Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
2 25 мар 2009, 15:35, 4187 прочитания

ТЕМАТА Дизайн по време на криза

По-малко, но много по-качествено

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Някои автори считат, че дизайнът е от малкото индустрии, които донякъде са защитени от икономическите сривове. Основание за това са известни примери от новата история: 30-те години на миналия век, когато модернизмът процъфтяваше въпреки депресията, или втората половина на 40-те, когато Италия се очерта като най-динамичния център на световния дизайн при възстановяването си в следвоенните години. При последната рецесия през 90-те дизайнерите отговориха чрез работа с евтини материали и намерени предмети. Темата за повторно използване или рециклиране на предмети и материали продължава да е актуална, но вече не само заради грижата за природните ресурси.

Ето няколко оригинални идеи: вместо възобновяващи се материали дизайнерите от британската компания Reestore използват употребявани продукти или части от тях. Светещата масичка Silvana, създадена от основателя на Reestore – дизайнера Макс Макмърдо, е сглобена от барабан на пералня и полирано стъкло за плот. Други популярни техни продукти са фотьойлът Annie (от количка за пазаруване) и диванът Max (от чугунена вана).

Компанията Stuart Karten Design от Лос Анджелис остроумно използва все по-евтината американска валута за абажур – проектираният от тях полилей Kurrency е покрит със стотици доларови банкноти. Според Стюърт Картън целта му е да предизвика повече разговори по темата в кого са парите, кой ги контролира и как влияят върху хората и политиката. (Предвидени са варианти и в песос и евро.)

Двете най-важни събития в света на мебелния дизайн в началото на годината – панаирът в Кьолн и изложението Maison et Objet в Париж, отбелязаха значителен спад на посетителите, а на панаира в Кьолн и липса на някои от най-големите производители. Стана ясно, че в трудни времена хората се обръщат назад, за да видят как са се справяли техните предшественици или да се опрат на безспорни майстори и постижения. Най-забележителната част от панаира в Кьолн според наблюдателите бяха преиздания на мебели на утвърдени дизайнери от миналия век. ClassiCon представиха мебели на Серхо Родригес, за когото се твърди, че е отговорен за оформянето на бразилската естетика през средата на миналия век и който продължава да й оказва влияние и до днес. Ligne Roset също предложиха четири преиздания на класически модернистични мебели на Пиер Полен.

Другото средство, към което обикновено се прибягва във време на социална несигурност и икономически спад, е цветът - за ободряване и успокоение. Примерите се много: от Герит Рийтфелди неговия Red and Blue Chair (1917 ) до въздействащия дизайн на италианската група Memphis през 80-те. Многоцветността беше едно от "лекарствата" срещу кризата, предложени на Maison et Objet в Париж. Предметите се обличат в цвят, но с графичния език на компютрите – в разноцветни пиксели като дивана Rue du Jour на Кристоф Делкур.

За разлика от Кьолн и Париж обаче на мебелния панаир в Стокхолм сякаш нищо не се беше променило. Излишеството никога не е било на дневен ред в скандинавския дизайн. Основните му принципи - простота, трайност, високо качество, екологичност и практичност без лекомислени украси, сякаш най-точно отговарят на изискванията на времето. Независимо че в предишни години някои критици на скандинавския дизайн са го определяли като скучен и неспособен да реагира на променящите се времена и новите изисквания, както пише сп. Wallpaper*: "Сега те се смеят последни, докато защитниците на бомбастичния дизайн се крият в сянката със своите претенциозни позлатени творения."

Дизайнерите по дефиниция се стремят да решават проблемите, да поглеждат под различен ъгъл към тях и да разработват находчиви решения, за да повишават качеството на живота ни. И ако през последните години дизайнът беше започнал да се възприема като изкуство - с модата на лимитираните серии, появата на множество галерии за дизайн и неимоверно високите цени на аукциони за мебели и други предмети за интериора, вероятно "през идващите бедни години ще има по-малко дизайн, но много по-добър дизайн". Думите са на Паола Антонели, главен куратор за архитектура и дизайн в Музея на модерното изкуство в Ню Йорк.

И не само под натиска на икономическата криза, но и заради нарасналата отговорност на потребителите към това какво купуват и как то влияе върху околната среда дизайнерите все по-често ще използват възобновяващи се природни ресурси и все по-често ще се опитват да да създават предмети с дълготрайна стойност и високо качество, но добре проектирани - с реални естетически качества, а не показна екосъвест или спестовност.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Квартални братя 43 Квартални братя

Личните истории на няколко жители от крайните столични квартали

14 сеп 2013, 41219 прочитания

На София с любов 21 На София с любов

Тъмните и светлите страни на столицата през погледа на архитект Димитър Паскалев

13 сеп 2013, 12790 прочитания

24 часа 7 дни

Библиотека / Тежка Индустрия»

Тежка Индустрия
Тежка Индустрия

Фокус върху сектора с данни, анализ и ревю на актуалните теми

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Във фокус" Затваряне
Tutto Bene

В очакване на големите тенденции от сцената на високия дизайн

От Босфора шум се вдига

Кампанията на Ердоган за референдума сред европейските турци се сблъска челно с предизборните страхове от популистки възход в ЕС

Заложници в битката между ДПС и ДОСТ

За първи път Турция се намесва пряко в български избор. Докато ефектите за партията на Местан са неясни, ДПС трупа имидж на "патриотичен" и приемлив партньор за властта

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Moonlight

"Лунна светлина" е с филмов финес, нежност към човека и си струва оскарите

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 11

Капитал

Брой 11 // 18.03.2017 Прочетете
Капитал Daily, 23.03.2017

Капитал Daily

Брой 47 // 23.03.2017 Прочетете