С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
19 мар 2016, 15:50, 3634 прочитания

За какво да внимаваме, когато сключваме "Автокаско"

Пазарът на нови коли се раздвижва нагоре, а с това растат и застраховките им

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Преди няколко седмици попаднах по работа в не особено добър софийски квартал, в който имотите държат по-скоро средни цени, а сигурността по улиците ще те накара сериозно да се замислиш дали да минаваш пеш. Няколко дни по-късно се оказа, че във въпросния квартал са булеварди с много висока концентрация на пътни произшествия.

Това, което продължава да ме изненадва и там, и на други места, са паркираните сравнително нови и скъпи коли. Скъпи – на фона на стандарта на живот, който се виждаше наоколо. Подобни гледки могат да се видят на много места из България, а статистиката показва, че усещането за някакво възстановяване от кризата се пренася в покупката на автомобили.


Това е добра новина за застрахователните компании, чийто бизнес в значителна част се влияе от продажбите на нови коли. Увеличението им се усети миналата година, когато премиите по "Автокаско" нараснаха с над 10%, в пряка зависимост от ръста при лизинга на леки автомобили. Освен леки движения на премиите съществени промени в продукта "Каско" няма, няма и изгледи това да се случи.

Стандартният му модел си остава, а според застрахователите това, на което ще се набляга, е качеството на обслужване. По тази причина не очаквайте понижение на тарифното число. (Тарифното число е процентът от стойността на колата, по който се определя премията за застраховката. Тя се движи около 4%, понякога е по-ниска, понякога стига и до над 5%, в зависимост от покритията и условията.)

Ако автомобилът е стар, тарифата се увеличава и може да е и 10% за пълното "Каско". Премията се оскъпява при много компании, ако собственикът е до 25-30 години, ако има предишни щети, колата се дава под наем, както и ако се ползва официален сервиз за по-старите коли. Градушката в София преди близо две години остави много пострадали коли, а месеци наред собствениците им трябваше да чакат за ремонт в сервизите.



Често застрахователят има договори с доверени сервизи, в които да се правят ремонтите. В други случаи договорът е само за изплащане на обезщетения, след като се предоставят фактури от избрания от вас сервиз. Много е важно да обърнете внимание още при избора на застраховател и полица.

Важно! Някои собственици на коли се оказаха неприятно изненадани, че няма да имат обезщетение за повредите от градушка. Те си бяха купили най-евтиното, частично "Каско", което изключваше подобни щети. Така че четете внимателно какви рискове се покриват!

Случвало се е в редакцията ни да звънят ядосани клиенти, които се оплакват от сервизите на една или друга компания – закъснения, лошо обслужване, дълго чакане, за да се запише час, неудобно място... За жалост няма какво да направим, освен да ги посъветваме следващия път да избират застраховка по-внимателно и още по-добре – да се допитат до добър брокер.

Лизинговите коли задължително се ремонтират в официалния сервиз на марката, докато са в гаранция, и задължително имат "Автокаско". Практиката отпреди няколко години лизинговата компания да налага сключване при определен застраховател вече е почти изчезнала. Или се дава избор, или само се препоръчват една–две компании, които според лизингодателя имат подходящи условия и цени. Това не означава, че няма нужда да проучите и сравните с останалите.

За по-старите коли – твърде е вероятно и изплащаните обезщетения да са с някаква амортизация върху ремонтираните части. Много е важно да проверите колко ще се намали евентуално второ и трето обезщетение в рамките на срока на договора. Първия път ще получите пълната сума по оценка, всеки следващ намалява. Затова е добре, щом сте ползвали обезщетение, да доплатите от премията, за да може и следващия път то да е според направената оценка, без намаление.
По някои договори има самоучастие – клиентът покрива част от всяка щета (например 10% от стойността й) или всички, които са дребни (например до 100 лв.). В тези договори премията е по-ниска.

Когато настъпи щета, по най-бързия начин се обадете на застрахователя. Начинът на завеждане зависи от условията на компанията, но при всички случаи тя трябва да бъде огледана от вещи лица. Те задължително снимат щетите и правят опис. Документът се подписва и от тях, и от клиента, завел щетата. Ако повредите са за над 75% от застрахователната сума, се плаща за тотална щета, автомобилът се дерегистрира в КАТ, предава се на застрахователя, а договорът по "Каско" се прекратява.

Обезщетението ще бъде намалено със стойността на изплатеното преди това по договора или със запазените детайли и части, ако могат да се ползват. Ако ще има или е направено плащане по "Гражданска отговорност", тази сума също се изважда от тоталната щета.

За кражба плащането се извършва, след като приключи разследването или наказателното производство, а колата не е върната. Застрахователят обаче плаща за повреди, причинени при кражбата. Уведомяването за кражбата трябва да е до 24 часа след като разберете за нея. Много компании предлагат и покритие за чужбина, но в някои случаи от него се изключват част от рисковете.

Важно! Новият застрахователен кодекс, който е в сила от началото на тази година, не променя съществено условията по "Автокаско". Те се договарят между клиент и застраховател и като цяло кодексът дава повече гаранции за защита на потребителите. Не се променят обезщетенията, премиите, няма съществена разлика и в сроковете. Ако някой ви каже, че вдига цената или ще плати по-малко заради кодекса, намерете си друг застраховател.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как да купим употребяван автомобил 3 Как да купим употребяван автомобил

Избирайте коли с проверка и гаранция, а не напудрени, но без история

18 окт 2018, 17688 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал Авто" Затваряне
Чисто нов или наскоро обновен модел

Прясното А4 иска лидерска позиция от освежената Серия 3 и улегналата С-класа

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг