С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 окт 2017, 11:11, 4699 прочитания

Автономните автомобили са вече тук

Като проблем се очертава взаимодействието между колите с шофьори и тези без

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Капитал Авто.

Напоследък много се говори за автономните автомобили - какво представляват, кога ще дойдат, какви проблеми ще решат и какви ще създадат. На темата беше обърнато сериозно внимание и на конференцията Digitalk, която се проведе през юни в София. На нея Брад Темпълтън, считан за един от най-големите специалисти в тази област, обобщи, че автономните автомобили ще променят и спасят света.


Какви са ползите

Като основни ползи от тях експертът, консултирал Google по техния проект за кола без шофьор, посочи намаляване на броя на жертвите на катастрофи, повишаване на производителността на труда и повишаване на екологичността на транспорта. "Всяка година в катастрофи по света умират 1.2 млн. души просто защото хората са лоши шофьори. Само американците прекарват 50 млрд. часа годишно зад волана, което води до 8% по-нисък брутен вътрешен продукт", поясни той.
"Със сигурност автономните автомобили ще навлязат първо в градовете и страните, където пътните правила се спазват и живеят заможни хора. Последни роботизираните коли ще бъдат пуснати в страни с хаотично движение като Индия. За България не бих могъл да дам прогноза."Брад Темпълтън, един от основателите на департамента по компютърни науки към Singularity University

Фотограф: Капитал

Брад Темпълтън прогнозира, че масовите автономни автомобили ще са електрически, компактни, с едно или две места и много малък брой компоненти. Интериорът ще е максимално изчистен, като липсват волан, педали, приборно табло, мултимедия. "Салонът на автономните автомобили ще прилича на хол или кабинет на колела", каза още един от основателите на департамента за компютърни науки в Singularity University.

Конкуренцията



Той очаква автомобилните концерни да влязат в сериозна конкуренция с технологичните компании, които също искат да присъстват сериозно на пазара на превозните средства на бъдещето. "Ясно е, че автономните коли са немислими без компютрите. Логиката на автоконцерните е: "Имаме автомобилите, слагаме вътре компютрите и готово." Технологичните компании обаче разсъждават по-различно: "Разполагаме с компютрите, слагаме им колела и ще видим какво ще стане", обясни Темпълтън.

Петте нива на автономност

Това, което е интересно, е, че всеки от нас вече среща по пътищата автономни автомобили, без обаче да разбере това. И тук не става дума за някаква конспиративна теория от типа "Те са сред нас", а за това, че автономността при превозните средства се дели на пет нива, като много от предлаганите на пазара модели са стигнали до второто и дори до третото от тях.

Според експертите най-простото деление на отделните нива автономност е следното. При колите от първо ниво водачът може да не прави нищо с педалите, като колата сама ускорява, намалява и спира. Това е факт във всички модели с адаптивен круиз контрол.

При второто ниво на автономност водачът вече може да пусне и волана. Към днешна дата това е приложимо в модели не само на премиум марките Audi, BMW, Mercedes и т.н, но и на масовите производители като Opel, Nissan, Volкswagen и прочие. Реално само липсата на законов регламент, който да позволява автомобилът сам да ускорява, намалява, спира и завива, е причината тази функция сега да е ограничена. Все пак част от компаниите "позволяват" водачът напълно да се изолира от трафика наоколо, когато превозното средство е в задръстване и се придвижва с ниска скорост. При тази хипотеза, използвайки набора от радари, камери и сензори, автомобилът може да се движи с темпото на колоната и да следва извивките на пътя, докато шофьорът си преглежда мейла на телефона, да речем.

Третото ниво на автономност е налице тогава, когато водачът може напълно да игнорира ставащото наоколо, като, образно казано, "изключи очите" си за ситуацията на пътя. Негов ангажимент обаче ще си остане да излезе от магистралата, за да хване нужната му отбивка, и да маневрира в градски условия. До това ниво на автономност, ако стане инцидент, вината остава именно на шофьора.

Следващите две стъпки, описвани като "изключване на съзнанието" и "изключване на мозъка", които ни делят от пълната автономност на автомобилите, са немислими, преди да се направят нужните промени в законите, така че да е ясно кой ще е отговорен при евентуална катастрофа. Бихте възразили, че идеята е да няма катастрофи, но тя е трудно изпълнима, особено докато на пътищата съжителстват автономни коли и управлявани от шофьори превозни средства.

В България ще чакаме по-дълго

"Големият проблем е как да направиш автомобил, който шофира както хората го правят, но без техните грешки. Най-голямото предизвикателство ще е навлизането на автономните коли в държави - и България, изглежда, е една от тях - където не можеш да шофираш без да нарушаваш правилата. Тоест, ако спазваш всички правила, няма да стигнеш доникъде", подчертава и Брад Темпълтън.

Логичният въпрос е кога и къде можем да очакваме първите автономни автомобили. Към момента вече вървят тестове с напълно автономни коли в САЩ, Япония, в няколко европейски града. Подобни проекти ще зачестят до края на това десетилетие.

След като автономните автомобили докажат качествата си в тези тестове, те ще започнат да се предлагат и свободно на пазара, е прогнозата на специалистите.

"Със сигурност автономните автомобили ще навлязат първо в градовете и страните, където пътните правила се спазват и живеят заможни хора. Последни роботизираните коли ще бъдат пуснати в страни с хаотично движение като Индия. За България не бих могъл да дам прогноза", е мнението и на Темпълтън.

Това, което е почти сигурно, е, че вероятно напълно автономните превозни средства ще влязат в бизнеса с превоз на стоки. Uber вече осъществиха доставка на бира с напълно автономен камион. Според разчетите към днешна дата навлизането на товарните автомобили без шофьор ще доведе до намаляване на разхода на гориво със 7% и на разходите за обслужване с 10 на сто.

Бизнес за 60 млрд. долара годишно

Според най-подробните изследвания по темата към края на миналата година в цял свят са се движили 15 милиона превозни средства с ниво на автономност две. Най-песимистичните очаквания сочат, че към 2025 г. по пътищата ще се движат два милиона коли с ниво на самостоятелност четири. Пет години по-късно напълно автономните коли по пътищата би трябвало да са 1 милион.

2030 г. се сочи и за рубежа, след който всеки средно заможен жител на планетата ще може да си позволи автомобил без шофьор. Разбира се, и към този момент ще се продават и коли, които изискват една или друга степен на човешка намеса.

За производителите автономните коли пък ще отворят един пазар, който се оценява на 60 млрд. долара на година, като поне половината от тази сума ще се дава за електрониката и софтуера, които могат да направят автомобилите без водачи възможни.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Универсална алтернатива на лимузина Универсална алтернатива на лимузина

Mercedes GLE има същото ниво на комфорт и пътно поведение плюс проходимост

14 окт 2019, 21 прочитания

Накъде да тръгна? 2 Накъде да тръгна?

Преди да потеглиш на път, винаги е добре да знаеш какъв е трафикът по избрания маршрут

13 окт 2019, 1418 прочитания

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал Авто" Затваряне
Колите на бъдещето гостуваха във Франкфурт

На 67-ото издание на автосалона във Франкфурт, което се проведе този септември, участваха нaд 50 марки oт 39 държави, които представиха 228 световни премиери нa тяхната продукция

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10