Аз, колата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Аз, колата

Гугълмобилът<br>

Аз, колата

Google и Apple изпреварват водещите производители в разработката на автономни автомобили

Мартин Дешев
1807 прочитания

Гугълмобилът<br>

© Google


За доста компании автономните автомобили ще са следващата голяма революция. Според самия Бил Гейтс самоуправляващите се автомобили ще са точно това. Той дори очаква, че не водещ производител на коли пръв ще реализира подобен проект, а компанията за споделени пътувания Uber. И докато Uber пази всичко в строга тайна, Google с охота разказва за своите автономни коли, а наскоро се оказа, че и Apple имат планове в сферата.

През месец май т.г. Google показа първия прототип на своя самоуправляващ се автомобил. Досега компанията използваше модели на Lexus, в които слагаше своето оборудване. Паралелно с това тя разработваше и изцяло свой автомобил. Той е доста малък, даже прилича повече на голяма играчка за деца, отколкото на кола. Автомобилът има педали и волан, като последният може да се маха, за да се освобождава повече пространство в купето.

Да предвидиш непредвидимото

Google полага доста усилия, за да могат автономните коли да са сигурни за пътниците и другите участници в движението. Компанията се опитва да предвиди всеки елемент от придвижването на един автомобил по пътя, всяко препятствие, всяка ситуация. Интернет гигантът мисли и как превозната средство да реагира в непредвидимите ситуации. По време на конференция в Детройт Крис Ърмсън, който е директор на отдела, разработващ автономните коли на Google, споделя, че за времето на тестове екипите вече са видели какво ли не.

Една от най-странните ситуации е включвала патица, която е пресичала кръстовище, докато е била преследвана от жена в електрическа инвалидна количка. Необичайното преследване е включвало няколко прекосявания на кръстовището и от двамата участници в него. "Колкото и време да ми дадете, нямаше да измисля подобен сценарий", казва Ърмсън и споделя, че въпреки това колата трябва да знае как да реагира. В случая автомобилът е изчакал, докато и двата "обекта" са напуснали кръстовището.

Ърмсън казва още, че Google тества всякакви ситуации с идеята да направи така, че колите да могат да преценяват индивидуално всяка случка сама за себе си и да не разчитат само на предварителното си програмиране. И все пак проблеми не липсват. До момента Google регистрира 14 инцидента със своите коли за общо почти 2.9 млн. км. тестове.

Компанията заявява, че всички катастрофи са леки, няма ранени и нито една от тях не е по вина на автономните автомобили. "Хората ще са си хора", казва Ърмсън. В идеалния случай колите ще могат да коригират грешките на хората шофьори, но все още има много работа, преди това да бъде възможно. Толкова много, че Google не се наема с конкретни срокове.

В скоростната лента

И докато Google не крие плановете си, други компании са далеч по-потайни. Сред тях е и Apple, за която от няколко месеца усилено се спекулира, че разработва самоуправляващи се коли. Действията на компанията обаче почти почти потвърждават намеренията й. Тя усилено наема специалисти в автомобилостроенето, вече има екип от над сто души, които да работят по проекта.

Вестник Guardian пък хвърли още повече светлина по темата, като обяви, че разполага с информация и документи от проекта на Apple, получени по правото на американския закон за достъп до информация. Според тях Apple е сключила сделка с BMW и ще използва платформата на модела i3 за своя електрическа кола, която ще е и самоуправляема. Засега проектът е в сравнително начална фаза, но доста по-напред, отколкото се предполагаше.

Apple дори вече търси места, където да тества колите, и е избрала военен полигон в близост до Сан Франциско. Той е идеален, защото е близо до централата на компанията, има малко над 30 км градски пътища, кръстовища, прелези и дълги прави за скоростни тестове, като всичко е скрито от любопитни погледи. Honda също ще тества свои коли там, а интерес има още и от Google и Tesla. Разработката носи името Project Titan, но повече подробности за нея не са известни.

За доста компании автономните автомобили ще са следващата голяма революция. Според самия Бил Гейтс самоуправляващите се автомобили ще са точно това. Той дори очаква, че не водещ производител на коли пръв ще реализира подобен проект, а компанията за споделени пътувания Uber. И докато Uber пази всичко в строга тайна, Google с охота разказва за своите автономни коли, а наскоро се оказа, че и Apple имат планове в сферата.

През месец май т.г. Google показа първия прототип на своя самоуправляващ се автомобил. Досега компанията използваше модели на Lexus, в които слагаше своето оборудване. Паралелно с това тя разработваше и изцяло свой автомобил. Той е доста малък, даже прилича повече на голяма играчка за деца, отколкото на кола. Автомобилът има педали и волан, като последният може да се маха, за да се освобождава повече пространство в купето.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK