Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
938 25 мар 2011, 0:46, 24210 прочитания

Екоавтосалон Електромобилите дойдоха, но още дълго ще са екзотика

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Toyota и BMW ще разработват нови батерии за електромобили

Споразумението предвижда сътрудничество и при дизеловите двигатели

1 дек 2011
През февруари електромобилите дойдоха и в България. През този месец у нас бяха показани триото Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn и Citroen С-Zero, електрическата версия на баничарката Peugeot Partner/Citroen Berlingo, Renault Kangoo Z.E, също задвижван от ток. Обявяването на цените на автомобилите обаче накара мнозина да погледнат скептично на възможността електромобилите да изместят колите с традиционни двигатели.
 

Всъщност за момента е ясно само колко ще струват представителите на триото i-Miev, C-Zero и iOn, което всъщност е една кола. Ако искате да се сте екологични, за всеки от мъниците (дължината им е 3.48 м) трябва да платите малко над 70 500 лева с ДДС. Логичният въпрос е може ли тази цена да се избие от по-ниската цена на пътуването (2.50 лв./100 км) и символичните експлоатационни разходи.
 

Съперниците

За целта на сравнението нека да вземем автомобил със сходни размери – Peugeot 107 (познат още като Citroen С1 и Toyota Aygo). Той се предлага с бензинов мотор със сходна мощност (68 к.с. за модела с традиционен двигател и 67 за електромобила). В най-високото ниво на оборудване Peugeot 107 струва 23 000 лева, или с 47 500 лева по-евтино от iOn. Разходът на гориво в градски условия на бензиновия автомобил е 5.5 л/100 км, но в реални условия би бил около 7 л/100 км.

От гориво колата на ток спестява над 22 000 лева 

И така, да предположим, че докато са във ваше владение, двата автомобила ще изминат 150 000 километра само в градски условия, тъй като електромобилът със запаса си от ход от максимум 130 километра трудно може да бъде използван за междуградски преходи. За да се справи, на Peugeot 107 ще са му нужни 10 500 литра бензин. Обърнато в пари, при сегашната цена на горивата това ще рече 26 145 лева с ДДС.

В същото време, ако карате компактния електромобил, тази дистанция ще бъде покорена с електричество за 3750 лева. Тоест експлоатацията на електромобила ви е спестила 22 395 лева, но все още той остава с 25 105 лева по-скъп.
 

Разходите за обслужване са по-ниски

Колите на ток обаче имат още едно предимство – по-ниските експлоатационни разходи. На всеки 15 000 километра на Peugeot 107 трябва да му се прави обслужване с цена около 213 лева (смяна на масло, маслен филтър и гарнитура). На всеки 30 000 километра минаването през сервиза би струвало 438 лева, защото се сменят свещи, филтър на климатика и въздушен филтър.
 

От всички тези обслужвания електромобилът ще се нужда само от смяна на филтъра на климатика с цена 17 лева. При това положение за 150 000 километра собственикът на Peugeot 107 ще остави за обслужване 3265 лева, срещу 85 за електромобила. Дори и при това положение колата на ток излиза с около 20 000 лева по-скъпа.
 

Изходът

Явно наистина в покупката на електромобил в настоящия момент няма икономическа логика. Какво обаче може да се направи. В редица европейски страни собствениците на електромобили ползват бонуси, като във Франция например още при покупката държава покрива 5000 евро от цената (около 9800 лева.). Ако подобна субсидия се приеме и у нас, разликата между iOn и 107 при изминаването на 150 000 километра би намаляла до 10 200 лева.
 

По света са познати и други бонуси - безплатно паркиране в центъра например. Така, ако предположим, че работите в синята зона и колата ви стои 8 часа пред офиса (което всъщност не е позволено, но и никой не следи за спазването на ограничението от 1 час престой), за пет години това би ви спестило 2120 лева при сегашните цени и 4240 при готвените нови тарифи. Ето как електромобилът вече е само с 6000 лева по-скъп, което не е чак толкова голяма разлика. Да не говорим, че на редица места собствениците на коли на ток са освободени и от данък на колата.
 

Актуалната ситуация

За момента обаче у нас има само обещания, че предстои въвеждането на стимули за покупката и експлоатацията на електромобили. А докато това е така, колите на ток у нас по-скоро ще са екзотика и ще си го позволят няколко компании с имиджова цел и заможни частни лица, искащи да са екологично отговорни. Между другото тук е моментът да се уточни, че от българското дилърство на Renault са категорични, че докато в България няма някакви стимули за зелените превозни средства, техните модели на ток няма да се продават у нас. А в момента това е компанията с най-широка гама електромобили.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Изненадай зимата Изненадай зимата

Или как колата да не стане неподвижна ледена скулптура

26 ное 2011, 23207 прочитания

Най-малкия еталон Най-малкия еталон

Градският модел поставя нови стандарти сред субкомпактните автомобили

26 ное 2011, 19900 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / K:ids»

K:ids
K:ids

Списание за родители и близки на деца от 0 до 18. Полезно, практично забавно за учене, възпитание, детска психология.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал Авто" Затваряне
Отново в играта

Грабежът "Белене"

Загубите за данъкоплатците от безсмисления проект са повече от половин КТБ

Кога заемодателят става лихвар

Неубедителната практика на съдебната система може да превърне всеки, който дава кредит, в престъпник

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Близки срещи от благородния вид

Желание за независимост или обикновена калпазанщина е да забравиш за дрескода

Стълба към небето

Любен Рабчев и пътят от Калифорния до Стълпище

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2016 Прочетете
Капитал Daily, 29.09.2016

Капитал Daily

Брой 183 // 29.09.2016 Прочетете
Капитал Light, брой 38

Капитал Light

Брой 38 // 22.09.2016 Прочетете