биха били спестени. А сега си представи ако всички български предприятия имаха производителност на труда поне 70% от немските и енергийната ефективност в държавата беше поне 50% от немската, колко пари щяха да бъдат спестени, а нямаше да изтичат в нечии джобове!

P.S. Какво ще стане със съкратените лелички и чичковци ли? Ами да си повишат квалификацията, да бъдат предприемчиви, да поемат рискове, да бъдат склонни да променят местоживеенето си... или да живеят с по 100 лв. соц. помощи на месец в бедност и мисерия, имат избор, нали?!

 
Преглед на профил xalikarans Рейтинг: 12954 Неутрално
26 юни 2012 10:18 29
- +Оценка
-2 +4

...е нуждата от бъзи съкращения и реформи – преди пазарите и избирателите да са се изморили от малките, но чести икономии"
..дааа,Разбираме но нашият манталитет е друг.

 
Преглед на профил DonAngel Рейтинг: 1108 Весело
26 юни 2012 11:24 30
- +Оценка
-2 +8

Сега погледнете повечето коментари по-горе!
Ще ви стане ясно веднага защо нещата в балтийските държави вървят, а при нас - не :) :) :)

_____

-- Дончо http://blog.doncho.net
 
Преглед на профил 2.5 Рейтинг: 3707 Весело
26 юни 2012 12:20 31
- +Оценка
-1 +5

До коментар [#4] от "johnniewalker":
И аз смятам че би било добре да се погледне най-внимателно техния опит.

Предимн за това как когато имаш свестни хора начело на държавата ти и обществото не е лъгано и манипулирано- цитат на коментар #4 от “johnniewalker”

Напълно споделям казаното от вас. Общото между 3те балтийски страни, за което се сещам е, че са католически страни. Не знам доколко това има определящо значение за морала в политиката, но според мен има такова.
Полша навремето прокара "шоковата терапия" при много резерви по отношение на социалната цена, а тази година е давана като пример за растеж.
Просто трябва воля за реформи, когато липсва министрите започва да ги боли стомаха и да недовиждат?!

_____

2.5
 
Преглед на профил vij_bgstreet.net Рейтинг: 335 Неутрално
26 юни 2012 12:55 32
- +Оценка
+3

Това просто никога няма да се случи тук.Факт!

_____

www.bgstreet.net - Българите в чужбина близо до вас. Намери приятели наблизо в чужбина.
 
Преглед на профил bodensee Рейтинг: 428 Неутрално
26 юни 2012 14:04 33
- +Оценка
-2 +6

Ако ще ми хвалите Прибалтийската тройка, то нека това да е само Естония! Другите две едва кретат, а Литва дори се е изнесла поголовно в Западна Европа. Гледаме документални филми и тяхната провинция е като нашата. Само бедни стари хора!

 
Преглед на профил hellwitch Рейтинг: 739 Неутрално
26 юни 2012 15:27 34
- +Оценка
+1

Факт е, че като се действа бързо и решително колкото и да е неприятно докато се осъзнаят хората вече нещата са тръгнали нагоре.

А не както в Гърция - лъжат, че съкращават чиновници. Един "спасителен заем" покрит с втори "спасителен" заем.

А по добре щеше да е - директен фалит => яко орязване на каквото както може(не както сега само да се правят, че нещо намалявали) и да се захващат за реална работа. Днес средностатистическия грък или протестира или лежи на пажа и събира пари за наем без да си мръдне пръста.

 
Преглед на профил omniam Рейтинг: 1129 Неутрално
26 юни 2012 16:16 35
- +Оценка
+2

Радвам се да чета за хора и държави, които умеят да реагират на трудностите и са се справили с една криза, която помете дори най-големите икономики като Испания и Италия.

 
Преглед на профил Трезвен Рейтинг: 2668 Неутрално
26 юни 2012 16:21 36
- +Оценка
+6

Съвременните западни държави са наркомани-потребители на дългове и социални помощи. Как ще става отказването не знам, но обикновенно като започне процеса по отказване повечето наркомани не издържат и правят свръхдоза.

_____

Животът на Иван Илич беше най-прост и обикновен и поради това най-отвратителен.
 
Преглед на профил mak Рейтинг: 284 Неутрално
26 юни 2012 16:52 37
- +Оценка
-1 +1

Съкращенията минават през реформи. Първо административна и електронно обслужване. Второ ревизия на законодателството и подзаконовите актове /прекалено много правилници,наредби,решения на МС и т.н. Нашите закони се правят все едно целия народ е от престъпници. При тях се проверява крайния продукт или процес. При нас съгласуванията и питанията предвидени в законите и подзаконовите актове нямат край през целия процес. Това води до повече администрация,корупция,загуба на време и много компромиси по време на съгласуванията. Там ако си построил и отговаря при приемателната комисия на закона се въвежда в експлоатация ,ако си се отклонил от закона се разрушава. Ако произведения краен продукт не отговаря на изискванията на закона се спира от производство, ако продължаваш се затваря фабриката или завода. За българия следва да се реши най после и мине през Парламента какви реформи ще се правят в буличния сектор : Администрации,образование,здравооопазване,др. социални дейности , в какви срокове и това най после да започне и завърши независими коя партия управлява и кои е премиерът.
Отдавна е назряла необходимоста за ново административно деление,няма необходимост от толкова общини и области. Там отдавна няма необходимите специалисто ,които да вземат адекватни решения и да обслужват гражданите. Много от специалистите обслужват по няколко общини. Така че нека говорим за България, защото 2013 г. ще изпаднем в положението на искащите помощ.

 
Преглед на профил Филанкишията Рейтинг: 674 Неутрално
27 юни 2012 00:00 38
- +Оценка
-1 +4

Поне да бяхте говорили с числа. Естония, която бе с публичен дълг от 6% от БВП се гмурна с 20% надолу. И в момента Естония е с най-нисък дълг в ЕС, та "упойващите вещества" там ги няма. - цитат на коментар #26 от “Graf”

Нямах предвид държавния дълг, а т. нар. "строителен бум", стимулиран от банките и създаващ илюзията за просперираща икономика. В края на краищата една къща струва толкова, колкото максимално някой е склонен да плати за нея. В Естония, и то в Талин, за 2-3 години цените са паднали до 30% (!) от стойностите си от 2007-8, т.е. нещо което е "струвало" 100 000 след няколко месеца вече е можело да се купи за 30 000.
Подобен е и проблемът на Испания, която кой знае защо въпреки че има по-нисък държавен дълг като процент от БВП от Германия, никой няма особено голямо желание да финансира. Освен такива като Оланд, само че още не е доизмислил откъде ще вземе парите.

_____

The world is £4 trillion in debt. Just exactly which planet do we owe it to?
 
Преглед на профил venzie Рейтинг: 544 Неутрално
27 юни 2012 01:51 39
- +Оценка
-2 +5

До коментар [#21] от "Graf":

Вашия коментар страшно ми напомня за едно изказване на покойния милиардер Сър Джеймс Голдсмит от 1993-та:

“The economy is there to serve the fundamental needs of society, which are prosperity, which are stability, and which are contentment. That is the basis of my thinking. And what I’m saying at this stage is that if, purely for an economic doctrine, you have a situation whereby the economy grows but you create poverty, unemployment, and you destabilize the society, you’re in trouble.”

Май че дори в далечната 1993 е предсказал това което се случва, и то не само в балтийските републики. Както и да е, Вие грешите относно "успеха" на реформите в балтийско. Понеже катастрофата за един човек е печалбата за друг, резултатите на реформите са "успех" в смисъл че постигнаха точно това което целяха неолибералите: увеличаването на печалбите на елитите и концентрацията на богатството под техен контрол. За неолибералите не икономиката служи на обществото а обществото на икономиката, като под икономика естествено се подразбира "интересите на елитите".

_____

"Get your facts first, then you can distort them as you please" Mark Twain
 
Преглед на профил dimitarcho Рейтинг: 481 Неутрално
27 юни 2012 03:01 40
- +Оценка
-2 +3

До коментар [#22] от "shumkar":
Не е само шоковата терапия.Както обичам да казвам аналогиите винаги са опасни!
-През 1989 год 30% от БВП в Полша се произвеждаше в частния сектор,в България 2%
-На Полша и опростиха 50% от външния дълг -около 40мрд долара,на България нищо
-Полша не кооперира селското стопанство,в България-100% кооперирано по съветски образец
-Полша граничи с Германия и скандинавските страни по море,България знаем с кого граничи
-Полша не изби интелигенцията си след 1945за разлика от България.
-Лешек Балцерович е завървшил МВА през 70-те в USA

 
Преглед на профил shumkar Рейтинг: 1763 Неутрално
27 юни 2012 11:09 41
- +Оценка
-2 +2

До 40!
Приемам забележките, в постинга ти има информация, която е полезно човек да знае.
Имам само една забележка, състоянието на полската икономика през 1989г. бе наистина плачевно.
И все пак за да бъдат опростени 40 млрд, някой е успял да убеди кредиторите за това. Защото това е основното задължение на властимащите - да дадат лицеприятен вид на държавата си, да поемат някакви ангажименти. Полша е поела някакви ангажименти, и резултатът е налице - поляците живеят добре.
Нашите заплатиха за един план, наречен на името на авторите си "Ран и Ът". В него бяха посочени някои от възможните грешки, които трябваше да се избегнат - Луканов наблегна точно на тях. Там бе идеята и за валутния борд, идея приложена едва след 7 години-когато бе вече късно.

 
Преглед на профил cobourga Рейтинг: 476 Неутрално
27 юни 2012 11:21 42
- +Оценка
+1

Балтийският урок НЕ става за България. У нас управлява червената мутро-мафиотска групировка ГЕРБ, начело с мутрата-комунист Бойко Борисов и това НЕ може да се случи. Вторият ешелон на топ-мафията е некадърен, крадлив и нагъл. Затова пропадаме във всички области, обедняваме и оскотяваме !!!!!
САЩ направиха същото - пример: Дженеръл Моторс !!! Сега те са отново на върха, с големи печалби и нови модели коли !!!!!!

 
Преглед на профил Patilan Рейтинг: 728 Неутрално
27 юни 2012 13:25 43
- +Оценка
-1 +3

До коментар [#40] от "dimitarcho":

Може би най-важното, е че през 1990г. Полша не преизбра комунистите си. Ани си ги избрахме наново.

_____

Единствената причина за съществуването на злото, е защото не става с добро!
 
Абонирани сте за новите коментари по тази статия
Правила за писане на коментари

Нов Коментар

Настроение:
Кирилица: ?
24 часа 7 дни

55 Курортното бъдеще на Карадере

25 май 2013, 15972 прочитания

49 Какво липсва в плана "Орешарски"

25 май 2013, 13450 прочитания

100 Настроение: Терминално

25 май 2013, 12050 прочитания

27 Четвъртият коалиционен партньор

25 май 2013, 6655 прочитания

30 Команда DUR* на източните порти

25 май 2013, 6537 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне

Камерън обяви втора вълна промени в социалните помощи

Според премиера системата стимулира британците да не работят