Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
14 25 дек 2016, 11:58, 45612 прочитания

Един ден във финландското училище "Анна Тапио"

Образованието във Финландия се води от идеята да подготви учениците за живота, а не на теоретични знания

Люба Йорданова | Тампере
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Финландските ученици заеха първо място в ЕС и четвърто в света по четивна грамотност в новото издание на теста PISA. По природни науки са на второ място в ЕС, а по математика - на трето.
- "Анна Тапио" е единственото бординг училище за ученици от седми до девети клас във Финландия.
- То е частно, но средствата за обучението на учениците идват от държавата.
- Подготовката на финландските учители е дълга и трудна, но след нея те имат свобода в преподаването.
1-во място в ЕС и 4-то в света заеха финландските ученици в новото издание на теста PISA по четивна грамотност. По природни науки са на второ място в ЕС, а по математика - на трето.
"Основното е да мотивираме учениците да мислят, да развият умения как да общуват с другите и да бъдат добри хора."

Лена Мука-Йокинен, зам.-директор

Още по темата

Нова наредба затяга условията за държавно финансиране на ученици в частните училища

Предстои обществено обсъждане на правилата, но директори на частни заведения предвиждат, че никой няма да се възползва от субсидията

9 авг 2017

Финландски пътища към математиката

Създателката на иновативен метод на преподаване Маарит Роси споделя пред "Капитал" как можем да направим предмета интересен и полезен за учениците

6 май 2017

На северния фронт става горещо

Усещането за нарастваща заплаха от Русия кара Финландия да подсилва и модернизира армията си

2 мар 2017

Финландецът, който преосмисля за какво ни е образованието

Предприемачът Саку Туоминен и проектът му HundrED искат да споделят успешни иновативни практики от училища по целия свят

28 окт 2016

Fast food изпитване - fast food резултати

Проблемът на матурите и външното оценяване не е преписването, а формата и съдържанието им

3 юни 2016

В страната на свободата и простите неща

Държавата трябва да има доверие на учителите, казва Яна Палоярви от финландското Министерство на образованието и културата

18 апр 2015

Хората, които променят образованието

Историите и идеите на четирима души, които знаят от какво имат нужда днешните ученици

17 апр 2015

Докато Микаел* препитва съучениците си по историческия конспект, в съседните стаи се обсъжда политическата структура на Финландия, решава се судоку, а две момчета затрудняват класа с въпроси на тема лов, който се оказва тяхно хоби. Пред сградата на училището тежък ботуш прелита възможно най-далече, а в библиотеката Карина чака съучениците си да нарисуват лицето й с бои, за да познае на какво са я преобразили. След това всички тръгват към кухнята, където трябва да разпознаят подправки по аромата им. Спират се в кабинета по литература, за да навържат герои с автори на произведения.

Специалният тематичен ден в училището "Анна Тапио" в малкия финландски град Айто, близо до Тампере, се случва веднъж годишно и се организира изцяло от учениците. В продължение на няколко седмици представители от всеки клас мислят въпроси, загадки и предизвикателства, които след това съучениците и учителите им трябва да разгадаят, разделени в групи. Играта няма състезателен характер и целта й е да развие екипния дух и уменията за поемане на отговорност, да остави контрола в ръцете на учениците, които виждат преподавателите си в различна роля - на равни участници в задачите, които невинаги знаят правилните отговори.

Страната, където всички училища са добри

"Анна Тапио" е едно от малкото частни училища във Финландия, които не се управляват от общините, а от частни организации. В тях финансирането за обучителния процес се покрива от държавата (10 хил. евро на ученик годишно), но родителите плащат за допълнителни услуги - в случая с "Анна Тапио" за пансион за децата от понеделник до петък, който струва 5 евро на ден. Училището получава средства и от частна фондация. Във Финландия цялото образование, включително висшето, е безплатно, което в училищата включва и учебници (до гимназията), обяд, здравно осигуряване и транспорт. Частните училища имат нужда от разрешение за отваряне, трябва да отговарят на определени изисквания и да следват националната учебна програма, която задава крайните цели на обучението.

Учениците на "Анна Тапио" са от 7-и до 9-и клас (тогава е краят на основното образование във Финландия), като това е единственото бординг училище в страната за тази възрастова група. Приемът е на база на доклада за постиженията на учениците в шести клас и оценка на поведението им. Много от тях обаче кандидатстват в "Анна Тапио", за да подобрят успеха си и да улеснят пътя си към гимназия след това. В момента в училището учат около 220 ученици, като преди години броят им е бил с около сто повече. "Имаме доста конкуренция, обяснява спада зам.-директорката Лена Мука-Йокинен, просто всички училища във Финландия са добри." Общините инвестират много в образованието, така че да подобрят качеството на обучението, а секторът е приоритетен за цялата държава. Инвестира се и в социална работа - във всички общински училища има психолог, социален работник и ученически съветник. Общините поемат разходите за карти за транспорт на учениците, а за тези, чиито училища са по-далеч, има организирани автобуси.



"Финландия е малка държава, никъде другаде не се говори фински. Преди е била и бедна и единственият начин хората да станат по-здрави и щастливи е било да използваш целия капацитет на всички" - така Йокинен обяснява успеха на финландските училища, които са на едни от първите места в света както по постижения на учениците, така и по гарантиране на равно качество за всички, независимо от социално-икономическия им статус. Вторият основен фактор е подготовката на учителите, която е дълга и трудна, но след нея преподавателите имат свобода да експериментират в часовете си.

Защо Тръмп е по-важен от имперфект


Фотограф: Люба Йорданова
Всеки ден в "Анна Тапио" започва в 9 часа в големия салон по физическо, където се събират всички ученици, учители и останалият екип на училището. "Трябва да видиш учениците и да им кажеш "добро утро" - важно е и те да ни видят", смята Лена, която преподава шведски и немски. Шведският между другото е задължителен заради шведското малцинство във Финландия и това, че двете страни са "важни съседи".

През последните месеци една от най-обсъжданите теми в училището е новият президент на САЩ Доналд Тръмп. Учениците дискутират посланията му, представянето на конкурентката му Хилъри Клинтън и възможните последици след избора. "Не мисля, че имперфект (глаголно време в немския - бел. ред.) е толкова важен, колкото това да обсъждаме какво се случва", споделя Лена Мука-Йокинен и допълва: "Основното е да мотивираме учениците да мислят, да развият умения как да общуват с другите и да бъдат добри хора."

На това набляга и учителката по фински и драма Мария Хелстола. Тя е дала на учениците си задача да следят медиите, да изберат по една международна и една местна новина и да обяснят по групи какво им е направило впечатление в представянето на събитията. Упражнението е част от темите за свободата на словото, структурата на новините и работата на медиите, които са в задължителната програма за осми клас. "А трябва ли да следим и жълти сайтове", пита Анели, като се обръща към учителката си на първо име. Мария няма еднозначен отговор и отвръща, че, от една страна тези сайтове често са открита пропаганда или дезинформация, от друга, е хубаво да се има едно наум, че съществуват и влияят на част от обществото.

След първата презентация Мария пита учениците как са се чувствали, докато са говорили и как смятат, че са се справили, а след това се обръща към целия клас за обратна връзка. Мненията на осмокласниците могат да променят оценката, която учителката е намислила да постави - както се случва с притеснителната Анна, която съучениците й оценяват високо заради куража да говори пред тях, но самата тя споделя, че е имала още какво да покаже. Паси пък, който по време на презентацията не взима участие, е искрен - не е следил никакви новини, но поне не е попречил на представянето на останалите в своята група. "Давам различни задачи, за да може тези ученици, които се чувстват некомфортно при едни, да се включат в други", обяснява Мария и допълва, че според националната програма оценяването трябва да бъде прозрачно и по различни начини, за да се даде възможност на всички ученици да покажат какво знаят.

Всеки ученик може

Равният достъп до качествено образование е ключов за Финландия. Освен че образованието е безплатно, в страната няма приемни изпити за различните училища, а профилирането на учениците се случва късно - от десети клас. До края на училищното образование няма и национални тестове, но всяка година Националният борд по образование избира няколко училища, чиито ученици държат изпит по даден предмет, а резултатите се дават само на учебните заведения, за да видят къде са спрямо средното ниво и къде имат нужда от подобрение.


Фотограф: Люба Йорданова
Когато някой ученик има нужда от още уроци за наваксване, учителите му получават допълнително заплащане от бюджета на "Анна Тапио" за тях. Някои ученици имат индивидуални учебни програми, изготвени заедно с родителите и училищния съветник. Във Финландия много малко деца със специални нужди остават в отделни училища и целта е да се интегрират в масовите. В "Анна Тапио" например има незрящ ученик, който с помощта на асистент и компютър се включва успешно в часовете. "Добре е за останалите ученици да видят, че и съучениците им с някакъв проблем всъщност не са различни", казва зам.-директорката Лена Мука-Йокинен. За учениците, които напредват по-бързо, всеки учител решава как да подходи, за да развие максимално уменията им.

В "Анна Тапио" не дават и много домашна работа. "Имаме друг начин на обучение - не наизуст и отпред пред цялата класна стая, а учене един от друг", обяснява Йокинен. Учителите определят себе си по-скоро като координатори, които помагат на всеки ученик да намери собствения си път. И не държат на конкуренцията между учениците. "Окуражаваме добри резултати - идеята е да се състезаваш със себе си, да определяш собствените си цели и да можеш да се самооценяваш", обяснява зам.-директорката и обръща внимание, че целта на екипа й е да преподава умения за живота, а не само предмети.

... всеки учител също

Това разбиране за смисъла на образованието върви с доверие към училищните екипи. Във Финландия училището и директорът имат много власт за взимане на решения, управляване на бюджета и избор на екипа, а учителите могат да избират кои методи на преподаване и структура на уроците са подходящи за техните ученици. Директорът трябва да има педагогическо образование, но и управленски умения, като в работата му помага финансов мениджър. Мандати за директорите няма, но според Лена Мука-Йокинен "това не е работа-мечта" и за нея няма много кандидати.

Учителите в "Анна Тапио" работят обикновено по около 20 часа седмично и получават допълнително заплащане за всеки следващ. Имат възможност да пътуват за обмен на опит в други държави. "Мотивацията ми идва от учениците и от чувството, че има какво да направя, ако не работят, както и от свободата да мога да направя всичко, което искам - например извънкласни курсове по драма, където упражняваме умения да се изслушваме един друг, да изразяваме себе си, да работим заедно", споделя Мария Хелстола. В момента тя посещава заедно с кучето си курс, в който животното се тренира за включване в учебните часове - метод, който може да е от полза за обучението на някои ученици, особено на такива със специални нужди.

Учителите в "Анна Тапио" не попълват бележници, дневници, материални книги и всякакви други хартиени документи - има онлайн система, в която могат да отбелязват какво се случва в часовете. "Не ходя по коридорите да проверявам, казва зам.-директорката, ако някой учител не работи добре или закъснява, учениците ще ми звъннат". И е убедена: "Училището е толкова добро, колкото добър е екипът му."

*Имената на учениците са сменени.
Как се обучават финландските учители

Успехът на финландското образование се крие до голяма степен в добрата подготовка на учителите. В педагогически факултет на университет във Финландия се влиза трудно, обучението на преподавателите трае около 5-6 години, между които има и много практика в училища. След като завършат учителите получават голяма независимост в работата си, а заплатата им е около средната за Финландия.

Педагогическата практика се случва в 11 специални училища, които са част от университетите, обучаващи бъдещите учители. Тези училища работят като всички останали, с тази разлика, че имат задължението да подготвят и студенти по педагогика. В Teacher Training School към университета на Тампере например в момента учат около 900 ученици, а 300 студенти завършват обучението си всяка година. Първата година на студентите е за ориентация - имат лекции в университета и наблюдения на уроци в училището. След това започва основната им практика по предмети, като за началните учители един семестър е посветен изцяло на финския и математиката, а следващия - на спорта, музиката и изкуствата. В третата година практиката продължава с акцент върху сътрудничеството с ученици, родители и колеги, както и преподаване на проектен принцип. Накрая студентите отделят време и за научно изследване в областта на образованието.

Когато водят уроци в училището, бъдещите учители трябва да подготвят детайлен план по минути как точно ще протече часът. Накрая получават обратна връзка, но не и оценки. "Отказахме се от оценките, за да може студентите да експериментират, а не да се стараят за висок успех. Но наша задача е никой да не напусне училището преди да знае как да бъде учител", обяснява Мина ван Нунен, която преподава биология, география и здравно образование и заедно с това е ментор на бъдещи учители. Тя допълва, че родителите гледат добре на това, че в училището се обучават студенти по педагогика, а учениците не се притесняват да сменят често преподавателите си. В Teacher Training School към университета на Тампере влизат деца от квартала и специално кандидатстване няма.

За директора на училището Веса Тоивонен сътрудничеството с университета на Тампере е голям плюс. Двете институции заедно организират обучението на бъдещите учители, отделя се и внимание на научни изследвания - например за нова образователна среда и преподавателски методи, активно гражданство, е-learning. Част от бюджета на училището (който е около 11 милиона евро годишно) също идва от университета, а останалата - от държавата. Административно Teacher Training School е към педагогическия факултет, но Тоивонен споделя, че има голяма независимост при взимането на решения.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Две богати области в Италия гласуваха на референдум за повече автономия 3 Две богати области в Италия гласуваха на референдум за повече автономия

Регионите с центрове Милано и Венеция се оплакват, че изпращат повече като данъци в Рим, отколкото получават обратно

23 окт 2017, 1040 прочитания

Каталунските власти заплашиха Мадрид с гражданско неподчинение Каталунските власти заплашиха Мадрид с гражданско неподчинение

Парламентът в Барселона ще заседава в четвъртък, за да обсъди какви действия да предприеме

23 окт 2017, 643 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Фотогалерия: Светът през 2016 - I част

Всекиму според риска

След години на протакане системата бонус-малус при "Гражданска отговорност" е на финала

МиГ-новен лупинг

Желанието на военния министър Каракачанов да "модернизира" съветските изтребители МиГ-29 може да блокира миграцията към натовски самолети за неопределено време

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Хипи ленд

Как премина балканският Rainbow Gathering в Родопите, или всичко, което трябва да знаете за колоритната общност на съвременните хипита

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 42

Капитал

Брой 42 // 21.10.2017 Прочетете
Капитал Daily, 24.10.2017

Капитал Daily

Брой 162 // 24.10.2017 Прочетете