С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
31 окт 2014, 10:06, 3115 прочитания

Когато еко не означава бавно и скучно

Световният шампионат за алтернативни горива вече има и силни български претенденти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Имате ли представа кое е това състезание, в което на старта застават заводски пилот на "Ситроен" от Световния рали шампионат и навигаторът Даниел Елена, извел Себастиен Льоб до девет поредни титли, а сред автомобилите има всичко – от последен модел "Ферари" до хибрид "Тойота Приус"... на газ.
Това е рали "Монте Карло", но не изданието му във WRC, а в световната FIA Alternative Energies Cup. През тази година по-сериозна атака в шампионата направи българският екипаж на "Октан рали тим" Калин Дедиков и Георги Павлов, които преди последните два кръга заемат трето място във временното класиране на най-популярния клас – VIII.

Цел: идеално време с минимален разход
Право на участие в шампионата имат всички одобрени за движение по пътната мрежа автомобили, задвижвани от алтернативни енергийни източници. Целта е изпълнение на идеално време от точка до точка и постигане на минимален разход на гориво.


В края на юли Дедиков и Павлов изненадаха елитната чуждестранна конкуренция и триумфираха във второто издание на световното екорали "България". Те участваха с новия "Грейт уол Волекс C30" с 1.5-литров бензинов двигател, снабден с добавена от производителя LPG система.

За тандема това бе едва трето съвместно състезание, но спечелиха и в двете категории – за време и за разход на гориво. Те донесоха и първи точки на Great Wall като производител в световен шампионат на FIA въобще.

"В последните години централата засили своята екополитика. FIA Alternative Energies Cup практически е електрически рали шампионат, но тъй като вече има готови хибриди и електрически автомобили, от FIA намират вариант той да се провежда като регуларити рали – състезание, в което трябва да поддържаш постоянна скорост", обяснява пилотът Калин Дедиков.



Този класически формат е познат по света, но не толкова в България. Това обаче съвсем не означава "бавно". Екипажите трябва да поддържат постоянна скорост и да спазват ограниченията за движение по пътищата, тъй като се движат заедно с останалия трафик, а не по затворени отсечки. Поддържането на наглед ниска средна скорост от 50 км/ч е прекалено трудна задача, особено ако трасето минава по класически рали отсечки, както бе през тази година в българското състезание, и по традиция е в Монте Карло и Гърция.

Участието в шампионата е най-достъпния вариант да се наредиш до световните шампиони във Формула 1 и WRC на сцената от галавечерта на FIA в края на годината.

Лесно, но не съвсем
На пръв поглед изискванията за участие изглеждат изпълними, а задачата – пренебрежимо лесна. Реалността обаче показва, че това далеч не е така, а конкуренцията държи много високо ниво.
За участие екипажът трябва да има международен лиценз категория D, който трябва да изкара от Българската федерация по автомобилен спорт, след което идват изискванията към автомобила.
"Алтернативното гориво е задължително, ако искаш да стартираш.

Тогава започват ограниченията в масата, броя места и още редица параметри. Техническият регламент на шампионата е около 750 страници. За най-масовата категория – VIII, правилата са оформени така, че почти всеки сериен автомобил отговаря на тях", казва Дедиков.

Регламентът до голяма степен е много по-свободен спрямо автомобилните ралита за скорост и позволява използването на всичко, което е легално за употреба, като гуми, горива, системи за гориво, лаунч контрол, антилаг и други. Апаратурата за измерване е ограничена до изискването за серийно производство и достъпност.

"Шампионатът позволява участие и с много скромен бюджет, но ако искаш да спечелиш титлата, тогава трябва да си подготвен доста сериозно", коментира Дедиков.

Италианските екипажи, които са и основните претенденти за титлата, разполагат с технологични партньори, които дори разработват електроника за тях. Трикратният и настоящ световен шампион Масимо Ливерани разчита на няколко състезателни автомобила Fiat 500 Abarth с около 200 к.с. и навигационно оборудване на стойност хиляди евро. Сред неговите партньори е и Abarth.

"Това е шампионат, в който можеш да караш с 1500 евро на състезание, докато лидерите карат с между 7000 до 10000 евро на състезание. Нещата са си сериозни. Шампионът си има целогодишно нает бокс на пистата "Монца", където работят по автомобила и неговите настройки", обясни Дедиков.

Както почти винаги се случва с българските автомобилни състезатели зад граница, опитът за догонване на лидерите става според финансовите възможности и подръчни средства.

"Работим с няколко смартфона и трипмастър приложения за тях, както и с няколко обикновени GPS-а. Опитваме се да наваксаме софтуерно. Хардуерът не ни е на ниво, защото е много скъп и при него изоставаме доста спрямо водачите. С нашите трипмастър програми можеш да се движиш дори на голямо състезание като Сан Марино, а ако си много добър, имаш шанс да влезеш дори в десетката на генералното класиране", разказва Калин Дедиков.

Всяка секунда е от значение
Този тип състезания изискват усилена и много прецизна работа от страна на навигатора, тъй като разлика от две секунди на отсечка е прекалено голямо изоставане. Тук няма опознавателни минавания и всичко се случва в реално време.

"Нямаш никаква представа за точния маршрут. Например в България се знаеше само, че минава през Ловеч и Троян. Нямаш представа по кой път ще минеш. Разбираш го, когато получиш пътната книга. Всяка грешка, особено навигационна, може да ти е последна. Няма тренировки, няма опознаване, няма нищо", сподели навигаторът на "Октан рали тим" Георги Павлов.

Ако в едно типично рали състезателният ден продължава няколко часа, то при надпреварите с алтернативни горива всичко е много по-продължително. "В първия ден се качваш в автомобила и всичко продължава около 14 часа. Постоянно можеш да допуснеш грешка и трябва да си максимално концентриран. Понякога сбъркаш ли веднъж пътя, след това няма как да се върнеш в разумно време, а в тези ралита разлика дори от няколко секунди е изключително голяма и недопустима", допълва Павлов.
Двамата с Дедиков са на трето място във временното класиране в своята категория с 30 точки от два старта, докато водачите Масимо Ливерани и Гуидо Гуерини имат съответно 58 и 41 при двойно повече участия.

Следващият кръг е в Южна Африка, където българите няма да стартират поради обяснимите финансови причини. "Целта ни в момента е събирането на средства за участие на финала в Гърция в първия уикенд на октомври. Там ще се борим за защита на третото място в класирането и все пак ще опитаме да атакуваме втората позиция. Състезанието ще бъде много оспорвано и се надяваме да получим възможност да стигнем до финала в Атина", казва Калин Дедиков.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как да купим употребяван автомобил 3 Как да купим употребяван автомобил

Избирайте коли с проверка и гаранция, а не напудрени, но без история

18 окт 2018, 17643 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал Авто" Затваряне
Ford предлага от огромен бус до малка баничарка

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател