Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
4 апр 2017, 11:28, 3285 прочитания

Пет мобилни приложения за по-умни градове

Как жителите сами могат да събират данни, които да се използват за по-добро градско планиране

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Студенти правят иновации за бъдещето на София

Младежи ще представят свои идеи и проекти за града в областта на дигиталните продукти и услуги

5 апр 2017

Кои са най-умните градове в света

Подобряване на транспорта и енергийната ефективност са сред основните приоритети

27 мар 2017

Как един град става умен

Технологиите са единственият начин общините да се справят с предизвикателствата на бъдещето, но малко от тях още знаят как да ги използват

20 мар 2017

Електронни билети в софийското метро

Системата на Tickey е инсталирана на пет станции

20 мар 2017
Ако все още трудно си представяте град, в който уличните лампи се включват по собствена преценка, а кофите за боклук предупреждават, преди да прелеят, трябва да сверите часовниците си. Всичко това се случва - на места като експеримент, а на други - вече като дългосрочно решение. Копенхаген например изпробва различни видове wi-fi улично осветление, а "умните" кофи за боклук в Барселона вече помагат на шофьорите на камиони за боклук да оптимизират маршрутите си така, че да събират само пълните контейнери.

Тези проекти са една от дефинициите за "интелигентния град" на бъдещето. Той използва всички възможности на данните и комуникациите за по-ефективно градско управление, за намалено използване на природните ресурси и за по-добра връзка между граждани и власт.

Ето и друго, по-просто определение. "Умният град" прави повече с по-малко, като се възползва максимално добре от човешките, техническите и екологичните ресурси, с които разполага. В това схващане е важно сензорите да не изместят изцяло мнението на гражданите, а технологията трябва да се използва, за да привлече, включи и овласти живеещите в даден квартал или град.

Нито един град все още не може да се нарече истински интелигентен и нито едно решение не се е превърнало в световен стандарт за това как гражданите могат да влияят на развитието на града. Ето обаче няколко идеи и експеримента как общините да събират информация и идеи директно от гражданите, за да решават проблемите, които ги вълнуват:

Софтуер срещу уличните дупки в Бостън
(Street Bump)


Street Bump е мобилно приложение на екипа за граждански иновации към кабинета на кмета в Бостън. Всеки желаещ може да го инсталира на мобилния си телефон, а софтуерът автоматично събира данни за състоянието на пътя, докато той кара автомобила си. Така общината в Бостън събира информация в реално време и може да планира решения на краткосрочни проблеми, както и дългосрочни инвестиции в градските пътища.



Граждански данни в Амстердам
(Amsterdam Social Sensing on Demand)


Идеята зад този проект е, че сензорите невинаги дават съвсем пълна картина за това какво се случва в един град. Да вземем за пример ден, в който вали обилно. Дори и целият град да е осеян с метеорологични станции и сензори, данните от тях пак няма да покрият всяка улица, всяко кръстовище и всеки парк. Затова на помощ според виждането на Амстердам могат да дойдат гражданите. В такива моменти общината може да поиска от тях информация какво виждат в реално време. Мобилното приложение позволява да бъдат задавани конкретни въпроси, които да отиват към конкретни групи хора на определени места.

ЕС срещу шума
(NoiseWatch)


NoiseWatch комбинира данни за нивата на шум в европейските градове от официални научни източници и наблюденията на граждани. Приложението е на Европейската агенция по околната среда и позволява на гражданите да подават данни за заобикалящите ги звуци и да оценяват шумовата среда около себе си. Базата данни обаче покрива само някои европейски градове (София не е сред тях).

Картографирай това
(LocalData)

LocalData е мобилно приложение, което позволява жителите да участват в събирането на отворени данни и използването им за градско планиране. Чрез него лесно се събира информация за случващото се на нивото на улицата. Общините или неправителствените организации могат сами да пуснат качествено или количествено проучване, базирано на картата на града им, да събират данните онлайн и да визуализират резултатите. Градската управа в Детройт например използва LocalData, за да проучи малкия бизнес, за който липсва адекватна информация. Студенти излизат по улиците на града, въоръжени с мобилните си телефони, и събират цялата нужна информация за състоянието и заетостта на търговските и бизнес площи. Те откриват, че в града има 9538 парцела, отредени за търговска дейност, но 2052 от тях не се използват изобщо, а други 1902 стоят незаети. Приложението е с отворен код и е създадено като проект на активистката група за работещи граждански услуги Code for America.

Градски сигнали в движение
(BOS:311)

BOS:311 е платформа, която позволява на жителите на Бостън да подават неспешни сигнали за проблеми по четири удобни начина - чрез мобилно приложение, в Twitter, онлайн и по телефона. Сигналите се обработват от местен Център за обслужване на граждани, който ги препраща до отговорните общински звена. Най-често докладваните проблеми са за несъбран боклук, улични дупки, графити, счупени пътни знаци и неработещи лампи.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Uber в помощ на пътната инфраструктура 3 Uber в помощ на пътната инфраструктура

Чрез услугата си Uber Movement компанията предоставя данни за трафика в градовете

11 апр 2017, 3348 прочитания

Кои са носителите на призовете за електромобилност за 2016 г. Кои са носителите на призовете за електромобилност за 2016 г.

Русенският производител на акумулаторни локомотиви "Експрес сервиз" получи голямата награда "Кубратов меч" за цялостен принос в областта

9 апр 2017, 4703 прочитания

24 часа 7 дни

30 апр 2017, 26916 прочитания

30 апр 2017, 9192 прочитания

30 апр 2017, 6932 прочитания

30 апр 2017, 4178 прочитания

Всички новини

Библиотека / Регионален бизнес»

Регионален бизнес Габрово, Севлиево
Регионален бизнес Габрово, Севлиево

Какъв е бизнес климатът в региона и как се развива бизнесът

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Умни градове" Затваряне
Студенти правят иновации за бъдещето на София

Младежи ще представят свои идеи и проекти за града в областта на дигиталните продукти и услуги

Годината на големите покупки

Очакванията на икономистите са потреблението да има по-голям принос към растежа през тази година, а фактори са ниските лихви, спадащата безработица и растящите доходи

Неочакваната буря за пловдивския брокер

През годините Георги Гергов се адаптира към всяка власт, като успява да капитализира контактите си в съда и прокуратурата, за да развива бизнеса си

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кино: Аз, Даниел Блейк

Последният носител на "Златна палма" от Кан е на български екран

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 17

Капитал

Брой 17 // 29.04.2017 Прочетете
Капитал Daily, 27.04.2017

Капитал Daily

Брой 65 // 27.04.2017 Прочетете