За какво да внимаваме, когато сключваме "Автокаско"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

За какво да внимаваме, когато сключваме "Автокаско"

За какво да внимаваме, когато сключваме "Автокаско"

Пазарът на нови коли се раздвижва нагоре, а с това растат и застраховките им

Весела Николаева
5258 прочитания

Преди няколко седмици попаднах по работа в не особено добър софийски квартал, в който имотите държат по-скоро средни цени, а сигурността по улиците ще те накара сериозно да се замислиш дали да минаваш пеш. Няколко дни по-късно се оказа, че във въпросния квартал са булеварди с много висока концентрация на пътни произшествия.

Това, което продължава да ме изненадва и там, и на други места, са паркираните сравнително нови и скъпи коли. Скъпи – на фона на стандарта на живот, който се виждаше наоколо. Подобни гледки могат да се видят на много места из България, а статистиката показва, че усещането за някакво възстановяване от кризата се пренася в покупката на автомобили.

Това е добра новина за застрахователните компании, чийто бизнес в значителна част се влияе от продажбите на нови коли. Увеличението им се усети миналата година, когато премиите по "Автокаско" нараснаха с над 10%, в пряка зависимост от ръста при лизинга на леки автомобили. Освен леки движения на премиите съществени промени в продукта "Каско" няма, няма и изгледи това да се случи.

Стандартният му модел си остава, а според застрахователите това, на което ще се набляга, е качеството на обслужване. По тази причина не очаквайте понижение на тарифното число. (Тарифното число е процентът от стойността на колата, по който се определя премията за застраховката. Тя се движи около 4%, понякога е по-ниска, понякога стига и до над 5%, в зависимост от покритията и условията.)

Ако автомобилът е стар, тарифата се увеличава и може да е и 10% за пълното "Каско". Премията се оскъпява при много компании, ако собственикът е до 25-30 години, ако има предишни щети, колата се дава под наем, както и ако се ползва официален сервиз за по-старите коли. Градушката в София преди близо две години остави много пострадали коли, а месеци наред собствениците им трябваше да чакат за ремонт в сервизите.

Често застрахователят има договори с доверени сервизи, в които да се правят ремонтите. В други случаи договорът е само за изплащане на обезщетения, след като се предоставят фактури от избрания от вас сервиз. Много е важно да обърнете внимание още при избора на застраховател и полица.

Важно! Някои собственици на коли се оказаха неприятно изненадани, че няма да имат обезщетение за повредите от градушка. Те си бяха купили най-евтиното, частично "Каско", което изключваше подобни щети. Така че четете внимателно какви рискове се покриват!

Случвало се е в редакцията ни да звънят ядосани клиенти, които се оплакват от сервизите на една или друга компания – закъснения, лошо обслужване, дълго чакане, за да се запише час, неудобно място... За жалост няма какво да направим, освен да ги посъветваме следващия път да избират застраховка по-внимателно и още по-добре – да се допитат до добър брокер.

Лизинговите коли задължително се ремонтират в официалния сервиз на марката, докато са в гаранция, и задължително имат "Автокаско". Практиката отпреди няколко години лизинговата компания да налага сключване при определен застраховател вече е почти изчезнала. Или се дава избор, или само се препоръчват една–две компании, които според лизингодателя имат подходящи условия и цени. Това не означава, че няма нужда да проучите и сравните с останалите.

За по-старите коли – твърде е вероятно и изплащаните обезщетения да са с някаква амортизация върху ремонтираните части. Много е важно да проверите колко ще се намали евентуално второ и трето обезщетение в рамките на срока на договора. Първия път ще получите пълната сума по оценка, всеки следващ намалява. Затова е добре, щом сте ползвали обезщетение, да доплатите от премията, за да може и следващия път то да е според направената оценка, без намаление.

По някои договори има самоучастие – клиентът покрива част от всяка щета (например 10% от стойността й) или всички, които са дребни (например до 100 лв.). В тези договори премията е по-ниска.

Когато настъпи щета, по най-бързия начин се обадете на застрахователя. Начинът на завеждане зависи от условията на компанията, но при всички случаи тя трябва да бъде огледана от вещи лица. Те задължително снимат щетите и правят опис. Документът се подписва и от тях, и от клиента, завел щетата. Ако повредите са за над 75% от застрахователната сума, се плаща за тотална щета, автомобилът се дерегистрира в КАТ, предава се на застрахователя, а договорът по "Каско" се прекратява.

Обезщетението ще бъде намалено със стойността на изплатеното преди това по договора или със запазените детайли и части, ако могат да се ползват. Ако ще има или е направено плащане по "Гражданска отговорност", тази сума също се изважда от тоталната щета.

За кражба плащането се извършва, след като приключи разследването или наказателното производство, а колата не е върната. Застрахователят обаче плаща за повреди, причинени при кражбата. Уведомяването за кражбата трябва да е до 24 часа след като разберете за нея. Много компании предлагат и покритие за чужбина, но в някои случаи от него се изключват част от рисковете.

Важно! Новият застрахователен кодекс, който е в сила от началото на тази година, не променя съществено условията по "Автокаско". Те се договарят между клиент и застраховател и като цяло кодексът дава повече гаранции за защита на потребителите. Не се променят обезщетенията, премиите, няма съществена разлика и в сроковете. Ако някой ви каже, че вдига цената или ще плати по-малко заради кодекса, намерете си друг застраховател.

Източник: Shutterstock

Преди няколко седмици попаднах по работа в не особено добър софийски квартал, в който имотите държат по-скоро средни цени, а сигурността по улиците ще те накара сериозно да се замислиш дали да минаваш пеш. Няколко дни по-късно се оказа, че във въпросния квартал са булеварди с много висока концентрация на пътни произшествия.

Това, което продължава да ме изненадва и там, и на други места, са паркираните сравнително нови и скъпи коли. Скъпи – на фона на стандарта на живот, който се виждаше наоколо. Подобни гледки могат да се видят на много места из България, а статистиката показва, че усещането за някакво възстановяване от кризата се пренася в покупката на автомобили.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK