Александър Миланов: Кризата имаше оздравителен ефект върху българския автомобилен пазар
27 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Александър Миланов: Кризата имаше оздравителен ефект върху българския автомобилен пазар

Александър Миланов: Кризата имаше оздравителен ефект върху българския автомобилен пазар

Дискусиите покрай въвеждането на данък уикенд намалиха ръста, казва новият председател на управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България

Георги Пауновски
4495 прочитания

© Цветелина Белутова


Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Капитал Авто. Всички текстове по темата може да откриете тук.

Александър Миланов е председател на управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) от месец май. Ръководител е на представителствата на BMW Group за България и Румъния. Работи в сферата на автомобилите от февруари 1993 г., когато постъпва на работа като ръководител на отдел "Маркетинг и PR" в генералния представител на Mercedes Benz "Балкан Стар".

Миланов, който завършва икономика и журналистика в УНСС, всъщност осъществява детската си мечта – да се развива професионално в сферата на автомобилите. Кариерата му в "Балкан Стар" продължава като ръководител на проекта за лансиране в България на марките Chrysler, Jeep, а по-късно и Dodge. През 2003 г. поема функцията ръководител на направление "Маркетинг и пласмент" в "Балкан Стар" за всички марки. През 2007 г. приема предизвикателството да започне изграждането на BMW Group в България. От април 2013 г. до октомври 2014 г. временно поема и функцията управител на представителството на BMW Group в Румъния.

Как бихте описали българския автомобилен пазар на човек, който не знае нищо за него?

- Динамичен и променлив са може би най-подходящите думи. Предлага възможности и изисква всеотдайна работа. Икономическата среда, в която оперираме, моделът на дейност и търговия се промениха драстично в последните години. Икономическата криза рязко прекъсна ръста на автомобилния пазар и промени поведението на потребители и търговци. Днес пазарът е взискателен към участниците, успехите не са даденост и всеки трябва да се бори за мястото си.

Може ли да се каже, че кризата за българския автомобилен пазар приключи?

- Още не сме достигнали нивата от кредитния бум през 2007-2008 г., но потреблението на нови автомобили расте. Онова, което остава без промяна, е ниският дял на внесените в България нови автомобили. Вносът на употребявани автомобили все още доминира. Кризата имаше и оздравителен ефект, научи ни на нови неща. Помогна да бъдат преодолени някои негативни практики. При BMW резултатите вече почти достигат предкризисното ниво, а при MINI съществено ги надвишават, но днес влагаме много повече ресурси и умения.

Как може да се обясни ръст от 26% на продажбите в България през август, който е един от най-високите в Европа?

- Резултатите през отделните месеци в България варират заради малкия общ обем. Нерядко се редуват месец на спад с месец на ръст. Важно е, че общият тренд е възходящ. В началото на годината върху активността на потребителите повлияха дискусиите относно въвеждането на данък уикенд. Това малко намали ръста, който очаквахме.

Прогнозата ви за резултата в края на годината?

- През четвъртото тримесечие очакваме автомобилният пазар да продължи да нараства с над 10%. Традиционно последните три месеца са най-активни по отношение на търсенето на автомобили. Много фактори имат значение – брой на работните дни, избори, промени в законодателството и дори аномалии във времето.

Кои са най-растящите класове на автомобилния пазар у нас?

- Най-силно нараства реализацията на универсално проходимите автомобили в компактния, средния и висшия клас. Възможността за данъчен кредит води до повишено търсене на автомобили с 6 плюс 1 места и лекотоварни със смесено ползване.

Тази година стана едно малко чудо - данните за автопарка в страната вече са публични. Защо това беше важно?

- Прозрачността по отношение на пазарните данни и състоянието на автомобилния парк ни позволява да се съпоставим с конкурентите ни, да разкрием потенциал и да планираме по-добре дейността си. Тя ни помага да разберем тенденциите. Необходимо е по-правилното структуриране на информацията, разкриването на повече детайли. Публикуването на данните трябва да се осъществява регулярно. Важно е информацията да бъде и правилно анализирана от регулаторните органи, за да се създадат подходящи пакети от мерки, чрез които да се създаде устойчива мобилност в България.

Тези данни за пореден път показаха, че на всеки нов закупен автомобил се падат десет употребявани, какво първо трябва да се промени, за да започне плавно приближаване на тези числа?

- Най-важен е фокусът, насочването на вниманието на институциите в правилната посока. Трябва да бъдат анализирани както актуалната ситуация, така и причините, довели до нея. Накратко, държавата трябва да се намеси по-решително в контрола, осъществяван върху нововнесените автомобили, техническия контрол и годишните инспекции, регулирането на дейността на автомобилните сервизи, преразпределяне на данъчната тежест в зависимост от екологичността на автомобилите, създаването и прилагането на стимули за потребителите на високоекологични автомобили, криминализирането на манипулациите в данните за пробег на автомобилите, създаване на ефективен електронен регистър на автомобилния парк, достъпен за всички заинтересовани институции.

Вие като асоциация имали ли сте разговори с управляващите по тези въпроси? Търсят ли ви за мнение?

- Наши експерти участват активно в работни и контактни групи за планирането и обновяването на законодателството. Ние работим както с представители на заинтересованите ведомства, така и с предприемаческите организации. По много съществени теми имаме единодушие. Важно е на базата на прозрачност в анализите да се съгласуват приоритети за промяна в законовата база и подзаконовите актове, които ефективно да съдействат за обновяване на остарелия, технически ненадежден, опасен за околната среда автомобилен парк.

За толкова години има ли нещо като държавна намеса, което е помогнало на вашия бизнес?

- Премахването на акцизите беше такава стъпка. Помогна и въвеждането на право на данъчен кредит за корпоративно използваните автомобили и т.н. Но важните стъпки предстоят. В сравнение с държави като Румъния, Чехия, Словакия, Унгария, Полша България е изостанала по отношение на мерките за обновяване на автомобилния парк.

Споменахме данък уикенд, как се приема той от вашата асоциация?

- Твърдото ни убеждение е, че ограничаването на данъчния кредит върху личното ползване на фирмени автомобили е справедливо, в случай че бъде предоставено право на стопанските субекти да ползват данъчен кредит върху всички автомобили, когато ги използват по предназначение в дейността на фирмата.

Все повече се говори за електромобили и хибриди. Българското законодателство готово ли е да ги посрещне и да помогне за тяхното налагане?

- Към момента не се прилагат ефективни мерки за повишаване на търсенето на автомобили с алтернативно задвижване. Достатъчен е поглед към мерките, прилагани в други държави - членки на ЕС, за да разберем какви възможности съществуват – еднократна монетарна подкрепа, данъчни облекчения, преференции при ползването и др.

Кои трябва да са трите първи стъпки?

- Мрежата от зарядни станции е важна. Освобождаването от такса за паркиране, местни и общински данъци е също необходима предпоставка. Финансовата подкрепа за поощряване на първоначалната покупка, която се прилага в съседни държави, показва незабавно действие. България може да се възползва от този пример.

Държавата ще влиза на пазара на електрически автомобили и като купувач. Това може ли да се приеме за помощ?

- Това показва воля и начин на мислене, но е малка стъпка поради ограниченото потребление от държавните институции. И все пак, ако това стане тенденция, стъпката е в правилната посока.

Появи се информация, че се готви пълна забрана на дизелите в Европа. Възможно ли е това?

- Дизеловата технология има висок коефициент на полезно действие. Освен това емисиите на въглероден двуокис при тях са по-ниски. По трудно при тях е намаляването на Nox емисиите. Предстои въвеждането на по-строги мерки по отношение на контрола на емисиите в използването на автомобили при реални условия. Това естествено ще доведе до необходимостта за оборудване на някои от предлаганите сега дизелови двигатели с допълнителни системи за пречистване на изгорелите газове. В резултат ще се увеличат производствените разходи, но и ще се гарантира жизнеспособността на дизеловата технология за продължителен период.

Интервюто взе Георги Пауновски


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK