Малката градска кола порасна на размери и на цена
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Малката градска кола порасна на размери и на цена

Volkswagen

Малката градска кола порасна на размери и на цена

Сравнителен тест на Nissan Micra, Suzuki Swift, Volkswagen Polo

3537 прочитания

Volkswagen

© Volkswagen


Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Капитал Авто.

Голяма част от семействата и фирмите използват автомобилите си предимно в града и рядко излизат извън него. Затова разумните потребители не се хвърлят към покупката на ненужни петметрови лимузини или огромни джипове, а избират практичен и икономичен хечбек с пет врати и пет места. Преди години малките градски модели бяха с дължина много под 4 метра, на задните седалки беше тясно, а багажниците едва побираха покупките от магазина.

Оборудвани с модерните за тогава екстри като климатик, електрически стъкла и огледала, аудиосистема с радио CD и евентуално кожен волан, малките градски коли струваха в порядъка на 25 000 лева. Днес моделите от В-сегмента въобще не са това, което бяха в миналото. Сега те са големи колкото моделите от компактния клас през 90-те и струват колкото голям седан преди дузина години.

За да достигнат тази цена обаче, те са оборудвани с множество полезни опции като иновативни системи за безопасност, сред които автоматично спиране, наблюдение на лентата на движение и на слепите зони, разпознаване на пътните знаци и други. Водачът е подпомогнат от камера за обратно виждане, система за автономно паркиране, четири камери за 360-градусов изглед от птичи поглед, автоматична скоростна кутия, отопление на волана и още куп глезотии, които превърнаха малките коли в пълноценни семейни и фирмени превозвачи.

Micra завладява с визията на прототип

Днес на пазара има голямо разнообразие от градски модели, но ще се спрем на три от най-новите, дебютирали на родния пазар през миналата година. Това са Nissan Micra, Suzuki Swift и Volkswagen Polo. Всеки от тях има в актива си много силни козове, което прави избора изключително труден и твърде субективен. Все пак голямо значение при избора на личен автомобил има външният му вид.

И трите модела изглеждат много свежо и стилно, но най-футуристичен вид има новият Nissan Micra, който максимално е запазил визията на концептуалния модел Sway. Моделът изпъква със стремителен профил и силно наклонено предно стъкло. V-образната радиаторна решетка е хромирана, а фаровете са като разперени криле. Дръжките на задните врати са скрити в стойките на покрива, така че моделът да изглежда като спортно купе. Отзад има голям спойлер и стреловидни светлини. За динамичния екстериор се предлагат 10 цвята, сред които и оранжев Energy Orange.

Volkswagen залага на универсален дизайн

На външен вид новото Suzuki Swift значително се различава от предшественика си. Въпреки че е запазил силуета на каросерията, новият японски модел изпъква със своята агресивна предна маска с широк отвор. В профила на Suzuki дръжките за отваряне на задните врати са "скрити" в задните колони, сякаш Swift е с три врати и плаващ покрив. Подобрената аеродинамика и ниският център на тежестта допълват спортния вид на модела с компактна, ниска и широка каросерия.

За разлика от своите японски конкуренти във външния вид на новия Volkswagen Polo не са правени резки движения и той отново залага на универсален дизайн, който да се хареса на най-голяма група потребители. В сравнение със стария модел новото Polo е станало по-солиден и по-елегантен автомобил, проектиран в стила на новите модели на марката. В предната част на новото Polo има тясна решетка, съчетана с продълговати фарове и LED светлини. На покрива е поставен спойлер, в бронята е интегриран дифузьор, а задните светлини са двата края на каросерията.

Без никакви изненади в новото Polo

Зад волана на Nissan Micra ще ви посрещне интериор с подобрени функции и материали, предният панел е обшит с кожа, има и много яркооранжеви вложки. Формата на таблото наподобява разперени криле, а воланът е с плоско дъно. В тестваната версия на централния панел е поставен 7-инчов сензорен екран на мултимедийната система.

На него се изобразяват както картите на навигационната система, така и образите от четирите камери за 360-градусов обзор. Също 7-инчов сензорен екран има и на централната конзола на Suzuki Swift, който е с логично меню и богат набор от функции, включително навигация. На екрана се показва и картината от камерата за заден ход. В салона на Suzuki Swift воланът е също е скосен отдолу, а пред водача е арматурното табло, в средата на което се намира 4,2-инчов TFT LCD цветен екран с важна информация за управлението на автомобила.

Най-много ми допада интериорът на новия Volkswagen Polo, в който сякаш всичко е на точното място. Пластмасите са приятни на допир, воланът е плосък отдолу, а зад него опционално за пръв път в сегмента се предлага и цифров инструментален панел с 11.7-инчов дисплей. На централната конзола е поставен 8-инчов сензорен екран на мултимедийната система, бутоните за климатроника са големи и ясни, а най-отдолу има ниша с възможност за безжично зареждане на смартфони.

Polo е шампион по обем на багажника

С дължина от 4.05 метра новото Polo е най-големият автомобил в това сравнение, като в същото време има и най-голямото междуосие от 2.56 метра. Следва го Micra с дължина 4 метра и междуосие 2.53 метра, и Swift със съответно 3.84 м и 2.45 м. Без съмнение най-широко е в салона на Polo, където се чувствам най-комфортно.

В Nissan Micra също е просторно, но десният ми крак опира о централния тунел. За сметка на това предните седалки са удобни и имат изразителни странични опори. На задните седалки и на трите модела има достатъчно място за краката, но мястото за главите в Micra е ограничено. И в трите автомобила на задните седалки удобно ще пътуват двама възрастни пасажери, но при необходимост могат да се сместят и трима.

Най-голям е багажникът на Polo с обем 351 литра, а със сгънати облегалки на задните седалки той достига до 1125 литра. При Micra обемът на багажника е 300 литра с възможност да се увеличи до 1004 литра, а при Swift пространството от 265 литра е най-малко и може да се увеличи до 947 литра при сгъване на седалките.

Лекият Swift е най-пъргав и динамичен

Съвременните тенденции в задвижването наложиха малките градски коли да се задвижват от 3-цилиндрови бензинови турбодвигатели, като и трите модела в нашето сравнение не правят изключение. Под капака на новия Nissan Micra е бензиновият 3-цилиндров турбомотор с работен обем 0.9 литра и с максимална мощност 90 к.с., комбиниран с 5-степенна механична скоростна кутия.

При Suzuki Swift двигателят е 1-литров бензинов турбо със 112 к.с., комбиниран с 5-степенна механична скоростна кутия. За Volkswagen Polo се предлага 1-литров 3-цилиндров бензинов турбодвигател с мощност 95 и 115 к.с., като тестваният модел е с по-малката мощност и 5-степенна ръчна скоростна кутия.

Най-много ми хареса динамиката при лекия Swift, който още с потеглянето се изстрелва уверено напред. Тягата от 170 Нм е на разположение в широкия интервал от 2000 до 3500 об./мин., така че Swift с лекота спринтира на старта и при изпреварване. Бодрото ускорение е придружено от много приятен гърлен звук от изпускателната система.

Моторът на Polo работи като 4-цилиндров

За новото Polo напълно достатъчен е бензиновият турбомотор 1.0 TSI с 95 к.с. и 175 Нм. На ниските обороти има едва забележима турбодупка, но в средния диапазон се представя перфектно. Динамиката е сходна със Swift, а ако изберете варианта със 115 к.с., дори ще се радвате на още по-бързо ускорение от японеца.

Най-малко тяга има при Micra – 140 Нм, а освен това тя идва най-късно – при 2250 об./мин., така че за да се радвате на добра динамика, трябва да държите мотора в по-високи обороти. Най-балансирано работи турбомоторът на Polo, който с нищо не издава 3-цилиндровия си характер, но и при конкурентите почти не се усещат вибрации.

Разходът на гориво и при трите модела е идентичен и относително малък. В града малките коли се задоволяват с не повече от 6 литра на 100 км, а на извънградско разходът е в рамките на 4 л/100 км. При динамично шофиране консумацията скача до около 7-8 л/100 км, което също никак не е много за пъргавите турбодвигатели.

Volkswagen Polo е най-приятен за шофиране

Спортната външност на Nissan Micra ме провокира да натисна здраво газта. В този момент малката градска кола ми напомня, че не е предназначена за състезателни цели, и сериозно се наклонява в завоите. За сметка на това Micra се контролира доста предсказуемо и вози относително комфортно дори при преминаването през дупки и неравности, където Suzuki Swift предизвиква удари и обезпокоително друсане за пътниците на задната седалка.

Силната страна на японеца е по планинските серпантини, където не се наклонява осезаемо и не е склонен към недозавиване. Окачването на новото Polo филтрира много добре неравностите и дупките, така че колата вози доста плавно и гладко по кърпените асфалтови участъци и по павета с пропадания и издутини.

Благодарение на разширената следа и понижения център на тежестта германският модел е стабилен в завоите и има директно кормилно управление, което го превръща в най-приятната кола за шофиране дори за ежедневните нужди. Управлението на Nissan Micra е леко, но не е особено информативно, а при Suzuki Swift усещането се променя със скоростта.

Пригответе минимум 30 000 лева

С базовата си цена от 22 700 лева новият Nissan Micra е най-достъпният модел в това сравнение. С около 1200 лева повече искат за новото Suzuki Swift, а при Volkswagen Polo цените започват от 26 000 лева. Тук обаче трябва да се има предвид, че това са цените за моделите с атмосферен бензинов двигател.

За да се сдобиете с добре оборудвани модели с бензинов турбомотор, трябва да приготвите минимум 30 000 лева. Ако добавите и допълнителните опции и системи, можете да прехвърлите дори 40 000 лева. Това вече е много сериозна сума за кола от В-сегмента, но ще разполагате с множество електронни системи за асистенция на водача, които по-рано се срещаха само в големите модели на премиум марките.

Nissan Micra iG-T N-Connecta

Двигател – 3-цилиндров бензинов с турбокомпресор. Работен обем - 898 куб. см. Максимална мощност - 90 к.с. Максимален въртящ момент - 140 Нм. Трансмисия – 5-степенна механична. Максимална скорост - 175 км/ч. Ускорение 0-100 км/ч - 12.1 секунди. Среден разход на гориво - 4.4 л/100 км. Емисии CO2 - 99 г/км. Базов модел – 22 700 лв. с ДДС. Тестван модел – 31 000 лв. с ДДС

Suzuki Swift 1.0 BoosterJet GL+

Двигател – 3-цилиндров бензинов с турбокомпресор. Работен обем - 998 куб. см. Максимална мощност - 112 к.с. Максимален въртящ момент - 170 Нм. Трансмисия – 5-степенна механична. Максимална скорост - 195 км/ч. Ускорение 0-100 км/ч - 10.6 секунди. Среден разход на гориво - 4.6 л/100 км. Емисии CO2 - 104 г/км. Базов модел – 23 890 лв. с ДДС. Тестван модел – 30 790 с ДДС

Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline

Двигател – 3-цилиндров бензинов с турбокомпресор. Работен обем - 999 куб. см. Максимална мощност - 95 к.с. Максимален въртящ момент – 175 Нм. Трансмисия – 5-степенна механична. Максимална скорост - 187 км/ч. Ускорение 0-100 км/ч - 10.8 секунди. Среден разход на гориво - 4.5 л/100 км. Емисии CO2 - 103 г/км. Базов модел – 25 990 лв. с ДДС. Тестван модел – 29 715 с ДДС

Източник: Volkswagen
Източник: Volkswagen
Източник: Volkswagen
Източник: Volkswagen
Източник: Nissan
Източник: Nissan
Източник: Nissan
Източник: Nissan
Източник: Nissan
Източник: Suzuki
Източник: Suzuki
Източник: Suzuki
Източник: Suzuki
Източник: Suzuki

Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Капитал Авто.

Голяма част от семействата и фирмите използват автомобилите си предимно в града и рядко излизат извън него. Затова разумните потребители не се хвърлят към покупката на ненужни петметрови лимузини или огромни джипове, а избират практичен и икономичен хечбек с пет врати и пет места. Преди години малките градски модели бяха с дължина много под 4 метра, на задните седалки беше тясно, а багажниците едва побираха покупките от магазина.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK