Пазарът на нови автомобили в Европа набира скорост
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пазарът на нови автомобили в Европа набира скорост

Reuters

Пазарът на нови автомобили в Европа набира скорост

За пръв път от четири години продажбите на коли в ЕС за полугодието надхвърлиха 7 млн. броя

2615 прочитания

Reuters

© Reuters


Продажбите на нови леки автомобили в ЕС за периода януари - юни растат с 8.2% спрямо година по-рано и са надхвърлили 7.16 млн. бройки за пръв път от 2011 г., стана ясно от данните на базираната в Брюксел Асоциацията на автомобилните производители в Европа (ACEA). Като причини за тези положителни за автомобилната индустрия новини анализаторите сочат слабото евро, икономическият растеж и новите модели на пазара.

Влияние оказват и много схеми за стимулиране и данъчни облекчения, които действат в някои държави от общността. Прогнозата на ACEA за цялата 2015 г. е за ръст на продажбите от 5% в евросъюза. А това означава, че новорегистрираните леки коли ще надскочат бройката от 13 млн. Това обаче все още ще е далеч от пика през 2007 г., когато ACEA регистрира над 15.5 млн. продажби.

Ускорение

За периода пазарът в България също бележи ръст, при това над средното за ЕС. Тук продажбите са се увеличили с 11.7% и така броят на новорегистрираните коли за първото шестмесечие е надхвърлил 11 500 при малко над 10 300 за същия период на 2014 г.

Като брой автомобили най-много нови регистрации са отчетени в Германия (1.6 млн.) и във Великобритания (1.4 млн.), с което двете държави на практика формират на над 40% от пазара на нови коли в общността. Веднага след тях по брой продадени автомобили се нарежда Испания с 555 хил. автомобила и ръст от 22% на годишна база. Всъщност това е трета поредна година с двуцифрен ръст за страната, след като правителството неколкократно удължава срока на приета през 2012 г. схема за материално стимулиране, известна като Plan PIVE, чрез която се предлагат отстъпки за превозни средства с ниски емисии на вредни газове.

От всички държави в съюза само четири отчитат по-слаби продажби за полугодието – Люксембург, Финландия, Австрия и Естония.

От производител

Поглед към данните за представянето на отделните марки на европейския пазар показват най-сериозен ръст на годишна база при Daimler (15%), FCA Group (12.9%) и BMW Group (12%). Като пазарен дял обаче безспорен първенец е германският автомобилен концерн Volkswagen group - с 24.8% от пазара, или над 1.77 млн. продадени автомобила. Следват го френските групи Peugeot-Citroen (10.7%) и Renault  (10%), а след тях се нарежда европейското подразделение на американския концерн Ford с дял от 7.4%

Ръст и на електрическия фронт

Продажбите на електрически превозни средства в Европа също продължават да растат. За периода януари - юни в рамките на ЕС са били регистрирани близо 53 хил. нови коли на ток, което е ръст с 78.4% спрямо същия период на миналата година и се доближава до продажбите за цялата 2013 г. Тъй като това е пазар все още с доста по-ниска база и регистрира голямо процентно изменение, е по-добре да бъде илюстриран с реални стойности.

А те сочат, че най-много електромобили в рамките на ЕС за полугодието са продадени в Англия - 14 838. Следват Франция - 10 427 продажби, Германия - 9600, Холандия - 6700. Данните за България са за скромните 20 продадени коли на ток, но на фона на само два електромобила, регистрирани за цялата 2014 г., и един за 2013 г. ръстът изглежда внушителен. Все пак в ЕС има три държави с по-малко продажби на електромобили - Гърция (19 коли), Румъния (11) и Латвия (9).

Продажбите на нови леки автомобили в ЕС за периода януари - юни растат с 8.2% спрямо година по-рано и са надхвърлили 7.16 млн. бройки за пръв път от 2011 г., стана ясно от данните на базираната в Брюксел Асоциацията на автомобилните производители в Европа (ACEA). Като причини за тези положителни за автомобилната индустрия новини анализаторите сочат слабото евро, икономическият растеж и новите модели на пазара.

Влияние оказват и много схеми за стимулиране и данъчни облекчения, които действат в някои държави от общността. Прогнозата на ACEA за цялата 2015 г. е за ръст на продажбите от 5% в евросъюза. А това означава, че новорегистрираните леки коли ще надскочат бройката от 13 млн. Това обаче все още ще е далеч от пика през 2007 г., когато ACEA регистрира над 15.5 млн. продажби.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.