Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
2 25 мар 2009, 15:35, 4536 прочитания

ТЕМАТА Дизайн по време на криза

По-малко, но много по-качествено

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Някои автори считат, че дизайнът е от малкото индустрии, които донякъде са защитени от икономическите сривове. Основание за това са известни примери от новата история: 30-те години на миналия век, когато модернизмът процъфтяваше въпреки депресията, или втората половина на 40-те, когато Италия се очерта като най-динамичния център на световния дизайн при възстановяването си в следвоенните години. При последната рецесия през 90-те дизайнерите отговориха чрез работа с евтини материали и намерени предмети. Темата за повторно използване или рециклиране на предмети и материали продължава да е актуална, но вече не само заради грижата за природните ресурси.

Ето няколко оригинални идеи: вместо възобновяващи се материали дизайнерите от британската компания Reestore използват употребявани продукти или части от тях. Светещата масичка Silvana, създадена от основателя на Reestore – дизайнера Макс Макмърдо, е сглобена от барабан на пералня и полирано стъкло за плот. Други популярни техни продукти са фотьойлът Annie (от количка за пазаруване) и диванът Max (от чугунена вана).

Компанията Stuart Karten Design от Лос Анджелис остроумно използва все по-евтината американска валута за абажур – проектираният от тях полилей Kurrency е покрит със стотици доларови банкноти. Според Стюърт Картън целта му е да предизвика повече разговори по темата в кого са парите, кой ги контролира и как влияят върху хората и политиката. (Предвидени са варианти и в песос и евро.)

Двете най-важни събития в света на мебелния дизайн в началото на годината – панаирът в Кьолн и изложението Maison et Objet в Париж, отбелязаха значителен спад на посетителите, а на панаира в Кьолн и липса на някои от най-големите производители. Стана ясно, че в трудни времена хората се обръщат назад, за да видят как са се справяли техните предшественици или да се опрат на безспорни майстори и постижения. Най-забележителната част от панаира в Кьолн според наблюдателите бяха преиздания на мебели на утвърдени дизайнери от миналия век. ClassiCon представиха мебели на Серхо Родригес, за когото се твърди, че е отговорен за оформянето на бразилската естетика през средата на миналия век и който продължава да й оказва влияние и до днес. Ligne Roset също предложиха четири преиздания на класически модернистични мебели на Пиер Полен.

Другото средство, към което обикновено се прибягва във време на социална несигурност и икономически спад, е цветът - за ободряване и успокоение. Примерите се много: от Герит Рийтфелди неговия Red and Blue Chair (1917 ) до въздействащия дизайн на италианската група Memphis през 80-те. Многоцветността беше едно от "лекарствата" срещу кризата, предложени на Maison et Objet в Париж. Предметите се обличат в цвят, но с графичния език на компютрите – в разноцветни пиксели като дивана Rue du Jour на Кристоф Делкур.



За разлика от Кьолн и Париж обаче на мебелния панаир в Стокхолм сякаш нищо не се беше променило. Излишеството никога не е било на дневен ред в скандинавския дизайн. Основните му принципи - простота, трайност, високо качество, екологичност и практичност без лекомислени украси, сякаш най-точно отговарят на изискванията на времето. Независимо че в предишни години някои критици на скандинавския дизайн са го определяли като скучен и неспособен да реагира на променящите се времена и новите изисквания, както пише сп. Wallpaper*: "Сега те се смеят последни, докато защитниците на бомбастичния дизайн се крият в сянката със своите претенциозни позлатени творения."

Дизайнерите по дефиниция се стремят да решават проблемите, да поглеждат под различен ъгъл към тях и да разработват находчиви решения, за да повишават качеството на живота ни. И ако през последните години дизайнът беше започнал да се възприема като изкуство - с модата на лимитираните серии, появата на множество галерии за дизайн и неимоверно високите цени на аукциони за мебели и други предмети за интериора, вероятно "през идващите бедни години ще има по-малко дизайн, но много по-добър дизайн". Думите са на Паола Антонели, главен куратор за архитектура и дизайн в Музея на модерното изкуство в Ню Йорк.

И не само под натиска на икономическата криза, но и заради нарасналата отговорност на потребителите към това какво купуват и как то влияе върху околната среда дизайнерите все по-често ще използват възобновяващи се природни ресурси и все по-често ще се опитват да да създават предмети с дълготрайна стойност и високо качество, но добре проектирани - с реални естетически качества, а не показна екосъвест или спестовност.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември, 2017 г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

12 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:
Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред България
Най-важните сделки за годината и какво стои зад техния успех
Завръща ли се дяловото инвестиране като важен инструмент за финансиране
Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2018


Прочетете и това

Квартални братя 43 Квартални братя

Личните истории на няколко жители от крайните столични квартали

14 сеп 2013, 42272 прочитания

На София с любов 21 На София с любов

Тъмните и светлите страни на столицата през погледа на архитект Димитър Паскалев

13 сеп 2013, 13356 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Във фокус" Затваряне
Tutto Bene

В очакване на големите тенденции от сцената на високия дизайн

Когато нещо работи, защо да го разваляш

Тръмп иска по-добра сделка с Иран за ядрената програма, но рискува сериозен конфликт в краткосрочен и дългосрочен план

Успешните български ICO истории

В страната се заражда цяла екосистема от компании, които набират капитал по нов начин и работят чрез блокчейн технология

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

На изток от Холивуд

Акцентите на тазгодишното издание на филмовия фестивал So Independent (26 октомври – 5 ноември)

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 42

Капитал

Брой 42 // 21.10.2017 Прочетете
Капитал Daily, 19.10.2017

Капитал Daily

Брой 160 // 19.10.2017 Прочетете