Автосалон Париж 2018: Салонът на отсъстващите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Автосалон Париж 2018: Салонът на отсъстващите

Виждането на Renault за луксозната лимузина на бъдещето

Автосалон Париж 2018: Салонът на отсъстващите

Изложението във френската столица ще се запомни и с пускането на електромобили от знакови марки

Георги Пауновски
6396 прочитания

Виждането на Renault за луксозната лимузина на бъдещето

© Reuters


Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Капитал Авто.

Всеки автосалон е повод за анализ накъде върви автомобилната индустрия. Изложението в Париж, което се проведе от 4 до 14 октомври, не прави изключение. Основният извод от него е, че значимостта на подобни събития става все по-малка, а ползата - все по-спорна.

Тази година, навръх 120-годишния юбилей на изложението в Париж, то ще се запомни не толкова с показаните нови модели, колкото с отсъстващите автомобилни компании. Само по-известните бяха 16, сред които гиганти като Volkswagen, Ford, Fiat и Opel. От масовите брандове липсваха още Mazda, Nissan, Mitsubishi, Jeep, Subaru и Volvo. Любителите на скъпите автомобили не видяха модели на Bentley, McLaren и Rolls-Royce, докато Aston Martin се представи с малка площ, забутана в един ъгъл, при това от парижкия си дилър.

Любопитна подробност е, че Fiat и Jeep за пръв път изпускат автосалон, но от компаниите коментират, че в бъдеще все по-често ще се въздържат от участие.

Аргументите на различните фирми до голяма степен за сходни – липсата на нови модели, високите разходи за участие, както и желанието да организират представянията на новите си модели по свой собствен календар. Крайният резултат от тази политика в Париж беше заемане на площите в едва три зали при обичайно пет, при това с доста въздух между щандовете.

Идат виетнамските автомобили

Положението донякъде спасиха два дебютанта в Париж – виетнамската VinFast и китайската GAC Motor. За виетнамците това е първи опит да направят конвертируем автомобилен продукт, но с частно финансиране, подкрепа от държавата и договори за покупка на технологии от концерни като BMW, може и да им се получи. За момента VinFast показаха доста прилични прототипи на средноразмерен кросоувър и седан, в които материалите и технологиите изглеждат на ниво.

Що се отнася до GAC Motor, те имат сериозни традиции и опит на местния пазар, а международната им експанзия вече мина през държавите от Близкия изток, Азия, Африка и Южна Америка. Гамата на държавния китайски концерн, основан пред десет години, който от 2013 г. се листва на борсата в Шанхай, е респектираща, като включва три кросоувъра, сред които и един електрически, един седан и миниван. Дизайнът на час от автомобилите е труден за възприемане в Европа, но качеството на материалите, лукса и свързаността на автомобилите респектират.

Така или иначе обаче не на всеки автосалон ще има амбициозни дебютанти, а разлюбването на този начин за популяризиране на автомобилите ще продължи, като все по-рядко на едно място ще се виждат всички големи марки. Така например Mercedes, BMW и Audi вече обявиха, че няма да са сред компаниите в Детройт през януари, докато Ford и Volvo ще пропуснат изложението в Женева през март.

Електрическото бъдеще изглежда неизбежно

Ако погледнем към експонатите на присъстващите компании и премиерите, прави впечатление, че електрификацията на автомобилите продължава. На практика на почти всеки щанд можеше да се види, ако не чист електромобил, поне хибрид. За това има поне две причини. От една страна, търсенето на подобни модели расте, особено в Китай, и ще продължи да расте.

През миналата година в цял свят електромобилите са били 3.1 млн., като ръстът в продажбите е 57%. За момента 2.3 млн. от тези коли са в Китай.

С намаляването на цената електромобилите ще станат и по-масови. Очакванията са до 2030 г. колите на ток в света да са между 125 и 220 млн., като на всеки 3-4 години дотогава да има удвояване на търсенето. Според други прогнози към 2025 г. производството на коли на ток ще е по-изгодно от това на такива с двигател с вътрешно горене.

Другата причина за навлизането на електромобилите и хибридите в гамата на всеки производител са все по-ниските средни нива на вредни емисии, които всички модели трябва да покрият. Към 2030 г. те трябва да паднат с около 45% спрямо сегашните нива, което само с подобрения в дизелите и бензините няма как да стане.

Комбинацията от тези два фактора карат анализаторите да смятат, че през 2030 г. 40% от продажбите на автомобили в Европа ще са на такива на ток при под 1 на сто сега. При това положение е ясно, че никой не може да си позволи да отсъства от този пазар.

Audi и Mercedes с първи електрички

Изложението в Париж ще се запомни с лансирането на първия модел изцяло на ток от Mercedes, като той е позициониран в сегмента на средноразмерните кросоувъри. Моделът EQC се отличава с динамика, практичност и сериозен пробег. Мощността на дългия 4.76 м кросоувър е 408 конски сили, има двойно предаване и се изстрелва от място до 100 км/ч за 5.1 секунди. С един заряд EQC изминава до 450 километра.

При представянето на модела шефът на Daimler Дитеч Цетче обяви, че се задава цяло ново семейство електрически мерцедеси. Дъщерната компания на Daimler – Smart, пък има амбицията да мигрира към изцяло електрически бранд.

Първото Audi с електрическо задвижване също вече е факт, като и тук говорим за сродноразмерен кросоувър (4.90 метра дължина). Моделът е-tron, както и Mercedes EQC, се задвижва от два електромотора, общата мощност е 408 конски сили, а предаването е двойно. От място до 100 км/ч електрическото Audi се ускорява за 5.5 секунди. С един заряд на батерията изминава 400 километра. Минималният багажен обем е респектиращите 600 литра. Очакваната цена е около 82 хиляди евро.

BMW, които имат изцяло електрически модел от 2013 г., пък за трети път увеличиха капацитета на батерията, с която може да се поръча i3. Последната разполага със 120 амперчаса, като гарантира изминаването на до 260 километра, или с 60 км повече от базовите акумулатори.

Renault и Citroen имат амбициозни електрически планове

Citroen също заяви амбициите си да яхне вълната на популярността на електричките, като представи зареждащия се от контакта хибрид C5 Aircross Hybrid Concept. Лансирането на модела, което се очаква през 2020 г., е част от стратегията на марката до 2023 да предложи 80% електрифициране на гамата си. Плановете са след C5 Aircross Hybrid всички нови модели на Citrоen, които ще бъдат лансирани, да имат и електрическа версия.

Компаниите с електрически традиции също не изневериха на себе си и в Париж показаха подобни новости. KIA демонстрира Rio изцяло на ток, а Renault обяви плановете си да започне да произвежда в Китай достъпен градски модел с не особено голям пробег.

На автосалона в Париж Renault показа и поредния си автономен електрически автомобил. Моделът EZ-Ultimo показва виждането на компанията за луксозното превозно средство на бъдещето.

Renault демонстрира и автономните електрически автомобили за куриерски услуги Ez-Pro, като идеята е само в един водещ автомобил да има човек, който да координира и наглежда работата, а цялата дейност по разнасянето да става автоматизирано. Пред пратеника на "Капитал" Гийом Еран, който отговаря в Renault за програмата за роботизираните коли, каза, че първите подобни модели ще са готови за серийно производство през 2022 г. Неговите очаквания са до този период да е готово и законодателството, което регулира употребата на подобни автономни превозни средства.

Премиерите

Audi A1

Audi A4 facelift

Audi e-tron

BMW 3 Series

BMW X5

BMW Z4

Citroen C5 Aicross SUV

Citroen C5 Aicross SUV Hybrid Concept

DS 3 Crossback

DS 7 Crossback PHEV

Ferrari Monza SP1 concept и SP2 concept

Hyundai i30 Fastback N

Kia Ceed GT

Kia Proceed

Lexus RC

Lexus LC Limited Edition

Mercedes A-Class седан

Mercedes GLE
Mercedes B-Class Mercedes EQC

Mercedes-AMG A 35

Peugeot e-LEGEND концепт

Peugeot 508 SW и PHEV

Porsche Macan facelift

Renault Kadjar facelift

SEAT Tarraco

Skoda Kodiaq RS

Skoda Vision RS concept

Toyota RAV4 Hybrid

Toyota Camry Hybrid
Toyota Corolla
Изданието се разпространява с вестник "Капитал" в периода 12-18 октомври. Пакетна цена 4 лв.
Първият електрически Mercedes
Фотограф: Георги Пауновски
Това е първият модел само на ток на Audi
Източник: Reuters
Един от шестте представени модела от китайците от GAC на автосалона
Източник: Reuters
Лимузината на виетнамците от Vinfast
Източник: Reuters

Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Капитал Авто.

Всеки автосалон е повод за анализ накъде върви автомобилната индустрия. Изложението в Париж, което се проведе от 4 до 14 октомври, не прави изключение. Основният извод от него е, че значимостта на подобни събития става все по-малка, а ползата - все по-спорна.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK