Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
4 16 сеп 2016, 15:00, 22186 прочитания

София на нещата

От 13 септември в България заработи мрежа за Internet of Things приложения, която може да превърне столицата в по-умен град

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Столицата става вторият в Европа град след Амстердам, където има пълно покритие на некомерсиална LoRaWAN мрежа.

Още по темата

Как един град става умен

Технологиите са единственият начин общините да се справят с предизвикателствата на бъдещето, но малко от тях още знаят как да ги използват

20 мар 2017

Медицина в Google измерение

Компанията ще разработва биоелектронни "лекарства" в партньорство с фармацевтичния гигант GlaxoSmithKline

6 авг 2016

Умен транспорт или блъскащи се колички

Инцидентите с Tesla и странните планове на Илон Мъск за самоуправляващи се камиони са все по-добър повод да се запитаме дали, кога и как автономните коли ще тръгнат по пътищата

30 юли 2016

Машини от всички краища, обединявайте се!

Производителите на мрежово оборудване Huawei, Nokia и Intel започват да подготвят почвата за 5G мобилните мрежи и обещават социални революции

17 юни 2016
10
са външните базови станции на 6lowpan.io в София, казва Илиян Стоянов, съосновател на 6lowpan.io
Какво е нужно, за да сте сигурни, че "Топлофикация" не ви цака със сметката, кафе машината знае кога да свари кафето ви, а дядо ви не забравя да изпие хапчето си? Интернет на нещата (Internet of Things - IoT) е една от тези теми, които всички обсъждат и знаят, че е следващият голям технологичен бум. ...и все пак при всичките приказки, истинската свързаност все още липсва. В средата на септември в София беше стартирана пилотна мрежа, която обединява два протокола, с което помага за реалното свързване и приближава столицата една стъпка по-близо към умен град.

Ако сте чували за всевъзможни приложения за интернет на нещата в области като медицина, градоустройство, производство или земеделие, то вероятно в общият случай е било в контекста на 5G мрежите. След около пет до десет години те би трябвало да донесат със себе си изключително бърза и устойчива връзка, която именно ще дава възможност компютър да напомня на дядо ви за хапчето и да следи разхода ви на електричество в реално време.

Технологията LoRaWAN е алтернатива на 5G мрежата, но за разлика от свръхбързите мрежи на телекомите е бавна. Идеята й е да бъде използвана само за свързване на сензори и приложения и през нея да преминават малки обеми данни.

"Ние се опитваме да използваме нишата", обяснява Илиян Стоянов, един от предприемчивите техентусиасти, изградили инфраструктура за LoRaWAN в София, превръщайки я във втория град в Европа след Амстердам с пълно покритие.


Новата мрежа на столицата

От 13 септември в София има 17 базови станции, изградени от 6lowpan.io - регистрирана в Испания, но изцяло българска стартираща компания. С десетте външни и седем вътрешни (под формата на домашен рутер) станции столицата вече има пълно покритие на нискоенергийната LoRaWAN мрежа, която е отворена за безплатно използване от всеки с желание да работи в сферата на IoT.

A потенциалните ползи от наличието на технологията LoRaWAN са много - от приложения за умно земеделие, през дигитална медицина и автоматизиране на сгради до интелигентно управление на градската среда. В общи линии става въпрос за мрежа, която се използва за свързване на всякакъв тип сензори - било то в почвата, по паркинги, на уличното осветление или интегрирани в безжични устройства, с облачни платформи и решения като Watson на IBM или Microsoft Azure.

След пилотното пускане на мрежата от 6lowpan.io вече получават заявки и от потенциални заинтересовани. "Потърси ни компания, която прави система за проследяване на движението на велосипеди със сензори, базирани на LoRaWAN", казва Стоянов. Други ентусиасти искат да използват мрежата около София за земеделие - наблюдение на почвата, влажност, състояние на реколтата, автоматизирано напояване.

Системите могат да бъдат много полезни и в дигиталната медицина. "В България има много възрастни хора, които живеят сами, често се притесняват за здравето си, викат Бърза помощ, понякога без нужда. С LoRaWAN безжично устройство (но не с Вluetooth, тъй като изисква и смартфон) данните автоматично се качват в медицинска платформа и така може да се следи състоянието и му се напомня кога какво трябва да направи", обяснява Илиян Стоянов.

Освен това LoRaWAN може да допринесе много и за по-интелигентното управление на града. В момента екипът на 6lowpan.io обмисля как да изгради тестова система за замерване на шумово замърсяване, която да се използва във времето, когато няма инспектори - след 18 ч. например. От компанията от известно време водят неформални разговори с представители на общината по този повод. А има и други възможности.

"Както се оказа, табелите с информация за свободните паркоместа всъщност не са автоматизирани, а отчетността се извършва "на око", загатва Стоянов още един вариант за оптимизация в столичната среда с помощта на технологията.

На общ език

Технологията, която стои зад всичко това, се казва LoRaWAN и е беше стартирана приблизително преди година. Тя представлява мрежа с обхват на дълги разстояния и изключително нисък разход на енергия. Последното се дължи на преноса на много малко количество данни при доста по-бавна скорост за разлика от мобилните интернет мрежи на телекомите - много данни и висока скорост, както е при LTE.

За разлика от телекомите обаче, които в България, а и не само, си поделят изключително ограничен и недостатъчен честотен ресурс, поради естеството си LoRaWAN може да се намести в един почти празен спектър. За нискоенергийната мрежа се използват честоти в обхват 868 MHz или 432 MHz, които според националния (а и европейския) план за разпределение на честотния ресурс, са отделени за алармени радиосистеми.

"Понеже 432 е достатъчно натоварен, избрахме, макар и по-скъпо като изработка и поддръжка 868 MHz", обясни Стоянов. Тези честоти по думите му са много удобни за мрежата на компанията му, тъй като тя комуникира основно със сензори.


Освен това за разлика от операторите тук няма и помен от симкартите, необходими за мобилен интернет - всичко се активира с ключове, предоставени от 6lowpan.io. Обхватът е друго нещо, което прави LoRaWAN спeциална. Между базовите станции (които са с размер на две кибритени кутийки с антена) протича комуникация на 15 км при директна видимост. В реална градска среда, особено при релефа и строителството на столицата, разстоянието, на което може да се предаде сигнал, е 2 км.

"Наши тестове показват и възможност до 4 км", допълва Стоянов. Така със своите 17 станции 6lowpan.io могат да преизпълнят необходимостта от покритие в София. За сравнение - Амстердам има пълно покритие с шест станции, дело на холандската компания ThingsNetwork.


LoRaWAN е специално създадена за изискванията на сензорните системи в света на интернет на нещата. В случая със земеделието един свързан с тази мрежа датчик, може да използва батерията си месеци, дори години наред. Ако се комбинира с мъничък фотоволтаик, може да е почти безсмъртна", коментира Стоянов.

Има и нещо, което е уникално за българската мрежа - обединението на различни протоколи за IoT, което прави възможна комуникацията на отделни системи. Мрежата, изградена от Стоянов и колегите му, е базирана на отворен софтуер Linux, мрежовата технология IPv6 (последното поколение в развитието на IP адресите). С разработения от стартиращата компания хардуер пък могат да се интегрират трите основни за IoT света протокола - BLE за комуникация на близко разстояние, широко разпространения за индустриални нужди 802.15.4 за средни разстояния и LoRaWAN за големи пространства.

Около LoRaWAN вече са се обединили както много ентусиасти, така и големи технологични компании. В сдружението LoRa Alliance членуват дори гиганти като IBM и Cisco. Технологията вече се изпробва на няколко места в света. Например Холандия и Южна Корея имат национално покритие, а тестови мрежи има в Цюрих и Глазгоу. След София Стоянов и 6lowpan.io са се насочили към Берлин и Барселона. А причината LoRaWAN да се появи в София е доста прозаична - интересната топография на града, която позволява тестване на техническите възможности за покритие в неравен терен и такъв тип застрояване, каквото има тук.

"Ако успеем да покрием София, единственото предизвикателство би било Рио де Жанейро", подхвърля Стоянов.


Проба, проба... бум

София е тестово поле за младата компания. Но това в никакъв случай не означава, че за града няма ползи. Освен че е отворена и безплатна, мрежата поради самото си наличие предоставя и голяма възможност за различни стартъп проекти, убеден е Стоянов:

"Очаквам, че благодарение на LoRaWAN в София ще се появи нещо, за което ние не сме се сетили и за което индустрията не се е сетила. Сигурно ще е нещо много просто, за което ще се чудим как не ни е хрумнало, и може да се превърне в голям бизнес", казва той.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Uber в помощ на пътната инфраструктура 3 Uber в помощ на пътната инфраструктура

Чрез услугата си Uber Movement компанията предоставя данни за трафика в градовете

11 апр 2017, 2779 прочитания

Кои са носителите на призовете за електромобилност за 2016 г. Кои са носителите на призовете за електромобилност за 2016 г.

Русенският производител на акумулаторни локомотиви "Експрес сервиз" получи голямата награда "Кубратов меч" за цялостен принос в областта

9 апр 2017, 4361 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Капитал Авто»

Капитал Авто
Капитал Авто

Тенденциите от автосалона в Женева

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Умни градове" Затваряне
Директорът на ЦГМ обеща "отворени данни" за столичния транспорт

Догодина отсечките от велоалеи, които сега са разпокъсани из целия град, трябва да бъдат обединени в обща мрежа

Златни ти ръце, майсторе

Промяна в Кодекса за застраховането оскъпи задължителните полици "Професионална отговорност" и ги направи недостъпни за редица професии

Защо дребната шарка е отново тук

Вече има 64 случая на морбили в Пловдив и областта. Основната причина е, че не всички деца се имунизират срещу вируса

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Дяволът в сандвича

The Founder е за драмата на човека, развил "Макдоналдс" до световна верига

Need For Seed 5.0

Фестивал за свободна размяна на семена, разсади и фиданки в Елин Пелин (28-30 април)

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 16

Капитал

Брой 16 // 22.04.2017 Прочетете
Капитал Daily, 20.04.2017

Капитал Daily

Брой 61 // 20.04.2017 Прочетете