Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
8 8 апр 2014, 8:00, 11183 прочитания

Промяна тук и сега

Или как Кристалин Чавдаров се опитва да преобрази образованието - за учениците и техните учители

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

На 8 август ще е ясен победителят в конкурса за лого за отличията "Джон Атанасов"

Участниците са 67, а до 6 август се подават кандидатури и за основната награда

3 авг 2014

Виж бъдещето

Платформата "Светът утре" разказва на разбираем език как науката и технологиите влияят на живота ни

4 юли 2014

Как да затворим кръга образование - бизнес - млади хора

Младежи настояват за кариерно ориентиране, срещи с ментори и повече работа по казуси и практически занимания

16 юни 2014

Не предлагайте кутията, създайте преживяване

Или 10 начина как да направим връзката студенти - бизнес по-успешна

29 апр 2014

Какъв искаш да станеш

Няколко сайта за професионално и кариерно ориентиране може да ви помогнат да отговорите на този въпрос

7 апр 2014

Камерите – приятел на обществото или враг на личността?

Ако изрично не възразите на провеждането на видеозаснемане, се приема, че предоставяте мълчаливо съгласие за това

6 апр 2014

Инвестиция в бъдещето

ИТ и инженерни умения, езици и тясно спецализирани познания в конкретна област са част от ключовете към успешната кариера в бъдеще.

18 мар 2014

Престижът на професията "инженер" се възражда

Над 650 младежи и близо 20 технологични компании участваха в първото специализирано кариерно изложение "Аз, инженерът"

5 мар 2014

Новобранци в офиса

Девет ученици се запознават с тънкостите на маркетинга и рекламата в първото реалити за професионално ориентиране.

21 фев 2014

Когато порасна, ще стана...

Или колко е важно да има професионално и кариерно ориентиране още в училище.

8 ное 2013

Кутията на Олга

...в която група доброволци помагат за кариерното ориентиране на учениците

11 окт 2013

Напред, компютърът е слънце

Все повече учители търсят нови форми на преподаване и виждат ефекта от тях. Държавата по-скоро пречи

4 окт 2013


Децата са важни, но средното образование на един ученик е към 5 години, докато един учител прекарва в училище към 30-40 години, затова самите те трябва да учат нови неща и да се развиват.
Искам да променя средното образование, така че то да дава повече полезни знания на учениците, без да ставам министър. Искам да променя и отношението на учителите към работата, с която се занимават, без да се меся в системата им. Искам да вдъхновим възможно най-много млади хора да работят "здраво" и да се развиват, а не да търсят лесния успех по модела, който им показват в риалити програмите или лъскавите списания.

Това е личната философия на Кристалин Чавдаров. Той е на 25 години и се занимава с частен бизнес в сферата на уебдизайна и рекламата. За много хора обаче Кристалин е познат с другата му, странична дейност - като основател на проекта "Аз мога – тук и сега", който започва като състезание по информационни технологии и визуални изкуства през 2011 г., а впоследствие се разраства до академия за ученици и учители. За тях той е и вдъхновителят, който в края на миналата година поведе "Похода на вдъхновителите" – серия от събития из страната, на които професионалисти в различни области се срещнаха с млади (и не чак толкова млади) хора. Заради това, което прави през последните години, младият мъж беше отличен от "Дарик радио" в проекта на медиата "40 до 40" – списък с българи до 40 години, които се борят да променят средата, в която живеят, творят и работят.

Защо прави всичко това ли? Защото може и защото вярва, че усилията му имат смисъл. "Аз си вадя достатъчно пари. Щастлив съм. Нямам най-бързата кола не защото не мога да си го позволя, а не виждам смисъл в това. Гледам парите ми да свършат нещо полезно, да се въртят. Аз съм един трудно, но успял млад мъж, който няма да се откаже да прави нещата, които смята за правилни", казва за себе си Кристалин.

В началото беше състезанието

В началото на борбата му за по-добро образование за учениците е състезанието по ИТ и визуални изкуства "Аз мога - тук и сега". "Исках да създам по-добри възможности за развитие на децата", обяснява Кристалин. А идеята му се ражда заради собственото му разочарование. Разказва как като ученик е печелил три пъти състезанието по информационни технологии "Джон Атанасов". Първата му награда обаче е книга за историята на България - отличие, което едва ли може да зарадва особено човек, който се интересува от информационни технологии. "А от това, че се справих най-добре сред 400 душиq не последва нищо – никой не ми обърна внимание, никой не ми предложи стаж или дори само да поиска да се занимава по-активно с мен, за да развивам способностите си", разказва с разочарование Кристалин.



После заминава за Германия, където е приет да учи комуникационен и мултимедиен дизайн. Там отново участва в състезания и е силно впечатлен от това, че участниците научават задачата на място и имат възможност да покажат истинските си знания. В България във форматите, в които се е състезавал, задачите се получават предварително, което според него малко изкривява съревнованието.

Още в първи курс намира съмишленици, с които създава фирма и получава голяма поръчка. Затова решава да избере бизнеса пред университета. Обратно в България се включва в проект на Министерството на образованието, по който ИТ професионалисти се срещат с учители по информатика и информационни технологии, за да обменят опит и знания. Постепенно назрява и идеята да използва опита си от състезанията в Германия, за да предложи по-адекватно предизвикателство и за учениците, и за учителите. Така през април 2011 г. се провежда първото състезание "Аз мога – тук и сега". Името подсказва формата – децата научават задачите си на място, а не предварително, и докато ги решаватq доказват какво са научили. Надпреварата е в седем категории - редизайн на уебсайт, графичен дизайн, видеоклипове, презентация, фотография, програмиране, front-end development. Участват ученици от 8 до 12 клас. Задачите са практични и реално приложими, което според Кристалин мотивира участниците. Често това са реални проблеми, пред които са изправени компаниите партньори на проекта. През 2012 г. например учениците дават идеи за редизайн на сайта на омбудсмана, който тогава е и патрон на инициативата.

По време на състезанието има специална програма и за учители по информатика и информационни технологии. За тях са предвидени лекции от хора, които работят в сферата на ИТ, обучения и дискусии с фокус образованието по техните предмети. Децата са важни, но средното образование на един ученик е към 5 години, докато един учител прекарва в училище към 30-40 години и за да не закостенява, самият той трябва да учи нови неща и да се развива, казва Кристалин. Затова той обръща изключително голямо внимание на контакта си с учителите, от чиято воля и мотивация до голяма степен зависи и ефективността на образованието.

Средното образование в България не е в крак с новото време, смята Кристалин Чавдаров и допълва: "Децата са модерни, но това не означава, че им трябват таблети в училище, а просто различен подход, на който да могат да откликнат." Според него ключовият елемент тук са учителите, които трябва да бъдат атрактивни, да умеят да провокират и да задържат вниманието на учениците. Смята, че те трябва да могат да влязат в комуникация с учениците и да ги накарат да учат, да имат младежки подход, като "това не зависи от възрастта им, а от начина на мислене". И все пак Кристалин е категоричен, че е важно да има повече млади учители в училище. Казва, че една от основните причини, които ги отказват от професията, е системата, която отхвърля новаторския подход, и това, че по-възрастните учители и директори често не са надживели миналото и работят "под строй".

Само за три години състезанието на Кристалин вече се е превърнало в традиция. Провежда се в Девин, в последния уикенд на април. Досега са се включили над 450 ученици, над 130 учители и десетки професионалисти. Кристалин се е опитал да осигури и примамлив награден фонд. Тази година победителите на първите три места от всяка категория ще си разделят 20 хил. лв. Поощряват се и останалите класирани до десето място. Някои от спонсорите раздават и материални награди. Но най-атрактивна за учениците, които вече са в 12 клас, е възможността да бъдат приети директно или при преференциални условия в някой от университетите, които са партньори на инициативата. Тази година това са Техническият университет в София, Пловдивският университет "Паисий Хилендарски", Икономическият университет във Варна, Югозападният университет в Благоевград и Софтуерният университет на Светлин Наков. На място участниците могат да си намерят ментори, с които да поддържат контакт и в бъдеще или възможност за стаж. Самият Кристалин всяка година взема поне 10-15 стажанти в собствената си компания за уебдизайн "Киви дизайн".

Образование извън училище

Подтикнат от положителните отзиви, които получава след първото състезание, и от желанието на самите учители, Кристалин решава, че има място и за един малко по-различен формат, но със същата цел – да се осигури възможност на ученици и учители да докажат какво могат и да се научат на нови неща по съвременен начин. Така година по-късно се появява и SUPERлятната академия. Тя продължава 8 дни в края на август и отново се провежда в Девин. През първите три дни участниците посещават лекции на различна тематика – от разработка на софтуер, през уеб и графичен дизайн, маркетинг и лични финанси до това как да направят добра презентация. Тук фокусът вече не е толкова състезанието, колкото обучението чрез практика. След лекциите участниците се разделят на отбори и три дни работят по конкретен проект, като целта е да приложат и затвърдят знанията си. Последния ден е, за да представят проекта си и да се преборят за награда. Съставът на отборите по време на академията включва и ученици, и учители, за да им дискусии и взаимно учене.

За учениците това е нещо като лятно училище, а за учителите - възможност да сверят и надградят познанията си, да се срещнат с хора, които също като тях търсят начини да се развиват. Но Кристалин не смята да се спира само дотук. В момента с екипа му обмислят идеята да дадат старт и на PROлетна академия. В нея ще могат да се включат ученици и учители, които вече са участвали в първия формат, както и студенти от 1-ви до 3-ти курс. Те ще могат да се срещнат и да работят с професионалисти в сферата на ИТ и визуалните изкуства, така че да се създаде мост между хората, които се подготвят да изберат професионалния си път, и работодателите, обяснява Кристалин.

За него това, което прави, е кауза, а не проект, от който печели. За участието в състезанието децата плащат такса за нощувка и храна по време на престоя си, а Кристалин се ангажира да им организира транспорт от Пловдив до Девин. За лятната академия се заплаща такса от 350 лв., която също е предназначена да покрива престоя и храната. Кристалин и компаниите, които подкрепят проекта му, осигуряват награден фонд и покриват разходите на лекторите. "Не съм си правил сметка какви са ми разходите, а и, честно казано, не искам, понеже сигурно ще се откажа", дърпа чертата младият мъж.

Текстът е част от специалното издание "Образование" на в. "Капитал". Всички статии от него можете да откриете тук.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Артистично лято Артистично лято

Летните школи по изкуства могат да развият нови умения и въображението на децата

18 май 2017, 1482 прочитания

Никола Вълчанов: Бизнесът трябва да си даде сметка, че образованието не е отговорност само на държавата 2 Никола Вълчанов: Бизнесът трябва да си даде сметка, че образованието не е отговорност само на държавата

Създателят на софтуерната компания "Програмиста" за смисъла хората от индустрията да влязат в училищата и университетите

17 май 2017, 11916 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Образование" Затваряне
На училище през ваканцията

Няколко идеи за летни езикови курсове и лагери

ТОЛ-кова много чакане

Поръчката за изграждане на тол-система най-после стигна до етапа "отваряне на оферти", но дългото чакане доведе до представянето на екстравагантна идея: държавата да изгради системата

Страх и ненавист в Шарлотсвил

Демоните на разделението в САЩ след сблъсъците във Вирджиния

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Имате думата

Как състезателните дебати променят културата на спора у нас

Вертикално погледнато

Катеренето се отваря за все по-широка публика, но трябва да запази душата си

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 19.08.2017 Прочетете
Капитал Daily, 23.08.2017

Капитал Daily

Брой 129 // 23.08.2017 Прочетете