Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
31 9 дек 2016, 17:17, 27091 прочитания

Революцията в градския транспорт в София идва през 2019 г.

Перфораторите си отиват, идват е-билетите. Системата ще струва около 80 млн. лв., които ще бъдат финансирани от Центъра за градска мобилност със собствени средства

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Между 143 и 250 млн.лв.
са очакванията на ЦГМ за приходите от интернет продажби на билети в рамките на десет години след въвеждане на новата система

Още по темата

Трамваи на 27 години от Базел ще пътуват в София от април

Същевременно през февруари Столичната община обяви търг за 13 нови трамвая за 61 млн. лв.

21 мар 2017

Разклонението на третия метролъч ще тръгва от "Орлов мост" и ще стига до The Mall

Експертен съвет разгледа два варианта за разширение на столичното метро

6 мар 2017

Столична община купува 13 нови трамвая за 61 млн. лв.

Те ще се движат по линия 5 в столицата

14 фев 2017

БСП иска по-добра събираемост на данъците в София и по-голям бюджет

Бюджетът на София, както и предложението на левицата ще се гласуват следващата седмица в СОС

18 яну 2017

Сметка: 1.60 лв. на цяло

Защо поскъпването на билета с 60% няма да закърпи икономиката на градския транспорт в столицата

8 апр 2016

София ще плати 20 млн. лв. за нова билетна система за градския транспорт

Четири нови паркинга планира да има общинското дружество ЦГМ срещу 2 млн. лв.

3 апр 2016
Хартиените билети и перфораторите трябва да изчезнат напълно от столичния градски транспорт през 2019 г. Това е оптимистичният сценарий за въвеждане на новата билетна система, която беше представена от директора на Център за градска мобилност (ЦГМ) Христиан Петров в петък.

Билетите трябва да бъдат заменени от електронни превозни документи, изцяло нова система за валидиране, нова мрежа за продажби на билети - включително по интернет, както и видеонаблюдение във всички автобуси, трамваи, тролеи и метро влакове. Всичко това трябва да струва до 88 млн. лв. Фирмата, която ще изпълнява проекта, трябва да бъде избрана до началото на следващото лято.

Втори опит за е-билета

За нова тикет система се заговори още в началото на 2016 г., когато тогавашният шеф на ЦГМ Симеон Арнаудов представи идеята с бюджет от около 20 млн. лв. Арнаудов обаче се оттегли от поста през април насред вълната от оставки в ръководството на транспорта в столицата, след които беше и тази на тогавашния зам. кмет по транспорта Любомир Христов.
Кое колко струва
40 млн. лв - 7500 устройства за валидиране на електронни билети за 1350 превозни средства, както и видеонаблюдение
10 млн. лв. - създаване на нова мрежа за продажба на билети онлайн и чрез мобилни устройства
38 млн. лв - поддръжка на тикет системата в продължение на 10 години
С идването на новото ръководство на ЦГМ е изготвена нова концепция за тикет системата. Проектът е поскъпнал четворно, но според общината в действителност новото предложение е по-ефективно. "Този път се предлага съвсем различна система. Разчетът на предишното ръководство беше направен само за 3 години и онази система щеше да излезе по-скъпо за период от десет години," коментира председателят на Столичния общински съвет Елен Герджиков. Това няма как да бъде удостоверено, защото детайли за старата поръчка така и не бяха дадени.

По думите на Христиан Петров новата система ще позволява електронните билети да се съхраняват на мобилни телефони или банкови карти, а купуването им да става дистанционно, без да се налага чакане по опашки. Петров призна, че в момента няма адекватна информация за натовареността на линиите и контролът върху гратисчиите е неефективен. Според него тези проблеми трябва да бъдат разрешени с пускането на проекта. ЦГМ ще разполага с данни за броя пътници във всяко превозно средство в реално време и ще ги използва за оптимизация на разписанията.

Бъдещата тикет система ще бъде отворена за иновации от разработчици, стартъпи и технологични компании, твърди още Герджиков. "Ще дадем възможност на всеки стартъп да предлага приложения, които, ако са достатъчно добри, да бъдат имплементирани към системата", коментира председателят на СОС.

Нова система, стари цени

Новата система за билети в градския транспорт трябва да позволява пътуване с един билет в повече от едно транспортно средство. Цената ще се определя от изминатото разстояние или от времето, прекарано в път. Кой от двата варианта ще бъде избран и каква точно ще е тарифната политика обаче, ще бъде решение на общинския съвет, а не на ЦГМ или на фирмата изпълнител на поръчката.

Докато тикет системата влезе в експлоатация няма да има промяна на цената на билетите или картите. Самият проект също няма да наложи поскъпване на транспорта в столицата, увери Елен Герджиков. Според общинарите разчетите за проекта са направени така, че Центърът за градска мобилност да може сам да финансира изграждането и поддръжката на тикет системата, без да се налага да взима банкови заеми или да оскъпява услугата. По думите на Герджиков пък единичното пътуване ще стане по-евтино, защото пътниците ще могат да се прекачват с един билет на повече от едно превозно средство.

Поръчка с европейски амбиции

Най-скъпият компонент от новата система ще е оборудването на всички 1350 превозни средства в София със 7500 устройства за валидиране на електронни билети, както и с видеонаблюдение. За целта ще бъдат похарчени до 40 млн. лв. (виж карето). "За сравнение в Будапеща, която е подобна като размер със София, наскоро заработи подобна система на стойност 178 млн. лв. за 5 години." посоки Христиан Петров.

По думите на общинарите за софийския проект се търси "голяма сериозна европейска компания", която е изпълнявала такава поръчка в поне 5 града. "Има такива и те биха имали интерес," коментира Елен Герджиков. Условията за обществената поръчка са готови и трябва да бъдат одобрени на следващата сесия на общинския съвет на 22 декември, а търгът да започне в началото на следващата година.

Предстои създаване на специален комитет за наблюдение на обществената поръчка за тикет системата. В него ще влязат общински съветници от всички партии, които по думите на Герджиков да следят спазването на сроковете и качеството на изпълнение на поръчката.

Шестица за цената от 1.60 лв.

Въвеждането на по-високите цени на билетите от началото на лятото е постигнало своите цели, се похвалиха от общинския съвет и от Центъра за градска мобилност. С 46% се е увеличил броят на закупените карти, докато при продажбите на билети има спад от 43%, а на талони за 10 пътувания - спад от 27%, отчете Румяна Милова от ЦГМ. Според общината по-високата цена е стимулирала пътниците да си купуват месечни и годишни карти за пътуване, вместо да пътуват с билет или гратис.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Uber в помощ на пътната инфраструктура 3 Uber в помощ на пътната инфраструктура

Чрез услугата си Uber Movement компанията предоставя данни за трафика в градовете

11 апр 2017, 3348 прочитания

Кои са носителите на призовете за електромобилност за 2016 г. Кои са носителите на призовете за електромобилност за 2016 г.

Русенският производител на акумулаторни локомотиви "Експрес сервиз" получи голямата награда "Кубратов меч" за цялостен принос в областта

9 апр 2017, 4703 прочитания

24 часа 7 дни

30 апр 2017, 26916 прочитания

30 апр 2017, 9192 прочитания

30 апр 2017, 6932 прочитания

30 апр 2017, 4178 прочитания

Всички новини

Библиотека / Регионален бизнес»

Регионален бизнес Габрово, Севлиево
Регионален бизнес Габрово, Севлиево

Какъв е бизнес климатът в региона и как се развива бизнесът

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Умни градове" Затваряне
Директорът на ЦГМ обеща "отворени данни" за столичния транспорт

Догодина отсечките от велоалеи, които сега са разпокъсани из целия град, трябва да бъдат обединени в обща мрежа

Оперa ли, панаир ли...

Как идеята Пловдив да има Дом на операта стана заложник на политическите пируети на Бойко Борисов

Валери Симеонов: Пеевски? Аз съм против демонизирането

Според лидера на НФСБ съдебната реформа трябва да продължи, но без резки движения

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Всичко за баща ми

Книгата "Бащите не си отиват" събира 24 лични истории за бащинската фигура и преживяването на загубата

Кино: Аз, Даниел Блейк

Последният носител на "Златна палма" от Кан е на български екран

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 17

Капитал

Брой 17 // 29.04.2017 Прочетете
Капитал Daily, 27.04.2017

Капитал Daily

Брой 65 // 27.04.2017 Прочетете