Сезонът на кросоувърите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сезонът на кросоувърите

Капитал

Сезонът на кросоувърите

Новият Tiguan има сериозни преследвачи – Sportage от Корея и CX-5 от Япония

4688 прочитания

Капитал

© Капитал


Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Капитал Авто. Всички текстове по темата може да откриете тук.

През последните години кросоувърите увеличават пазарния си дял сред новите автомобили и всеки нов модел е посрещнат с голям интерес. Най-новият кросоувър, дебютирал през пролетта на тази година, е второто поколение на Volkswagen Tiguan, който определено дава заявка за лидерството в сегмента. Плътно по петите му е четвъртото поколение на KIA Sportage, която беше представена на нашия пазар точно преди една година. Не толкова "прясна" е Mazda CX-5, появила се преди 4 години, но пък моделът беше обновен наскоро и изглежда актуално, така че плътно следва конкурентите си.

Tiguan прилича на Touareg, Sportage копира Cayenne

Новият Volkswagen Tiguan все повече прилича на големия брат Touareg. Струпването на хром в предната част определено ще се хареса на най-големия пазар – Китай, но на мен ми се струва, че дизайнерите са прекалили. Големите правоъгълни фарове със светодиодни светлини придават солиден вид на предната част, а долната част на каросерията е покрита с защитни пластмасови панели, над които има хромирани лайстни. Покривът завършва с издаден спойлер, а широчината на задната част е подчертана от интересните Г-образни светлини.

Дизайнът на новата KIA Sportage е доста противоречив. От една страна, новият външен вид принадлежи към корпоративния стил на марката и е доста оригинален, но, от друга страна, отпред новият Sportage прилича на копие на Porsche Cayenne. Фаровете вече не са интегрирани към радиаторната решетка тип "тигров нос", а са извити около агресивния преден капак и издутите арки на калниците. Дизайнерите са разположили фаровете високо, а широката решетка е позиционирана по-ниско, като има големи секции за светлините за мъгла. В страничната линия на модела са запазени пропорциите от предишното поколение, като профилът е по-скосен на места. Хоризонталните линии и форми отзад подчертават широчината на кросоувъра и му придават по-мускулест вид. Задните светлини са свързани със стилна хромирана лайстна, а мигачите и фаровете за заден ход са на по-ниско ниво.

На фона на новите Volkswagen Tiguan и KIA Sportage освежената Mazda CX-5 изглежда най-хармонично. Японската концепция на дизайна KODO се оказа много успешна и CX-5 стана бестселър на марката у нас и в много европейски държави. Външният вид на кросоувъра е първият му силен коз в борбата с конкурентите му, тъй като той е един от най-добрите в съвременния автомобилен свят. Фейслифтът се разпознава по хоризонталните ламели в радиаторната решетка, светодиодните светлини, новата броня и наличието на нови джанти.

Tiguan е царят на пространствата и обемите

Влизайки в новия Volkswagen Tiguan, ми правят добро впечатление подобрените материали и тапицериите. Пластмасовите панели са по-приятни на допир, има декорации от алуминий и черни лакирани детайли. Кръглите вентилационни отвори са заменени с трапецовидни.

Осветлението е светодиодно, воланът е със скосена долна част, а в най-високото ниво на оборудване Highline пред водача е разположен 12.3-инчов дисплей с течни кристали, на който се показва картата на навигационната система. Като опция се предлага технология за проектиране на най-важните данни на предното стъкло. Централната конзола е леко завъртяна към водача, а в средата е поставен големият 8-инчов сензорен екран на мултимедийна система, който има функция за разпознаване на жестове с пръсти. Електрониката интегрира мултимедийната система с всички съвременни смартфони на Android Auto и Apple CarPlay. Бутоните на аудиосистемата и климатроника са малко, но големи и са подредени рационално. Предните седалки са удобни.

Високата позиция на седене осигурява добра видимост във всички посоки. Пространството на втория ред е най-голямо спрямо KIA и Mazda, като отзад могат да пътуват трима души. Задните седалки се местят хоризонтално в интервал от 18 см, а облегалките се регулират по наклон. Обемът на багажника е най-големият в сегмента и в нормално състояние е цели 615 литра, а със сгънати задни седалки се увеличава до 1655 литра. Отворът на багажното пространство също е по-широк от конкурентите, а като опция може да се оборудва с функция за електрическо сензорно отваряне.

Sportage примамва меломаните със субуфер

В салона на новия Sportage приятно впечатление правият материалите и сглобката, както и кожената тапицерия на седалките. Централната конзола също е завъртяна към водача, а бутоните са разположени на четири етажа, което е много удобно за ползването им. В най-високото ниво GT Line мултимедийната система е с голям 8-инчов сензорен екран, а за меломаните на борда свири 320-ватова аудиосистема JBL с външен усилвател, 8 тонколони и субуфер. Новата навигационна система TomTom може в реално време да обновява информацията за задръствания и да предупреждава за наличието на камери за снимане на нарушения.

В новия Sportage има система за безжично зареждане на смартфони и таблети. Спортната версия GT Line изпъква със скосен отдолу волан с малък диаметър, облицован с мека кожа. Увеличеното междуосие е допринесло за по-просторния салон. Мястото на предните седалки е достатъчно и за много високи хора, а за пътниците отзад има отопляеми седалки с регулиране на наклона на облегалките. Пространството за краката е увеличено, така че отзад могат да се водят удобно и високи хора. Обемът на багажника е 503 литра, а при сгъване на задните седалки нараства до 1492 литра.

Спортен дух и домашното спокойствие в CX-5

При Mazda CX-5 стандартният багажник предлага почти същия обем – 505 литра, но при сгъване на задните седалки се отваря пространство от 1620 литра, което е близо до постижението на Tiguan. Мястото на задните седалки е повече от KIA, но по-малко от Volkswagen, а позицията на водача е безупречно осигурена с добър обзор напред и настрани и камера за обратно виждане назад. Зад волана на Mazda CX-5 се усеща едновременно спортния дух и домашното спокойствие.

Формата на седалките допринася да се чувствам чудесно зад волана, а страничните опори са умерени, без да притискат тялото на по-едрите водачи. Интериорът е стилен и оригинален, качеството на изпълнение е високо, а материалите са много приятни на външен вид и на допир. Всички уреди за управление са разположени удобно за водача и не е необходимо да се свиква с положението им. В най-високото ниво на оборудване Ultimate кожената тапицерия на седалките е с перфорирана дишаща кожа в средата, която може да бъде черна на цвят или светла ванилия.

Японският кросоувър се отличава от конкурентите си най-вече по разположението на приборите пред водача. Вместо дисплей на таблото има три кръгли скали, като в средата е скоростомерът. Управлението на мултимедийната система е много удобно благодарение на 7-инчовия сензорен дисплей и въртящия се контролер на централния тунел. Ръчната спирачка не е с лост, както в първия вариант на CX-5, а вече се задейства с бутон. Нов е и селекторът на автоматичната скоростна кутия, който вече не е тип лабиринт, а е облечен с кожух и се движи в една линия.

Tiguan предлага най-голям избор под капака

За задвижването всеки от тримата конкуренти има какво да предложи, като азиатците разчитат на различни конфигурации, а Volkswagen традиционно предлага най-богат избор от двигатели и трансмисии. За новия Tiguan има четири варианта на бензиновите двигатели 1.4 TSI и 2.0 TSI с мощност от 125, 150, 180 и 220 к.с. Новият турбодизелов мотор 2.0 TDI се предлага също с четири нива на мощност от 115, 150, 190 и 240 к.с. Стандартна за повечето агрегати е 6-степенната механична скоростна кутия, а като опция се предлага 7-степенната автоматична трансмисия с двоен съединител DSG.

Скоростна кутия с двоен съединител DCT вече има и при KIA Sportage в комбинация с новия 1.6-литров бензинов турбомотор 1.6 T-GDI с мощност 177 к.с. Най-малкият мотор 1.6 GDI е с директно впръскване и мощност 132 к.с. Турбодизеловите мотори са 1.7 CRDi с мощност 115 к.с. и 2.0 CRDi в два варианта на мощност - 136 и 185 к.с. Стандартна е 6-степенната механична трансмисия, а като опция се предлага 6-степенна автоматична.

При Mazda CX-5 все още няма бензинови двигатели с турбокомпресор, но затова пък японците още работят с големи кубатури, които се харесват на по-консервативните потребители. Бензиновите мотори 2.0i и 2.5i от серията SkyActiv-G разполагат с мощност съответно 165 и 192 к.с., а дизеловият 2.2 SkyActiv-D се предлага със 150 и 175 к.с. Скоростните кутии са 6-степенна механична и 6-степенна автоматична. И за трите кросоувъра имат версии само с предно предаване за базовите двигатели, но задвижването 4х4 се предпочита от почти цялата потребителска аудитория у нас.

Дизел, автоматик и 4х4 ги правят желани

Най-търсената комбинация е кросоувър с дизелов двигател с голяма мощност, автоматична скоростна кутия и задвижване 4х4, затова и тестваните автомобили са подбрани именно в това съчетание. Най-динамичен е Volkswagen Tiguan, който извлича от своя дизелов мотор 2.0 TDI цели 190 к.с. и разполага с тяга от 400 Нм в широкия интервал от 1750 до 3000 об./мин. В съчетание със 7-степенната автоматична трансмисия с два съединителя DSG моторът ускорява динамично Tiguan и го изстрелва пъргаво както от място, така и при изпреварване.

CX-5 и Sportage се забавят в спринта от 0 до 100 км/ч с повече от секунда, но резултатите им са под 10 секунди, което също е много добре за сегмента. При дизеловия мотор 2.0 CRDi на KIA турбокомпресорът е претърпял промени и сега мощността от 185 к.с. и тягата от 400 Нм му осигуряват по-бързи реакции и мека работа. В съчетание с 6-степенна автоматична скоростна кутия Sportage се втурва напред много пъргаво при потегляне и ускорява динамично при изпреварване.

Под капака на Mazda CX-5 е 2.2-литровият дизелов двигател SkyActiv-D с мощност 175 к.с., съчетан с опционалната 6-степенна автоматична скоростна кутия. Благодарение на големия максимален въртящ момент от 420 Нм при 2000 об./мин. ускорението е бодро, а изпреварванията стават бързо. Шестстепенната автоматична скоростна кутия на Mazda CX-5 е адаптивна и се настройва към стила на шофиране на водача. За по-добра динамика има ръчен режим на скоростната кутия, при който предавките се сменят от планки зад волана. Харесва ми отзивчивостта на газта и на спирачката. Ако обичате да превключвате скоростите ръчно, изберете 6-степенната механична кутия с много кратък ход на лоста, характерно за емблематичния роудстър MX-5. Освен това Mazda е и най-икономична от трите кросоувъра, поне на хартия. В действителност CX-5 и Tiguan харчат средно около 7 литра на 100 км, а Sportage сякаш има по-голям апетит и неговият разход е с около литър повече.

Volkswagen Tiguan - всестранен талант на пътя

Който си купува кросоувър, едва ли ще се състезава с него, но всеки опитен водач обича колата му да завива добре, т.е. предните колела да следват движенията на волана. В това отношение и трите кросоувъра са заимствали прецизното кормилно управление от своите "братя", които стоят по-ниско към пътя, и със сигурност няма да разочароват водачите с динамичен стил на управление. Най-стабилен в завоите е Tiguan, изграден на платформата MQB, която също използват последните Golf и Passat. На пътя автомобилът е стабилен и сигурен, а кормилното управление с адаптивен електрически усилвател е точно и информативно. Технологията XDS+ имитира диференциал с ограничено приплъзване и преодолява недозавиването при динамично шофиране.

При Mazda CX-5 кормилното управление също е директно, но най-голямото предимството на японския кросоувър е комфортът на возене. Благодарение на новите амортисьори Mazda CX-5 вози плавно дори по лошите пътища с дупки и неравности. Окачването отработва дефектите на пътя меко и тихо. Колелата преминават през легналите полицаи тихо и без сътресения.

Името на KIA Sportage иска да ни каже, че това е кросоувър със спортни гени, и това наистина е така, що се отнася до твърдото окачване на модела от Южна Корея. Не толкова прецизни са кормилното управление и обратната връзка, осезаемо се усещат и страничните наклонявания в острите завои. На пътя Mazda показва, че може да се управлява добре, да бъде стабилна и с най-комфортно возене. Новият Tiguan вдъхва ми сигурност, независимо дали на магистрала или в остри планински завои, където страничните наклонявания са минимални, а управлението - прецизно. Моделът от Волфсбург вози доста по-меко и комфортно от предшественика си.

CX-5 и Tiguan за офроуд, Sportage - предимно за асфалта

Новият Volkswagen Tiguan се предлага и с предно предаване, но у нас кросоувърът е предпочитан със задвижване 4х4 чрез съединител тип Haldex. Извън пътя помага новата технология 4MOTION Active Control с няколко режима за различни видове настилка, която позволява на водача да настройва системата 4х4 индивидуално и по-лесно спрямо всички терени. При движение по сняг педалът на газта не е толкова чувствителен, а системата за стабилизация се намесва една идея по-рано. Благодарение на пътния си просвет от 200 мм и системата 4х4 новият Tiguan се справя чудесно с кални коловози, гърбици и високи бордюри.

При Mazda CX-5 за двойното задвижване 4х4 се използва променливо управление на въртящия момент на задния мост и прецизен контрол на приплъзването, с разпределение на тягата между предната и задната ос в съотношение до 50:50.

Големият пътен просвет от 210 мм дава пълна независимост на CX-5 върху неравен терен, а големите ъгли на атака позволяват щурмуването на по-стръмни наклони.

Най-малък е пътният просвет при KIA Sportage от 182 мм, а и големият преден надвес не е предимство на офроуд. При нормални пътни условия Sportage е с предно предаване, а при ниско сцепление системата 4х4 автоматично разпределя въртящия момент и към задните колела, така че "спортистът" на KIA е стабилен на мокър и хлъзгав път.

Сериозна разлика при цените на топмоделите

Накрая дойде време да погледнем и цените. Известно ми е, че повечето клиенти започват именно от цените с въпросите за данъчен кредит, лизинг и отстъпки, но тук не разглеждаме менюто от дясно на ляво. Най-достъпна безспорно е KIA с бензинов двигател, предно предаване и ръчна скоростна кутия. С базовата си цена от 38 000 лева Sportage струва колкото добре оборудван хечбек от С-сегмента, но предлага висока позиция и богато серийно оборудване.

При Mazda нивата започват от 43 000 лева, като за тези пари получавате CX-5 също с бензинов мотор, предно предаване и ръчни скорости. За аналогичен Tiguan от Volkswagen пък искат дори 46 650 лева. Още по-шокираща е разликата в цените на тестваните автомобили, оборудвани с мощен дизелов двигател, автоматик, 4х4 и почти всички възможни екстри.

В топ нивото GT Line с добавени система за автоматично паркиране и боя металик KIA Sportage 2.0 CRDi с автоматик и 4х4 струва почти 71 000 лева. При Mazda цената достига 75 320 лева за най-високото ниво Ultimate с добавени цвят металик, панорамен люк и светъл кожен салон. Таванът удря тестваният Tiguan 2.0 TDI 4Motion DSG в ниво Highline, който с добавеното допълнително оборудване струва почти 89 000 лева - твърде много на фона на KIA Sportage и Mazda CX-5.

Дори и да вземем предвид ниската загуба на стойност във времето, Volkswagen Tiguan е значително по-скъп от конкурентите си и макар да е най-добър в това сравнение, първият въпрос на клиентите със сигурност ще бъде за отстъпката.

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion 7DSG (190)

Двигател 4-цилиндров турбодизел. Работен обем - 1968 куб. см. Максимална мощност - 190 к.с. Максимален въртящ момент – 400 Нм. Трансмисия - 7-степенна автоматична DSG. Максимална скорост - 212 км/ч. Ускорение 0-100 км/ч - 7.9 секунди. Среден разход на гориво - 5.7 л/100 км. Емисии СО2 - 149 г/км. Базов модел – 46 650 лв. с ДДС. Тестван модел – 88 897 лв. с ДДС

KIA Sportage 2.0 CRDi 4x4 6AT (185)

Двигател 4-цилиндров турбодизел. Работен обем - 1995 куб. см. Максимална мощност - 185 к.с. Максимален въртящ момент – 400 Нм. Трансмисия - 6-степенна автоматична. Максимална скорост - 201 км/ч. Ускорение 0-100 км/ч - 9.5 секунди. Среден разход на гориво - 6.3 л/100 км. Емисии СО2 - 166 г/км. Базов модел – 37 960 лв. с ДДС. Тестван модел – 70 896 лв. с ДДС

Mazda CX-5 SkyActiv-D 2.2 4x4 6AT (175)

Двигател 4-цилиндров турбодизел. Работен обем - 2191 куб. см. Максимална мощност - 175 к.с. Максимален въртящ момент – 420 Нм. Трансмисия - 6-степенна автоматична. Максимална скорост - 204 км/ч. Ускорение 0-100 км/ч - 9.4 секунди. Среден разход на гориво - 5.5 л/100 км. Емисии СО2 - 144 г/км. Базов модел – 42 980 лв. с ДДС. Тестван модел – 75 320 лв. с ДДС

Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Капитал Авто. Всички текстове по темата може да откриете тук.

През последните години кросоувърите увеличават пазарния си дял сред новите автомобили и всеки нов модел е посрещнат с голям интерес. Най-новият кросоувър, дебютирал през пролетта на тази година, е второто поколение на Volkswagen Tiguan, който определено дава заявка за лидерството в сегмента. Плътно по петите му е четвъртото поколение на KIA Sportage, която беше представена на нашия пазар точно преди една година. Не толкова "прясна" е Mazda CX-5, появила се преди 4 години, но пък моделът беше обновен наскоро и изглежда актуално, така че плътно следва конкурентите си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK