Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
9 27 окт 2014, 15:33, 4878 прочитания

Не водим война с операторите

Председателят на Комисията за регулиране на съобщенията Веселин Божков пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Закон може да размести властта в телеком регулатора

Парламентът най-вероятно ще увеличи правомощията на Комисията за регулиране на съобщенията, но ще намали тези на председателя й

12 мар 2015

Изгубени в роуминга

Или как европейският натиск за по-строг контрол върху телекомите възбуди медийни страсти в България

6 фев 2015

Кабинетът предлага повече власт за телеком регулатора

Правителството одобри законопроект решенията на КРС да влизат в сила незабавно

7 яну 2015

Френска компания купи половината от български сайт за сравняване на интернет и тв услуги

kabelna.com сравнява услугите, пакетите и промоциите на над 150 доставчици и оператори с покритие в цялата страна

7 дек 2014

Кабинетът обмисля да даде още власт на телеком регулатора

Решенията на Комисията за регулиране на съобщенията по важни казуси може да влизат в сила незабавно

26 ное 2014

Телевизия в ново измерение

Водещите канали в България вече влагат усилия за развитие на платформите за гледане онлайн

29 окт 2014

Сивата заплаха

Податливите на тълкуване правила, слабият контрол и усложнената администрация тласкат кабелния пазар към сенчестия сектор

29 окт 2014

Следващо поколение глас

Новите мобилни мрежи ще доведат до челен сблъсък между две технологии за разговори - VoLTE и VoIP

28 окт 2014

Златен дъжд от сделки

Консолидацията на световния телеком пазар се засилва, като основен двигател е фрагментирана Европа

28 окт 2014

Всички искат телевизия

Малки, големи и още по-големи оператори все по-активно се включват в надпреварата за домашното забавление

28 окт 2014

Жадни мрежи

При покритие на 100% от населението инфраструктурата на операторите продължава да гълта инвестиции в стотици милиони евро

28 окт 2014

Островът на регулациите

Европейската комисия се опитва да създаде единен телеком пазар, който едновременно да потисне печалбите на компаниите и да стимулира инвестициите

27 окт 2014

В плен на скъпото равновесие

Телекомите в България инвестират стотици милиони евро под натиска на все повече регулации и засилваща се конкуренция

27 окт 2014

Самоличността на Telenor

Предстоящият ребрандинг на "Глобул" е показател, че подмяната на мрежата му напредва

24 окт 2014


Как оценявате развитието на българския телеком сектор през последната година?

- Цялостното икономическо развитие на страната, характеризиращо се със свито потребление, оказва влияние и върху общия обем на пазара на електронни съобщителни услуги, който през 2013 г. отбелязва спад с 8.4% спрямо 2012 г. Важно е да се отбележи, че все пак в два от сегментите - пренос на данни и достъп до интернет и пакетни услуги, е отчетен ръст на приходите съответно с 5.8% и 12.8%. През 2013 г. се запазва тенденцията от предходните години общият обем на пазара да се определя от гласовите услуги, услугите за пренос на данни и достъп до интернет, предлагани самостоятелно, и пакетните услуги. Най-голям относителен дял продължават да имат приходите от мобилни гласови услуги. Обемът на пазара на електронни съобщителни услуги през 2013 г. съставлява 3.3% от общия обем на БВП на България, като за 2012 г. този дял е бил 3.6%.

Намалението в общите инвестиции за изграждане и поддържане на обществени електронни мрежи и услуги през 2013 г. е само 4% спрямо 2012 г. и е резултат от промени в инвестиционните планове, както и от продължаващото изпълнение на дългосрочни инвестиции. Делът на инвестициите спрямо общия обем на приходите от електронни съобщения в България през 2013 г. е 20.6%, като се отчита лек ръст от 0.9 процентни пункта спрямо 2012 г., когато по този показател България беше на трето място в ЕС. Този сравнително висок дял може да се счита за добра предпоставка за подобряване на качеството на услугите в страната, което е изцяло в полза на потребителите. Постигнатото покритие на мрежите по стандарт GSM на база територия и население е почти 100%, поради което вложенията на мобилните компании са насочени към развитие на мрежите по стандарт UMTS.

Какви са прогнозите ви?


"При споделянето на мрежите операторите трябва да са водени от критерия за икономическа ефективност, а не за монопол."
- Въпреки формиралите се негативни тенденции на пазара, в краткосрочен план се очаква ръст в сегмента "Гласови услуги", където и през следващите години ще продължи нарастващото предлагане и потребление на тези услуги, предлагани в пакет с други електронни съобщителни услуги, както и увеличено предлагане на множество промоции, свързани с отстъпки от месечните абонаментни цени, включване на допълнителни минути за разговори и т.н. Броят на абонатите и приходите от услуги за широколентов достъп до интернет в определено местоположение ще продължи бавно да нараства, като очакванията са мобилният интернет достъп да го изпревари в развитието си. В сегмента "Услуги за пренос и разпространение на радио- и телевизионни програми" перспективите за развитие са свързани със световните тенденции за увеличаване броя на абонатите на сателитна и IP базирана телевизия за сметка на тези на кабелна и нарастваща роля на пакетните услуги с преобладаващо участие на IP телевизия.

Според вас кои са основните регулаторни предизвикателства за индустрията?


- Важно е да се знае, че ние като регулатор не водим война с операторите. Просто довеждаме добрите европейски практики в България. Винаги съм се стремял именно към това и мисля, че резултатите са налице.

Основно регулаторно предизвикателство в момента е освобождаването на честотен ресурс в обхвата 800 MHz и 2.5-2.6 GHz, защото липсата му е спънка за развитие на мобилните комуникации от четвърто поколение в страната. В момента имаме и конкретен казус, който показва именно това. За честоти в 1800 MHz имаме заявен от операторите честотен ресурс повече от наличния свободен такъв. И пред нас стои предизвикателството да организираме честна и прозрачна процедура за разпределението му. А в другите европейски държави вече се говори за освобождаване на ресурса в 700 MHz. Затова използвам случая още веднъж да бия тревога и сега пред вас, че трябва да се предприемат мерки споменатите честоти да бъдат освободени. Много пъти сме поставяли въпроса пред правителствата и те са предприемали мерки. От две поредни правителства бяха отделяни средства и процесът по освобождаване на честотите беше започнат. В един момент обаче липсата на бюджетни средства и прекомерно високите изисквания на Министерството на отбраната го стопират. А той трябва да продължи, от една страна, защото ще позволи навлизането на 4G технологията и, от друга - защото ще донесе ресурс на държавата.



Иначе регулаторните предизвикателства в България са следствие от предизвикателствата пред сектора като цяло. Те са свързани предимно с динамичното развитие на технологиите в нашата област и необходимостта българските оператори и доставчици да мобилизират всички свои ресурси, за да не изостанат от световните и европейски тенденции за предлагане на иновативни услуги. Това естествено е свързано големи инвестиционни рискове поради съществения дял на невъзстановимите разходи в този отрасъл и нерешените проблеми в стандартизирането на новите интернет базирани технологични решения.

Широкото навлизане на интернет технологиите е в основата на конвергенцията на мрежи и услуги, която доведе до радикални промени в традиционните услуги и масово предлагане на иновативни такива. Аудио- и видеоуслуги и съдържание вече могат да се предоставят на всеки потребител в глобалната интернет мрежа без пряк контакт с операторите, чиито мрежи се използват. Показателно е агресивното навлизане на пазара на ОТТ услуги като You Tube, Skype, Facebook Viber, Whatsapp, Netflix. Естествен резултат е промяната в начина на използване на услугите от потребителите и нарасналото търсене, предимно на услуги за високоскоростен достъп до интернет, включително на широколентов мобилен достъп.

А каква е мисията на регулатора тук?


- Както казах - да доведе в страната добрите европейски практики. Да създадем необходимите условия за развитие на конкуренцията в сектора. Намесата ни обаче трябва да е балансирана от гледна точка на обществените интереси, така че да осигури и среда за стимулиране на инвестициите в широколентови мрежи от следващо поколение. Тук от съществено значение е обоснованото и ефективно използване на регулаторните инструменти като пазарните анализи и налагането на специфични задължения на предприятията със значително въздействие върху пазара, управлението и разпределението на радиочестотния спектър.

Друга важна роля на комисията е подкрепата на интересите на гражданите и защита на крайните потребители при техните отношения с доставчиците на услуги. Все по-голямо значение в световен мащаб придобива гарантирането на свободен достъп до глобалната интернет мрежа. И в това отношение трябва да се търси баланс между регулаторната намеса, за да се осигури и добро ниво на качество на услугите. Както знаете, България е на едно от първите места в световен мащаб по предлагани високи скорости на интернет доставка от гледна точка на цената му.

Какви са предстоящите промени в регулациите?


- Регулаторната рамка непрекъснато се променя в отговор на динамичното развитие на пазара и иновациите. Основни моменти в текущото преразглеждане са създаването на условия за стимулиране на инвестициите във високоскоростни мрежи от следващо поколение, доизграждане на единния европейски пазар и хармонизиране на регулаторната практика в сектора.

Към момента четири основни европейски документа може да се считат за определящи предстоящите изменения в регулирането на европейско и национално ниво. Две от тях са вече юридически факт - Директива 2014/61/ЕО относно мерките за намаляване на разходите за разгръщане на високоскоростни мрежи и Препоръка 2013/466/ЕС за съгласуваните задължения за равнопоставеност и методологии за определяне на разходите.

Директивата цели стимулиране на инвестициите във високоскоростни широколентови мрежи. С оглед намаляване на разходите за изграждането им на операторите се осигурява право да ползват инженерната инфраструктура на всички комунални услуги - електроснабдяване, водоснабдяване, транспортна инфраструктура и др. Предвижда се в новостроящите се сгради да се полага само оптично окабеляване. Сред мерките за намаляване на административните пречки са изграждане на единна система за предоставяне на информация относно наличната инженерна инфраструктура, предстоящи строителни работи с публично финансиране, намаляване на срока за издаване на разрешения за строеж и др. Разпоредбите по директивата трябва да бъдат въведени в българското законодателство до 1 януари 2016 г. и ще бъдат приложими от 1 юли 2016 г.

С прилагането на препоръката ще се създадат условия за равнопоставеност на предприятията със значително въздействие върху пазара на едро и на техните конкуренти на пазарите на дребно. Но тя предвижда и осигуряване на гъвкаво ценово регулиране.

Най-широки дебати в сектора предизвика предложението на Европейската комисия за регламент за определяне на мерки относно единния европейски пазар на електронни съобщителни услуги, чието приемане е предстоящо. С него се актуализират основни разпоредби в действащата регулаторна рамка като координираното използване на радиочестотен спектър в рамките на единния пазар, мрежовата неутралност, защитата на правата на потребителите и международния роуминг в рамките на ЕС.
Значително отражение в работата на европейските регулаторни органи ще има предстоящото приемане на ревизираната препоръка за съответните пазари, подлежащи на ex-ante регулиране. Въпреки че не се предвиждат промени в прилагането на принципите на конкурентното право при анализа и оценката на тези пазари, нейното актуализиране ще осигури насоки за отчитане на новите пазарни тенденции като широкото потребление на услуги в пакет, агресивното навлизане на ОТТ услуги и др.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Следващото ниво за телекомите Следващото ниво за телекомите

Мобилните оператори по света се опитват да намерят нови източници на растеж – чрез сливания, нови пазари и монетизация на мобилния интернет

28 ное 2015, 1688 прочитания

Достъпът до световната мрежа: Новият двуполюсен свят Достъпът до световната мрежа: Новият двуполюсен свят

БТК вече не е самотният лидер в морето от малки интернет оператори, след като "Мобилтел" купи "Близу"

28 ное 2015, 1250 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Телекомуникации" Затваряне
Жадни мрежи

При покритие на 100% от населението инфраструктурата на операторите продължава да гълта инвестиции в стотици милиони евро

Франсоаз Шомбар: Бъдещето е по-добро от настоящето

Главният изпълнителен директор на Melexis пред "Капитал"

Симеонов на абордаж в БМФ

Собственикът на Параходство "Български морски флот" Кирил Домусчиев няма да успее да си спести неустойки от 55 млн. лв. след решение на ВКС

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

С бебета на път

Полезни съвети за пътуване с малки деца

Широк екран

Акцентите в афиша на "Киномания 2017"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 18.11.2017 Прочетете
Капитал Daily, 21.11.2017

Капитал Daily

Брой 178 // 21.11.2017 Прочетете