Превоз за душата и почивка за портфейла
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Превоз за душата и почивка за портфейла

Колата служи за транспортиране от точка А до точка Б, с мотоциклет целта е самото пътуване, казват познавачите<br>

Превоз за душата и почивка за портфейла

Или защо мотоциклетът е за предпочитане пред автомобила

Георги Пауновски
1086 прочитания

Колата служи за транспортиране от точка А до точка Б, с мотоциклет целта е самото пътуване, казват познавачите<br>

© Honda


Автомобилът превозва тялото, а мотоциклетът - душата, това е само една от мъдростите, която обяснява пристрастеността на все повече хора към двуколесните превозни средства. Освен емоционални, оказва се, има и рационални мотиви, които могат да ви убедят да оставите колата в гаража поне около 200 дни в годината, колкото са подходящите за каране при климат като българския. Основните предимства на двуколесните машини са ясни - по-бързо придвижване в задръстванията, никакъв проблем с паркирането, поддържането на физическа и психическа кондиция и проветряването на мозъка. Към финансовите плюсове можем да прибавим също много по-ниският разход на гориво - в зависимост от мощността на мотора и стила на каране, разбира се.

С калкулатор в ръка

Оказва се, че данъкът на мотоциклета също е направо смешен - от 10-12 лева за скутер до около 80 лева за 500-кубиковите машини. В повечето случаи по-изгодна е и гражданската отговорност, като в зависимост от компанията сумата варира между 75 и 200 лева.

Що се отнася до каското, нещата не стоят така добре. От една страна, малко компании застраховат двуколесните машини, а от друга, тарифните числа са високи. "10% от стойността е добра оферта, но в масовия случай говорим за 14-16 на сто", обяснява Лъчезар Буюклийски от "Бултрако", който от 18 години се занимава с търговия с мотоциклети.

Добрата новина според него е, че нови мотоциклети на практика не се крадат. Причината е, че имобилайзерите, алармите и системите за заключване са много добри, а веднъж разбити, подмяната им е много скъпа.

Мотоциклетите и мотопедите имат и много по-ниски експлоатационни разходи. Масовите модели са с един или два цилиндъра, като събират много по-малко масло от един четирицилиндров автомобил. По обясними причини моторите нямат компоненти като филтри за купето и климатика, а частите за една вариаторна трансмисия за скутер например струват под 100 лева.

Скъпа, но еднократна инвестиция е екипировката, като, ако притежавате мощна машина, може да се разделите с около 1500 лева, за да се облечете от глава до пети. За ездачите на скутери обаче една каска и яке стигат.

Изненадващо скъпи са и гумите - от 120 лева за тези на мотопедите до 400 и повече за расовите машини. Като се имат предвид, че на тях разчитате, за да нямате неприятни срещи с асфалта, е добре да не залагате на евтини предложения от непознати китайски и виетнамски марки.

Страничните ползи

Лъчезар Буюклийски, който освен фен от години на мотоциклетите е и председател на секция двуколесни в Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП), изтъква и спестяване на редица други разходи, за които едва ли ще се сетите. "Другите отиват на кино с пуканки за 20 лева, а ти си караш мотора. Колегите ти дават 40 лева вечер в бара, а ти си се возиш. Освен това не познавам моторист, който да ходи на психоаналитик, а техните услуги не са евтини", обобщава познавачът.

Според него не е маловажен и фактът, че мотористите са задружна общност и можеш да очакваш помощ за всичко от колега по страст. Буюклийски е категоричен, че един не особено скъп мотоциклет със сравнително скромен двигател може да осигури адреналин, какъвто и най-расовите коли не могат.

"В крайна сметка, като влезеш в заведение, облечен в кожен костюм, с каска под мишница, си cool. Хората инстинктивно усещат, че не трябва да се бъзикат с теб", нанася и финалния си удар познавачът.

Mотоциклетни мисли

Ако жената зад вас се държи на дистанция, просто натиснете спирачката или дайте газ и ще ви прегърне страстно.

На мотор усещаш истинският аромат на гора, а не този от борчето на огледалото.

Карането на мотоциклет подобрява координациите и баланса.

По-добре е да караш мотор и да мислиш за Господ, отколкото да си в църквата и да мислиш за мотоциклета си.

Животът може да започва на 40, но става наистина интересен на около 140... км/ч.

Дневните буболечки имат същият гаден вкус като нощните насекоми.

Мотоциклетът не те транспортира до определена цел, той е целта.

Автомобилът превозва тялото, а мотоциклетът - душата, това е само една от мъдростите, която обяснява пристрастеността на все повече хора към двуколесните превозни средства. Освен емоционални, оказва се, има и рационални мотиви, които могат да ви убедят да оставите колата в гаража поне около 200 дни в годината, колкото са подходящите за каране при климат като българския. Основните предимства на двуколесните машини са ясни - по-бързо придвижване в задръстванията, никакъв проблем с паркирането, поддържането на физическа и психическа кондиция и проветряването на мозъка. Към финансовите плюсове можем да прибавим също много по-ниският разход на гориво - в зависимост от мощността на мотора и стила на каране, разбира се.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK