Капитал
Обратно към статията

Когато фактите умрат

Някои от по-важните теми в новия брой на "Капитал"

От Капитал
3 ноември 2017

Post-truth беше обявена за дума на 2016 година, но и в тази продължава с пълна сила да показва значението си. Обяснението на Oxford Dictonaries какво е постистината е сравнително просто - това е "ситуация, в която обективните факти имат по-малко влияние върху общественото мнение, отколкото позоваването на емоции и лични вярвания". Няколко събития тази седмица влизат в това определение.

Безспорният цар на постистината - американският президент Доналд Тръмп, през последните дни играе нов епизод от впечатляващата си постановка. Тази седмица станаха ясни поредните разкрития в разследването за намесата на Русия в американските избори и те очертават доста категорична картина на случилото се преди две години. От тях има четири важни извода:

1) Русия се е опитвала да влияе активно на президентските избори - имейлите на Хилъри Клинтън най-вероятно са били хакнати от свързани с Москва групи.
2) Щабът на Доналд Тръмп е получил информация за съдържанието на имейлите и е знаел, че тя идва от Русия.
3) Поне един от високопоставените служители на Тръмп в кампанията е получавал пари от Русия.
4) Щабът на Тръмп откровено е лъгал за предните три факта.

Всичко това превръща аферата около Тръмп и Русия в по-сериозен скандал от "Уотъргейт". За сравнение - в него Никсън само е подслушвал конкурентите си - сравнително невинно упражнение на фона на обвинението към Тръмп, че е получил помощ от чужда държава, за да стане президент.

Резултатите от разследването срещу американския президент обаче са само обективните факти. Както стана ясно, общественото мнение - този неверен съпруг на истината, често предпочита да вярва на друго и скандалът засега не застрашава по никакъв начин политическата кариера на Тръмп (вижте повече тук).

Постистината може и да е родена в САЩ, но светът я прегърна много бързо. Тази седмица покрай оставката на здравния министър Николай Петров се вижда, че тя е стигнала и до България. След като той обясни, че се оттегля властта, хора извън нея започнаха кампания, която накратко казва: "Петров е добър, bTV е лоша." Това е телевизията, която разказа, че като шеф на военна болница о.з. министърът е давал поръчки на зетя си. Всъщност медиата си е свършила работата, а Николай Петров очевидно, поне в един случай, не е. Това обаче са фактите, а в постистинния свят се чуват повече виковете на емоцията. (Вижте коментар тук и текст по темата тук.)

Този урок отдавна е научен от рекламния бизнес, който почти винаги залага на емоциите, за да продаде продуктите на клиентите си. Темата на броя в този "Капитал" е за най-големите български рекламни групи. Техният проблем не е post-truth светът, а по-скоро как да трансформират бизнеса си, така че да са адекватни на другите големи промени в него - новите начини да се стигне до хората и конкуренцията от друг тип компании.

В броя ще видите още:

Какво показват резултатите на банките за последното тримесечие

Лихвите по ипотечните кредити паднаха под 4%, за какво да се внимава при предоговаряне

Няколко идеи за хотели, в които приемат с кучета
Капитал #беззарядно

Седмичният вестник Капитал е версия 3.0 - с нов компактен формат, дизайн и осъвременено съдържание и вече излиза още в петък.

Може да го намерите в търговската мрежа на централните сергии за печатни издания, веригите Inmedio, Relay, One minute, Lafka, бензиностанции OMV, Shell, Lukoil, "Еко", "Петрол", "Ромпетрол", магазини "Фантастико", "Билла", "Кауфланд".
true

[Shutterstock]