С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 18 окт 2018, 9:22, 10532 прочитания

Какво спъва навлизането на електромобилите в България

За година броят им се е увеличил с 276

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Капитал Авто.

Електромобилите вече не са екзотика дори в България, но все още продажбите им са символични. Защо това е така опита да определи провела се в София конференция, съпътстваща първото изложение за електрически превозни средства Electro Mobility Expo.


Поглед към статистиката на пътната полиция за регистрираните превозни средства показва, че към 1 септември в България са се движили 554 леки коли на ток. Година по-рано техният брой е бил 276, като в това число влизат и купените употребявани.

Ръстът от близо 100% е впечатляващ, но до голяма степен той се дължи на факта, че вече на пазара има по-голям избор от модели. Освен това само услугата за споделени автомобили Spark купи тази година около 70 електромобила за разширяване на бизнеса си. Коли на ток под наем започна да предлага и една от големите компании за рент-а-кар.

Субсидиите ли са решението



Като основна причина за слабата популярност на електромобилите в България масово се счита фактът, че те са около двойно по-скъпи от кола в същия клас, но с традиционен двигател и липсата на каквито и да било финансови стимули. Подобни стимули имаше или има в почти всички страни от Западна Европа, а в момента такава програма действа дори в Румъния, като покупката на кола на ток се субсидира с до 10 хиляди евро.

Че липсата на стимули не е единствената причина обаче, подсказва фактът, че дори когато държавата дава пари, интересът към електромобилите е слаб. Доказателство е програмата на Националния доверителен екофонд, който до края на август похарчи по-малко от половината средства, предвидени за стимули за покупка на превозни средства на ток от министерства, държавни и общински структури. Общата сума е 2 млн. лева, като помощите започват от 10 хиляди лева за хибриди и стигат 40 хиляди лева за автобуси с електрическо задвижване.

Зарядните станции

Според заместник-председателя на Българската асоциация на електрическите превозни средства Мартин Заимов въпросът не е какво ще е стимулирането, а трябва да се мисли за забрана на тровещите въздуха автомобили. Той посочи и друг проблем - недостатъчния брой зарядни станции.

Към момента в цялата страна те са малко над 100, от които над 30 са в столицата. Мартин Заимов уточни, че в София от години има 60 позиции за изграждането на общински зарядни станции, но на тях не се изгражда нищо. По негови изчисления, за да се задоволят нуждите на столицата, трябва инвестиция от около 200 - 300 хиляди лева - приблизително цената на един автобус.

Направи си сам

По време на конференцията стана ясно каква е и пречката хората да трансформират своите автомобили с традиционен двигател в електромобили, което би струвало около 10 хиляди лева. Оказва се обаче, че подобно "побългарено" превозно средство няма как да получи сертификат, който да позволи регистрация в Пътна полиция, тъй като в страната няма подобна лаборатория.

За главния изпълнителен директор на еMobility International, Eldrive и Spark България Стефан Спасов основната пречка пред налагането на електромобилите в България е липсата на информация сред хората за ползите от електромобилите. Той обобщи, че всеки, който за пръв път се е качил на кола на ток, ползвайки някой от споделените автомобили на Spark, е бил доволен и вдъхновен.
Изданието се разпространява с вестник "Капитал" в периода 12-18 октомври. Пакетна цена 4 лв.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Универсална алтернатива на лимузина Универсална алтернатива на лимузина

Mercedes GLE има същото ниво на комфорт и пътно поведение плюс проходимост

14 окт 2019, 27 прочитания

Накъде да тръгна? 2 Накъде да тръгна?

Преди да потеглиш на път, винаги е добре да знаеш какъв е трафикът по избрания маршрут

13 окт 2019, 1607 прочитания

24 часа 7 дни
Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал Авто" Затваряне
Как да купим употребяван автомобил

Избирайте коли с проверка и гаранция, а не напудрени, но без история

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10