Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
9 20 мар 2017, 13:01, 17414 прочитания

Електронни билети в софийското метро

Системата на Tickey е инсталирана на пет станции

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Пет мобилни приложения за по-умни градове

Как жителите сами могат да събират данни, които да се използват за по-добро градско планиране

4 апр 2017

Как градският транспорт в София, Пловдив и Варна може да стане по-умен*

Няколко идеи за какво може да се изпозват данните за обществения транспорт, когато градовете решат да ги "отворят"

31 мар 2017

Кои са най-умните градове в света

Подобряване на транспорта и енергийната ефективност са сред основните приоритети

27 мар 2017

Онтотекст към IT специалисти: "Да хакнем Търговския регистър"

Задачата е част от практическото предизвикателство Datathon

22 мар 2017

Българската компания Tickey се класира за финала на Seedstars Summit

Над 50 стартъпа от цял свят ще се състезават за награден фонд от половин милион долара

16 фев 2016

Tickey пренася билетите за градски транспорт в мобилните устройства

Мобилното приложение ще бъде пуснато първо в Бургас

15 юли 2015


Зелени стрелки, които водят към зелени брандирани турникети на някои от ключовите станции на столичното метро, а пътниците си купуват билети чрез мобилните си устройства вместо да се редят на опашки. Така изглежда вече работещата система на стартиращата компания Tickey, която близо три години след основаването й успя да внедри иновация в градския транспорт в София, правейки града малко по-умен и малко по-технологичен.

Екипът на Tickey разработва цялостна система за електронни билети за градския транспорт, чрез която пътниците имат възможност да купуват билети през мобилните си устройства. За целта те трябва да си изтеглят безплатното мобилно приложение на Tickey, което се поддържа от операционните системи iOS и Android, да си направят профил и да въведат данните на дебитната или кредитната си карта, за да може да извършат мобилното разплащане.

Вече работеща система

Въпреки административните затруднения и задължителни процедури, с които се сблъсква екипът на Tickey през годините, стартиращата компания започва съвместна работа с "Метрополитен". От края на миналата година до момента системата е постепенно инсталирана на пет станции от мрежата. Това са спирките "Сердика 1", "Бизнес парк", "Константин Величков", "Люлин" и СУ "Св. Климент Охридски".

"Планираме постепенно да покрием всички станции и на двете линии на метрото, като приоритетни ще са тези с най-голям пътникопоток", казва Димитър Димитров, основател на Tickey. Той допълва, че целта на "Метрополитен" е обозначените турникети в метрото да бъдат пригодени към различни технологични решения за градския транспорт и алтернативни начини за купуване на билети. За момента обаче пътниците имат възможност да използват единствено услугите на Tickey.





За целта обаче те трябва да купят билета си в момента, в който са до турникета за вход в метростанцията, за да може системата да отчете покупката и да задейства механизма за отваряне. Стартиращата компания работи в партньорство с Mastercard, които покриват разходите за инсталиране на системата на всички станции на метрото.

"Това е началото на дългосрочно партньорство. Предвиждаме, когато разширим покритието си, заедно с тях да организираме промоции от типа купуваш един билет с карта на Mastercard и следващият е безплатен", обяснява Димитров.
"Системата ни може да работи и за разплащане на такси за обществени паркинги или при наемане на обществени велосипеди. Искаме да интегрираме различни услуги за градска мобилност и през едно приложение хората да могат да се разплащат на различни места"Димитър Димитров, основател на Tickey

Фотограф: ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ

Проверката на пътниците ще се извършва онлайн чрез специални устройства, с които разполагат контрольорите в метрото. "Обучихме всички контрольори от Центъра за градска мобилност, а по време на обучението всички те бяха благоразположени и заинтригувани от идеята", разказва основателят на Tickey. Все пак целта на стартиращата компания остава да предложат удобна и технологична услуга на хората, които ползват градския транспорт, а не да се борят с тези, които не си плащат за билети, или т.нар. гратисчии.

До момента мобилното приложение на Tickey в сваляно над 1800 пъти, като от тях 10% са редовни потребители. Димитров коментира, че резултатите съвпадат с очакванията на екипа, но все пак се надяват, че при разширяване на покритието на системата ще се увеличи и броят на активните потребители.

Бизнес моделът на стартиращата компания се базира върху предварителното купуване на билети за градския транспорт, а в зависимост от броя им ще се формира и отстъпка от цената, която може да варира между 4% и 10%. "Този метод също така ни помага да убедим организациите, че ние изцяло поемаме риска", обяснява Димитров.

На чужди пазари

Екипът на Tickey цели да предлага технологичното си решение за градски транспорт в градове с между 300 хил. и 1.5 млн. души, основно в Европа. Затова и компанията изгражда мрежа от партньори в редица страни, сред които Литва, Латвия, Полша, Унгария, Португалия и др. В началото на 2016 година, още преди системата да бъде внедрена на станциите на софийското метро, Tickey започва съвместна работа с фериботен пункт в графство Корнуол, Великобритания.

Там има дълбок залив и хората използват ферибота като градски транспорт. Операторът искаше да реши проблема с опашките от хора за купуване на билети, защото освен жителите в града има и много туристи", разказва основателят на компанията. Така Tickey сключва сделка с фериботния оператор и получава 15% от цената на всеки продаден билет през приложението, като еднопосочният е на стойност около 4 паунда. Освен във Великобритания стартиращата компания работи и върху стартирането на пилотен проект в метрото в Делхи, където до края на април ще инсталират системата на 6 спирки в бизнес район на града.

Целта на екипа на Tickey е да интегрират системата в различни сфери на градската мобилност. "Системата ни може да работи и за разплащане на такси за обществени паркинги или при наемане на обществени велосипеди. Искаме да интегрираме различни услуги за градска мобилност и през едно приложение хората да могат да се разплащат на различни места", казва в заключение Димитров.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

София подменя перфораторите с е-система за билети срещу 88 млн. лв. 25 София подменя перфораторите с е-система за билети срещу 88 млн. лв.

Столичната община обяви търг за електронно таксуване в градския транспорт, което трябва да заработи от 2020 г.

15 май 2017, 17597 прочитания

Конкурсът ClimateLaunchpad търси най-добрите зелени бизнес идеи Конкурсът ClimateLaunchpad търси най-добрите зелени бизнес идеи

Крайният срок за кандидатстване е 14 май

3 май 2017, 3310 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Имоти Инвестиции»

Бизнес имоти
Бизнес имоти

Тенденции и ревю на бизнеса с недвижими имоти и инвестиции в него.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Умни градове" Затваряне
Как един град става умен

Технологиите са единственият начин общините да се справят с предизвикателствата на бъдещето, но малко от тях още знаят как да ги използват

Бюджет, доходи, икономика: Хубав план А, но няма Б

Държавата предлага почти ултимативно минималната заплата да продължи да расте средно с по около 10% на година и да достигне 610 лв. през 2020 г. Политиката на намаляващ дълг и дефицит ще гарантира предвидимост, но рискът е прогнозите да не се сбъднат

Инженерът, който стана мениджър

Йонуц Фаркаш, регионален мениджър на Schneider Electric за България, Албания, Македония и Косово, пред "Капитал"

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Разходка по ул. "Св. св. Кирил и Методий"

Една от най-дългите улици в София е средище на занаяти, работилници, магазини и пазари

Siri, какво да облека днес?

Създателят на Siri за новите начини, по които изкуственият интелект навлиза в живота ни

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 20

Капитал

Брой 20 // 20.05.2017 Прочетете
Капитал Daily, 25.05.2017

Капитал Daily

Брой 78 // 25.05.2017 Прочетете