Eлектромобили – презареждане
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Eлектромобили – презареждане

Renault Zoe<br>

Eлектромобили – презареждане

Увеличената автономност и развитието на мрежата от зарядни станции правят колите на ток все по-конкурентни

Георги Пауновски
3305 прочитания

Renault Zoe<br>

© Reuters


Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Капитал Авто. Всички текстове по темата може да откриете тук.

Въпрос на професионализъм е да се подготвиш за предстоящо интервю. Мислих, че съм си свършил домашното, преди да си поговоря с директора на звеното за електромобили на Nissan Гарет Дънсмор. Отговорът му на моя въпрос "Кога смятате, че електромобилите ще са истинска конкуренция на тези с традиционен двигател" ме свари неподготвен. "Те вече алтернатива за много хора, които използват автомобила си основно града, имат къде да го заредят и търсят надеждна кола с ниски експлоатационни разходи", каза ми той. Експертът уточни, че до голяма степен с разширяването на мрежата от зарядни станции, намаляване времето за зареждане и увеличаването на пробега все повече хора ще виждат в тях своя избор. Разходка из щандовете на автосалона в Париж ми показа, че до голяма степенГарет Дънсмор е прав. Изумително е какво развитие имат колите на ток само за няколко години.

400 километра на ток още днес

Да вземем за пример Renault Zoe – най-продаваният автомобил на ток в Европа. При лансирането на колата преди четири години тя предлагаше запас от ход от 160 километра в рамките на стандартен тестов цикъл. Срещу доплащане можеше да се поръча по-мощна батерия, гарантираща пробег от около 200 километра. На изложението в Париж, провело се между 29 септември и 16 ноември, беше лансирана версия на Zoe с тестов пробег 400 километра и реален поне 300. При това батериите са със същия размер и тегло.

От Париж до Лондон с един заряд

Opel Ampera-e пък идва още с дебюта си с минимум 400 километра запас от ток. "От Париж до Лондон с един заряд" не без гордост отбелязаха създателите на колата на щанда на марката на изложението.

Обновеният модел i3 на BMW увеличава пробега си с 50% и в идеални условия може да покори 300 километра. БМВ i3 и от лятото ще предлага версия със значително по-голям капацитет на батерията. Благодарение на по-високата плътност на литиевойонните клетки акумулаторите на колата ще разполагат с 94 амперчаса.

Това ще увеличи пробега с повече от 50% и той ще стане 300 километра. Обещанията са, че дори при студено време, използване на всички консуматори и динамично шофиране електричката на баварците ще измине до 200 км.

Изцяло новата електрическа гама на Smart – двуместна, четириместна версия и за първи път кабрио, предвид подчертано градската си насоченост, разполага с едва 160 километра автономност, но пък има друг коз – възможност за зареждане за 40 минути от определени станции.

Зарядните станции също еволюират

Именно дългото време за заряд, поне пет-шест часа, ми се виждаше другата голяма пречка пред налагането на електромобилите, но и тук развитието не спира. Вече и в България се говори за инсталиране на станции с капацитет 50 киловатчаса, които биха пълнили батериите на почти всички масови електромобили за малко повече от половин час. При монтирането на подобни инсталации на ключови места в страната, докато пийнете едно кафе и отморите на някоя бензиностанция с място за заряд, стигането до морето ще отнеме същото време, колкото със стандартен автомобил. При три огромни предимства обаче – цена под 3 лева за 100 километра, без вредни емисии и в релаксираща тишина, каквото малко други коли могат да осигурят.

Да не забравяме и предимството да се паркира безплатно във всичко зони, за които обикновено таксуването става на база времето за престой. И все пак при почти двойната цена на идентични като размери автомобили на ток и дизел например без побутване от страна на държавата снежната топка в България няма как да тръгне и електрическата вълна да ни залее.

Типичен пример е Великобритания и Лондон в частност. Британската столица е градът с най-много електромобили, което се дължи на насищането му със зарядни станции, привилегиите при паркиране, достъпа до зони в центъра, влизането, в които струва 11.50 лири за нормална кола, и държавните субсидии.

Поглед в бъдещето

Ако се съди по показаните прототипи на салона в Париж, бъдещето пред електромобилите изглежда обещаващо. Тепърва очакваме сериозното включване в електрификацията на най-големия играч на пазара – Volkswagen. От една страна, концернът от Волфсбург показа прототипа си I.D., от който след по-малко от четири години трябва да излезе сериен модел с пробег до 600 километра, а след още девет и напълно автономна кола. От друга, вече е разработена и осигурена финансово програма за електрификация на цялата гама, така че до 2025 г. Volkswagen да продава по един милион автомобила на ток.

Достъпен суперавтомобил на ток

Достъпен автономен електромобил с динамичните и пътни достойнства на Ferrari, да речем, пък обмислят от Renault. Предвестникът, показан като прототип, носи името Trezor и използва електрически мотор опасно близо до използвания от шампионския болид на Renault във Формула Е. Неговите 350 конски сили и максимален въртящ момент от 380 Нм, налични още с докосването на педала на газта, обещават ускорение до 100 км/ч за под четири секунди.

Нещата става още по-приятни благодарение на идеалният баланс, гарантиран от разположените отпред и отзад батерии, задното предаване и прецизното кормилно управление. Когато се преситите от автомобилни емоции, с влизането в града например, на разположение е автономен режим, който поема безопасното придвижване, докато вие гледате сваления на смартфона ви актуален блокбастър на екрана с ултрависока резолюция, на който доскоро е присъствало арматурното табло.

Eлектрически разкош

Ако вярваме на концептуалните обещания, електрифицирането ще обхване и не просто луксозните, но и предлагащите разкош марки като Mercedes. Показаният в Париж модел Maybach 6 Concept има мощност от 750 конски сили, осигурявана от по един електромотор във всяко колело. Това е достатъчно ускорението до 100 км/ч да става за под 4 секунди.

Купето с дължина внушителните 5.70 метра изминава до 500 километра с един заряд. Батериите могат да се зареждат чрез кабел или безжично. Има и функция за бърз заряд, като за 5 минути се осигурява енергия за 100 км преход.

Цялата информация, която е нужна на водача, се представя по разбираем начин на предното стъкло, приборите и по цялото протежение на арматурното табло, управлението на всички системи пък става с глас и жестове.

Ако трябва да обобщя, изложението в Париж показа, че най-интересното и вълнуващото при електромобилите предстои.

В бензиновите двигатели още има потенциал

При всички случаи обаче още е рано двигателите с вътрешно горене да бъдат отписвани. Доказателството в Париж дойде от Infiniti. Японският производител на луксозни автомобили представи новия 2.0-литров четирицилиндров бензинов двигател с турбокомпресор с променлива компресия.

Наричаният VC-Turbo (Variable Compression Turbo) мотор е първият в света готов за производство двигател с променлива компресия. Той ще се вгражда в моделите на марката след по-малко от две години.

Моторът може да предложи всяка степен на сгъстяване между 8:1 (типична за двигатели с висока динамика) и 14:1 (използвана от много производители за висока икономичност). Резултатът е двигател, който съчетава мощността на високодинамичен 2.0-литров бензин с турбокомпресор с въртящия момент и ефективността на модерен дизелов агрегат.

Двигателят VC-Turbo е сравним с някои 6-цилиндрови бензинови мотори по отношение на динамиката и същевременно има с 25% по-ниска консумация на гориво. От Infiniti смятат, че тяхната технология ще бъде нова историческа крачка към развитието на двигателите с вътрешно горене, сравнима с водното охлаждане, изобретяването на инжекциона, катализаторите и турбопълненето.

Renault Trezor
Фотограф: Reuters
BMW i3
Фотограф: Reuters
Volkswagen I.D.
Фотограф: Reuters
Maybach 6Concept

Фотограф: Reuters
Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Капитал Авто. Всички текстове по темата може да откриете тук.

Въпрос на професионализъм е да се подготвиш за предстоящо интервю. Мислих, че съм си свършил домашното, преди да си поговоря с директора на звеното за електромобили на Nissan Гарет Дънсмор. Отговорът му на моя въпрос "Кога смятате, че електромобилите ще са истинска конкуренция на тези с традиционен двигател" ме свари неподготвен. "Те вече алтернатива за много хора, които използват автомобила си основно града, имат къде да го заредят и търсят надеждна кола с ниски експлоатационни разходи", каза ми той. Експертът уточни, че до голяма степен с разширяването на мрежата от зарядни станции, намаляване времето за зареждане и увеличаването на пробега все повече хора ще виждат в тях своя избор. Разходка из щандовете на автосалона в Париж ми показа, че до голяма степенГарет Дънсмор е прав. Изумително е какво развитие имат колите на ток само за няколко години.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    Г-н Пауновски, kWh e мярка за енергия, а kW за мощност.
    Зарядните станции се характеризират с мощността си, а батериите с енергията, която могат да съхраняват.
    Терминът "пълнене" не е особено подходящ в едно изречение с батерии.

  • 2
    emilm13 avatar :-@
    emilm13

    Всички планират - Тесла произвежда! Последаци!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK