Водещите технологични тенденции при автомобилите от CES 2016
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Водещите технологични тенденции при автомобилите от CES 2016

Rinspeed Etos e автономен автомобил, който дори си има персонален дрон <br>

Водещите технологични тенденции при автомобилите от CES 2016

Последното издание на най-голямото изложение за потребителска електроника беше превзето от автоиндустрията

Мартин Дешев
1473 прочитания

Rinspeed Etos e автономен автомобил, който дори си има персонален дрон <br>

© Георги Пауновски


Автомобилите винаги са били важна част от изложението Consumers Electronics Show (CES), което се провежда всяка година в началото на януари в Лас Вегас. Тази година обаче автомобилната индустрия имаше толкова сериозно присъствие, че медии и анализатори определиха CES 2016 като автоизложение. Основен акцент бяха не толкова новите модели, колкото технологиите, които трябва да направят колите по-умни и "в крак" с тенденциите.

Дълго време автомобилната индустрия беше критикувана, че изостава от развитието на модерните технологии. В известна степен това действително беше така, като дори скъпите модели невинаги можеха да предложат най-доброто и актуалното от дигиталния сегмент. Това обаче вече се променя и все повече компании се насочват към разработката на нови технологии.

Тук идва и мястото на CES, където биват представяни, а тази година те бяха основен фокус на изложението. Ето и някои от новите технологии и тенденции на CES 2016 в сегмента на автомобилите.

Интерактивни системи

Системата за жестово управление BMW i Vision Future и Air Touch надграждат вече представената подобна разработка в настоящия модел на 7-ма серия. В купето са поставени сензори, които разпознават и засичат движенията и жестовете на ръцете. Идеята е, че по този начин могат да се управляват множеството функции на колата, а информацията се изобразява на три места - на т.нар. head-up дисплей на предното стъкло, на километража, който е с 3D интерфейс, и на 21-инчов панорамен дисплей.

BMW представи и своята "умна каска" за мотористи. Визьорът й също може да се превръща в head-up дисплей и да показва информация според указанията на водача. Освен логичните напътствия на навигацията дисплеят може да се програмира да показва данни за мотора като налягане на масло, състояние на гумите, както и информация за времето и трафика. Каската ще може да се оборудва и с видеорегистратор, монитор за задно виждане и говорители.

Електрическите автомобили очаквано също имаха сериозно присъствие. Chevrloet, Volkswagen и други компании представиха своите нови проекти в тази сфера. Най-голямо внимание обаче привлече концептът на Faraday Future FFZero1. Тя разполага с четири мотора с обща мощност над 1000 конски сили. Освен това автомобилът прожектира т.нар. добавена реалност върху предното стъкло и дава допълнителна информация за пътя напред. Системите на FFZero1 пък могат да се самообучават и нагаждат в реално време според нуждите на шофьора.

Все по-умни

Като става дума за умни автомобили, очаквано те стават все по-интригуващ за производителите сегмент. Kia представи планове за нова гама автономни автомобили, която нарича Drive Wise. Компанията обяви, че първите й самоуправляващи се коли ще са на пазара през 2020 г., като те ще се нуждаят от шофьор за някои от дейностите. През 2030 г. Kia смята да е готова и с първия си изцяло автономен автомобил, който ще може да помага на шофьора във всяка ситуация.

Умните коли на компанията ще разчитат на няколко технологии чрез радари, камери и GPS. Те ще анализират ситуацията на пътя, трафика и ще влизат в различни режими според това дали автомобилът се движи по магистрала или в населено място например. Toyota също разработва своя система за автономни автомобили. В основата й е нов начин за картографиране на пътищата.

В момента компании като Google правят това чрез своите автомобили на Street View. Методът е много точен, но отнема много време и няма как информацията винаги да е възможно най-актуална. Toyota иска да използва наличните сензори и GPS технологии в автомобилите си, за да може постоянно да събира и генерира нова и нова информация за пътищата. Компанията изчислява, че грешката е до 5 см, което е повече от добре, и вече търси възможности за партньорства с институции и други производители, за да интегрира технологията си в още повече автомобили.

Автомобилите винаги са били важна част от изложението Consumers Electronics Show (CES), което се провежда всяка година в началото на януари в Лас Вегас. Тази година обаче автомобилната индустрия имаше толкова сериозно присъствие, че медии и анализатори определиха CES 2016 като автоизложение. Основен акцент бяха не толкова новите модели, колкото технологиите, които трябва да направят колите по-умни и "в крак" с тенденциите.

Дълго време автомобилната индустрия беше критикувана, че изостава от развитието на модерните технологии. В известна степен това действително беше така, като дори скъпите модели невинаги можеха да предложат най-доброто и актуалното от дигиталния сегмент. Това обаче вече се променя и все повече компании се насочват към разработката на нови технологии.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.