Нов трибой на територията на Кръстника - Volkswagen Golf, Hyundai i30, Honda Civic
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нов трибой на територията на Кръстника - Volkswagen Golf, Hyundai i30, Honda Civic

Volkswagen

Нов трибой на територията на Кръстника - Volkswagen Golf, Hyundai i30, Honda Civic

Претендентите от Япония и Корея правят пореден опит да объркат сметките на германците

Георги Пауновски
5057 прочитания

Volkswagen

© Hyundai


Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Капитал Авто.

С появата на Volkswagen Golf през 1974 г. масовият среден автомобилен сегмент получава името Golf клас. 43 години по-късно Кръстника от Волфсбург продължава да е недостижим като продажби, но конкуренцията е по-силна от всякога. В рамките на седмица тествах Golf и две от най-новите попълнения в сегмента – Hyundai i30 и Honda Civic. Сравненията се наложиха от само себе си.

Дизайн за традиционалисти, модернисти и футуристи

За всяка кола първото впечатление тръгва от външния вид. Поглед към трите претендента разкрива различен подход, що се отнася до прехода от едно поколение към друго. Предвид факта, че Golf се представя след фейслифт на своето седмо поколение, не е изненада, че промените отвън не са драстични. Така или иначе обаче във Волфсбург винаги са залагали на еволюционна промяна в дизайна. Стремежът е бил обновеният Golf все така да бъде добре приет от широк кръг клиенти, което предполага и по-универсална визия.

Въпреки това пипнатите фарове и стопове, които могат да със светодиоди вместо стандартните крушки, придават нужната доза модерност отвън. Прави впечатление също присъствието на повече хромирани детайли, както и обогатяването на гамата от джанти с по-интересни предложения. Има и нови цветове, като най-впечатляващият от тях е куркума, който променя коренно визията на Golf.

Поглед към десетото поколение на Honda Civic ме среща с автомобил, сякаш дошъл от бъдещето и нямащ никаква родствена връзка със своите предшественици. Колата привлича погледа и провокира, което крие риск от отблъскване на купувачите традиционалисти, които просто търсят превозно средство. Със сигурност обаче това е моделът за всички, които искат да изпъкнат, и вероятно ще е хит сред младежите и творческите личности.

Създатeлите на Hyundai i30 по-скоро търсят златната среда. Колата изглежда модерно, но не и твърде провокативно. Има нужната доза футуризъм, но се забелязва и приемственост.

Лукс в компактна опаковка

Що се отнася до интериора, общото между трите модела е, че във високите нива на оборудване предлагат лукс като от по-висок клас и близък до този на премиум марките. Кожата е качествена, не липсват алуминиеви акценти, щедро присъстват меки гумирани материи, пластмасите изглеждат добре.

Най-сериозно старание в това отношение като че ли демонстрират от Hyundai. В Golf материалите са на традиционно добро ниво, но без парадиране. При Honda Civic за съжаление има и разочароващи изпълнения (бутони на волана от неприятно твърда пластмаса, пластмасови дръжки на вратите, докато при конкурентите те са метални).

Що се отнася до ергономията в салона, личният ми фаворит е Hyundai i30, където бутоните за настройките са най-големи и логично групирани. Що се отнася до копчетата по волана, те са прекалено нагъсто, така че до края на теста ми се налагаше да хвърлям един поглед, за да се ориентирам кой за какво се ползва. Приветствам идеята екранът на мултимедията да има физически бутони за бърз достъп до основните менюта и сензорен екран за фините настройки по колата. Скалите на приборите са лесно четими, а дисплеят между тях дава най-нужната допълнителна информация.

Volkswagen се хвалят с въвеждане на жестово управление на мултимедията, но така и не схванах на какви жестове реагира то. На няколко пъти успях да сменя станцията, но това беше по-скоро случайно. Иначе класическите бутони са в добре позната и лесна за ориентиране конфигурация. Като цяло странно на фона на доста изчистения интериор стои мултимедията с 9-инчов екран.

Разбира се, това е лично мнение и като цяло устройството предлага много полезни функции и лесно управление. Това, което безспорно впечатлява в Golf, е опционалното виртуално табло, каквото можем да видим и в моделите на Audi. Това дава възможност приоритетно да се изведе различна информация, така че всеки водач да намери своята визуализация. Бутоните на волана са в рамките на необходимия минимум и лесно се ползват дори без отделяне на поглед от пътя.

Ориентирането в салона на Civic също е лесно. Приборното табло и тук е изцяло дигитално, но с доста по-малко варианти за промяна на изгледа от Golf. Прави впечатление, че в Civic броят на физическите бутони е най-малък, като голяма част от настройките стават през екрана на мултимедията, което невинаги е най-удачното решение.

Къде мястото е най-много

От година на година моделите в Golf класа стават все по-големи и вече за мнозина купувачи те се явяват алтернатива на автомобилите в по-високия клас. От Honda дори обявиха, че версията седан на Civic заменя Accord на европейските пазари.

Хечбекът също предлага сходно по обем пространство, поне що се отнася до мястото на задните седалки. Никой от конкурентите не осигурява такъв простор, но все пак i30 има леко предимство пред Golf. И в трите модела са се постарали за возещите се отзад да има достатъчно места за поставяне на дреболии, напитки и т.н. Осигурен е и приток на свеж въздух, което все още в част от моделите в сегмента липсва.

По отношение на багажния обем Civic също е без конкуренция със своите 478 минимална и 1276 литра максимална вместимост. При Golf показателите са съответно 380 и 1270 литра, а при i30 - 395/1301.

На бензин, дизел и ток

Стане ли дума за вариантите за задвижвания, Volkswagen определено предлага най-много варианти. Изборът от мотори включва такива на бензин, дизел и електричество. Не липсва и плъгин хибридна версия. Мощностите варират между 110 и 310 конски сили, а вариантите за мотори са общо осем. Скоростните кутии за част от тях могат да са автоматични с двоен съединител, а освен предното предаване са налице и версии с 4х4 (4Motion) задвижване. На разположение са и две спортни версии – GTI и GTD.

На другия полюс е Honda Civic, при която изборът е между само два бензинови мотора. Базовият е със 120 конски сили, а вторият със 182. Хубавото е, че и двата могат да се комбинират с автоматична вариаторна трансмисия. Предаването е само предно. Версията Type R на десетата генерация на Civic още не е на разположение в България.

При Hyundai стремежът е бил да се предложат мотори с най-търсените от европейските клиенти характеристики. Изборът е между пет бензинови и дизелови агрегата с мощности от 90 до 140 конски сили. Част от тях се комбинират с автоматична трансмисия с двоен съединител.

Тествах Golf с излизащия в пенсия 1.4-литров бензинов мотор със 150 конски сили и дизела със 150 коня. Честно казано, бензиновият двигател не е никак лош, като предлага прилична динамика при разумен разход на гориво. Разбира се, дизелът е за предпочитане, но оскъпява автомобила с 5000 лева, които могат да се компенсират, ако се изминават сериозни разстояния.

Civic ми се представи в най-мощната си за момента версия (182 коня, както стана дума). Моторът е достатъчно динамичен и икономичен, като в нормални условия се задоволява с около 8 л/100 км. Приятната изненада при Civic e добрата работа на вариаторната скоростна кутия, която почти не отстъпва на модерните трансмисии с двоен съединител на конкурентите.

Тестовият i30 разчиташе на дизел със 136 конски сили, който е препоръчителен за всички, пътуващи много, обичащи динамичното шофиране, но и рядкото посещение на бензиноколонките. Интересното в случая е, че въпреки по-голямата мощност дизелът на Golf харчи с около литър по-малко в реални условия от i30 (6.5 срещу 7.5 л/100 км). Германският модел е и с две секунди по бърз в спринта до 100 км/ч, което трудно може да се обясни само с по-голямата мощност от 14 к.с. и 40 Нм по-висок въртящ момент. Основната разлика идва от работата на автоматичната скоростна кутия. И в двата случая тя е с двоен съединител, но при Golf е с доста по-спортни настройки.

Кой вози най-добре

По отношение на окачването предимството безспорно е на страната на Civic. Това беше единственият от тестваните три модела със спортен режим на работа на амортисьорите. Този подход комбинира по отличен начин комфортни и спортни настройки в зависимост от желанията на водача. Civic е и колата, която стои най-убедително на пътя.

Измежду i30 и Golf моделът на Volkswagen определено има предимство и като комфорт, и като поведение в завой. Стане ли дума за прецизността на волана, моделът от Волфсбург е без конкуренция. Разликата обаче не е толкова голяма, колкото беше преди години.

Помощниците на водача

И трите тестови автомобила бяха от най-високите за моделите нива на оборудване, снабдени с всичко, което марките предлагат като системи за сигурност и комфорт. Благодарение на адаптивния круиз контрол и системата за задържане на избраната лента на движение Civic, Golf и i30 могат да се придвижват дори без намесата от водача, като съобразяват скоростта си с околните превозни средства и следват траекторията на пътя.

И в трите модела това е възможно за период от около 30 секунди, след което i30 престава да завива сам, а Golf и i30 предприемат аварийно автономно спиране заради хипотезата, че след като не реагира на предупрежденията, на водача може да му е зле.

В колите присъстваше и системата за предупреждение при наличието на автомобил в мъртвата зона на огледалата. Трите модела имат и възможност да се паркират полуавтономно, като въртенето на волана за изпълнението на маневрата се поема от електрониката.

Заслужава отбелязване обаче фактът, че в Hyundai i30 присъствието на асистиращите системи е много натрапчиво. Така например системата за кола в мъртвата зона на огледалата е снабдена освен със светлинна и със звукова сигнализация, а за да станат нещата още по-неприятни, често отчита като заплаха току-що отминали автомобили.

Освен това асистентът за поддържане на избраната лента на движение явно е натоварен и с образователни функции и за целта отчита държане на волана само ако ръцете са на правилните места (като позициите на стрелките на часовника в два без десет). В противен случай не спират напомнянията за хващане на кормилото.

При Civic и особено при Golf асистиращите системи са доста по-дискретни, без от това да страда ефективността им.

Кой е най-изгоден

Поглед към ценовите листи на трите тестови модела показва до голяма степен изравняване, ако говорим за модел с всички екстри. Натоварени с всичко предлагано, Civic, i30 и Golf струват над 60 хиляди лева.

Стартовите цени обаче варират от 31 990 за i30, през 34 990 за Golf до 38 990 за Civic. Японският модел обаче предлага малко повече, защото всички системи за безопасност са част от базовото оборудване, докато при конкурентите се доплащат.

Собственият лизинг на Volkswagen дава възможност за по-гъвкави схеми, Golf e и колата с най-ниска загуба на стойност и най-лесна за реализиране на вторичния пазар. Изводът е, че трябва да се сравнят конкретно конфигурирани модели, като се взимат предвид всички фактори, формиращи цената.

Не е без значение и гаранцията, като при Civic тя е шест години. За i30 и Golf е пет. Като цяло, поне за мен, изводът от това тройно сравнение е, че вероятно Golf ще остане най-продаваният модел в своя сегмент, без непременно обаче да е най-добрият автомобил в него.

Volkswagen Golf 2.0 TDI 7DSG (150)

Двигател 4-цилиндров турбодизел. Работен обем - 1968 куб. см. Максимална мощност - 190 к.с. Максимален въртящ момент – 340 Нм. Трансмисия - 7-степенна автоматична. Максимална скорост - 214 км/ч. Ускорение 0-100 км/ч - 8.6 секунди. Среден разход на гориво - 4.5 л/100 км. Емисии СО2 - 117 г/км. Базов модел – 34 990 лв. с ДДС. Тестван модел – 66 311 лв. с ДДС

Hyundai i30 1.6 CRDi 7DCT (136)

Двигател 4-цилиндров турбодизел. Работен обем - 1582 куб. см. Максимална мощност - 136 к.с. Максимален въртящ момент – 300 Нм. Трансмисия - 7-степенна автоматична. Максимална скорост - 200 км/ч. Ускорение 0-100 км/ч - 10.6 секунди. Среден разход на гориво - 4.4 л/100 км. Емисии СО2 - 109 г/км. Базов модел – 31 990 лв. с ДДС. Тестван модел – 62 990 лв. с ДДС

Honda Civic 1.5 VTEC Turbo (182)

Двигател 4-цилиндров турбобензин. Работен обем - 1498 куб. см. Максимална мощност - 182 к.с. Максимален въртящ момент – 220 Нм. Трансмисия - вариаторна автоматична. Максимална скорост - 200 км/ч. Ускорение 0-100 км/ч - 8.5 секунди. Среден разход на гориво - 6.1 л/100 км. Емисии СО2 - 124 г/км. Базов модел – 38 990 лв. с ДДС. Тестван модел – 62 590 с ДДС
Фотограф: Hyundai
Източник: Honda
Фотограф: Hyundai
Източник: Honda
Фотограф: Hyundai
Източник: Honda
Фотограф: Hyundai
Източник: Hyundai
Фотограф: Hyundai
Източник: Volkswagen
Фотограф: Hyundai
Източник: Volkswagen
Фотограф: Hyundai
Източник: Volkswagen
Фотограф: Hyundai
Източник: Hyundai
Източник: Hyundai
Източник: Hyundai

Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Капитал Авто.

С появата на Volkswagen Golf през 1974 г. масовият среден автомобилен сегмент получава името Golf клас. 43 години по-късно Кръстника от Волфсбург продължава да е недостижим като продажби, но конкуренцията е по-силна от всякога. В рамките на седмица тествах Golf и две от най-новите попълнения в сегмента – Hyundai i30 и Honda Civic. Сравненията се наложиха от само себе си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK