Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
1 29 сеп 2016, 11:24, 22320 прочитания

Научи ме правилно

Няколко специалисти в различни методики на преподаване за днешния начин на учене, ролята на преподавателя и смисъла на обучението

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от специалното издание на "Капитал" K:ids. Всички текстове по темата може да откриете тук.
Появата на някой нов метод на преподаване все по-малко е новина. У нас родителите вече могат да избират измежду все повече нови, класически или и добре забравени стари методики на обучение, които се грижат за хармоничното развитие на децата и целят да превърнат ученето в естествено продължение на естественото детско любопитство. Кои системи обръщат внимание на етапите, през които минава психологическото развитие на децата, и се съобразяват с начина, по който те учат оптимално във всеки етап? Кои са училищата, където учебният процес следва естествения ход на детската интелигентност и начин на учене? Къде системата се грижи за цялостното изграждане на личността – от възпитанието, през образованието до емпатията и общочовешките ценности.

Представяме ви четирима начални учители и методите, в които вярват и по които работят.
Правда Китанова:
Следвай сърцето, но вземи и ума по пътя


Правда Китанова е начален учител в училище АРТИС, където се преподава го сугестопедичния метод. Тя е класна на бъдещия трети клас, където за трета поредна година децата ще учат по тази система.

Методът
Сугестопедията е метод, който вярва в неограничените възможности на ума и на личността, която развива хармонично. Поднася учебния материал глобално - така както нашият мозък естествено е устроен да възприема. Например децата започват да четат, като виждат първо цели изречения, после откриват думите в тях и накрая намират и буквите. През цялото време и във всеки урок се прави връзка между цялото и неговите елементи и винаги се връщаме към начина, по който те стоят в цялата картина. Глобалните учебни теми, с които се въвежда цял един раздел, са емоционално наситени и действат на подсъзнателно ниво. През цялото време всичко, върху което работим, се намира в непрекъсната вибрация, така че определени елементи остават на съзнавано ниво, а други - на несъзнавано. Сугестопедичният метод е психологически щадящ. Ролята на преподавателя е предимно подкрепяща. Фокусът е върху това, което децата могат, не върху това, което не могат. Основен е принципът да се подкрепя естественото желание за учене (любопитството). Сугестопедията има и силно психотерапевтичен ефект. Пребиваването в такава група води до намаляване на агресивните изяви и до пълното им изчезване. Характерна за метода е груповата работа и екипността, като в рамките на групата се имат предвид индивидуалностите и силните страни на всеки от участниците. Преподавателят има нагласата, че нещо необикновено се случва във всеки момент от учебния процес, и вярва в неограничените възможности на своите ученици. Важно е вниманието към всеки детайл и връзката между всички дребни елементи – всички въпроси "защо" в сугестопедията имат логичен отговор. Непрекъснато всичко е свързано с друго и е част от цялото.

Целите на педагога
Да се развивам като личност. Това е начин на живот и светоглед. Да развивам себе си, да бъда емоционално осъзната и зряла, за да мога да бъда ментор на всички свои ученици и тяхна подкрепа.

Да бъда вдъхновител. Да запазвам любовта на децата към ученето, да мога да ги вдъхновя да бъдат с отворени сетива.

Да бъда много добра в това, което правя. Да се развивам все повече и да трупам още знания, за да имам все повече какво да преподам, какво да свържа в процеса и на какво още да науча децата.

Да мога психологически да преценявам темперамента на своите ученици, тяхната интелигентност за учене, за да мога да индивидуализирам учебния процес, така че да бъде по-ефективен за тях. Да активирам многоканално това, което бих искала да научат.

Един добър преподавател
Един добър преподавател е този, който изповядва добронамереност и човеколюбие на първо място. Без това не е възможно да учиш някого. Също търпение, приемане на различията, спокойствие. Гъвкавост и стабилност едновременно. Стабилност към общочовешките принципи, които дават добра възпитателна и образователна основа, и гъвкавост, защото светът не е само черен и бял.

Професионализъм. Един успешен преподавател е добър професионалист – специалист в предмета, който преподава.

Чертите на успешния учебен процес
Сега си представям моята класна стая. Когато един учебен процес е успешен, има вдъхновение, липсва умора, не се забелязва как това време е минало. Няма стрес.

Освободеност в рамката - учебен процес, в който всеки участник е свободен да бъде себе си, но в определена рамка. Защото ние сме социални същества и сме се договорили за тази рамка.

Представям си очичките на моите деца след такъв успешен час – блестящи и радостни. Интересно им е. Продължават да задават въпроси и продължават да работят и в междучасието – да правят нещо от това, с което сме се занимавали в часа.

Разликите между класическата педагогика и тази, на която се доверявате
Основната разлика е глобализирането на материала в сугестопедията. В класическата педагогика материалът се дава по формулата "на час по лъжичка". Времето минава, материалът се подава бавно и по малко и когато дойде моментът да се направи обобщението, децата са загубили връзката между елементите и цялото.

Другата основна разлика е непрекъснатата връзка между това, което учим, и как го прилагаме в живота. Защо всяко нещо, което научаваме в училище, ни е абсолютно необходимо.

Приликите между този метод и класическата педагогика
Сугестопедията не отрича нито една педагогика. За да бъде сугестопедагог един преподавател, би трябвало да има педагогическо образование и да познава останалите методи на преподаване. Също така самият доктор Лозанов (човекът, създал сугестопедията) казва, че всеки добър преподавател е поне малко сугестопедагог. Тук няма отричане на традиционната методика.
Слав Савов: Напред науката е слънце


Слав Славов e директор на детска школа "Бялото кокиче" и ЧОУ "Изгрев", където децата се възпитават и образоват съобразно принципите на слънчевата педагогика на Петър Дънов.

Господин Славов е магистър по специалност "Биология и химия", а следдипломните му квалификации са в сферата на средното образование и паневритмия към Националната спортна академия. Този учител вярва, "че да бъдеш родител и учител и да работиш с децата е една възможност да си близо до тяхната чистота. Това за мен е една вътрешна радост".

Слънчевият метод
В училище "Изгрев" и в детска школа "Бялото кокиче" следваме принципите, събрани в Слънчевата педагогика. Това са практически методи, мироглед и правила, прилагани вече десетки години. Те са дадени от Учителя Петър Дънов в стотици и хиляди лекции, беседи, разговори, практически житейски и педагогически случаи. Основани са върху дълбокото познаване на природата и човека. Слънчевата педагогика е систематизиран вид на принципите и методите за възпитание.

В какво вярва един слънчев учител
Вярваме в доброто и светлото у децата. Това е най-устойчивият начин да стигнем до тях, да им предадем знания и да отключим и тяхната вяра и стремеж към стойностното в живота. Като вярваме в доброто у децата, ние го събуждаме. Затова родителите и учителите са отговорни за това какво мислят и в какво вярват. Това неизбежно се отразява на децата и учениците.

Целите
Основната ни цел е непрекъснато да създаваме подходящи условия добрите качества и таланти на децата да се проявяват и развиват. Искрено вярваме, че ние сме до тях и с тях, за да им показваме посоката, а те имат всички сили у себе си да я изпълнят със съдържание. Говоря в множествено число, защото само един преподавател изолирано трудно би постигнал цялостни резултати. Възпитанието на едно дете се определя от цялата среда, която го заобикаля. Затова в училището и детската школа се стремим да имаме близки отношения с родителите и да черпим опит едни от други. Топлите отношения между възрастните създават сигурност и стабилност у детето и по този начин то по-безрезервно възприема напътствия и познания.

Слънчевата педагогика има една благородна цел – да внесе светлина в ума, топлина в сърцето и сила във волята. Такъв човек, независимо дали е родител, учител или дете, може да постигне и да реализира своите добри желания.

Добрият преподавател
Чертите на един добър преподавател съвпадат с чертите на един добър и разумен човек. Един от основните принципи в Слънчевата педагогика е, че няма как да предадем ценност или знание на едно дете, ако самите ние не ги носим в същността си. Възпитанието започва със самовъзпитание. Това е основна стъпка, която всеки учител трябва да вземе под внимание. Всеки ден е нова възможност да се подобряваме, а това рефлектира на всичко около нас.

Първата задача при самовъзпитанието е да се развие любовта като сила у човека и всички добродетели, които произлизат от нея: чистота, щедрост, благоразумие, великодушие и т.н. Имаме методи и практически упражнения, които могат са се приложат, за да се постигне това.

Един успешен учебен процес
Основният показател за успешен учебен процес е да успеем да създадем стремеж и вдъхновение у децата да не спират да учат и да се развиват през целия си живот.

Образованието и целият училищен живот трябва да бъдат организирани по правилата, които са съобразени с природния ритъм и периодите на човешкото развитие.

Разликите между класическата педагогика и тази, на която се доверявате
В Слънчевата педагогика основно място заема природата. Тя дава най-добрите условия за развитието на едно дете и затова ние се стремим да потопим децата максимално в тази среда. Това невинаги е пряко свързано с разходки в планината или излети навън. Природата е част и от нашия вътрешен свят и когато той е устроен на база на нейните принципи, ние можем да излъчваме хармонията, която тя ни дава, независимо къде сме.

В Слънчевата педагогика имаме на своя страна и четирите фактора на здравето: светлината, въздуха, водата и храната. Ние си служим и възпитаваме чрез цветовете, чрез растенията, чрез животните. Имаме специални дихателни, музикални и физически упражнения. Сутрин не назидаваме децата, но заедно пеем една-две песни, правим няколко упражнения или играем паневритмия и след това отиваме да учим. Тези упражнения не се прилагат никъде другаде, а те дават прекрасни резултати.

Приликите с класическата педагогика
Вероятно всяка педагогика има за цел да заведе детето в определена посока. Ние се стремим тази посока да е слънчевата. Бихме се радвали приликата между всички образователни системи да бъде любовта в най-висшата и най-чистата й форма. Учениците, родителите и учителите да са на своето място в хармоничния равностранен триъгълник на великото училище на живота.
Цветелина Орешкова:
Демократичният образователен избор


Цветелина Орешкова е начален учител по образование и призвание. Вече години е част от екипа, който работи за развитието на демократично училище в България.

Методът
Аз съм част от "Общност за демократично образование" – неправителствена организация в обществена полза. С много вяра и ентусиазъм вече три години работим за популяризиране на демократичния образователен модел и създаването на демократично училище в България.

В основата на демократичното образование стоят два основни принципа – естественият характер на ученето като процес, или т.нар. самоинициирано учене, и демократичното управление на училищната общност, състояща се от деца, учители и родители.

Най-ефективният начин за учене е да следваме собствените си любопитство и интереси. Свободното и самомотивирано учене, при което естественото любопитство не е задушавано, а подхранвано, изгражда мотивирани, иновативни, учещи през целия си живот хора. Ученето е един напълно естествен и присъщ процес – децата имат силен подтик да учат за света, в който се намират, водени от своето естествено любопитство. Вярваме, че това е част от нашата човешка природа. Защо в рамките на няколко години, а понякога дори месеца, влизайки в традиционната система, децата започват да приемат ученето за досадно задължение? Как става така, че ученето и играта биват разделени едно от друго? "Първо си напиши домашното, а после ще играеш." За мен в това се коренят основите проблеми на образователната система – в това, че ученето се разделя от играта и спира да бъде удоволствие, вътрешен стремеж, страст.

Силно демократично общество се гради от свободни и активни граждани. За да бъдеш такъв, е необходимо средата, в която растеш, да те учи и насърчава да познаваш и пазиш демократичните ценности. Едно демократично общество има нужда от граждани, които са креативни, иновативни и действени. Децата научават тези качества на практика, а не с уроци и теория. Изразяват това, което мислят, борят се по въпроси, които са важни за тях, разрешават проблеми като група, уважават мнението на другите и допринасят за успешното управление на общностите си. Развиват ефективни стратегии за намиране на творчески и новаторски решения на проблеми и имат инструментите, нужни за ученето през целия живот.

В какво вярва един демократичен преподавател
Вярвам в децата, в техния неограничен потенциал, който процъфтява в условия на любов, приемане и свободен избор. Вярвам, че най-важното, което училището трябва да научи децата, е да следват мечтите си, да си поставят цели, да осъзнават собствените си избори и последствията от тях. Вярвам в демократичния образователен модел. За мен той е начин на живот, на възприемане на света и мястото на всеки човек в него. Свобода, отговорност, личен избор и инициатива, възможност да управляваш живота си. Това е многообразно образование – то включва в себе си всички видове и начини на учене. В демократичното образование децата, а и възрастните имат възможност да намерят и разгърнат себе си, своите интереси и таланти, да усетят процеса на научване и случване на нещата и да изберат своето темпо и своя начин.

Един добър преподавател е
Щастливият и вътрешно мотивиран човек. Вярващият в образователния модел, който следва. И живеещият според неговите принципи. Добрият учител е този, който уважава и зачита детето като равноправна личност и вярва, че правото на личен свободен избор е неотменимо право на всяко човешко същество.

Добрият учител не просто преподава определен предмет. Той пали, вълнува, вдъхновява. Защото самият той гори в тази сфера. Не изхожда от позицията на "знаещ и можещ", а от позицията на "търсещ". Търсещ, заедно с детето, в подкрепа на детето. Добрият учител общува с децата, стреми се да провокира самостоятелно търсене и мислене у учениците, а не да им дава готови решения.

Учителят трябва да умее да наблюдава учениците дискретно, да чува, да се опитва да вниква в техните реакции и коментари, да вижда децата чрез техните интереси и нагласи. Да усеща процеса на учене в неговия холистичен характер, да вижда голямата картина и да умее да прави взаимовръзки между отделните парченца знание.

Добрият учител трябва да бъде и ментор - съветник на детето по неговия индивидуален път на развитие и учене. Ролята на ментора е да бъде приятел, да присъства активно в живота на детето. Добрият учител отваря пространство, в което няма натиск, изисквания или очаквания към детето, а само едно дълбоко приемане.

Един успешен час е
За мен успешен учебен процес е този, в който децата учат, водени от собствения си интерес и любопитство. Чувстват се щастливи и приети и растат като свободни и отговорни хора. Това е процес, в който взаимното уважение, равнопоставеност и лична свобода са основа на отношенията и действията на всички. В демократичния образователен модел свободата не е слободия. Тя върви ръка за ръка с личната отговорност. Свободата осигурява максимална амплитуда на възможности за действие, но в зададени от правила граници. Децата участват в създаването на тези правила заедно с учителите на ежеседмичните училищни събрания. Така разбират защо съществуват правилата.

В демократичното училище децата имат свободен избор какво, кога, как и колко да учат, избират сами своите дейности съгласно собствените си актуални интереси и цели и получават подкрепата на възрастните за това. Няма задължителни предмети, на децата са предоставени разнообразни възможности за учене. Има анализ на свършената работа, стимулира се самоанализът от страна на детето. Оценка на работата става в дискусии и разговори. Добрият учебен процес е още този, в който училищната общност функционира природосъобразно в естествена среда, така че децата да запазват вродената си връзка с природата и да черпят вдъхновение от нея.

Разликите и приликите с класическата педагогика
Трудно ми е да направя паралел - разликата са толкова много! Може би най-основната е, че в демократичния образователен модел възрастните имат доверие в детето, че то е способно да ръководи собствения си образователен процес, водено от вътрешното си любопитство. Вярваме, че ученето е част от живота и се случва именно в живеенето – в свободното, изпълнено със смях, игри и обич живеене. Вярвам, че приликата с традиционното образование е че и там учителите винаги са водени от своята любов към децата. Вярвам в ролята на учителя и ми се иска и в традиционната система учителите да имат повече свобода и възможност да бъдат себе си.
Нина Илиева Стаматова:
Комбинативната методика


Нина Илиева Стаматова е учител от начален и прогимназиален етап в училище за засилено изучаване на езици и изкуства "Рьорих", където децата учат по учебен план, създаден и съществуващ само в това училище (и утвърден от МОН), с акцент върху ранното чуждоезиково обучение и изкуствата.

Като малка госпожа Стаматова е част от хор "Бодра смяна", а днес е посланик на FOODREVOLUTION – инициатива на британския майстор готвач Джейми Оливър. Тя разказва как се готвят заедно изкуството, чуждите езици и любовта към ученето.

Методът
Работата ни е динамична. Не търпи застой. Комбинирам идеи и подходи от различни педагогически методики. Стига да открия ценност за децата тях, да ме увлекат, за да поискам да експериментирам. В момента като част от екипа на ЧСОУ "Рьорих " се подготвяме да работим цялостно според сугестопедичния метод – прекрасната методика на професор Георги Лозанов. Това, което се опитваме да постигнем, е да работим с колегите от останалите предмети заедно, за да създадем една обща приказка. Тоест всеки преподавател създава своята система и своите глобални теми самостоятелно. Но цялостно героите, историите и приказката е една обща и има връзка с историите в останалите предмети и с останалите учители.

В какво вярвате като преподавател
В неограничените възможности на учениците ми! Не съм така арогантна, че да определям с представите си висините, до които може да стигне всяко дете!

Един добър преподавател е
Любов, търпение, слушане, чуване, разбиране, отговор...

Един успешен час е
Вдъхновение, щастие, увереност в способностите на учениците и още повече - че нещо невероятно се случва в класната стая! Не мислете, че няма и измерване на постигнатото – има тестове, но никой не се стряска и плаши! Те са само спирка по пътя, за да знаеш къде си.

Този метод и класическата педагогика
Класически означава "достоен за подражаване". Тези методи изискват персонално внимание към всеки ученик. Следователно думата незаслужено се ползва в негативен смисъл! Посткласическите методики, тези от индустриалните XIX и XX век, при които се търси уеднаквяване, унифициране на постигнатото от всички деца – това не одобрявам! Вярвам в работата в по-малки класове и съобразяването с всяко дете - без бързане и тревога, но с характер, доверие и престиж!
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Капитал през телефон, компютър или на хартия в новия формат? Винаги умен, аналитичен и с ясна позиция. Вижте кой абонаментен план е най-добър за вас. Абонамент

Прочетете и това

Децата на майката Леда Децата на майката Леда

Животът на четири деца, запечатан в обектива на мама

6 окт 2016, 6191 прочитания

Децата, Маги и възпитанието да си еко 2 Децата, Маги и възпитанието да си еко

"Избягвам да говоря с децата си на тема храна и климат. Това, което знаят, е от примера, който им даваме", казва известната спортистка и основател на движението "Горичка" Магдалена Малеева

4 окт 2016, 52048 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "K:ids" Затваряне
На един клик разстояние

Детският свят, заключен в устройството

Бели кахъри

Дейността по почистването остава непрозрачна и трудна за изчисляване

Програмистът в Холивуд

Изпълнителният директор на Chaos Group Петър Митев

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Робинзон и неговото момиче

"Пасажери" сред звездите между любовта и оцеляването

Острието на бръснаря

Теория и практика на новите бръснарници в града

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 2

Капитал

Брой 2 // 14.01.2017 Прочетете
Капитал Daily, 19.01.2017

Капитал Daily

Брой 11 // 19.01.2017 Прочетете