Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
8 сеп 2017, 13:55, 7179 прочитания

Тези подозрителни китайски инвестиции

Брюксел иска по-строги проверки на чуждите придобивания на европейски компании

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Причината е вълната от китайски инвестиции в ключови сектори като високотехнологичното производство, енергетиката и инфраструктурата.
Германия, Франция и Италия настояват ЕК да определя дали зад изкупуванията от Китай не стоят политически цели.

Още по темата

Китайският президент вижда тежки икономически предизвикателства пред страната

Си Дзинпин смята за нерешени в достатъчна степен разширяващата се разлика в доходите, проблемите в заетостта, образованието и здравеопазването

18 окт 2017

Великобритания планира затягане на регулациите за чуждестранни инвестиции

Промяната се дължи на съображения за национална сигурност и съответства на идеите на Брюксел за по-голям контрол при сделките

17 окт 2017

Новите мерки за чужди инвестиции на Брюксел - риск за "търговска война"

Финландия е сред основните опозиционери на предложението на Юнкер

18 сеп 2017

Китайски компании са се опитали да купят дял в Allianz

Различните разговори за евентуално партньорство са се провели по-рано тази година, но са приключили без изготвянето на официална оферта, твърди Reuters

7 сеп 2017

Китайските банки се насочват към придобивания в чужбина

Финансовите институции в Европа и САЩ гледат все по-малко навън

4 сеп 2017
Инвестициите по принцип са хубаво нещо, но не всички са еднакво добре дошли. Това послание изпраща Брюксел, който призовава за по-строги проверки на чуждите придобивания на европейски компании. Така иска да тушира притесненията относно вълната от китайски инвестиционни намерения в сектори в ЕС като високотехнологичното производство, енергетиката и инфраструктурата, като се очаква председателят на Европейската комисия (ЕК) Жан-Клод Юнкер да обяви новите мерки в ключовата си реч на 13 септември. По този начин ЕС ще започне да запушва пробойните (в сравнение със САЩ например) в плана си за контролиране на чуждите изкупувания в стратегически сектори.

Кога много е прекалено

В основата на проблема стоят опасенията, че придобиванията на Пекин са движени от желанието за сдобиване с технология, което е политическа цел, заложена в плана "Made in China 2025". Това е и причината китайските намерения за купуването на технологични фирми в Европа да нажежат страстите. Германия, Франция и Италия не крият съмненията си, че китайските придобивания са политически мотивирани, и настояват Брюксел да защити някои от най-иновативните европейски компании. В документ, видян от Politico, трите страни искат ЕК да определя дали действията на дадена чужда държава са продиктувани от политически цели или от пазарни мотиви, което би позволило на европейските членки да предприемат по-конкретни действия за ограничаване на китайското настъпление.

Според документа ЕК ще трябва да отсъди дали чуждото придобиване е субсидирано, или има "степен на държавно влияние". Тогава европейските страни ще имат правото да забранят изкупувания в стратегически сектори, които "все още трябва да бъдат по-прецизно дефинирани". Крайното решение за блокиране на придобиването ще бъде на националните правителства, но ЕС ще получи правомощията да определи дали дадена инвестиция спазва принципите на свободния пазар. "При молба на страна членка ЕК ще преценява пазарната съвместимост на операцията", пише в документа. Това включва "степента, до която инвестиционното решение на инвеститора извън ЕС директно или индиректно е повлияно от правителствените регулации", както и "степента, до която даденото изкупуване е финансирано или съфинансирано от контролирани или повлияни от правителството агенции, и степента, до която инвеститорското предложение за дадена компания очевидно надвишава пазарната цена". Определянето на последното ще бъде трудно за Брюксел, тъй като ще трябва да оценява една компания, за да прецени справедливата пазарна цена за придобиването.

Документът също така иска от ЕК да изготвя специален доклад два пъти в годината за обема на инвестициите в Европа. Освен това Брюксел ще трябва да проучи "субсидиите, предоставени от основните страни, от които идват чуждите инвеститори в ЕС". Предложението на Германия, Франция и Италия надскача блокирането на финансираните от държавата изкупувания и настоява за прилагането на реципрочност, тоест страни, които ограничават инвестициите от европейски фирми, трябва да бъдат санкционирани, като бъдат третирани по същия начин. В заключение документът обобщава: "Разчитаме на експертизата на ЕК, що се отнася до анализа на инвестиционните условия. Крайното решение обаче трябва да бъде оставено на страните членки".



Купуване на европейско ноу-хау

В момента само 13 от 28 страни от ЕС имат системи за контрол върху придобиванията с цел да се установи дали представляват заплаха за националната сигурност. Няма и общ европейски подход към мащабната китайска инициатива "Един колан, един път". "Съществува усещането, че трябва да подсилим арсенала си и да преговаряме с Пекин равнопоставено", твърди Андре Сапир от института Bruegel в анализ за Financial Times.

Основният проблем е, че Китай придобива технологично предимство, купувайки европейско ноу-хау, а същевременно ограничава ролята на инвеститорите от ЕС на вътрешния си пазар, обобщава британското издание. Поради тази причина Брюксел реши да се задейства. Според запознати с бъдещите мерки те ще включват по-добра координация на съществуващите национални системи, за да се установи използването на еднакви критерии, определящи дали да се разреши конкретното придобиване. Вариант, който се обмисля, е създаването на законопроект за нова общоевропейска система за проверка. Юнкер вече е сформирал група от еврокомисари, които "да разработят първите възможни действия", след което те ще бъдат представени в речта му на 13 септември.

"Има три причини защо ЕС трябва да има правомощията да проверява чуждите придобивания", пише в анализ Андре Сапир от Bruegel. Първо, наличието на общоевропейски механизъм вместо на национални такива ще бъде по-добре за функционирането на единния пазар. Второ, САЩ отдавна правят проверки на изкупуванията от други държави. Трето, съществува силна асиметрия между ЕС и Китай в начина, по който държавните власти се отнасят към чуждите инвестиции. Все пак обаче трябва да се вземат предвид два важни въпроса. Първият се отнася до обхвата на стратегическите сектори и активи, които ще бъдат разглеждани от новия механизъм, тъй като така ще се гарантира, че ще се вземат предвид притесненията за сигурността, а няма да се обслужват протекционистки интереси. Вторият засяга факта, че отделните страни членки могат да имат различно отношение към китайските инвестиции – някои да ги искат, други да не ги искат. В този случай може да има система на две нива. При определени по-ограничени условия механизмът на ЕС ще трябва да позволява чуждите придобивания. При други по-общи условия този механизъм може да се включи, ако дадената страна членка поиска.

Не всички обаче са на едно мнение. През юни Португалия, Испания и Ирландия се противопоставиха на призивите на Германия, Франция и Италия за официален европейски механизъм, който да ограничава чуждите изкупувания в стратегически индустрии. В крайна сметка се стигна до споразумението ЕК да разгледа начини "за анализиране на инвестициите от трети държави в ключови сектори, като същевременно напълно уважава компетентността на страната членка".

Според доклад на Mercator Institute for China Studies и Rhodium Group преките чуждестранни инвестиции на Китай в ЕС за 2016 г. са достигнали 35 млрд. евро, което е увеличение от над две трети спрямо предходната година. От една страна, това е положително за Европа, тъй като е доказателство за нейната атрактивност. Но от друга, тревогите за експанзионни намерения едва ли ще изчезнат от само себе си.
Пекин, отвори се!

Министърът на икономиката на Германия Бригите Циприс коментира, че германските компании имат значителни възможности за търговия с Китай, но Пекин трябва да спази обещанието си и да отвори пазарите. "Отварянето на пазарите не е еднопосочна улица. Китай трябва да превърне в действия своите думи относно свободната търговия и да отвори пазарите, да се отнася безпристрастно към чуждите фирми и да се откаже от настояването си нашите компании да сформират джойнт венчъри в Китай", заявява Циприс. Същевременно през юли Германия затегна правилата си за чуждестранните корпоративни придобивания, което ще й позволи да блокира изкупувания, ако има риск за загубата на важна технология.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Революция насред океана 1 Революция насред океана

Стартъп държава

17 ное 2017, 680 прочитания

Твърде бързо, за да е хубаво 1 Твърде бързо, за да е хубаво

Вече се чуват предупреждения, че препускането на румънската икономика с ръст от 8.6% може да доведе до катастрофа

17 ное 2017, 804 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
10 години след края на света

Показателите сочат, че световната икономика е излязла от кризата. Старите структурни проблеми обаче остават, а към тях се прибави и нов - политическа несигурност

Тоталното преобразяване на рекламните агенции

Оборотите на най-големите рекламни компании в страната са над 62 млн. лв.

Невидимият таван на растежа

Българската икономика расте устойчиво, но на сравнително ниски нива и вероятно скоро ще надхвърли потенциала си

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Забранени истории от Северна Корея

Книгата показва суровата реалност в една от най-изолираните държави в света

Талант и предразсъдъци

Режисьорът Константин Божанов за героите аутсайдери и трудното създаване на новия му филм

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 18.11.2017 Прочетете
Капитал Daily, 16.11.2017

Капитал Daily

Брой 176 // 16.11.2017 Прочетете