Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
1 5 сеп 2015, 10:00, 5132 прочитания

Естествен растеж

След динамично развитие в производството "Гимел" започва оптимизация на бизнеса и поема курс на разширение на търговската си дейност

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Природа зад щанда

Търговията с биохрани излезе извън специализираните магазини, а много от техните собственици се насочват и към производство

27 май 2016

Селско стопанство:

Ръст въпреки трудностите

По-слабата за зърнопроизводството 2014 г. нареди повече компании и от други сектори сред най-динамичните в земеделието

13 ное 2015

Албена Симеонова: Интересът на производители и потребители на биохрани в България расте бързо

Председателят на Българска асоциация "Биопродукти" пред "Капитал"

7 сеп 2015

Зеленчуци, който произвежда

Секторът е сред приоритетните през втория програмен период, след като през първия беше на опашката

5 сеп 2015

Ренесансът на лимеца

Житната култура намери своето място на пазара след залитания между пренебрежението и маркетингова сензация

5 сеп 2015

В "Градините на Billa" участват над 30 български производителя

Инициативата на веригата за по-голяма прозрачност на произхода на стоките ще продължи и през следващата година

6 окт 2014

Пазарджик между медта и земеделието

Общината ще изгради нова индустриална зона в рамките на града, за да привлече повече инвеститори

24 юни 2013


"Единственият момент, когато можеш да почувстваш известен хлад през горещите летни дни тук, е в първите няколко минути, в които излезеш от оранжерията", шегува се търговският директор на "Гимел" Елена Герганова. Действително термометърът в пазарджишкото село Звъничево, където са разположени оранжериите на най-големия производител на биозеленчуци в България, рядко показва дневни стойности под 30 градуса в месеците юли и август. За ръководството и служителите на компанията тези месеци са дори по-горещи, защото именно тогава се случва кампанията по събирането на реколтата и голямата част от търговските сделки.

Тази година "Гимел" отбелязва 20 години от създаването и 12 години от получаването на първия си сертификат като производител на биопродукти. Интересен факт е, че компанията съществува и работи на пазарите на ЕС още преди България да влезе в евросъюза. Търговията с биозеленчуци дълги години е изцяло експортно ориентирана, но в последно време има и сериозен пробив на българския пазар, макар все още 80% (или около 5000 тона) от годишната продукцията да са за износ. Сред българските производители на зеленчуци, отглеждани по метода на биологичното производство, компанията няма конкурент по обеми, а сред европейските могат да се видят в лицето на испански, италиански и холандски кооперативи.
В групата на "Гимел" АД са обединени няколко компании, сред които "Оранжерии Гимел", "Оранжерии Гимел II" и регистрираната в Чехия "Гимел Европа". В свързаното дружество "Гимел Биопак" е пакетиращият цех на компанията, а приближеното до групата "Томпласт" обезпечава с материали дейността по производството.

Макар през годините да е имало промяна в собствеността на "Гимел" (включително джойнт венчър с холандски партньор, чиито дялове биват обратно изкупени по-късно), създател и мажоритарен собственик и днес остава Гео Дундаров. Към момента той е и действащ генерален директор. Годишните оборотите на компаниите от структурата пък постоянно растат с темпове между 15% и 50% в различните години. През 2014 г. приходите в консолидирания отчет на групата са 29.9 млн. лв. спрямо 25.9 млн. лв. година по-рано. "Гимел" АД е приключило годината на загуба от 2.9 млн. лв. Активите на групата през последната година са достигнали 58.3 млн., а само имотите и оборудването е 40.4 млн. лв. от тях. Капиталът на дружеството е 12.2 млн. лв.

От село Звъничево до Западна Европа

В самото начало, когато в оранжериите на "Гимел" започват да се отглеждат зеленчуци по методите на биологичното земеделие, търсенето от Западна Европа е толкова голямо, че количествата се договарят с ексклузивни договори и се предплащат за една-две години напред. "Тогава биото беше абсолютен хит и търсенето надвишаваше предлагането, а в същото време не съществуваха достатъчно благонадеждни производители", спомня си Герганова. И макар че биопроизводството в световен мащаб се популяризира и се появяват все повече големи такива агробизнеси, компанията успява да се задържи позициите си. Нейните продукти се продават в Германия, Холандия и скандинавските страни и Чехия. Сред клиентите са мощни европейски концерни като германския REWE group, собственик на веригите Billa и Penny.
От 2013 г. "Гимел" има и представителство в Румъния. В Европа биозеленчуците се продават с бранда на клиентите, а търговската марка се използва само за българския пазар, където разпространението се случва основно през през големите търговски вериги.



На вътрешния пазар компанията работи от около 8 години, преди две отвори и собствен фирмен магазин "Здравословна зона" в София, такъв работи и във Варна. В началото на 2015 г. "Гимел" обяви намеренията си да предложи франчайз договори за магазини за здравословна храна. "Имаме вече заявен такъв интерес от София, а догодина предстои откриването на наш търговски обект в Крайова, Румъния", обясни търговският директор.

Българският пазар като цяло е по-труден за търговците на биопродукти, тъй като техните цени са до два пъти по-високи от тези на конвенционалните стоки, а първи фактор, който определя масовото търсене тук, е цената. Герганова обяснява, че засега не е било необходимо да се правят непосилни компромиси по отношение на стойността на предлаганите плодове и зеленчуци на местния пазар, но пък винаги, когато е имало възможност, цените се намаляват, за да бъдат стоките достъпни, това се е случвало. "Ето например сега имаме една серия чери домати, която е на изключително достъпна цена. Зависи много от моментите, зимата себестойността е твърде висока", казва тя.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

От 30 до 3000 декара От 30 до 3000 декара

...или как семейната фирма за етеричномаслени култури "Ина" от Панагюрище достигна до европейските пазари

5 ное 2017, 5938 прочитания

Изгубено време Изгубено време

Повече от половин година не се приемат проекти по програмата за селските райони

18 сеп 2017, 1185 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Гепард»

Гепард
Гепард

Класация на най-динамичните малки и средни компании в България.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Земеделие и бизнес" Затваряне
Растежът не е само за новаци

И бизнесът на компании с традиции на пазара може да се увеличава с десетки проценти на година

Милиардерски консорциум за СМЕ

Някои от най-богатите хора в Чехия и Словакия искат да купят собственика на bTV

Симеонов на абордаж в БМФ

Собственикът на Параходство "Български морски флот" Кирил Домусчиев няма да успее да си спести неустойки от 55 млн. лв. след решение на ВКС

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Широк екран

Акцентите в афиша на "Киномания 2017"

Навик, следвай ме

Как да променим вредните си навици и за колко време става това според последните проучвания

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 18.11.2017 Прочетете
Капитал Daily, 22.11.2017

Капитал Daily

Брой 179 // 22.11.2017 Прочетете