С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
30 мар 2018, 13:41, 1960 прочитания

Новите предизвикателства пред градската мобилност

Личният автомобил се превръща във все по-голям разход и бреме, какви са алтернативите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Капитал Авто.

За живеещите в големите градове личният автомобил се превръща във все по-голям разход и бреме. От една страна, трябва да се намери място, където автомобилът да стои до дома. От друга, паркомясто се търси в близост до мястото, където собственикът има работа. Често пъти намирането на място за спиране отнема повече време от самото пътуване, като този паразитен трафик увеличава и без това тежките задръствания в централните градски части.


Притежаването на автомобил е скъпо - като се започне от покупката, мине се през застраховките, данъците и обслужването, всичко това са разходи. За какво ги даваме обаче - за превозно средство, което в 95% от времето стои паркирано и от година на година се обезценява.

Имам навика да записвам всички разходи по колата си и годишния пробег. Неотдавна си направих труда да изчисля колко ми струва изминаването на 1 километър с личния ми автомобил. Получи се сума от около 2.50 лв/км, и то при положение че колата ми беше на шест години и всички разходи по нея са в пъти по-ниски, отколкото при нов автомобил. Ясно, е че масово такситата возят на под левче на километър. Въпреки това обаче, малцина се склонни да се лишат от личния си автомобил, най-вече заради удобството.

Има ли изход? Какво е решението? Отговор на тези въпроси търсиха в началото на март гостите на организираната от "Капитал" конференция "Е-мобилност и бъдещето на транспорта в града". Общото мнение е, че в съвсем недалечно бъдеще притежаването на личен автомобил ще се превърне в екзотика.



Що е то градски транспорт плюс

Посочиха се и алтернативи за придвижване в градска среда – някои вече действащи, други в период на реализация или просто на фаза идея. Във Виена например виждат бъдещето в т.нар. "Градски транспорт плюс". Каролин Айххолцер, ръководител на проекти в компанията Upstream Mobility, която управлява платформа за мултимодални услуги и предлага бизнес услуги, достъпни за всички доставчици на услуги по мобилност, посочи, че става въпрос за един по всеобхватен публичен транспорт.

Към днешна дата във Виена 38% от населението ползват градския транспорт, което е изключително висок показател, но целта е този процент непрекъснато да се увеличава. Решението, което виждат в австрийската столица, е в лесния достъп до всички средства за придвижване – линии на градския транспорт, таксита, споделени велосипеди и автомобили.

Виенчани вече разполагат с приложението Vienna Mobile, което на база местоположението предлага най-удобния начин за придвижване до желаното място. Идеята е то да бъде подобрено, така че да обхване повече варианти за придвижване, като резервирането и плащането за пътуването с всяко от тях да става през електронно устройство.

Алтернативата споделен автомобил

За оперативния директор на Uber Румъния Дан Главан най-разумната алтернатива на личния автомобил в момента се явяват услуги, като предлаганата от компанията, нещо като такси, но много по-ориентирано към клиента. Според поръчано от румънския клон на фирмата проучване един от всеки четири клиенти на платформата ползва своята кола по-малко. За 7 от 10 ползватели на Uber услугата се явява алтернатива на личната кола в дългосрочен план. За момента превозът се извършва от шофьори, но компанията вече тества и превоз от автономни автомобили.

Сериозният потенциал на споделените автомобили показва и проучване на компанията Vulog, осигуряваща софтуерни решения за подобни услуги. Според него 30% от хората, ползвали споделен превоз, са склонни да се разделят с личния си автомобил.

Говорейки за споделените автомобили като бъдещето на придвижването в градска среда, лекторите отбелязаха един немаловажен факт, установен от проучване на Световната банка – една подобна кола заменя 12 частни и при идеални условия почти не спира, тоест няма нужда от паркомясто.

Преди да се премине от частните към споделени автомобили обаче, трябва да се решат немалко проблеми, като основният от тях е удобството. Най-често срещаният проблем е липсата на свободна кола достатъчно близко до потребителя и недостигът в определени зони, където търсенето е голямо.

Директорът с ресор бизнес развитие в компанията за споделени автомобили Car2Go Екатерина Дмитракиева обясни, че вече се работи по решаването на тези проблеми. Фирмата експериментира с алгоритъм, който да предсказва къде ще има най-голяма нужда от коли във всеки момент, така че те да бъдат позиционирани там предварително.

Дмитракиева посочи и още един потенциален проблем – предлагането на всеки клиент на кола, съобразена с неговите нужди. Като ключов момент тя посочи и умната поддръжка, която се състои най-общо в това автомобилите да се почистват, зареждат и сервизират в най-подходящия момент.

Къде сме ние

От удобството на споделените автомобили вече се възползват и столичани, като не са малко хората, които разчитат изцяло на тях за придвижванията си в града. Услугата Spark, която работи от миналата есен, се извършва от електромобили, което дава предимството да се паркира безплатно в синята и зелените зони в целия град.

За момента тя се обслужва от 28 електрически автомобила, но до месец техният брой ще бъде удвоен. Съвсем скоро от Spark ще предложат и споделени електрически товарни автомобили. Според изпълнителния директор на една от компаниите зад проекта - "еМобилити интернешънъл", Стефан Спасов интересът към колите на Spark е по-голям от очакваното. Той допълни, че това не е изненада, защото споделеният автомобил дава възможност да имаш на разположение кола, за която нямаш грижи.

Виждането на Столичната община за решаването на проблема с трафика и замърсяването на въздуха на конференцията разкри заместник-кметът с ресор транспорт Евгени Крусев. Той посочи, че основните надежди се възлагат на метрото, което с пускането на третия метродиаметър ще превозва половин милион души на ден. В същото време очакванията са трафикът да намалее с 10% в целия град и до 30% в зоните, покрити от метрото. Предвижда се също купуване на електрически автобуси, разширяване на тролейбусната мрежа и изграждане на до 64 зарядни станции за електромобили на ключови места.

Едно възможно бъдеще

Сред участниците на конференцията присъстваха и хора, които очертаха едно възможно бъдеще на транспорта в градска среда. Сред тях беше директорът с ресор бизнес развитие в разработчика на софтуер за услуги със споделени автомобили Vulоg Мария Сорокина.

От компанията са на мнение, че в едно не съвсем далечно бъдеще в градовете превозът ще става с три групи споделени автомобили - автономни, такива, които ще трябва да се шофират, и фирмени. Що се отнася до колите, които ще се ползват, всички са единодушни, че става въпрос за електромобили. Техните предимства са ясни – екологични са, по-евтини са за обслужване и са далеч по-надеждни заради по-простото устройство.

Мнението на производителите

Скептиците са готови да опонират, че гонещите все по-високи нива на производство автомобилни компании ще направят всичко възможно личният автомобил да не умре още дълго време. Всъщност компаниите от сектора вече се готвят за едно бъдеще, в което споделеният превоз доминира. Към момента в подобни проекти инвестират всички по-големи производители като Daimler (Car2Go), BMW (DriveNow), Peugeot Citoren (Free2Move), Opel (CarUnity) и други. На конференцията в София се разбра, че съвсем отскоро към тях се присъединява и KIA, макар и чрез своя иберийски клон, който заедно с Repsol започва проекта Wible.

На автосалона в Женева потърсих и мнението по въпроса на Ерик Фонтан, който е директор на програмата за електрически автомобили в Renault. Той посочи, че макар да става въпрос за един бъдещ сценарий, автомобилните компании го имат предвид. Той посочи само един факт, който ще гарантира нуждата от все повече и повече нови коли. Става въпрос за това, че споделените автомобили почти няма да спират и съответно ще се амортизират много по-бързо. При сериозната конкуренция, която се очертава, ще е и ключово да предлагаш нови и комфортни коли, така че подмяната им ще върви много по-бързо, отколкото на личните.

Има и още един фактор – на Земята все още има и ще има твърде много места, където мрежа от споделени автомобили просто няма как да се изгради. Остава и факторът имидж, който лъскавият и скъп собствен автомобил дава.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Универсална алтернатива на лимузина Универсална алтернатива на лимузина

Mercedes GLE има същото ниво на комфорт и пътно поведение плюс проходимост

14 окт 2019, 21 прочитания

Накъде да тръгна? 2 Накъде да тръгна?

Преди да потеглиш на път, винаги е добре да знаеш какъв е трафикът по избрания маршрут

13 окт 2019, 1420 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал Авто" Затваряне
Малката градска кола порасна на размери и на цена

Сравнителен тест на Nissan Micra, Suzuki Swift, Volkswagen Polo

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10