Защо Формула 1 губи феновете си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Защо Формула 1 губи феновете си

Преките предавания се излъчват все повече по платени канали, което намалява зрителската аудитория<br/><br/>

Защо Формула 1 губи феновете си

Сбъркани промени в правилата върнаха спорта десетилетия назад

1813 прочитания

Преките предавания се излъчват все повече по платени канали, което намалява зрителската аудитория<br/><br/>

© Daimler


Формула 1 е скучна и феновете масово не харесват това, което виждат. За да се стигне до това, причините са много и са комплексни, а в момента бързи и ефективни решения не могат да бъдат намерени. Основен виновник за състоянието на Формула 1 е Бърни Екълстоун. Под натиска на управляващия търговските права на спорта милиардер бяха направени серия от грешни промени във формулата, които го върнаха десетилетия назад като популярност. Парадоксът тук е, че същият този Бърни направи от Формула 1 много печеливш бизнес и голямо зрелище.

Състезавай се икономично

Със сигурност инструкциите, които чуваме, че получават пилотите по радиото, не се харесва на никого. Те често са от рода на: "пести гориво", "грижи се за гумите", "отпусни газта". В същото време зрителите очакват инструкции като "натисни", "дай всичко от себе си", но те идват рядко, само в определени обиколки от надпреварата. През останалото време пилотите повече пазят колите. А това не е атрактивно за гледане. И трябва да се промени. Стъпки в правилната посока са връщането на дозареждането по време на състезание, което е обект на анализ, повече свобода за отборите при избора на гуми.

Няма го атрактивния звук от двигателите

Липсата на звук от болидите продължава да разочарова повечето фенове. За втора поредна година колите звучат глухо и не са атрактивни с 1.6-литровите турбомотори -  нещо, за което специалистите предупреждаваха Екълстоун доста преди въвеждането на новите агрегати. Стига се до абсурдната ситуация машините от GP2 и Формула 3 да са по-шумни, тъй като запазиха с атмосферните си двигатели. Преди години беше немислимо да си на главната трибуна на състезание без тапи за уши, но сега може да си гледаш спокойно състезанието без такива, защото болидите си фучат като обикновени GT коли. Нищо че пак ускоряват невероятно и развиват над 350 км/ч на "Монца", но без съответното звуково оформление това няма как да се усети.

Малкото пилоти на стартовата решетка

Още преди старта на сезона стана ясно, че пилотите тази година в решетката ще бъдат с двама по-малко от 2014 г. – от 22 на 20. Което не изглеждаше голяма драма с оглед на това, че в края на миналия сезон те бяха паднали дори на 18. В Австралия обаче на старт застанаха едва 15 коли. Причината беше в невъзможността на Marussia да вземе участие в състезателния уикенд. Това далеч не беше всичко. Заради технически проблеми още в обиколката към стартовата решетка на старт не застанаха Магнусен и Квят. А малката бройка на решетката със сигурност не помага за популярността на Формула 1.

Състезанията вървят по платени канали

От 2012 г. в много страни в Европа Формула 1 започна да се излъчва по платени канали, което доведе до спад на гледаемостта. А както знаем, основната част от феновете на Гран при са в Европа. И щом във Франция, Италия и Великобритания излъчването е ограничено, това води и до сериозен цялостен спад на аудиторията пред екраните. От тази година платеното излъчване на Ф1 важи и за България. Състезанията се излъчват по "Диема Спорт", абонаментът за който струва 4 лева. И тук не е въпросът за парите, а за това, че карат хората да плащат за нещо, което са свикнали да получават на практика безплатно.

Тоталната доминация на един отбор

За втора поредна година сезонът е доминиран от един отбор – Mercedes. Което със сигурност не се харесва на повечето зрители. Тимът от Бракли има отново много сериозна преднина, въпреки че тя е по-малка спрямо миналата година. И това едва ли ще се промени особено в следващите няколко месеца. Така отново Люис Хамилтън и Нико Розберг ще определят шампиона за нещастие на множеството фенове на Ferrari, McLaren и Red Bull. Да не говорим, че има и един още по-лош сценарий – за разлика от 2014 г. този път Хамилтън има подчертано надмощие и този път може да не даде шанс на Нико. А това ще означава скучен сезон.

Посредственото представяне на грандовете

В последните години скуката трайно се настани на състезателните трасета на Формула 1 и заради слабото представяне на големите - Ferrari, McLaren и Williams. Най-успешните тимове в историята с най-много титли и съответно най-много привърженици. McLaren и Williams от доста години дори не са стигали до битката за короните, а за "Скудерията" това се случи за последно през 2012 г. В същото време от от 2010 до 2013 г. по пистите доминираше тим без сериозна история - Red Bull.

Спортът стана изключително сложен

От 2014 г. в сила влязоха нови правила, които направиха спорта още по-сложен за разбиране. А и още по-скъп. 1.6-литровите турбодвигатели са с хибридни системи с използване на кинетичната енергия от спирачките и тази от изгорелите газове. По този начин се постига изключителна ефективност като разход на гориво. Това обаче едва ли интересува особено запалянковците, за които става все по-трудно да разберат какво се случва на пистата и защо даден пилот получават наказания от 5 или 10 места назад на старта, без да е направил нищо нередно на пистата.

Формула 1 е скучна и феновете масово не харесват това, което виждат. За да се стигне до това, причините са много и са комплексни, а в момента бързи и ефективни решения не могат да бъдат намерени. Основен виновник за състоянието на Формула 1 е Бърни Екълстоун. Под натиска на управляващия търговските права на спорта милиардер бяха направени серия от грешни промени във формулата, които го върнаха десетилетия назад като популярност. Парадоксът тук е, че същият този Бърни направи от Формула 1 много печеливш бизнес и голямо зрелище.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.