Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
29 сеп 2017, 17:05, 1266 прочитания

Осем вериги са с продажби за над 100 млн. лв. в България

При 1% ръст на пазара през 2016 г. тридесетте най-големи вериги успяват да постигнат 11%

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Технологиите ще навлизат все по-осезаемо в търговията на дребно

Качеството и атмосферата на пазаруване са най-важните критерии, по които българите избират конкретни магазини

31 окт 2017

Експерти обсъждат бъдещето на търговията на дребно

"Голямата трансформация" е темата на тазгодишната конференция Retail in Detail на 31 октомври

25 окт 2017

"Метро" откри биозони в 11-те си магазина в страната

В тях се предлагат над 1500 хранителни и нехранителни биосертифицирани продукти

22 окт 2017
- Растат продажбите на всички вериги в класацията с изключение на четири.
- Акцизните вериги са най-малкият (7.5% от оборотите на топ 30), но най-бързорастящ сегмент.
- Безспорен лидер в класацията е "Кауфланд България", чийто оборот от 1.663 млрд. лв. е двойно по-голям от този на следващия в ранглистата.
Пазарът на бързооборотни стоки в България през 2016 г. расте с 1.6% в стойност (при 1.1% в обем) спрямо предишната година по данни на Nielsen България. На този фон 30-те водещи търговски вериги в сектора успяват да увеличат приходите си от продажби с 11% до 5.638 млрд. лв. общо според данни в Търговския регистър. Темпът на нарастване на сумарния им оборот се запазва на нивата на предишната година, когато е 11.5%, до 5.074 млрд. лв.

Растат продажбите на всички вериги в класацията с изключение на четири. Търговците със спад са от 14-а позиция надолу – предимно локални компании, които са се въздържали да отварят нови обекти.

Начело на топ 30 са седем вериги супер- и хипермаркети, чийто годишен оборот надхвърля 100 млн. лв. Пет от тях са с национално покритие – Kaufland, Metro, Lidl, Billa и T Market. Две са регионални – "Фантастико" в София и ЦБА АД с база във Варна. През тези най-големи играчи минават около 82% от общите продажби на бързооборотни стоки в класацията. Ръстът през 2016 г. е идентичен със средния за пазара – 11% спрямо 2015 г. Отделно взет, делът само на националите вериги е 72%, а ръстът им – 11.6%.

Осмата верига с оборот над 100 млн. лв. – Lafka, е специализирана в продажби най-вече на цигари на оживени локации в цялата страна. Освен нея в класацията има още четири специализирани търговеца на акцизни стоки – цигари и алкохол, един от които също е с национална мрежа. Акцизните вериги са най-малкият (7.5% от оборотите на топ 30), но най-бързорастящ сегмент. През 2016 г. продажбите в него се увеличават с 18%.

В последно време интересно развитие се наблюдава при локалните и регионални търговски вериги, каквито са 20 от попадащите в класацията. Много от тях са се развили по модела на модерната търговия, въпреки че са лични или семейни бизнеси. Делът на този сегмент от общите продажби е 20.5%, а ръстът е от умерените 7%. Оборотите на веригите от големите градове във вътрешността на страната се увеличават с 8%. Ръстът на софийските е 6.5%. Ако обаче от тях се извади най-голямата верига - "Фантастико", увеличението на продажбите е едва 2.3%.



В последните години от пазара отпаднаха три големи вериги. През есента на 2015 г. германската Rewe Group обяви, че ще изтегли от страната дискаунтъра си Penny Market. През есента на 2016 г. беше официално признат фактическият фалит на Carrefour – френската верига, представлявана в България от гръцката Marinopoulos Group на франчайз. А в началото на 2017 г. спря дейността си и многократно препродаваната верига "Пикадили". Агонията в последните два случая продължи дълго. Затова и ефектът, изглежда, е консумиран от пазара много преди отпадането им да стане официално и делът им е разпределен равномерно сред останалите участници. В потвърждение – последното разместване в позициите на веригите с оборот над 100 млн. лв. е през 2015 г., когато "Табак маркет" (Lafka) изпреварва по приходи от продажби "Максима България" (T Market).

С национално покритие

Безспорен лидер в класацията е "Кауфланд България", чийто оборот от 1.663 млрд. лв. е двойно по-голям от този на следващия в ранглистата. През 2016 г., когато веригата увеличава хипермаркетите си с един до 56, той нараства с 11%. Печалбата също е нагоре с 3% до 84.420 млн. лв.

Оборотите на компанията за търговия на едро "Метро кеш енд кери България" (2) са пряко зависими от бизнес здравето на професионалните й клиенти – хотели, ресторанти и кетъринг фирми (хорека), малките магазини и офисите. През 2016 г. приходите от продажби на Metro нарастват с 3% до 815.1 млн. лв. Впечатлява обаче резкият спад в печалбата. "Резултатът от оперативната дейност през 2016 г. е 21.2 млн. лв. и е с 36.8% по-нисък от този предишната година", пише в доклада на компанията за дейността й. От веригата го обясняват със "завишени разходи по продажбите в условията на продължаваща икономическа криза и на нарастваща експанзия на конкурентни вериги на пазара".

През 2016 г. останалите три вериги с национално покритие бяха в активна експанзия. В резултат Lidl и Billa завършват годината с около 15% ръст на приходите от продажби съответно до 747.44 млн. лв. и до 662.62 млн. лв. С най-голям ръст (23%) e "Максима България" ("T Market"), чиито приходи достигат 190.75 млн. лв.

При Lidl (3) нарастващите продажби са съпътствани с впечатляващ ръст на печалбата. От загуба от 28 млн. лв. през 2014 г. компанията успява да излезе на печалба от 6.9 млн. лв. през 2015 г. През 2016 г. тя почти утроява положителния си финансов резултат до 20 млн. лв.
Сходна е тенденцията и при Billa (4). Загуба от 9.5 млн. лв. през 2014 г. Обрат през 2015 г. до печалба от 4.4 млн. лв.. През 2016 г. печалбата също нараства, но по-слабо - с около една пета до 5.26 млн. лв.

При "Максима България" (7) бурната експанзия задълбочава загубата. През 2015 г. тя е била 9 млн. лв. През следващата година компанията успява да я намали до 6 млн. лв., но през 2016 г. почти се удвоява до 11.7 млн. лв.

В сянката на "Фантастико" в София

С 8% до 431.78 млн. лв. се увеличават оборотите на "Фантастико" (5) – най-голямата софийска търговска верига (от 40-те магазина два са извън София - в Кюстендил и в Елин Пелин).Този резултат поставя търговеца с български собственици на пета позиция в класацията сред три вериги с германски собственици и една с австрийски. Печалбата на компанията също нараства с 14% до 23.4 млн. лв. Коефициентът на рентабилност на "Фантастико" (5.42) e по-висок дори от този на лидера Kaufland (5.08).

Оборотът на "Коме" (11), част от маркетинговото сдружение ЦБА, е седем пъти по-малък от този на софийския лидер – 62.4 млн. лв., като нараства също с 8% през миналата година. Принос за добрите резултати на тази верига вероятно има и фактът, че от 26-те магазина само 13 са в София. "Коме" развива мрежата си и в региона – в периметър Костинброд, Сливница, Перник, Дупница, Ихтиман. Дружеството се управлява от Мариан Стоянов Петров и Даниела Николова Методиева-Георгиева. Те и още три физически лица се негови собственици.

Общото между двете софийски вериги със спад в оборота през 2016 г. е, че се въздържат да отварят нови магазини. При "Хит хипермаркет" (17), която е с германска собственост, приходите от продажби са намалели с 3% до 34.3 млн. лв. Загубата на веригата с 2 хипермаркета – в "Младост" и в "Люлин", почти се удвоява до 1.17 млн. лв. В доклада си независимият одитор твърди, че "съществена несигурност, която би могла да породи значителни съмнения за способността на дружеството да продължи да функционира като действащо предприятие". Мениджмънтът на HIT вижда възможности в развитието на основната дейност и в допълнителното отдаване на съществуващите търговски площи под наем.

С рекорден спад на оборота в класацията – от 6.6% до 27.1 млн. лв., е "Магазинъ 345" (21). Веригата работи с 16 столични супермаркета и през 2016 г. леко е успяла да намали загубата си до 135 хил. лв. Персоналът е орязан с 54 души до 356. Съсобственици на "Магазинъ 345" са Димитър Драгомиров Георгиев, Васил Маков Гьорев и Георги Стефанов Трендафилов.

Операторът на седем софийски супермаркета "Дар" – "Никон НК" (24), постига 5.7% ръст в оборота до 23.5 млн. лв. и утроява печалбата си до 1.16 млн. лв. Веригата със собственик Николай Алексиев Кънчев има коефициент на рентабилност от 4.96 – третият най-добър в класацията за 2016 г. след Kaufland и "Фантастико". Сходна е тенденцията с приходите от продажби и при "Промаркет" (25) – 4% ръст в оборота до 21.9 млн. лв. и увеличение на печалбата до 284 хил. лв. Веригата, която е собственост на Митко и Теодора Самоковски, работи с 19 магазина в София.

А по това време по Черноморието

Междувременно с център във Варна и база във Велико Търново израсна най-младата верига с оборот над 100 млн. лв. През 2015 г. приходите на ЦБА АД (8) прескачат тази граница, а през 2016 г. се увеличават с още 12% до 123 млн. лв. Възходът на веригата започна през 2013 г., когато двете най-големи структури в маркетинговото сдружение "ЦБА България" се отделиха и започнаха да се развиват съвместно и самостоятелно с амбицията да се доближат до националните лидери. Двигателят беше варненската верига ЛЖ ЕАД, преименувана на ЦБА АД, а другият партньор – "ЦБА франчайз" – Велико Търново. Сега веригата е притежание на "ЦБА инвестмънт" ООД (съсобственост на пет дружества) и на "Ес Пи Ем Ин" АД. Магазините се управляват от Мартин Кондов. През 2016 г. веригата работи с 48 търговски обекта, от които 28 във Варна, а останалите – в Северна България – в районите на Велико Търново, Габрово, Добрич, Плевен, Провадия и пр. Тя има още кафе-бар и паркинг във Велико Търново. ЦБА се опитва да се развива на франчайз и е инициатор на система за съвместно снабдяване на собствени и чужди обекти със стоки. През 2016 г. придобива четири обекта, от които в края на годината остават два.

От Варна в топ 30 е и веригата "Макао" (20). Операторът й "Ми-12 ООД" е собственост на Масис Хачик Багдатян и Росен Митков Митев. Притежава три супермаркета във Варна и един в Каварна. По линия на допълнителното направление в дейността си – приготвяне и доставяне на храна, има шест заведения за обществено хранене "Фаст фууд Макао" и производствен склад в с. Яребична. Завършва годината с ръст на оборота от 1.3% до 27.2 млн. лв.

Водещият локален играч в Бургас е "Болеро" (18), член на маркетинговото сдружение "ЦБА България". Дружеството е с едноличен собственик Пенка Желязкова Керемедчиева и работи с 8 супермаркета на територията на Бургаска област. Като съпътстваща дейност се занимава със строителство. В края на 2016 г. пуска в експлоатация сграда, която е построило – на партера й има магазин, там е офисът на дружеството, а останалата част се отдава под наем. Приходите на дружеството намаляват с около 1% до 28.7 млн. лв., а печалбата се запазва на нивото от предишната година.

С база в Несебър е "Водолей 13" ЕООД (23), собственост на Ангел Милчев Николов. Дружеството започва с един магазин и склад на едро под наем. В момента има два собствени супермаркета в Несебър и Слънчев бряг, голяма складова база, шоурум и кафе аперитив. Съществена част от оборота му идва от търговия на едро. Завършва годината с лек ръст от 1.5% до 25.6 млн. лв. През 2017 г. предстои да открие нов супермаркет.

В Северна България

Силни локални вериги работят в Шумен, Русе, Плевен, Добрич. С умерените 5% ръст на оборота до 56.8 млн. лв. завършва 2016 г. шуменската "Трънчев" (12), собственост на Юрий и Пепа Трънчеви. Дружеството оперира с 15 търговски обекта, девет от които в Шумен, три в Търговище, два в Дулово и един във Варна. Разполага с логистична база и кулинарен цех в Шумен, две кафе-сладкарници – в Шумен и в Търговище, и гостилница в Шумен. Всички бизнес процеси във фирмата са обединени от ERP система.

"Пацони" (14) разполага с 23 магазина - 11 Русе и 12 околните селищата. Собственик на "Пацони маркет" е Пламен Стойков Здравков. Дружеството разчита на инвестиционен кредит и овърдрафт. Осъществява дейност в наети търговски обекти. За последната година приходите му от продажби намаляват с 2.8% до 49.3 млн. лв., след като година преди това се увеличават с 5%.

"Роко Бароко" (26) – Плевен, е общо дружество на Радослава и Стоян Борисови. Според сайта му то поддържа 7 магазина под марката "Лайф" в Плевен, в които се предлагат над 10 хил. артикула. Освен това компанията притежава производствен цех и собствен щанд за сладкарски изделия. През 2016 г. приходите от продажби на веригата се увеличават с 30% до 21.6 млн. лв., като отчетът за дейността на дружеството не дава отговор на въпроса защо.

"ХМ Томи" АД (28), Добрич, е собственост на Ваня Николова Иванова и Валентина Николова Радева. Освен множество магазини в Добрич веригата оперира и такъв в Каварна. Приходите й за последната година се увеличават с почти 20% до 17.9 млн. лв.

В Южна България

Силните локални търговски вериги в Пловдив са две – "Триумф" (13) и "Лекси" (15). Супермаркети "Триумф" са собственост на фирмите "Ваничи 2008" на Иван Тодоров Кесов и "Маркоци" на Костадин Иванов Кесов. През 2016 г. продажбите на деветте магазина "Триумф" нарастват със 7% до 54.7 млн. лв. "Алекс трейд", собственост на Жанет Петрова Павлова, управлява два големи супермаркета "Лекси". Ръстът в оборотите е 5.4% до 41.5 млн. лв.

В близкия Пазарджик локалният лидер е "Таримекс" (27), което развива супермаркетите "Тарита" в собствени обекти и под наем. Дружеството е собственост на Тино и Лука Зънгарови и на сина им Георги. През 2016 г. дружеството е въвело в експлоатация нови активи на стойност 70 хил. лв. Успява да завърши годината с ръст от 8.3% на продажбите до 19 млн. лв.

Лидерът в Стара Загора - веригата "Си Би Ес" (19), е собственост на Николай Георгиев Бинев, Силвия Георгиева Ставрева и Георги Иванов Ставрев. Дружеството развива дейност под едноименна марка в Стара Загора и в Нова Загора в 11 обекта, от които 9 са магазини за хранителни стоки и 2 - кафе-аперитиви. Три са собственост на дружеството, а 8 са под наем. През 2016 г. "Си Би Ес" е купило сграда в Стара Загора и магазини в Нова Загора и в Чирпан. Планира през тази година да отвори магазин в Чирпан и да дострои два нови в Стара Загора. Благодарение на активната си политика през 2016 г. има ръст в продажбите от 23.4% до 28.5 млн. лв.
"Вилтон 2" (22) е дружество на братята Петър и Павел Додови. Оперира с 10 търговски обекта – 9 в Ямбол и 1 в Сливен. Разполага със собствени транспортни средства и складова база. Братята притежават дялове и в "Табак нетуърк" ООД, специализирано в търговия на едро с тютюневи изделия. През миналата година продажбите на "Вилтон 2" нарастват с близо 17% до 25.8 млн. лв..
Сливенската "Еко асорти – Байчев и сие" работи с десет супермаркета "Еко асорти", един минимаркет и един павилион. Освен това разполага с ресторант, склад за търговия на едро с 3000 артикула и цех в с. Мечкарево, където е и седалището й. Създадена е през 1994 г. със собственик Кирил Байчев. Свързана е с "Еко асорти 05" ЕООД на Петър Байчев, която обработва 22 хил. дка земя, продава част от зърното, а друга използва за фураж в свине- и телеугоителната си ферма. През 2016 г. търговският бизнес има 6% ръст в приходите от продажби до 17.6 млн. лв.

Акцизни стоки и травъл ритейл

През 2016 г. нарастват приходите от продажби и на петте вериги в класацията, специализирани в търговия на акцизни и неакцизни стоки на важни пътнически артерии. С 18% до с 233.2 млн. лв. се увеличава оборотът на оператора на веригата Lafka - "Табак маркет". В края на 2016 г. Lafka разполага с 939 обекта в 21 града и още много селища в страната. Дружеството продава на дребно цигари, напитки, сладкарски изделия, вестници и отдава под наем рекламни площи по спирките и павилионите си. През 2016 г. "Табак маркет" утроява загубата си до 8.863 млн. лв. В дружеството дялове имат "Еф Ем Си Джи трейд" АД и "Благоевград-БТ"АД. А през миналата година акционерът "Маркет инвестмънт" продава обратно на "Благоевград-БТ" АД дела си във фирмата. През 2017 г. "Табак маркет" планира да отваря, включително и на франчайз, три основни типа нови обекти - уличен павилион, специализирани магазин и магазини за търговски центрове. "Табак маркет" е част от свързвания с депутата от ДПС Делян Пеевски "Булгартабак".

С 11% до 65.5 млн. лв. се увеличават и приходите от продажби и на "Ел Ес травъл ритейл България" (9), дъщерно дружество на френската Lagardere Travel Retail – световен лидер в търговията по транспортни и пътнически зони. Дружеството започва работа в България през 2008 г. и към края на 2016 г. има 110 работещи магазина за напитки, кафе, пакетирани храни, цигари, подаръци, преса, книги на ключови търговски и пътнически локации в 29 български града. Те са под марките Inmedio, Relay, 1 Minute, Discover Bulgaria. Компанията развива и пекарните Hello, Sky Snack Bar и Café-Bar по летища и автогари и др. През 2016 г. дружеството придобива и марката Onda за 198 хил. лв. През миналата година печалбата му се удвоява до 1.9 млн. лв., а персоналът е съкратен с 30 души до 138.

С 24% ръст на оборота до 65.24 млн. лв. завършва 2016 г. и българската верига "Аванти" (10), еднолична собственост на Татяна Маркова Попова. Дружеството е създадено през 2009 г. Според сайта му сега разполага с 32 магазина в София, в които продава на дребно алкохолни и безалкохолни напитки, цигари, захарни изделия, кафе. Печалбата на "Аванти 777" се е увеличила с 40% до 470 хил. лв. за 2016 г.

Безмитната и травъл ритейл търговията в класацията е представена от две смесени дружества, които са на първо и второ място в топ 30 по рентабилност.
"Нюанс БГ" (16) е джойнт венчър между The Nuance Group – Швейцария, и "Българиън еъруейз груп" ЕАД (с едноличен собственик "Химимпорт" АД). От три години The Nuance Group е собственост на швейцарската група Dufry – лидер в травъл ритейл сектора в света с 2200 магазина в 64 държави. "Нюанс БГ" оперира безмитни и травъл ритейл магазини на летищата във Варна и Бургас и зарежда със стоки самолетите на "България ер". Завършва 2016 г. с ръст от 3% на оборота до 39.7 млн. лв. От доклада за дейността става ясно, че през същата година компанията е успяла да разсрочи до 2021 г. петгодишен инвестиционен заем, договорен и усвоен през 2013 г., и така дължимата сума по главницата е намалена наполовина. Коефициентът на рентабилност на дружеството е 5.99, а плановете му за 2017 г. са да увеличи печалбата си, като подобрява обслужването и оптимизира разходите.

"Герб. Хайнеман България" ООД (30) e дружеството, реализирало най-голям ръст в оборота през 2016 г. в класацията - 59% до 17.2 млн. лв. Равни дялове в него имат "Герб. Хайнеман", основен Travel Value и Travel Free оператор в Германия и Източна Европа, и "ВМ финанс груп" на Васил Мирчев. Дружеството зарежда на едро кораби и е оператор на безмитни и травъл ритейл магазини по сухопътните граници. Ръстът през 2016 г. идва най-вече от новоотворен обект на територията на "Пристанище Бургас" и от магазин на македонския ГКПП Богородица – на границата с Гърция. Коефициентът на рентабилност на "Герб. Хайнеман България" е 16.05.
ПЕРСОНАЛ
Най-големите работодатели в търговията с бързооборотни стоки в България са Kaufland (7794 служители), Billa (4280), "Фантастико" (2991), Metro (2320) и Lidl (2023). В тези пет вериги общо работят две трети от персонала при ритейлърите от топ 30. През 2016 г. служителите в 30-те водещи търговски вериги са се увеличили с 4.3% до 29 422 души общо.
От новопостъпилите 1215 души близо една трета (396) са назначени в Billa, чийто общ персонал се увеличава с 10%. Почти една четвърт (294 души) отиват в Kaufland, което води до ръст на служителите в пазарния лидер с 4%. Около 15%, или 179 души, е приносът на Lidl – също ръст от 10% на персонала.
Най-голям ръст на служителите през миналата година се наблюдава при "Роко Бароко" - с 21.8% до 242 души, при "Герб. Хайнеман България" – с 13% до 51 души. В рамките на 10% е и ръстът при "Аванти" - до 251 служители, и при "Си Би Ес" - до 151.
Девет от веригите свиват персонала си. Сред топ работодателите такъв е случаят на Metro, чиито служители намаляват с 32-ма (1.4%). Най-голямо като процент (47%) е съкращението при "Нюанс БГ". Персоналът от 115 души е сведен до 61. Голяма е редукцията и при "Ел Ес травъл ритейл" (18%) - с 30 души до 138.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Global Powers of Retailing 2017: Размествания в топ 10 на глобално ниво Global Powers of Retailing 2017: Размествания в топ 10 на глобално ниво

Световните вериги се сливат, за да стават още по-големи

29 сеп 2017, 557 прочитания

Регал 100

Топ 100 на най-големите търговци на дребно в България.

29 сеп 2017, 291 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Класацията Регал 500

Най-големите производители на бързооборотни стоки в България

На ски из белия свят

Европейските зимни алпийски курорти стават все по-близки и достъпни. В какво да се внимава и няколко предложения

Инвестиционният пазар на имоти: Накъде след рекорда от 1 млрд. евро

След сделките за молове с южноафрикански фондове 2018 г. вероятно ще е на офисите, хотелите и построените по мярка на клиента проекти. Инвеститори от Великобритания и САЩ вече оглеждат активи

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Талант и предразсъдъци

Режисьорът Константин Божанов за героите аутсайдери и трудното създаване на новия му филм

Навик, следвай ме

Как да променим вредните си навици и за колко време става това според последните проучвания

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 18.11.2017 Прочетете
Капитал Daily, 16.11.2017

Капитал Daily

Брой 176 // 16.11.2017 Прочетете