Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
21 авг 2017, 13:59, 2526 прочитания

От нишово явление към общо ритейл движение

Веригите предлагат все повече био, диетични и веган продукти, но работят и за повече здравословни храни в масовия си асортимент

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.
Нишата на био- и здравословни храни дава добри сигнали, веригите са я идентифицирали като такава с потенциал и работят за нейното разширяване.

Още по темата

В името на здравето

Ръстът в търсенето на качествена храна в Европа отваря вратата пред нови възможности за бизнес

2 сеп 2017

Веган, палео, праймал – какво стои зад тези термини

САЩ и Великобритания задават тона в здравословното хранене

26 авг 2017

Най-големите вериги: Почти всички продават повече

Вдигналото се потребление се вижда и в продажбите на търговците на дребно: в топ 30 ръстът е над 10%

22 авг 2017

Тайната на здравословното хранене

Надя Русенова, съосновател и изпълнителен директор на "Топ Форма", пред "Капитал"

11 авг 2017

Когато любовта към шоколада те прави производител

Идеята на братята Красимир и Мартин Бенямин и съпругата на Мартин - Сара Алсбей, за бизнес със суров шоколад се ражда преди три години. За 2017 г. софийската фирма "Био Бенямин" очаква обороти от 640 хил. лева

28 юли 2017

Бърза адаптация

Управляващият директор на "Байер България" Габор Равицки пред "Капитал"

30 юни 2017

Колко е важно да си поликултурен

Как създадената по модела "Джоел Салатин" ферма "Ливади" до Сандански успява да бъде работеща и устойчива алтернатива на конвенционалното производство

16 юни 2017

Мила Чобанова: Няма как да не присъстваш във веригите, ако желаеш да се развиваш

Собственикът и управляващ директор на "Здравословен живот" пред "Регал"

16 юни 2017

В търговските вериги винаги е имало здравословни храни. Още в зората на историята си в България големите магазини започнаха да обособяват отделни щандове за диетични и диабетични продукти. Това беше реверанс към категория хора със здравословни проблеми, които ритейлърите искаха да приобщят като клиенти. Само че тези щандове бяха малки, а нишата на здравословното хранене – нищожна.

Постепенно тенденцията се промени и малко по-късно в модерната търговия се разгърна и предлагането на биохрани и биопродукти. В този случай адресатът беше тънък сегмент платежоспособна публиката, която иска и може да си позволи лукса да купува органик, предимно с вносен произход. Те вече го правеха в сайтовете и магазините за биохрани, но и търговските вериги искаха дял от този пазар.

След това нашумяха разкритията, че в млечните продукти има растителни мазнини, че в месото има соя и други добавки, че в много от храните има трансмазнини и други обявени за вредни съставки. Това накара и по-широка публика да се замисли с какво се храни. Потребителите все повече започнаха да обръщат внимание на качеството и са готови да плащат за него, макар и с цената на известни количествени ограничения. Това беше етапът, в който въпросът за здравословното хранене надскочи тесните ниши и елитните потребители, навлезе в основни категории стоки, съществена част от предлагането на търговките вериги, и разтърси дори ценово ориентирания масов потребител.

Веригите отговориха на тази загриженост, като се фокусираха върху предлагането на свежи храни, плодове и зеленчуци. Надградиха асортимента от диетични и диабетични храни с безглутенови продукти. Разгърнаха като ветрило гамата на биохраните. Започнаха и да предлагат храни за вегани, като в HIT например те дори запълват самостоятелен регал.

Здравето – все по-важно



"Темата за здравето е една от най-важните за българския потребител в момента", коментират от пазарния лидер "Кауфланд България", като се позовават на свои изследвания. Тази тенденция изправя търговските вериги пред поне две основни предизвикателства и обещава ръст в продажбите на онези от тях, които успеят да им отговорят. Първото е как да организират предлагането си така, че да отговорят най-бързо и адекватно на все по-високите очаквания и изисквания на хората, избрали да живеят здравословно.

"Те постоянно се информират за нови продукти и тенденции, за предлагането на чужди пазари и очакват да открият в България същите стоки, до каквито имат достъп и хората в други страни", казва Цонка Иванова-Терзиева, управител на веригата дрогерии dm. Втората не по-лесна задача е как да бъде разширен кръгът на потребителите на био- и натурални продукти. В dm казват, че ограмотяват за многобройните им предимства чрез своя "Журнал" и чрез здравословни рецепти в магазините и на сайта си. Лайтмотивът им е, че покупката на такива продукти е инвестиция в личното здраве и принос за опазването на околната среда.

А цената?

На пазар като българския обаче цената остава ключова за успеха на един или друг иначе полезен продукт. Добър пример е ситуацията в HIT. Там в категорията на биохраните с най-високи продажби са млечни продукти. Марио Колев, байер млечни, замразени храни и деликатеси във веригата, обяснява така: При добра промоция цените на млечните биопродукти падат наполовина и ножицата между тях и останалите се свива. На промоция кофичка био кисело мляко може да бъде намерена за 1.49 лв. За сравнение - цената на киселото мляко по БДС е 1.20 лв.

"Потребителите търсят качество, но изборът им в крайна сметка е доминиран от съотношението между качеството и цената", потвърждава и Стела Първанова, директор на дирекция "Търговия и маркетинг" и член на УС на "Кауфланд България".

Добрата новина е, че голямата конкуренция при предлагането и увеличеното търсене правят цените на био- и натуралните продукти по-приемливи, а това разширява кръга на техните потребители. Повечето клиенти пък създават предпоставки за още по-добри цени. На фона на тази ситуация Стела Първанова казва, че за момента вижда повече възможности в нишата на полезните храни, отколкото предизвикателства.

По обща оценка на веригите, с които "Регал" разговаря, продажбите на био и здравословни храни нарастват. "В категорията на биохраните ръстът на оборота е двойно по-голям от средния за компанията", уточняват от dm България. "Ръстовете не са големи, но са положителни", добавят пък от HIT. Казано в резюме, нишата дава добри сигнали, веригите са я идентифицирали като такава с потенциал и работят в една или друга посока за нейното разширяване.

Как да разширим нишата

В "Кауфланд" усилията са предимно в посока разширяване на кръга на клиентите. "Здравословното хранене не е тема само за потребителите с по-високи доходи. Стремежът е да предложим избор, така че да покрием нуждите от здравословно хранене на всеки джоб. И в това отношение на преден план излиза балансът между цената и качеството", казва Първанова.

В dm смятат, че са постигнали този баланс чрез собствените си марки при биопродуктите: "Те са в средния ценови клас, а в същото време качеството е много високо", казват от веригата. Сега работят за разрастването на нишата в няколко други посоки. Те се надяват да разширят интереса към биохраните и натуралната козметика, който сега е най-силно изразен при хората от градовете, и към жителите на по-малките населени места. В момента dm има 68 магазина в 25 града, но планира да отвори между 8 и 10 нови обекта именно в такива селища до края на годината. Освен това веригата се опитва да популяризира темата със здравословните продукти и отвъд храната - в по-добра грижа за тялото. Портфолиото й съдържа 220 продукта сертифицирана натурална козметика, а като предлага перилни и почистващи препарати без фосфати, "казва": Личното здраве минава през грижата за околната среда.

В "Лидл" разглеждат темата в по-общ контекст. Освен че развиват здравословния си асортимент, от веригата чрез редица инициативи и партньорства работят и в посока активен начин на живот. Най-новият пример е от този месец: "Лидл" подкрепи Българската федерация по волейбол. Веригата и федерацията се обединиха около мисията за здравословен живот под мотото "Свеж партньор, здрав отбор".

По отношение на асортимента в "Лидл" наблягат на свежите продукти като плодове и зеленчуци - контролирани от "Мениджър Свежест", прясно месо със сертификат за качество SGS, разнообразие от млечни продукти, артикули Clean Label. И в новата им линията "Родна стряха", която включва над 50 продукта от български производители, присъстват артикули с фокус върху здравословното хранене. В шипковия мармалад, разработен съвместно с веригата например, съдържанието на захар е намалено.

В "Билла" работят и в посока хранителни навици. От веригата казват, че се опитват да помагат на клиентите си да ги поддържат въпреки забързаното всекидневие. Предлагат плодове и зеленчуци, отгледани в над 150 български градини. Приготвят храните за топлата си витрина без пържене. Предлагат хлебчета, изпечени на всеки 30 минути. Прясното месо е с доказано качество и произход. Във все повече магазини на веригата се предлагат прясно изцедени плодови сокове и свежи салати.

Здравословно – и извън биоасортимента

"Търсенето на биопродукти нараства, но предлагането на здравословни храни не се свежда до тях. За клиентите е най-важно продуктите и извън био- и диетичния асортимент да са качествени и свежи, а произходът им – гарантиран", казват от "Билла България". Така формулират и общата посока, в която се движат търговските вериги - здравословното качество да присъства в колкото се може повече аспекти от предлагането им.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Класацията Регал 500 Класацията Регал 500

Най-големите производители на бързооборотни стоки в България

2 ное 2017, 16956 прочитания

Осем вериги са с продажби за над 100 млн. лв. в България Осем вериги са с продажби за над 100 млн. лв. в България

При 1% ръст на пазара през 2016 г. тридесетте най-големи вериги успяват да постигнат 11%

29 сеп 2017, 1409 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Веган, палео, праймал – какво стои зад тези термини

САЩ и Великобритания задават тона в здравословното хранене

Невидимият таван на растежа

Българската икономика расте устойчиво, но на сравнително ниски нива и вероятно скоро ще надхвърли потенциала си

Новият "вечен" фонд на Павел Езекиев

Neo Ventures набра първи портфейл от 3 млн. евро, които са почти изцяло инвестирани в три компании. Това са българската Ендуросат и чуждите Cannabi-Tech и Vostok VR

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Широк екран

Акцентите в афиша на "Киномания 2017"

Нова книга: Забранени истории от Северна Корея

Книгата показва суровата реалност в една от най-изолираните държави в света

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 18.11.2017 Прочетете
Капитал Daily, 23.11.2017

Капитал Daily

Брой 180 // 23.11.2017 Прочетете