Внимателно с гасенето на пожарите по пътищата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Внимателно с гасенето на пожарите по пътищата

Внимателно с гасенето на пожарите по пътищата

Георги Пауновски
941 прочитания

Като бивш пожарникар премиерът има навика да се намесва бързо и решително, когато част от чергата на държавата се подпали. Поредното доказателство дойде с изготвените на юруш от експерти и МВР мерки срещу пълната анархия по пътищата и нарастването на броя на катастрофите, загиналите и ранените. При гасеното на пожари обаче има една особеност – фокусът е върху това пламъците да се потушат, като в резултат често съпътстващите щети дори надвишават тези от самата стихия.

В този смисъл залитането към силно популистки мерки и твърда ръка, когато се регулира една толкова чувствителна система като пътната безопасност, едва ли е най-подходящият ход. Затвор от една до три години за драстично превишение на скоростта, до 6 години зад решетките за дрифт и участие в улично състезание, спиране на коли от движение, ако са ползвани от пиян или неправоспособен шофьор…

На пръв поглед мерките звучат добре, стряскащо, но се питам колко ли пари би бил склонен да даде застрашен от такава санкция водач, за да се отърве? И дали срещу себе си ще има стройна система, в която никой няма да поиска да ги вземе? Освен това, струва ми се, че и правозащитниците ще има какво да кажат по въпроса.

Вместо подобни екзотични решения има доказано работещи подходи, използвани в цяла Европа – масов контрол с камери, невъзможност да се измъкнеш от наложената глоба, обвързване на размера на санкциите с доходите и т.н. Вместо да откриваме колелото, което в нашия случай може да се окаже квадратно, дали не е по-добре просто да копираме дизайна от хората, при които действа от години?   

Като бивш пожарникар премиерът има навика да се намесва бързо и решително, когато част от чергата на държавата се подпали. Поредното доказателство дойде с изготвените на юруш от експерти и МВР мерки срещу пълната анархия по пътищата и нарастването на броя на катастрофите, загиналите и ранените. При гасеното на пожари обаче има една особеност – фокусът е върху това пламъците да се потушат, като в резултат често съпътстващите щети дори надвишават тези от самата стихия.

В този смисъл залитането към силно популистки мерки и твърда ръка, когато се регулира една толкова чувствителна система като пътната безопасност, едва ли е най-подходящият ход. Затвор от една до три години за драстично превишение на скоростта, до 6 години зад решетките за дрифт и участие в улично състезание, спиране на коли от движение, ако са ползвани от пиян или неправоспособен шофьор…


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK