Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
12 6 окт 2017, 19:27, 6791 прочитания

2022: Една Одисея на Марс

"Бащата" на ракетите за многократна употреба Илън Мъск планира да произведе и междупланетен космически кораб само след пет години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Илън Мъск изпраща мисия до Марс след пет години

SpaceX обещава и пътуване до всяка точка на планетата в рамките на половин час

29 сеп 2017

Сателитът на "Булсатком": В Космоса след 235 млн. долара

BulgariaSat-1 трябва да е готов за излъчване в края на юли

25 юни 2017

Бизнесмени в Космоса

Добре дошли във второто издание на космическата надпревара. Неин двигател не са вече амбициите за световно господство на двете ядрени суперсили СССР и САЩ, а прагматични бизнесмени, които търсят печалба отвъд пределите на земната атмосфера

16 юни 2017
Представете си как човечеството изпраща два гигантски товарни космическа кораба на Марс още през 2022 г. (което все пак е само след 5 години), а 24 месеца по-късно - още четири, които возят на борда си и първите живи посетители на Червената планета? Звучи почти като научна фантастика, нали? Не и за мултимилионера и дързък мечтател Илън Мъск - пионер в масовизирането на електромобилите и основател на аерокосмичната компания SpaceX, създала първите частни ракети за многократна употреба.

И макар че графикът за осъществяването на смелото начинание дори по неговите думи е леко "пожелателен", технологиите за осъществяването му като че ли вече са тук и всичко е само въпрос на време и прецизно изпълнение. Големият тест дали основателят на SpaceX говори сериозно предстои съвсем скоро: през ноември неговата аерокосмична компания трябва да извърши първия тестов полет на тежката ракета за многократна употреба Falcon Heavy, която за пръв път след ракетите Saturn 5 от програмата Appolo ще е способна да изпраща астронавти до Луната.

Една ракета ще ги владее всички...

Миналия петък, точно година след като обяви своите планове за изпращане на космически кораб до Марс, Мъск даде още подробности за проекта си по време на Международния конгрес по астронавтика в Аделаида, Австралия. Новото е, че SpaceX се готви за радикален ход и оттук нататък планира да концентрира всичките си ресурси в конструирането на "марсианските" ракети, канибализирайки всички други продукти на компанията (ракетите за изстрелване на сателити Falcon 9, все още неизпробваната Falcon Heavy и капсулата за изстрелване на астронавти Dragon, способна да се скачва с международната космическа станция). Идеята на Мъск е всички космически операции на корпорацията му да бъдат обединени в една обща платформа, която досега се казваше Interplanetary Transport System, или ITS, а сега вече ще се нарича с кодовото BFR (според различни тълкувания абревиатурата идва от Big Falcon Rocket или Big F*cking Rocket).

Новата система ще е внушителна, макар и една идея по-малка от първоначалните планове за ITS. Дължината й ще е 108 метра, като 48 метра от тях ще са за втората степен, която ще е същинският междупланетен космически кораб. При излитането си ракетата ще има тегло 4400 тона (10 пъти повече от Международната космическа станция), по-голямата част от което ще бъде гориво. Задвижвана от 31 двигателя Raptor, BFR ще извежда в ниска орбита поне 150 тона полезен товар. Втората степен ще има секция за хора и товар с обем 825 м3, където ще могат да се поберат до 40 кабини, или около 100 астронавти, твърди Mъск. Там ще има и специално укритие, където хората ще се предпазват от радиацията в случай на слънчева буря. Космическият модул ще има шест двигателя - четири за полет във вакуумна среда и два централни за излитане и забавяне при кацане. Според Мъск BFR ще бъде конструиран така, че да може да кацне дори само с един от тях. Също така втората степен ще може да бъде презареждана с гориво в орбита или на Марс, където трябва да бъде сглобена инсталация за генериране на втечнен метан от местните източници на вода.



Най-любопитното нещо около BFR е, че системата ще може да се използва не само за извеждане на сателити в орбита, превоз на товари и хора до Международната космическа станция, а впоследствие - до Луната и евентуално до Марс, но и за... свръхбърз превозна от точка до точка на Земята. Според милиардера визионер технологията ще позволи транспортирането на хора до всяко място на Земята в рамките на 30-40 мин., буквално качвайки ги на нещо като балистична ракета. Мъск е убеден, че това ще е възможно на приемлива за пасажерите цена (от порядъка на билетите за вече пенсионираните свръхзвукови самолети "Конкорд"), тъй като при BFR и първата, и втората степен на ракетата ще кацат меко на повърхността, т.е. основните разходи ще са най-вече за гориво. Открит остава въпросът доколко хората ще са способни и склонни да понесат предизвикателствата на безтегловността и свръхнатоварването при излитане (при очаквано претоварване от порядъка на 2-3G ще почувстват тялото си 2-3 пъти по-тежко).

Междинна спирка: Луната

"Мисля че най-важното нещо, което имам да кажа, е, че вече имаме представа как ще платим за всичко това", обяви Мъск, представяйки BFR. Идеята е, че разходите за изстрелването на килограм тегло в орбита ще бъдат намалени драматично и по неговите думи новата система ще прави това по-евтино, отколкото Falcon 1 - първата ракета на SpaceX. Според сметките на NASA изпращането на астронавти до Марс би струвало 500 млрд. долара. Мъск твърди, че драстично ще свали тази сума до 10 млрд. долара, което е едва 2% от нея. Проблемът е, че той не разполага дори с тези пари - по време на последния рунд от набиране на финансиране през юли SpaceX успя да привлече около 350 млн. долара, което е далеч от поставената цел.

Така че, преди да направи първата си стъпка към Червената планета, Мъск ще трябва да изстреля много сателити, да извози още товари и астронавти до Международната космическа станция и да спечели някоя друга многомилиардна обществена поръчка на НАСА и Пентагона. В този смисъл трябва да се разчитат и изявленията на Мъск, че BFR ще бъде способен да извършва пълния спектър от операции в околоземна орбита, както и полети до Луната и обратно без нужда от презареждане с гориво. По едно случайно стечение на обстоятелствата точно през тази седмица стана ясно, че американската и руската космическа агенция официално ще си сътрудничат в изграждането на орбитална инсталация на име Deep Space Gateway, която ще е в непосредствена близост до естествения земен спътник. Лунната станция трябва да започне да се изгражда в началото на следващото десетилетие. И тогава, в контекста на все още несъществуващите щатски "държавни" космически системи SLS и Orion, "голямата частна ракета" на Мъск може да се окаже най-евтиният, ако не и единственият начин връщането на Луната да стане реалност. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

ЕС иска Тереза Мей да поеме "конкретни ангажименти" за финансовите задължения на Великобритания ЕС иска Тереза Мей да поеме "конкретни ангажименти" за финансовите задължения на Великобритания

Преди това преговорите за търговските отношения след Brexit нем огат да започнат, категорични са лидерите на съюза

21 окт 2017, 310 прочитания

ЕС наказва Турция с надеждата да не я обиди ЕС наказва Турция с надеждата да не я обиди

Великобритания и 27-те страни - членки на ЕС опитват да деескалират напрежението между тях, по проблемите на миграцията продължава да има сериозни разногласия

20 окт 2017, 2828 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Испания улесни компаниите бързо да напускат Каталуня

Banco Sabadell вече реши да премести централата си от Барселона в Аликанте

Запознайте се с българите на Острова

Те са една от най-младите и работоспособни диаспори

Новият бизнес на "Монбат"

Дружеството на братя Бобокови предприе мащабна експанзия извън страната само за няколко месеца

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Новите страхове са забравените стари

Носителят на "Оскар" Фолкер Шльондорф за първата екранизацията "Историята на прислужницата"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 42

Капитал

Брой 42 // 21.10.2017 Прочетете
Капитал Daily, 19.10.2017

Капитал Daily

Брой 160 // 19.10.2017 Прочетете