Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
20 мар 2017, 17:45, 7591 прочитания

Как един град става умен

Технологиите са единственият начин общините да се справят с предизвикателствата на бъдещето, но малко от тях още знаят как да ги използват

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Какъв е холандският опит в умните градове

През следващите месеци в България ще се проведат серия от събития по темата

12 юни 2017

Пет мобилни приложения за по-умни градове

Как жителите сами могат да събират данни, които да се използват за по-добро градско планиране

4 апр 2017

Как градският транспорт в София, Пловдив и Варна може да стане по-умен*

Няколко идеи за какво може да се изпозват данните за обществения транспорт, когато градовете решат да ги "отворят"

31 мар 2017

Кои са най-умните градове в света

Подобряване на транспорта и енергийната ефективност са сред основните приоритети

27 мар 2017

Директорът на ЦГМ обеща "отворени данни" за столичния транспорт

Догодина отсечките от велоалеи, които сега са разпокъсани из целия град, трябва да бъдат обединени в обща мрежа

20 окт 2016

София на нещата

От 13 септември в България заработи мрежа за Internet of Things приложения, която може да превърне столицата в по-умен град

16 сеп 2016

Интернет на нещата - пазар за трилиони

Свързаните устройства в мрежата вече помагат на бизнеса и потребителите

11 юли 2016


­Само след 30 години 66% от цялото население на земята ще живее в градове,твърдят анализите на ООН. Казусът "много хора в малки, концентрирани пространства" ще се развива все по-бързо. А със засилването на този процес ще идват все по-големи предизвикателства за общините, които управляват тези пространства, за компаниите, които им доставят услуги, и за гражданите, които търсят дори основни ресурси като вода или храна.

Засега светът вярва, че решението e в т.нар. "умни градове". Te използват технологии, за да управляват всички активи на града – транспорт, болници, училища, ВиК мрежи, системи за почистване и други. Ползите от това са ясни. Когато информацията се събира, анализират и управляват правилно, те правят управлението на един град по-ефективно, по-евтино, и по-приятно за живеещите в него.

Как обаче един град става "умен"? Засега никой не е открил цялостно решение. Според Техническия университет във Виена например, умния град трябва да се справя добре в шест различни категории: икономика, мобилност, околна среда, управление, начин на живот и хора. Университетът изследва и класира десетки европейски градове, сред които Пловдив и Варна. И двата български града обаче са далеч извън върховете на класацията.

Пионерите

Умните градски системи и проекти съществуват от десетилетия. Системата за управление на трафика в Сингапур например е въведена за първи път през 1975г. Днес тя вече използва мрежа от камери, сензори и GPS устройства, за да предвижда и предотвратява задръствания като променя размера на таксите, които автомобилите плащат, за да стигат до различни части от града. Пешеходците също са включени. Възрастните и хората с увреждания получават специални RFID чипове, чрез които светофарите засичат тяхното местоположение и оставят зелената светлина пусната за тях.



През 2016г. Сингапур оглави класация за "Най-умен град" на британската изследователска компания Juniper Research. Проучването включваше комбинация от фактори като технологии за интелигентни мрежи, умно осветление, използването на технологии за подобряване на трафика, достъпа до безжичен интернет, употребата на смартфони и достъпните мобилни приложения. "Приложихме различни коефициенти за това как града се справя с транспортните и енергийните системи, които според нас са най-важните елементи за един умен град," коментира Стефан Сорел от Juniper Research пред в. "Гардиън".

Испанският град Барселона също влезе на челно място в класацията, заради системата си за управление на трафика. В града има и интелигентна система за паркиране, интелигентно LED улично осветление, система от сензори за наблюдение на качеството на въздуха и нивата на звука. Отношението на града към управлението на водните ресурси също го поставя на световната карта на умните градове. Преди няколко години Барселона преминава през период за засушаване, след който е въведена интелигентна система за напояване. Сензори в почвата анализират реализираните и прогнозните валежи и променят дебита на пръскачките, за да пестят вода.

Умен град от нула

Докато най-напредничавите градове търсят начини да въвеждат все по-умни технологии обаче, други използват различен подход - създаването на умен град от нула. Такъв пример е Масдар сити край Абу Даби. Идеята е енергията и останалите ресурси на града да се следят и управляват централно. Изграждането му започва през 2008г. с планове за 22 млрд. долара инвестиция в град, който ще събере 50 хил. жители. Проектът обаче е застигнат от глобалната финансова криза. Плановете за персонална система за бързо придвижване са ограничени, което прави поставените цели за нулеви въглеродни емисии непостижими. Днес са построени едва 5% от планирания град насред пустинята.

С подобни амбиции, но с по-голям успех започва и международния бизнес хъб Сонгдо край най-голямото летище в Южна Корея. По данни на в. "Гардиън" това е най-скъпият частен проект в историята, с инвестиция от 40 млрд. долара, и първият "умен град". В улиците и системите на града са вградени сензори, които подават информация към централна информационна мрежа за мониторинг и поддръжка. Водните и енергийните ресурси, както и трафикът се следят и оптимизират постоянно. В града има и пневматична система за сметопочистване, която елеминира нуждата от контейнери и камиони за боклук. Всички отпадъци се събират в автоматична централна инсталация за третиране на сметта, която се намира под земята. В бъдещите планове влизат и разработка на мобилни приложения, с които да се контролират домашните уреди, както и системи за локализиране на децата в града.

Япония също планира такъв свой проект. За Олимпийските игри през 2020г. Токио обещава да построи "град на бъдещето", в който енергията се доставя изцяло от водород.

Как градовете да станат по-интелигентни

Повечето от тези утопични проекти обаче засега или не успяват да изпълнят амбициите си, или работят в малки мащаби. За градовете, които стотици години са трупали история и тежка инфраструктура, "поумняването" е много по-труден процес.

Засега няма и един отговор на това как един град да стане умен. Много градове, институции и организации обаче се опитват да създадат насоки затова. Според Института на инженерите по електротехника и електроника (IEEE) например развитието на умните градове трябва да покрива три фази. В стратегическата фаза общините трябва да се научат да създават приоритети, пътни карти и начини за оценка на прогреса си. В практическата фаза те трябва да успяват да реализират "интелигентни" проекти според най-добрите практики. А в последната, техническа фаза, управлението на градовете трябва да се съобразява и с технологичните изисквания, така че градовете наистина да са готови да посрещнат бъдещето.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Legrand пуска в България три нови устройства за "умни домове" 1 Legrand пуска в България три нови устройства за "умни домове"

Френският концерн представи официално в страната програмата си ELIOT за Internet of Things

18 юни 2017, 5585 прочитания

Какъв е холандският опит в умните градове

През следващите месеци в България ще се проведат серия от събития по темата

12 юни 2017, 1462 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Умни градове" Затваряне
Кои са най-умните градове в света

Подобряване на транспорта и енергийната ефективност са сред основните приоритети

ТОЛ-кова много чакане

Поръчката за изграждане на тол-система най-после стигна до етапа "отваряне на оферти", но дългото чакане доведе до представянето на екстравагантна идея: държавата да изгради системата

Вертикално погледнато

Катеренето се отваря за все по-широка публика, но трябва да запази душата си

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Gorgeous Стара планина

Латвийският съвременен артист Луи Грудулс за вдъхновения от Стара планина проект [a]way

Вертикално погледнато

Катеренето се отваря за все по-широка публика, но трябва да запази душата си

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 19.08.2017 Прочетете
Капитал Daily, 17.08.2017

Капитал Daily

Брой 126 // 17.08.2017 Прочетете