С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
28 мар 2015, 11:58, 1481 прочитания

Спорт Довиждане, но не сбогом

Загубата на мотивация накара Крум Дончев да сложи край на кариерата си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
26 февруари 2015 г. Дата, след която българският рали спорт вече не е същият. Най-титулуваният действащ пилот в България - Крум Дончев, обяви, че прекратява състезателната си кариера. Спокойно можем да кажем, че това е краят на една епоха. След 15 години активна дейност Крум реши да се оттегли от спорта, който по неговите думи му е дал толкова много. В интерес на истината решението не беше изненадващо. За подобна възможност се говореше още от края на миналия сезон. Самият пилот още тогава сподели, че обмисля подобно нещо. Явно крайното решение не е било никак лесно и Крум призна това на свиканата преди месец пресконференция. Неговият навигатор Петър Йорданов дори е бил против това решение, но в крайна сметка се е съобразил с общата позиция на екипа. Хората сигурно ще си кажат: Ясно, парите вече не достигат или изобщо ги няма след закупуването на основния спонсор на тима. Истината обаче е друга.

Причините не са финансови

"Причините не са финансови. Не са свързани с издръжката на отбора и възможността му да участва", призна Дончев и това е много жалко. Причините основно са две: Загуба на мотивация заради оттеглянето на много от конкурентите в спорта и липсата на достатъчно лично време за пълна отдаденост на спорта. "Нашият пламък за състезания никога няма да угасне, но в момента той тлее", обясни Крум.
Втората титла у нас беше спечелена през 2004 г. с навигатор Стойко Вълчев (вляво)



Фотограф: Личен архив

"През последните години много наши колеги напуснаха спорта. А борбата с другите момчета беше много важна. Тя беше уникално допреди 2 години. Чувствахме се на гребена на вълната. Битката с Митко (Илиев), Ясен (Попов), Пепи (Гьошев), Игнат (Исаев) много ни палеше. Но тази липса се усети най-много през 2014 г. Освен това вече нямаме достатъчно лично време за пълна отдаденост на спорта. Не можем да сме 100%. А ситуацията е такава, че рали пилотите у нас трябва да се занимаваме и с други дейности, за да се издържаме." Последното също сигурно предизвиква недоумение у много хора, но родната ни рали действителност е такава. Това отдавна е масова практика.

Разделението на правилата
Тук трябва да добавим още една причина, която Крум засегна съвсем малко - разделението на правилата. През миналата година той на няколко пъти се оплака от разделянето на една рали надпревара на две - класиране за националния шампионат след първия ден и общо генерално класиране след втория, което обаче важи за Европейския рали трофей. Така се стигна до абсурдната ситуация той да бъде класиран на 2-ро място или по-назад за нашия шампионат в състезание, което на практика е спечелил. От това правило се възползва Пламен Стайков, който спечели титлата, настройвайки себе си и колата си за максимална газ.
Всъщност всичко за Крум започва през 1999 г., когато участва в любителска надпревара. "Първото ми състезание изобщо беше с жигула", спомня си пилотът. "То беше неофициално, но аз станах втори и получих награда. Това ме амбицира да се пробвам в истински състезания. Първата ни надпревара беше планинското състезание "Българка" в шампионата "Купа Шкода Октавия". Този шампионат ми даде много. Като опит и желание да продължа. Той бе замислен да бъде младежки шампионат, но това не се осъществи, тъй като нямаше достатъчен брой млади пилоти под 25 години. И шампионатът се превърна в много близък до професионалния спорт, с доста опитни пилоти. Така ние, по-младите пилоти, имахме уникалния шанс да бъдем до големите и да се учим от тях. Но нещо ми липсваше, за което най-много мечтаех, а именно кралицата в автомобилния спорт – ралитата."

Четирикратен национален шампион

През 2000 г. тази мечта става реалност. Крум взема своето Peugeot 306 S16 от Регенсбург, като навигатор му е легендарният Румен Манолов. Оттам нататък върви по възходяща линия. Първа победа в състезание през 2001 г. в Хърватия, първите победи у нас през 2002 г. и първата национална титла през 2003 г. Последваха още 3 корони на национално ниво през 2004, 2009 и 2010 г. и шансът за европейска такава през 2010 г. Крум водеше в шампионата до средата на сезона, но се наложи да прекрати участието си заради финансови проблеми. Това е и едно от малкото неща в кариерата, за които Дончев съжалява. "Причините бяха обективни и субективни. Но не намерихме ресурси да продължим. Беше реална цел – да стане европейски шампиони."
През последните 3 години Дончев завършваше неизменно втори у нас, като все нещо не му достигаше да добави нова титла. Все пак кариерата на Крум завърши по подобаващ начин. С победа на рали България и спечелване на Европейския рали трофей, който липсваше в колекцията му.

Проблемите са във взаимоотношенията
Запитан къде са основните проблеми на рали спорта в България, Дончев казва: "Във взаимоотношенията. Те трябва да се развиват и да се върви от негативното към позитивното." И е прав. Защото у нас често за хората е по-важно "На Вуте да му е зле, отколкото на мен да ми е добре".
А как ще се отрази отсъствието на Дончев на ралитата тук според самия него? "Със сигурност липсата ми ще се отрази, откровен е той. Но в България има и други надарени пилоти с възможности. Шампионатът ни ще остане интересен."
Крум категорично си оставя вратичка, че един ден може да се върне. Това обаче може да стане само при наличието на нужната конкуренция, която да осмисли състезанията: "Не затварям резетата на вратата. Тя остава леко открехната. Може един ден да се върна на сцената. Автомобилът засега не е продаден. Но при всички положения напускам спорта като един щастлив човек."


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Универсална алтернатива на лимузина Универсална алтернатива на лимузина

Mercedes GLE има същото ниво на комфорт и пътно поведение плюс проходимост

14 окт 2019, 1 прочитания

Накъде да тръгна? 2 Накъде да тръгна?

Преди да потеглиш на път, винаги е добре да знаеш какъв е трафикът по избрания маршрут

13 окт 2019, 989 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал Авто" Затваряне
Дълбока промяна

Моделът прибави автомобилни достойнства, но все още търпи забележки

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света