Новият сезон във Формула 1: Под знака на ореола
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новият сезон във Формула 1: Под знака на ореола

Новият сезон във Формула 1: Под знака на ореола

Болидите през сезон 2018 заприличаха на джапанки

1024 прочитания

© Капитал


"Това ще е последното състезание с добре изглеждащи коли." Изказването беше на Люис Хамилтън в отговор на въпроса какво очаква от последното състезание за сезон 2017 в Абу Даби. Британецът имаше предвид, че това ще е финалното състезание, в което болидите ще са без предпазния ореол на кокпита, наречен halo. От тази година той става задължителен, като Международната автомобилна федерация (ФИА) го въведе като част от мерките за подобряването на сигурността. Идеята му е да предпазва пилотите от удар с откъснал се предмет или гума.

Дали той ще бъде достатъчно ефективен или не, предстои да видим. Във всеки случай обаче с него колите изглеждат по-грозни и не така естетични, но както често се казва, в името на сигурността трябва да се правят всякакви жертви. Някои оприличиха ореола на джапанка, тъй като формата му напомня на такава с трите опорни точки върху кокпита.

Източник: Пресслужба на Mercedes
Източник: Пресслужба на Redbull
Източник: Пресслужба на McLaren

Нито феновете, нито пилотите го харесват

Мненията за устройството са доста противоречиви. Феновете масово не го харесват, а също и по-голямата част от пилотите. Кевин Магнусен от екипа на Haas го нарече грозно, скъпо дразнещо, чийто ефект е спорен. Спортният шеф на Mercedes Тото Волф пък каза директно, че ако зависи от него, би го отрязал с моторна резачка. Само по себе си то почти не пречи на видимостта на пилота, но има предположения, че това може да се случи на писти, където има големи изкачвания, като "Спа" и завоя "Червената вода".

Устройството тежи между 10 и 14 кг, а минималното тегло на болидите беше увеличено само с 6 кг – от 728 на 734 кг. Това постави отборите пред сериозно изпитание при разпределението на масите и настройването на баланса на колата. Техническият директор на Force India Андрю Грийн призна, че внедряването на halo е струвала на тима близо 1 милион долара. Въвеждането на ореола е и най-голямата промяна в правилата за новия сезон.

С три вместо с четири двигателя през годината

Други важни въведения са намаляването на боря на двигателите за годината от четири на три. Това ще затрудни отборите и се смята, че ще доведе до повече наказания в решетката, каквито се налагат при използване на повече от разрешената бройка. Според немалко специалисти дори издръжливостта на моторите ще се окаже решаваща в битката за титлата.

Към промените трябва да се добави още премахването на перките на акула над капака на двигателя и въвеждането на два нови типа гуми от Pirelli за суха писта – hypersoft и super-hard.

Иначе предварителните очаквания са и тази година за титлата да се борят Ferrari и Mercedes. "Сребърните стрели" показаха забележителна надеждност в изпитанията на пистата "Каталуня" край Барселона. Времената не бяха от най-добрите, но постигнатите резултати с по-бавните гуми medium говорят, че ако бяха поставили най-бързите hypersoft, Хамилтън и Ботас щяха да са с половин секунда по-бързи на обиколка от Фетел и Райконен с двете коли на Ferrari.

Финландецът обаче обяви, че в "Скудерията" са можели да са още по-бързи. Така че, изглежда, разликата между шампионите и тима от Маранело ще бъде сравнително малка и битката ще се реши в хода на сезона в зависимост от развитието на колите и надеждността на автомобилите.

1000 конски сили в болидите на германците

В отбора на Red Bull също показват добро темпо, но за момента то не изглежда достатъчно добро, за да застраши Mercedes. Вероятно подобно на миналата година "биковете" ще трябва да наваксват през сезона. При тях изоставането се дължи и на задвижващата им система на Renault, която продължава да отстъпва на Ferrari и Mercedes.

Според последните информации моторът на германците вече достига 1000 конски сили в състезателен режим. Макс Верстапен от Red Bull се надява изоставането спрямо "Сребърните стрели" да не бъде по-голямо от 0.3 сек. на обиколка в началото на сезона.

В средата на колоната битката се очертава да бъде много оспорвана. За четвъртото място ще спорят McLaren, Williams, Renault, Force India и Toro Rosso, като екипът от Уокинг тази година ще бъде много по-конкурентен с двигателите на Renault. Френските мотори замениха тези на Honda, които ще бъдат ползвани от Toro Rosso.

В тестовете преди сезона в McLaren обаче имаха доста технически проблеми, а и шасито не показа кой знае какви качества. В дъното, изглежда, ще бъдат Haas и Sauber въпреки добрите времена на пилотите на американския тим в последните дни от тестовете. И двата отбора ползват актуалните задвижващи системи на Ferrari, но, изглежда, това няма да бъде достатъчно за нищо повече от няколко точки за целия сезон.

Календарът на Формула 1 за 2018 г.

8 април – Бахрейн, "Сахие"

15 април – Китай, Шанхай
29 април – Азербайджан, Баку 13 май – Испания, "Каталуня" 27 май – Монако, Монте Карло
10 юни – Канада, "Жил Вилньов" 24 юни – Франция, "Пол Рикар" 1 юли – Австрия, "Ред бул ринг"
8 юли – Великобритания, "Силвърстоун" 22 юли – Германия, "Хокенхайм" 29 юли – Унгария, "Хунгароринг"
26 август – Белгия, "Спа" 2 септември – Италия, "Монца" 16 септември – Сингапур, "Марина бей"
30 септември – Русия, Сочи 7 октомври – Япония, "Сузука" 21 октомври – САЩ, Остин
28 октомври – Мексико, "Ерманос Родригес" 11 ноември – Бразилия, "Интерлагос"

25 ноември – Абу Даби, Яс марина

Източник: Пресслужба на Ferrari
Преглед на оригинала

"Това ще е последното състезание с добре изглеждащи коли." Изказването беше на Люис Хамилтън в отговор на въпроса какво очаква от последното състезание за сезон 2017 в Абу Даби. Британецът имаше предвид, че това ще е финалното състезание, в което болидите ще са без предпазния ореол на кокпита, наречен halo. От тази година той става задължителен, като Международната автомобилна федерация (ФИА) го въведе като част от мерките за подобряването на сигурността. Идеята му е да предпазва пилотите от удар с откъснал се предмет или гума.

Дали той ще бъде достатъчно ефективен или не, предстои да видим. Във всеки случай обаче с него колите изглеждат по-грозни и не така естетични, но както често се казва, в името на сигурността трябва да се правят всякакви жертви. Някои оприличиха ореола на джапанка, тъй като формата му напомня на такава с трите опорни точки върху кокпита.

Източник: Пресслужба на Mercedes

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK