Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
2 22 ное 2013, 11:17, 8707 прочитания

На чаша вино около света

След няколко не съвсем успешни опита София вече има точно попадение в жанра винобар

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Земетресение унищожи скъпи вина в долината Напа

В прочутия регион се намират над 500 винарски изби

25 авг 2014

Защо винената чаша има значение

Виното е силно ароматна напитка и вкусът му се възприема почти изцяло чрез обонянието

22 ное 2013

Пред предизвикателството на първите седем

Как старее българското вино и могат ли местните производители да създават вина дълголетници

22 ное 2013

С нов тласък

Или как изглежда българското червено вино през призмата на най-голямото винарско изложение в страната

22 ное 2013

Да сготвим с вино

Строгите правила съществуват, за да се нарушават с вкусни комбинации

20 ное 2013

Кулинарни комбинации

Важно е да се комбинират вина и храни с подобни вкусове, които се допълват

20 ное 2013


Статията е част от специалното приложение на Капитал Daily "Червено вино".
Винената листа трябва да е богата и разнообразна, но и добре подредена, така че клиентът да не се изгуби в нея.

Виното на чаша е особено важнo - в Grape Central има 12 вида, като предложенията се сменят всеки месец.
На винените почитатели в София винаги им е липсвал винобар. Винобар с уютна обстановка, в който да споделиш бутилка с приятел на непретенциозна, но вкусна вечеря, или да почетеш книга с чаша от точното за настроението ти вино, в който винените фенове наистина да могат да обиколят света с чаша в ръка. А, да, и ако е възможно, всичко това да не е на цена, която те кара да се чувстваш недорасъл за подобен род скъпи удоволствия. С две думи: винобар, каквито има в изобилие във всеки по-голям европейски град.

През годините в София имаше няколко не съвсем успешни опити за подобен род заведения. Повечето затвориха скоро след отварянето им, а тези, които съществуват до момента, са или в много високия сегмент, или не са съвсем винобарове, въпреки че предлагат и вино на чаша.
Макар и със закъснение, София все пак най-после се сдоби със своето винено място, което без колебание може да се нарече успешно, макар да работи едва от три месеца -  Grape Central.

Съставките на успеха

"И аз съм се чудила защо на мнозина не им се получи. Един от баровете например имаше лоша локация, друг бе прекалено скъп, а трети не предлагаше достатъчен избор от вино. Софийският опит досега сякаш акумулира всички възможни грешки на бизнеса", казва Яна Петкова, а Ефросия Благоева добавя: "И моментът сега е по-добър, защото в последните години винената култура в България много се повиши, особено сред младите хора. С радост забелязваме, че вече има категория хора между 25 и 45 г., които пият приоритетно вино. Освен това ние си представяме винобара достъпен – с богат избор от вино и с не много високи цени."

Яна, Ефросия и Иво Игнатов са хората зад Grape Central. И тримата от години се занимават с виното – пият го, дегустират го, оценяват го, продават го, популяризират го, пишат за него. А винобарът е естествено продължение на тези им занимания. Реализацията на идеята започва, когато миналата есен намират подходящото помещение – стара фурна на закътаната централна уличка "Цар Самуил" 45. Макар ремонтът да приключва за няколко месеца, официално барът отваря врати едва през септември тази година заради, както често се случва в България, редица административни проблеми.
Тримата са равноправен екип и взимат решенията в съгласие помежду си, но всеки има своята силна страна и водеща роля в нещо – Иво е двигателят за вкусното меню, уютният  интериор е дело на Ефросия, а на Яна е основната заслуга за винената листа.



Това, че са "винени хора", е друга причина Grape Central да бъде "обречен на успех" по думите на техни приятели и колеги. "Винобарът е адски много работа. Хората си мислят, че виното е лесно, но то не е. И когато се сблъскат с трудностите, се отказват", смята Яна. Ефросия добавя: "Виното изисква истинско посвещаване. Трябва да си много адекватен – всяка реколта е различна, пазарът е много динамичен."

Винената листа преди всичко

Винената листа е може би най-есенциалната част на всеки винобар. Тя трябва да предлага достатъчно голям избор и разнообразие, но същевременно да бъде добре подредена и четивна, така че клиентът да не се изгуби в нея. В Grape Central тя включва около 320 вина – в равно съотношение български, от Стария и от Новия свят, подредени за допълнително улеснение по страни, както и дванадесет предложения за вино на чаша – бели, червени, розе и десертни.

Виното на чаша е друг елемент, който стои в успеха на винобара. Клиентите невинаги искат и могат да си поръчат цяла бутилка, а освен това на чаша могат да опитат много повече вина. Предимство е и че те се сменят всеки месец като застраховка срещу скуката. Друг плюс е, че всяка бутилка се разделя на точно шест чаши, но за разлика от повечето заведения сумарната цена на шестте чаши не е по-висока от цената на бутилката сама по себе си.

Тук няма евтини предложения (в смисъла на не особено качествени вина). Има обаче скрити съкровища, които трудно ще откриете другаде, и прекрасни вина на много изгодни цени. Почти няма значим винен регион от света, който да не присъства в червено и/или бяло. Впечатляващ е изборът от пенливи вина от цял свят – Франция, Италия, САЩ, Австралия, дори Тазмания. Предлагат се и десертни вина – рядкост в българската ресторантска сцена.

Какво харесват клиентите

Знаят ли обаче клиентите какво искат? "За наша огромна радост по-скоро да", категорични са собствениците. "Особено ни радва, когато клиенти избират "трудни" вина – например от Франция или от интересни български изби като "Боровица", казва Ефросия. Яна споделя, че е очаквала да има много повече интерес към вината от Новия свят, защото те са по-лесен избор. Но изненадата е, че много от клиентите търсят вина от Стария свят – Франция, Италия, Испания, Португалия.

В Grape Central са изключително активни и не оставят клиентите си да скучаят. Няколко пъти в месеца има специални събития, които се радват на голям интерес  – тематични  вечери с вина и кухня от определена страна, презентации на нови български серии вина или изби и т.н. Екипът на винобара използва активно и социалните мрежи. Категорични са обаче, че най-ефективният начин остава рекламата от уста на уста. А в случая на Grape Central тя е особено успешна и заради самите личности на тримата собственици – уважавани както във винения бранш, така и сред любителите заради усилията им да популяризират виното и да възпитават винена култура.

Малко меню с голямо значение

Виното, разбира се, е звездата тук, но не може и без нещо за хапване. В европейския опит не е задължително във винобара да има истинска кухня – често виното е изцяло водещо, а храната е в стил хапки. "В идеалния случай храната е допълнение към виното, но в България е обратно – виното е добавка към храната. Не сме си правили илюзии, че може да съществуваме само с хляб, сирене и тапас", казва Яна. На въпроса трябва ли храната да бъде съобразена с виното честният отговор е... не – всяка храна пасва към някакво вино, а в Grape Central има 320 вина, така че всяко ястие би намерило идеален партньор.

Кухнята в Grape Central е царството на Иво, негов е и основният принос за менюто. С достатъчно голям опит в бранша, с неуморим ентусиазъм за храната и готов винаги на експерименти, той е съставил малко и стегнато, но интересно, различно и най-важното - вкусно, меню. "Искахме да има нещо различно, нека не го наричаме почерк, не се смятаме за толкова важни, но нещо интересно, запомнящо се. Мисля, че се получи и клиентите го оценяват, макар още да напасване някои неща в движение", казва Яна. Ястията често са приготвени със сезонни, понякога екзотични, продукти, не липсват сирена, колбаси и дипове, а хлябът се прави тук, на място.
 
Втори живот

Това е и интересна препратка към миналото на мястото. Барът е успял да съхрани духа и топлината на старата софийска фурна, създадена в далечната 1937 г. Запазена е част от пещта, чийто ефект е подсилен с дървени лопати за хляб. Тухлените стени и красивите интериорни детайли създават уют, а бетонният таван е елементът, който носи съвременния градски дух. Витрината с винени бутилки, вградена в пода, и огромната винена етажерка не оставят съмнение, че сме във винобар. "Исках да извадя душата на тази стара софийска сграда", казва Ефросия. И без съмнение е успяла.

Със сигурност Grape Central е на правилното място и на правилния път. А собствениците му се надяват скоро в София да отворят врати и други подобни места. Колкото повече, толкова по-добре. Както каза Ефросия – нужни са само приятна обстановка, качествено вино, хубава храна и добри цени. И много отдаденост.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Машиностроене: По-големи продажби, по-трудни пазари Машиностроене: По-големи продажби, по-трудни пазари

През 2015 г. произведената продукция в сектора е надхвърлила 8.5 млрд. лв.

19 фев 2016, 4958 прочитания

24 часа 7 дни

23 сеп 2017, 17631 прочитания

23 сеп 2017, 14231 прочитания

23 сеп 2017, 5948 прочитания

23 сеп 2017, 5628 прочитания

23 сеп 2017, 2619 прочитания

Всички новини

Библиотека / K:ids»

K:ids
K:ids

Списание за родители и близки на деца от 0 до 18. Полезно, практично забавно за учене, възпитание, детска психология.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Вино" Затваряне
Пред предизвикателството на първите седем

Как старее българското вино и могат ли местните производители да създават вина дълголетници

Какво ще направи Слави Трифонов в политиката

Дори да има успех, той ще е краткосрочен и ограничен, по-интересният въпрос е защо започва сега

Неизбежната канцлерка и нейният партньор

Решението на Меркел с кого да управлява в четвъртия си мандат ще повлияе на реформите в ЕС

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Изяж София

Първият уличен гурме фестивал в България StrEAT Fest е за всички, които искат да се докоснат до нов вид преживяване и да опитат световните кухни, представени тук

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2017 Прочетете
Капитал Daily, 20.09.2017

Капитал Daily

Брой 144 // 20.09.2017 Прочетете