Радостта от шофирането на ток
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Радостта от шофирането на ток

Радостта от шофирането на ток

Първият електромобил на баварците вече минава над 300 километра с един заряд

Георги Пауновски
1173 прочитания

© Георги Пауновски


Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Капитал Авто.

BMW i3 94 Ah

Двигател - синхронен електромотор
Максимална мощност - 171 к.с. Максимален въртящ момент – 250 Нм Трансмисия - автоматична, едностепенна
Максимална скорост - 150 км/ч. Ускорение 0-100 км/ч - 7.3 секунди Разход на гориво - 12.6 кw/h за 100 км
Базов модел - 71 500 лв. с ДДС

Тестван модел - 96 496 лв. с ДДС

Марката BMW i, обединяваща най-екологичните модели на концерна, от април се предлага и в България. Оторизираните дилърства в страната са три – "Ауто Бавария" (София), "М кар" (Пловдив) и "Бова кар" (Бургас), като с тази стъпка се скъсява пътят между клиентите и екомоделите на баварците. В рамките на седмица тествах изцяло електрическото BMW i3, което ми даде доста добър поглед върху предимствата и недостатъците на колата.

BMW i3 е първият сериен автомобил в света, разработен от нулата с идеята, че ще е електромобил. Сред неговите отличителни черти е изработената от въглероден композит каросерия, която позволява, теглото да е едва 1560 кг. При дължината от четири метра в колата има място за четирима пасажери и прилично количество багаж (минимум 260 литра). При сгъване на облегалките на задните седалки, мястото за товар достига 1100 литра. Вратите са четири, но задните могат да се отворят само след като се отворят предните, а липсата на С-колона на купето улеснява слизането и качването.

Пъргав и маневрен

BMW i3 е най-мощният електромобил с подобен размер, като електродвигателят генерира 170 конски сили, въртящият момент е 250 Нм. Благодарение на тези си характеристики колата потегля невероятно пъргаво, като с лекота изпреварва много по-мощни автомобили с бензинови двигатели. Доускорението също впечатлява, а най-интересното е, че движението става в почти пълна тишина.

С цел генериране на повече ток при движение по инерция и при спиране отнемането на газта е равнозначно на леко натискане на спирачката в традиционен автомобил, като i3 няма почти никаква инерция. Колата е изключително маневрена, като за да направи обратен завой, са й нужни по-малко от десет метра.

BMW i3 използва разработени специално за модела гуми, които на пръв поглед изглеждат смешно тесни. Те, както и сравнително голямата височина не пречат електрическият автомобил да е изключително стабилен. Една от причините за това са разположените в пода батерии.

BMW i3 се предлага с два вида батерии - с капацитет 60 и 94 амперчаса. Тестовата кола беше с по-голямата от тях, която осигурява до 330 километра пробег. В рамките на теста, проведен в страхотна жега, без проблем се изминаваха 200-220 километра. Що се отнася до зареждането, от контакта в гаража ми то ставаше за около 13 часа. От станция за бърз заряд на паркинга на хипермаркет в София пък половината от капацитета се възстанови за 20 минути.

Гориво и паркиране без пари

Едно от големите предимства на електромобилите и BMW i3 в частност е ниската цена на "горивото", нужно за всяко пътуване. При разход около 15 киловатчаса за 100 километра, изминаването им струва между два и три лева в зависимост дали се зарежда на дневна или нощна тарифа. В София има и десетина станции, от които може да се зареди без пари.

При експлоатацията в градски условия карането на кола на ток дава още едно предимство - паркирането в синята и зелената зона в София е безплатно. Така в зависимост от престоя могат да бъдат спестени до 200 лева на ден (ако колата е паркирана десет часа, в зоната с цена 2 лв. на час).

В жегата много приятна е възможността да се зададе желана температура, която да посрещне водача и пътниците в определен час. Трябва да се има предвид обаче, че това води до сериозно намаляване на пробега.

Основният недостатък на BMW i3 е липсата на сигурност, свързана с това, че не знаеш къде и как ще заредиш. В градски условия това не е голям проблем, но поставя ограничения, когато става дума за пътуване до други градове. Лично аз така и не посмях да напусна границите на София. BMW i3 може да се поръча и с бензинов двигател от мотоциклет, който играе ролята на генератор и произвежда ток. С него могат да бъдат прибавени още 150 километра към запасът от ход. От BMW обаче посочват, че т.нар. удължител на пробега се поръчва изключително рядко.

В заключение бих казал, че i3 е идеалният градски автомобил, изключително подходящ за втора кола в семейството. Цената му на пръв поглед шокира, но тя е оправдана предвид вложените в колата нови технологии и материали.

Фотограф: Георги Пауновски
Фотограф: Георги Пауновски

Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Капитал Авто.

BMW i3 94 Ah


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK